فیلر بهتر است یا بوتاکس؟

همانطور که از نام آنها مشخص است، فیلر یا پرکننده های تزریقی، پرکننده های بافت نرم هستند که به پوست تزریق می شوند تا حجم از دست رفته را باز گردانند، خطوط و چین و چروک های عمیق را برطرف کنند و برجستگی های طبیعی صورت را افزایش دهند. تزریق فیلر بهتر است یا بوتاکس؟ چه عوارضی دارد؟

فیلر چیست

استفاده از فیلر یا پرکننده ها به طور پیوسته در حال افزایش است و اخیرا به بیش از یک میلیون بیمار در سال رسیده است. به طور کلی، تزریق فیلر یک روش مقرون به صرفه برای جوان تر به نظر رسیدن، بدون جراحی تهاجمی یا زمان بهبودی طولانی است. فیلر یا پرکننده های تزریقی از مواد طبیعی یا مصنوعی تشکیل می شوند و به طور مستقیم به عمق خاصی از پوست تزریق می شوند. آنها منطقه را برجسته می کنند تا چروک، فرو رفتگی یا خطوط هدف ناپدید شوند.

فیلر چیست

در اغلب موارد فیلرها بین ۶ ماه تا دو سال باقی می مانند، اگرچه نتایج نشان می دهند که تکرار درمان، دوام آنها را بیشتر می کند. چندین پرکننده نیمه دائمی وجود دارد که اثر آنها می تواند تا پنج سال یا حتی بیشتر باقی بماند.

محصولات زیبایی این حوزه دارای نام های مختلفی هستند اما همه آنها به همان روش عمل می کنند. بنابراین به یاد داشته باشید، اگر نام هایی مانند پرکننده پوستی، پرکننده بافت نرم، پرکننده آرایشی تزریقی، پرکننده صورت یا پرکننده چروک را مشاهده کردید، همه آنها به همان مواد پرکننده تزریقی اشاره می کنند.

تفاوت فیلر و بوتاکس

مطمئن شوید که پرکننده های تزریقی را با بوتاکس و دیگر محصولات نورتوکسین مشابه اشتباه نکنید. اگرچه بوتاکس هم تزریق می شود، اما تزریق بوتاکس بیشتر برای جلوگیری از حرکات عضلانی که باعث ایجاد چین و چروک های خاص می شوند، استفاده می شود.

بوتاکس زیر پوست را پر نمی کند و تنها به از بین بردن چین و چروک ها کمک می کند. این دو روش تفاوت بسیاری دارند، برخی افراد برای داشتن چهره ای جوان تر از هر دو راهکار استفاده می کنند.

تفاوت فیلر و بوتاکس

کاربرد فیلر در زیبایی

در ابتدا، پرکننده های تزریقی برای جوان سازی صورت، برای تغییر اندازه  یا شکل برخی از ویژگی های خاص استفاده می شدند. پرکننده های پوستی بیشتر در صورت استفاده می شوند اما می توانند در سایر قسمت های بدن هم استفاده شوند.

تزریق فیلر برای صورت

برای درک روش های مختلف درمان چروک، ابتدا باید بدانید که دو نوع مختلف از چین و چروک وجود دارد: پویا و ثابت. چین و چروک های پویا آنهایی هستند که هنگام وقوع حالات صورت، مانند خطوط پیشانی، خطوط اخم و خطوط کنار چشم ظاهر می شوند. از سوی دیگر، چروک های ثابت خطوطی هستند که همیشه در صورت وجود دارد، حتی زمانی که صورت شما در حالت استراحت است.

 

چهره اغلب اولین قسمت بدن است که بالارفتن سن را نشان می دهد. پرکننده های تزریقی می توانند با انواع نگرانی های مربوط به پیری صورت مبارزه کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صاف کردن خطوط عمودی و افقی در پیشانی و اطراف چشم
  • پر کردن حفره های زیر چشم
  • حذف کیسه های واقع در بالای گونه ها و زیر چشم ها
  • فزایش حجم گونه ها یا شقیقه ها، که در زمان تغییر موقعیت لایه های چربی زیر پوست اتفاق می افتد
  • بهبود شکل کلی گونه ها و پر کردن آنها
  • اضافه کردن حجم و صاف کردن خطوط خنده که از بینی تا دهان کشیده شده است
  • برجسته کردن لب های نازک و صاف کردن خطوط عمودی در اطراف لب ها
  • اصلاح خط فک
  • تغییر شکل بینی
  • صاف کردن جای زخم های ناشی از آکنه یا آبله مرغان

فیلر برای گوش ها

اگرچه صورت معمولا اولین قسمت بدن برای نشان دادن سن واقعی است، گوش ها هم می توانند به این مساله کمک کنند. یکی از دلایلی که گوش های شما بیشتر از سن تان را نشان می دهد، قرار گرفتن بیش از حد آنها در معرض آفتاب است. با وجود این که اکثر افراد از کرم های ضد آفتاب در بیشتر قسمت های بدن خود استفاده می کنند، اما اغلب گوش ها فراموش می شوند و آسیب می بینند. بلند شدن نرمه گوش هم می تواند سن شما را بیشتر نشان دهد.

فیلر برای گوش

 

با بالا رفتن سن پوست شروع به از دست دادن کلاژن می کند. کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد. این مساله باعث افتادگی پوست در ناحیه گوش می شود، به ویژه اگر از گوشواره های سنگین و آویزان استفاده کنید. به دلیل بروز این عوامل، استفاده از پرکننده های تزریقی یا لیفت نرمه گوش در حال افزایش است.

این درمان ها می توانند موارد زیر را ترمیم کنند:

  • پاره شدن نرمه گوش
  • کشیده شدن گوش به دلیل استفاده از گوشواره های سنگین
  • از دست دادن حجم در ناحیه نرمه گوش

تزریق فیلر دست

تزریق فیلر دست

دست ها بیشتر از بقیه بدن شما، در طول سال ها آسیب دیده اند. در نتیجه اغلب سن شما را بیشتر نشان می دهند. عواملی مانند از بین رفتن کلاژن، از دست دادن حجم و آسیب های ناشی از خورشید، پوست دستان شما را چروکیده و نازک می کند. پرکننده های حاوی محرک های پوستی می توانند تولید کلاژن را تقویت کنند و موجب افزایش حجم بافت و نتایج طولانی مدت می شوند.

 

استفاده از پرکننده های تزریقی برای جوانسازی دست در حال افزایش است و می تواند در تعدادی از مسائل از جمله موارد زیر کمک کننده باشد:

  • خطوط و چین و چروک های عمیق بر پشت دست ها
  • ظاهر استخوانی و لاغر
  • رگ های برجسته بر پشت دست ها

فیلر برای بدن

اگر چه فیلر یا پرکننده ها به طور خاص برای تقویت سایر قسمت های بدن تعریف نشده اند، اما پرکننده های قابل تزریق بافت نرم می توانند برای افزایش اندازه یا پرکردن قسمت های زیر مورد استفاده قرار گیرند:

  • سینه‌ها
  • باسن
  • پا

تزریق فیلر واژن

مانند سایر قسمت های بدن لابیای واژن می تواند بالا رفتن سن را نشان دهد. با این حال، در این مکان علاوه بر نگرانی ظاهری، نگرانی در مورد راحتی هم وجود دارد. پف کردن لابیا یا جوانسازی واژن، می تواند به هر دو نگرانی پاسخ دهد.

با بالا رفتن سن لابیای بزرگ خاصیت ارتجاعی و رنگ خود را از دست می دهد و شروع به چروک شدن می کند. این مساله معمولا به دلیل کاهش سطح استروژن است که می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله زایمان، یائسگی یا کاهش وزن باشد.

تزریق فیلر واژن

با نازک تر شدن لابیای بزرگ در طول زمان، لابیای کوچک برجسته تر می شود. نتیجه نهایی یک لابیای صاف و افتاده است.

علاوه بر نگرانی های زیبایی شناختی، این تغییرات می تواند ناراحت کننده باشد. لابیای بزرگ به عنوان یک زیرسازی عمل می کند و از دست دادن استحکام آن می تواند باعث ناراحتی یا درد شود.

پرکننده های تزریقی می توانند به این نگرانی ها پاسخ دهند:

آیا استفاده از پرکننده های تزریقی ایمن است؟

به طور کلی، امروزه پرکننده های تزریقی بسیار ایمن هستند. با این حال، زنان باردار یا  شیرده باید برای انجام این عمل منتظر بمانند. همچنین بیماران بالقوه ای که هنوز از آکنه رنج می برند، ابتدا باید آکنه خود را درمان کنند. شرایط خاص پوستی مانند آکنه احتمال عفونت بعد از تزریق را افزایش می دهد.

انواع خاصی از پرکننده ها، به خصوص آنهایی که از کلاژن های گاو ساخته شده اند، ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. بنابراین پیش از درمان، یک آزمایش پوستی انجام دهید. از مواد تشکیل دهنده پرکننده ها آگاهی پیدا کنید تا در صورت داشتن حساسیت یا تقابل با عقاید شما از آنها استفاده نکنید.

اگر بیماری های خاصی مانند بیماری های ایمنی بدن یا آرتریت روماتوئید دارید، پرکننده های کلاژن انتخاب مناسبی برای شما نیست.

عوارض جانبی استفاده از فیلر یا پرکننده ها بسیار نادر است، اما برخی از واکنش های منفی مانند موارد زیر، ممکن است در طی چند روز اول بهبودی ظاهر شوند:

  • تحریک خفیف
  • ورم
  • کبودی
  • خارش پوست
  • حساسیت بیش از حد
  • بی حسی
  • قرمزی
  • احساس پر بودن یا سفتی در ناحیه تزریق

به طور کلی، بهترین راه برای اطمینان از مناسب بودن پرکننده های تزریقی برای شما، صحبت کردن با یک متخصص زیبایی است.

4.9/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید