تاثیر سرماخوردگی بر لقاح و کیفیت اسپرم

سوال این است که آیا سرماخوردگی می تواند بر فرایند لقاح و کیفیت اسپرم تاثیر گذار باشد؟

 هنگام تغییر فصل، انواع بیماری های مختلف مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی در کمین ما هستند. فصل سرما و گاهی نیز گرما با سرماخوردگی در ارتباط بوده و سرماخوردگی برای همه افراد می تواند ناخوشایند باشد. برخی از بیماری ها ممکن است بر سلامت بدن و یا عملکرد و کارایی آن تاثیر گذار باشند. در این مطلب تاثیر سرماخوردگی را بر کیفیت اسپرم  و لقاح بررسی می کنیم.

اثرات سرماخوردگی بر لقاح

اولین نکته این است که اگر در معرض سرماخوردگی و یا آنفولانزا هستید، باید این نکته را بدانید که کاملا در معرض ابتلا به عفونت هستید.

بهتر است در این زمان از رابطه زناشویی خودداری کنید زیرا ممکن است علاوه بر انتقال بیماری، در فرایند لقاح هم موفق نباشید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیریم این است که باید بدانیم چگونه علائم سرماخوردگی ممکن است بر روی چرخه لقاح تأثیر بگذارد.

سرماخوردگی

بزرگترین نگرانی معمولا هنگامی است که سرماخوردگی با تب همراه باشد. اگر از روش درجه حرارت پایه برای تخمین تخمک گذاری خود استفاده می کنید، بروز تب ممکن است نشانه دما را نادرست نشان دهد و بدین ترتیب روزهای تعیین شده با زمان تخمک گذاری هماهنگ نباشد.

همچنین در نظر بگیرید که در مردان، تب تشدید می تواند به طور مستقیم بر باروری اثر بگذارد. مطالعات نشان داده اند که تب 38 درجه یا بیشتر به مدت سه روز یا بیشتر می تواند به طور موقت تولید اسپرم را حتی تا 6 ماه، مختل کند.

در مورد زنان، بیماری سرماخوردگی میتواند در لقاح تاثیر گذار باشد زیرا تب سرماخوردگی می تواند در این روند اختلال ایجاد کند.

تاثیر سرماخوردگی بر اسپرم

به طور معمول، مدت زمان تولید اسپرم تقریبا طولانی است و چیزی حدود 60 تا 70 روز است. به همین دلیل با توجه به دوره طولانی مدت تولید اسپرم و دوره کوتاه مدت بیماری سرماخوردگی، می توان گفت که سرماخوردگی تاثیر چندانی بر اسپرم نخواهد داشت.

با مصرف دارو  و انواع آنتی بیوتیک هم می توان گفت که اثر گذاری این داروها طولانی مدت بوده و بر روند تولید اسپرم مداخله ای ایجاد نمی کند. بنابراین، مصرف قرص های سرماخوردگی بر اسپرم تاثیرات منفی نخواهد داشت.

درمان الیگو اسپرمی شدید

تاثیر سرماخوردگی بر کیفیت اسپرم

عفونت می تواند یکی از علل احتمالی ناباروری در مردان باشد. بعضی از عفونت ها ممکن است بر روی کیفیت اسپرم تاثیرات منفی داشته باشد. مانند عفونت بر اثر سرماخوردگی، آنفولانزا و یا هر نوع عفونت دیگر. علاوه بر باکتری ها، سایر پاتوژن ها هم می توانند بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارند و  در نتیجه باعث  ناباروری شوند.

تاثیر سرماخوردگی بر تخمک گذاری

هنگامی که شما بیمار هستید، بدن شما تقریبا ضعیف می شود و سیستم ایمنی بدن با بیماری مبارزه می کند. با بروز بیماری سرماخوردگی، ممکن است چرخه تخمک گذاری به تاخیر بیفتد، زیرا بدن شما به اندازه کافی قدرت آزاد کردن تخمک را ندارد.

هنگامی که تخمک گذاری شما به تأخیر می افتد، ممکن است دوره های بعدی هم دچار اختلال شود.

تاثیر استامینوفن بر بارداری

مصرف استامینوفن به طور کلی در دوران بارداری تقریبا ایمن است اما  اداره غذا و دارو توصیه می کند که در دوران بارداری  پیش از  استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن با پزشک مشورت کنید.

تحقیقات زیادی در مورد ایمنی دارو و مسکن ها  در دوران بارداری در حال انجام است و نتایج نشان می دهد که در صورت درد شدید و مداوم که در دوران بارداری به طور موثر درمان نشده و منجر به بروز مشکلات دیگری می شود، لازم است که تحت نظر پزشک متخصص درمان های لازم انجام شود.

تب در بارداری

به همین دلیل بهتر است در دوران بارداری در مورد فواید و مضرات انواع قرص های ضد درد اطلاعاتی داشته باشید. در موارد بسیار نادر، در برخی زنان باردار، استفاده از استامینوفن منجر به بیماری کمبود توجه و بیش فعالی در کودک می شود.

تاثیر آموکسی سیلین بر اسپرم

بسیاری از آنتی بیوتیک ها معمولا به منظور رفع عفونت ها و دیگر مشکلات باکتریایی در دسترس هستند. این آنتی بیوتیک ها معمولا در دوره زمانی کوتاهی مصرف شده و تاثیرات بلند مدتی بر باروری و یا کیفیت اسپرم مردان ندارد.

البته برخی از انواع آنتی بیوتیک ها مانند اسیدکلوولانیک آموکسی سیلین ممکن است باعث بروز اختلالات اسپرم و آسیب اکسیداتیو شود. چنین ضایعات ناشی از مصرف آموکسی سیلین را می توان در مدت کوتاهی پس از تجویز دارو به طور موثری درمان کرد.

تاثیر تب بر کیفیت اسپرم

به طور کلی، درجه حرارت بالا می تواند بر تولید اسپرم تاثیر گذار باشد.  تب کردن مانند دوش آب خیلی گرم  به همان اندازه روی اسپرم تاثیر می گذارد.

با توجه به مطالعات انجام شده در مورد تب و تولید اسپرم میتوان گفت که در هنگام بروز بیماری و تب بالا، غلظت اسپرم حتی تا 35 درصد هم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه با کاهش میزان اسپرم، کیفیت اسپرم هم دچار اختلال می شود.

3.5/5 - (13 امتیاز)
منبع ncbi.nlm.nih

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید ،یه سوال داشتم ،من و همسرم قصد داریم بچه دار بشیم اما الان هر دو تامون ،مریض شدیم سرما خوردگی گرفتیم ،الان شوهرم خیلی گیر داده که باید بچه دار بشیم ،مشکلی که برای جنین پیش نمیاد

    1. بانو می‌نویسد

      سلام وقت بخیر اگ در روز تخمکگذاری قرص سرما خوردگی بخوریم برا تخمک اثر منفی داره؟

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام وقت بخیر من انروز روز تخمکگذاریم هس قرص سرماخوردگی خوردم ایا برای تخمک اثر میزاره

از پزشکان نبض‌ما بپرسید