ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

ریزش مو در حالت عادی، تقریبا نرمال است، اما اگر ریزش مو زیاد باشد و باعث کم پشت شدن موهای شما شود می تواند مشکل ساز باشد و بهتر است که آن را درمان کنید. ریزش مو در کودکان هم به همین صورت است.

 کودکانی که دچار ریزش مو هستند، ممکن است  دچار مشکل و یا بیماری زمینه ای مانند  آلوپسی(ریزش مو و کچلی) و سایر شرایط مربوط به ریزش مو باشند. ممکن است ریزش مو در کودکان عادی باشد، اما شرایط خاص هم وجود دارد که می تواند باعث عدم رشد مو و تشدید ریزش مو در کودکان شود. در واقع، 3 درصد از کودکان ممکن است دچار ریزش مو شدید شوند.

چرخه رشد مو در کودکان مانند بزرگسالان بوده و قابل پیش بینی است. هر رشته موی کودک  به مدت دو تا شش سال فعالانه رشد می کند. پس از آن مو، به  چرخه استراحت به نام فاز تلوژن می رود. پس از حدود سه ماه در این مرحله ، موها از بین می روند و موهای جدید رشد می کنند.

علل ریزش مو در کودکان

دلایل زیادی  برای ریزش مو در کودکان وجود دارد. موارد زیر از  شایع ترین علت ریزش مو در کودکان است:

نعوظ در کودکان

بیماری تینه آکپیتیس

این بیماری نوعی عفونت قارچی در ناحیه پوست سر است که به موها حمله می کند و باعث ایجاد ضایعاتی روی پوست سر می شود. این عفونت قارچی مسری است و معمولا در میان کودکان مدرسه ای گسترش می یابد.

عفونت قارچی می تواند موهای  روی پوست، ابرو و مژه ها را هم  تحت تاثیر قرار دهد. ناحیه ریزش مو اغلب پوسته پوسته شده و حاوی موهایی است که ظاهری نازک و شکننده دارند. در چنین شرایطی برای درمان ریزش مو پزشک متخصص این عفونت را درمان کرده و سپس مشکل ریزش مو به مرور برطرف می شود.

بیماری آلوپسی

بیماری آلوپسی به صورتی است که در طی آن، موی کودک به صورت تکه تکه و در یک  الگوی دایره ای  یا بیضی شکل به طور ناگهانی شروع به ریزش می کند. این ریزش مو در عرض چند روز اتفاق می افتد. هنگامی که سیستم ایمنی کودک  به طور اشتباهی به فولیکول های موی خود حمله می کند،  آلوپسی رخ می دهد.

پخش عمده سیسمونی در تهران

این وضعیت نسبتا نادر است و در هر زمان معین حدودا بر  1 در 1000 کودک تاثیر می گذارد. هیچ آزمایش خاصی برای آلوپسی وجود ندارد و معمولا  پس از بررسی پوست سر و با رد شدن شرایط دیگر،  تشخیص داده می شود. معمولا این بیماری درمان خاصی ندارد اما متخصصین پوست می توانند  داروهایی را  برای  رشد مجدد مو تجویز کنند.

مشکلات غدد درون ریز

بسیاری از کودکان به علت کم کاری تیروئید  مشکلات ریزش مو دارند. این  مشکل زمانی ایجاد می شود که تیروئید کم کار می شود. از این رو، عدم تعادل در مقدار  هورمون های تیروئید باعث  ریزش مو  در کودک شما می شود.

تشخیص این مشکل با  آزمایش خون و اسکن غده تیروئید است. البته  داروها و روش های درمانی وجود دارد که  برای درمان این بیماری استفاده می شود. درمان مشکلات تیروئیدی بستگی به عوامل متعددی از قبیل سن کودک و همچنین سلامتی و سابقه پزشکی قبلی دارد.

آزمایش خون

ریزش مو در زمان تولد

این مشکل، احتمالا  یکی از بی ضررترین انواع ریزش مو است که در کودکان دیده می شود. بعضی از نوزادان پس از تولد، موهایشان را از دست می دهند. البته این موضوع یک  پروسه کاملا طبیعی است و هیچ ربطی به کمبود مواد مغذی و دیگر مشکلات ندارد. در بیشتر موارد موی کودک مجددا رشد می کند. اما اگر مشکل ریزش مو در نوزاد ماندگار باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش نامناسب مراقبت از مو

شانه کشیدن محکم و کشیده شدن موها با برس می تواند باعث ریزش مو در کودکان شود. بستن موی کودک به صورت  دم اسبی هم  یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. با این حال، این ریزش مو عامل نگران کننده ای نیست و  شما باید از  موهای کودک خود  بهتر مراقبت کنید.

مدل موی دم اسبی مجلسی دخترانه

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

ریزش مو در کودکان تا چند تار مو در روز  مخصوصا در هنگام تولد امری کاملا طبیعی است، اما چنانچه ریزش مو در طول روز افزایش یافته و باعث کاهش حجم مو و توقف رشد مو شود. همچنین در صورت ریزش موی ناگهانی در کودک بهتر است برای تشخیص علت ریزش و درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان می شود؟

کمبود  ویتامین و مشکلات تغذیه ای  یکی از دلایل اصلی ریزش مو در کودکان است. کمبود مواد مغذی خاصی مانند ویتامین H یا B می تواند موجب ریزش مو در کودکان  شود. کمبود روی، یکی دیگر از عللی  است که باعث ریزش بیش از حد موهای کودکان می شود.

در بعضی موارد، رژیم های ناسازگار یک مادر باردار سبب پوکی استخوان می شود. مصرف بیش از حد ویتامین A هم می تواند باعث بروز این مشکل در کودکان شود.

ویتامین

درمان گیاهی ریزش مو در کودکان

برخی از درمان های گیاهی برای ریزش موی کودکان عبارتند از:

ماساژ با روغن

روغن های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن برای درمان ریزش مو در کودکان خود استفاده کنید. هر روغن یک راه منحصر به فرد برای کمک به درمان ریزش مو است. در اینجا به برخی از روغن هایی که می توانید از آن برای ریزش موی کودک استفاده کنید اشاره می شود:

روغن نارگیل

روغن نارگیل باعث می شود موهای کودک شما سریع تر رشد کرده و قوی تر شوند. همچنین مصرف روغن نارگیل  باعث می شود تا موهای کودک سالم تر شده و حجم بیشتری داشته باشد.

تصویر درمان گیاهی شقاق با نارگیل

روغن زیتون

روغن زیتون باعث می شود موی کودک شما قوی تر شده  و مانع از ریزش موی بیشتر می شود. بهتر است روغن زیتون را  با کمی آب لیمو و آب مخلوط کنید.

این ترکیب، به شما بهترین نتایج را می دهد. سپس این روغن را به ریشه مو و بقیه مو اعمال کنید.

زیتون و چربی خون

روغن خردل

روغن خردل با خواص بالای خود باعث استحکام مو شده و تارهای نازک و شکننده مو را قوی و محکم می کند.

خواص روغن خردل

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا علاوه بر درخشندگی مو و جوان سازی آن باعث تحریک کلاژن های مو شده و چرخه رشد مجدد مو را در کودک سریع تر می کند.

روغن جوجوبا

زغال اخته

زغال اخته، یکی دیگر از درمان های خانگی بسیار موثر برای درمان ریزش مو در کودکان است. هورمون های موجود در دانه این گیاه  کمک می کنند تا فولیکول های مو کودک شما  دوباره بازسازی شوند و همین موضوع  باعث افزایش  و  رشد مو می شود.

همچنین دانه های زغال اخته حاوی اسید نیکوتینیک و پروتئین هستند. این مواد در تحریک رشد مو در کودک ضروری هستند.

زغال اخته

آب پیاز

مطالعات نشان داده است که عصاره پیاز در درمان ریزش مو در  کودکان  بسیار مفید است. در واقع، استفاده از آب پیاز  می تواند باعث رشد قابل توجهی از مو شود.

اثر دهی عصاره پیاز  عمدتا به دلیل محتوای بالای گوگرد موجود در پیاز است. گوگرد  کمک می کند تا گردش خون  در فولیکول های موی سر بیشتر شده و برای رشد مجدد تحریک می شوند. همچنین التهاب پوست سر کودک شما را کاهش می دهد.

 مترجم: مهناز ضحاکی

4.6/5 - (8 امتیاز)
منبع everydayhealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید