غذاهای مفید برای پروستات

مصرف مواد غذایی مناسب در کنترل انواع بیماری ها، تاثیر دارد. پرهیز غذایی برای پروستات هم می تواند مشکلات مربوط به آن را قابل کنترل کند. با ما همراه باشید تا درباره غذاهای مفید برای پروستات بیشتر بدانید.

نبض ما– به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، حدود 50 درصد از مردان بالای 50 سال، دچار مشکل بزرگی پروستات یا پروستات خوش خیم هستند. حدودا در سن 80 سالگی، نزدیک به 90 درصد مردان با مشکلات مربوط به پروستات زندگی خواهند کرد. اما خبر خوب این است که با مصرف غذاهای مفید برای پروستات و رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص از ابتلاء به بیماری پروستات پیشگیری می کنید.

اضافه وزن، یکی دیگر از عوامل خطر برای پیشرفت بیماری پروستات است. بنابراین انتخاب غذاهای مغذی، یکی از روش های بسیار مناسب  برای کاهش وزن و  کاهش خطر مشکلات پروستات است.

برخی از غذاهای مفید برای پروستات عبارتند از:

1-دانه کنجد

روغن کنجد

یکی از غذاهای مفید برای پروستات دانه های کنجد است. دانه های کنجد غنی از ویتامین روی هستند. مطالعات انجام شده نشان می دهد، مصرف این ماده معدنی برای سلامتی پروستات ضروری است. معمولا میزان ویتامین روی، در مردان مبتلا به سرطان یا بزرگی پروستات، بسیار  پایین است و گاهی اوقات، میزان آن تا 75 درصد کمتر از افرادی است که پروستات سالم دارند.

روی، از طریق غذا جذب می شود و بنابراین، مصرف آن، آسان تر از مکمل های روی است. با مصرف دانه های کنجد، بادام زمینی، لوبیا و دانه کدو تنبل، منابع روی شما تکمیل می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف دانه های کدو تنبل هم ممکن است برای مدیریت بیماری پروستات سودمند باشد.

2-ماهی سالمون

ماهی سالمون

با توجه به مطالعات انجام شده باید گفت که، چاقی ممکن است خطر ابتلا به  بیماری پروستات را افزایش دهد. بررسی های موجود نشان می دهد، افزایش مصرف امگا 3  به همراه ورزش برای کاهش چاقی و جلوگیری از افزایش وزن بسیار موثر است.

یکی از غذاهای مفید برای پروستات ماهی قزل آلا است. این ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی های سالم می توانند از شما در برابر بیماری های زیر محافظت کنند:

اگر به مصرف ماهی علاقه ندارید، می توانید امگا 3 خود را از گردو، بذر کتان و روغن کلزا دریافت کنید. البته  مقادیر کمی امگا3  در لوبیا و سویا  هم یافت می شود.

3-فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای

با توجه به بررسی های علمی و پزشکی باید گفت که، ویتامین C موجود در سبزیجات ممکن است در مبارزه  با بزرگی پروستات نقش داشته باشد. فلفل دلمه ای حاوی مقدار زیادی ویتامین C و یکی از غذاهای مفید برای پروستات است.

یک فنجان فلفل خرد شده حاوی 200 درصد از مصرف روزانه مورد نیاز ویتامین C است. سایر سبزیجات حاوی ویتامین C که می توانید در رژیم غذایی خود را اضافه کنید عبارتند از:

– کلم بروکلی

گل کلم

3- گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی غنی از لیکوپن وکاروتنوئید است. لیکوپن ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. طبق گفته موسسه ملی سرطان، گوجه فرنگی می تواند در درمان و جلوگیری از بیماری پروستات بسیار مفید باشد.

در مطالعات مربوط به لیکوپن مشخص شده است که مصرف آن می تواند باعث جلوگیری از پیشرفت بزرگی پروستات شود.

لیکوپن همچنین در کاهش آنتی ژن پروستات (PSA) مرتبط با التهاب پروستات، بزرگی پروستات  و سرطان پروستات کمک کننده است. در صورت مصرف مواد غذایی غنی از لیکوپن، سعی کنید مواد غذایی دیگری مانند آووکادو، آجیل، روغن یا کره مصرف کنید تا جذب لیکوپن را افزایش دهد.

4- آووکادو

آووکادو

شاید شما بپرسید چه میوه ای برای پروستات خوب است؟ جواب ما آووکادو است چرا که این میوه غنی از بتا سیتوستول است،  این ماده نوعی استرول گیاهی است که باعث کاهش علائم مرتبط با بزرگی پروستات می شود. افرادی که مکمل بتاسیتوستول مصرف می کنند معمولا دارای جریان ادرار بهتری هستند.

علاوه بر آوکادو، سایر غذاهای غنی از بتا سیتوسترول عبارتند از

5-سبزیجات

مصرف سبزیجات بیشتر می تواند خطر ابتلا به بزرگی پروستات را کاهش دهد. سبزیجاتی با برگ سبز، اثر دهی بیشتری دارند، زیرا آن ها  غنی از آنتی اکسیدان ها  هستند. سبزیجات کریستالی مانند کلم بروکلی هم خطر ابتلا به پروستات از جمله سرطان و بزرگی پروستات را کاهش می دهد.

افرادی که به طور مرتب پیاز و سیر مصرف می کنند هم  ممکن است در برابر خطر  بیماری های پروستات در امان باشند. پیاز و سیر اغلب در طب طبیعی برای مبارزه با عفونت استفاده می شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

6- سویا

روغن سویا

سویا یکی از غذاهای مفید برای پروستات است. مطالعات اخیر نشان می دهد، ایزوفلاونهای سویا باعث کاهش خطر بیماری های پروستات می شوند. اما مطالعات دیگری نشان می دهد که سویا تنها رشد سلول های سرطانی را در پروستات کاهش می دهد.

ایزوفلاونهای سویا، علائم و نشانه های اختلالات دستگاه ادراری را کنترل می کند. برای دریافت سایر منابع ایزوفلاونهای سویا،  می توانید مواد غذایی دیگری را هم امتحان کنید از جمله:

– شیر سویا

– سویا پخته شده

برخی از غذاها و نوشیدنی ها، بر تستوسترون و هورمون های دیگر تاثیر می گذارد.تحقیقات نشان داده است، رژیم غذایی نامناسب شامل محصولات گوشتی یا لبنیات، باعث افزایش خطر پروستات و سرطان پروستات می شود. این خطر در صورت عدم مصرف سبزیجات بیشتر می شود.

تغییرات مناسب در مصرف مواد غذایی می تواند در مدیریت برخی از علائم بزرگی و بیماری های پروستات بسیار موثر باشد، اما تغییرات اساسی در سبک زندگی هم تاثیر زیادی دارد.

برخی نکات  ممکن است باعث کاهش علائم بزرگی و تورم پروستات  شوند عبارتند از:

– کاهش استرس

ترک سیگار

– اجتناب از مصرف مایعات در شب برای کاهش ادرار شبانه

– تخلیه کامل مثانه هنگام ادرار کردن

– انجام تمرینات مربوط به کف لگن

– اجتناب از مصرف داروهایی که باعث افزایش علائم می شود

– محدود کردن مصرف مایعات به 2 لیتر در هر روز

در صورتی که این تغییرات در شیوه زندگی موثر واقع نشود با مراجعه به پزشک، ممکن است مصرف دارو یا جراحی توصیه شود.

4.2/5 - (13 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. اكي می‌نویسد

    فقط در یک صورت به پروستات آسیبی نمیرسد . باید رابطه جنسی منظم باشد . هفته ای یک بار شب جمعه خیلی مناسبه . تو فاصله یک هفته ای تا رابطه جنسی بعدی کوچکترین تحریک جنسی نابود کننده است . حتی نباید برای یک لحظه شهوتی شویم . حتی دیدن یک عکس پورنو برای یک لحظه همه چیزو خراب میکنه . حتی کمترین تحریک جنسی توسط همسر نباید اتفاق بیفته . تو این فاصله زمانی شهوت تعطیل . استفاده از هر نوع دارو و مخدر هم تعطیل. وقتی این یه هفته تموم شد و موقع رابطه جنسی شد یک ساعت قبلش اگر میخاهید چیزی استفاده کنید که کمر سفت کن باشه الان وقتشه . یک ساعت قبل از رابطه تا اثر واقعی اون ها رو ببینید . همچنین لذت واقعی رابطه جنسی رو اون موقع کامل احساس میکنید . در غیر این صورت هیچ وقت لذت واقعی رابطه جنسی را تجربه نمیکنید و همچنین به پروستات خود زمان کافی برای بازیابی را نداده اید . تازه هفت روز حد اقل زمان بود . وگرنه اصلش ده روز یکبار باشه خیلی بهتره . وگرنه بعد از مدتی مشکلات مربوط به پروستات و شل شدن کمر و زود انزالی و ناتوانی جنسی به علت استفاده از داروها و مواد سفت کننده کمر و فاصله زمانی زود زود در رابطه جنسی پیش میاد و به مشکل میخورید . برای همین آمار کم توانی جنسی و زود انزالی خیلی بالاس .هر چی زمان رابطه زود زود باشه مدت و لذت رابطه جنسی کمتر میشه . اگر با این فرمول لذت بردید نباید وسوسه بشید که مثلا حالا که اینقدر خوب بود مثلا فردا هم همون دارو رو بخورم و رابطه جنسی داشته باشم . فرمول میریزه به هم .برای همینه که اونایی که مثلا تازه معتاد شدن دفعه های اول خوب میتونن رابطه جنسی داشته باشن و بعد از دو ماه به کم توانی جنسی و زود انزالی میرسن . چون این فاصله زمانی رو رعایت نمیکنن . پروستات قربانی ندانم کاری و کم اطلاعی ما در مورد رابطه جنسی است .

از پزشکان نبض‌ما بپرسید