صبحانه مناسب برای بیماران نقرسی

نقرس نوعی آرتریت و بیماری التهابی مفاصل است. این بیماری می تواند مشکلاتی را در ناحیه مفاصل برای فرد ایجاد کند و نیاز به مراقبت و رژیم غذایی مناسب دارد. بیماران نقرسی تجربه حمله ناگهانی و شدید درد، تورم و التهاب مفاصل را دارند.

نبض ما– نقرس را می توان با داروها، رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی، کنترل کرده و درمان کرد. در این مقاله، بهترین رژیم غذایی و صبحانه برای بیماران نقرسی بررسی شده و مواد غذایی مناسب  برای کاهش علائم نقرس و جلوگیری از پیشرفت نقرس معرفی می شود.

نقرس چیست؟

نقرس نوعی درد مفاصل مشابه با بیماری  آرتریت است که باعث بروز درد شدید و ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل می شود. تقریبا در نیمی از موارد بیماری نقرس، این بیماری، بر انگشتان بزرگ پا تاثیر می گذارد، در حالی که در مواردی هم  روی انگشتان دست، مچ دست، زانو و پاشنه پا، تاثیر می گذارد.

بیماران نقرسی

علائم نقرس زمانی اتفاق می افتد که در خون فرد، اسید اوریک بالایی وجود داشته باشد. اسید اوریک  ماده ای  زائد است که توسط بدن و هنگام هضم غذاهایی خاص، ساخته می شود. هنگامی که سطح اسید اوریک بالا می رود، کریستال های آن می توانند در مفاصل تجمع پیدا کنند. این روند موجب تورم، التهاب و درد شدید می شود.

حملات نقرس معمولا در هنگام شب اتفاق افتاده و می تواند دردناک و ناخوشایند باشد. اکثر افراد مبتلا به این بیماری این علائم را تجربه می کنند، زیرا بدن آن ها نمی تواند اسید اوریک اضافی را به طور مناسبی برطرف کند. به همین دلیل، میزان اسید اوریک افزایش پیدا کرده  و با کریستال شدن و حل شدن در مفاصل، درد شدید ایجاد می کند.

البته برخی افراد هم به دلایل ژنتیکی دچار بیماری نقرس می شوند. در این افراد، میزان اسید اوریک به علت ژنتیک یا رژیم غذایی نامناسب، افزایش پیدا می کند. بیماران نقرسی می توانند با مصرف صبحانه ای سالم، علائم را بهبود بخشیده و آن را کنترل کنند.

روماتیسم مفصلی

صبحانه مناسب برای بیماران نقرسی شامل موارد زیر می شود:

1- شیر: شیر باعث تخریب اسید اوریک می شود. مصرف شیر در زمان صبحانه و به خصوص شیر کم چرب، خطر ابتلا به نقرس را  42-48 درصد کاهش می دهد و می تواند یک صبحانه مناسب برای بیماران نقرسی باشد.

2- قهوه:مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه باعث کاهش علائم نقرس می شود. قهوه دیورتیک است و بنابراین میزان ادرار را افزایش می دهد. اسید کلروژنیک قهوه باعث تخریب اسید اوریک می شود.

بر اساس مطالعه ای 12 ساله در  بیش از 45000 مرد، مشخص شد افرادی که  بیش از چهار فنجان قهوه در روز مصرف کردند،  40-60 درصد بیشتر از بیماران نقرسی که قهوه مصرف نمی کردند، دارای بهبود علائم بودند.

جالب توجه است که حتی نوشیدن قهوه بدون کافئین هم باعث کاهش خطر بیماری نقرس و بهبود علائم می شود.

پودر قهوه

3- قارچ و کدو سبز

4 – دو تا سه عدد تخم مرغ املت  همراه با قارچ و اسفناج

5- ماست، توت و جو دوسر

6- آب پرتقال

7- نصف فنجان غلات  همراه با شیر کم چرب یا ماست

8- چند عدد توت

9- نان تست  همراه با کره مارگارین

عکس خاصیت آب پرتقال

اگر چه رژیم غذایی باعث می شود که شما از برخی از غذاهای محبوب خود محروم شوید، اما باید گفت که این رژیم غذایی برای درمان بیماری  و سلامت بدن شما مفید است و در واقع هنوز هم مواد غذایی زیادی وجود دارد که بتوانید از مصرف آن لذت ببرید.

در اینجا به برخی از غذاهای مناسب که به طور کلی برای افراد مبتلا به نقرس ایمن هستند، اشاره می کنیم.

میوه ها: تقریبا مصرف همه میوه ها معمولا برای نقرس خوب هستند. میوه ها، حتی ممکن است به کاهش حملات سطحی اسید اوریک و کاهش التهاب کمک کنند.

سبزیجات: همه سبزیجات برای بیماری نقرس مفید هستند، از جمله سیب زمینی، نخود فرنگی، قارچ، بادمجان و سبزیجاتی با  برگ سبز تیره.

حبوبات:  مصرف همه حبوبات برای بهبود دردهای نقرس مناسب است، از جمله عدس، لوبیا، سویا و توفو.

حبوبات

آجیل: همه آجیل و دانه ها.

– دانه های کامل: شامل جو، برنج قهوه ای

محصولات لبنی:  مصرف انواع محصولات لبنی برای بیماران نقرسی ، بی خطر است، اما به نظر می رسد لبنیات کم چربی بسیار مفید باشند.

تخم مرغ

نوشیدنی ها: قهوه، چای و چای سبز.

گیاهان و ادویه جات: تمام گیاهان، ادویه جات و ترشی جات.

روغن های گیاهی: از جمله روغن های صنوبر، نارگیل، زیتون و  روغن کتان

روغن زیتون خانه تکانی

غذاهایی که می توانید برای بهبود بیماری نقرس مصرف کنید، شامل تمام میوه ها و سبزیجات، دانه های غلات، محصولات لبنی کم چرب، تخم مرغ و اکثر نوشیدنی ها هستند. همچنین، بیماران نقرسی باید مصرف گوشت های غیر ارگانیک و ماهی مانند ماهی قزل آلا را به میزان (115-170 گرم) و چند بار در هفته محدود کنند.

بر اساس مطالعات، مشخص شده است که بیماری  نقرس ممکن است باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شود .

به منظور درمان و بهبود بیماری نقرس، بهتر است مواد غذایی زیر مصرف شود:

– مصرف دانه ها و غلات سبوس دار

– نوشیدن مایعات و آب فراوان در روز

– مصرف تخم مرغ

– مصرف لبنیات کم چرب شامل پنیر و ماست

– مصرف گوشت های  بدون چربی شامل ماهی کم چرب و مرغ

– مصرف سبزیجاتی مانند  قارچ و گل کلم

– مصرف روغن های گیاهی مانند آفتابگردان

– مصرف میوه هایی مانند توت فرنگی

توت فرنگی

بیماران نقرسی با برنامه ریزی مناسب غذایی می توانند بیماری خود را کنترل کرده و میزان اسید اوریک را کاهش دهند. شما می توانید همراه با رژیم غذایی، برنامه ریزی های دیگری داشته باشید تا در بهبود علائم نقرس موثر باشد این موارد عبارتند از:

کنترل  وزن:  بیماران نقرسی با کاهش وزن می توانند باعث بهبود حملات و خطرات نقرس شوند.

تمرینات بدنی و ورزش:  بیماران نقرسی می توانند با تمرینات ورزشی، وزن سالم خود را حفظ کنند.

برخی مواد غذایی هستند که ممکن است حملات نقرس را افزایش دهد. این مواد غذایی خاص مانند پورین در برخی مواد غذایی وجود داشته و حملات نقرس را بیشتر می کند.  به همین دلیل باید از مصرف آن اجتناب کرد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

3.3/5 - (12 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظر
  1. علمدار می‌نویسد

    با سلام حبوبات به خصوص عدس و تخم مرغ و مرغ. و آجیل به هیچ وجه در بیماران نقرس مصرف نباید بشه بعضی از اطلاعات بالا اشتباه به نطر میرسد بهترین صبحانه عسل و لبنیات کم چرب و غذا بهتر است سویا و گوشت شترمرغ و برنج با ماست کم چرب و در همه غذاهاتون از سماق استفاده کنید و لیموترش تازه هم باشد آبمیوه هم کرفس هویچ و سیب گیلاس و توت فرنگی و انجیر خشک

    1. ناشناس می‌نویسد

      آره به نظر من هم برخی از مطالب بالا غلط بود ممنون از اینکه اطلاع دادید
      تخم مرغ جیغ آدمو در میاره

    2. علی می‌نویسد

      چرا اطلاعات اشتباه میدهی. نصف غذاهایی که نوشتیدسرشارازپورین ومضراست.

      1. katty می‌نویسد

        تمام موادی که نام بردید ، برای نقرس سم است ، این دکترهای کیلویی ، ملت را مریض میکنند که مشتری داشته باشند ، انسانم آرزوست

        1. نوید می‌نویسد

          کاملا موافقم با نظر شما.

  2. Salehi می‌نویسد

    گوه تو گور هرچی دکتر کیلوییه ،همه را اشتباه گفتند ،کثافتهای پول دوست

  3. امین می‌نویسد

    این مطلب شما دارای اشکالات زیادی هست من سالهاست که نقرس دارم
    بادمجان بسیار مضر هست و لبنیات مخصوصا پنیر و مخصوصا لبنیات گاو
    و در ضمن همه می‌دونن که چربی ماهی دارای امگا ۳ هست و بسیار مفید نمیدونم بر چه اساس این اطلاعات رو بدون مطالعه پخش میکنید. تخم مرغ
    بیشتر مواد غذایی بالا دارای پورین هستن

  4. ناشناس می‌نویسد

    وای پس بگو من کوکو خوردم بدتر شدم خاک بر سراین دکترهای بی وجدان

  5. ناشناس می‌نویسد

    شما بویی از انسانیت نبردین من از شما شکایت میکنم

  6. نوید می‌نویسد

    سلام.
    من مقدار کمی از مطلب بالا رو خوندم‌و با توجه به تجربه ی ۱۵ ساله ی خودم نسبت به درد و علائم و رژیم غذای نقرس، به نظرم این مطلب اصلا درست نیست و برای همین ادامه ندادم.
    قارچ، لبنیات،شکر،نمک، تمام حبوبات،گوشت قرمز و ماهی و غذاهای دریایی،ویتامین سی، موز، پرتقال،گوجه فرنگی ،توت فرنگی و بلال،انواع اجیل،…… از جمله غذاها و موادی هستند که من کاملا دوری میکنم ازشون.چون به محض استفاده دچار حمله ی نقرس میشم.

    1. امیر می‌نویسد

      من تازه از دیروز به این درد دچار شدم دارم از درد میمیرم، آقا من چی بخورم و نخورم چرا انقد حرفا باهم فرق میکنه، یکی میگه شیر عسل گوجه فرنگی ویتامین سی خوبه شما میگی نه، توروخدا یکی راهنمایی کنه چیا میخوره که درد نداره من ترسیدم

    2. محسن حسن زاده می‌نویسد

      میشه لطف کنید
      برنامه غذایی که استفاده میکنین ارسال کنید
      ممنوون
      من تازه فهمیدم نقرس دارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید