آیا بعد از سزارین میتوان طبیعی زایمان کرد؟

اگر با برش سزارین فرزندی به دنیا آورده اید و دوباره باردار هستید ممکن است بتوانید بین یک برش C یا زایمان طبیعی بعد از سزارین (VBAC) یکی را انتخاب نمایید.

برای بسیاری از زنان روش زایمان طبیعی بعد از سزارین (VBAC) یک گزینه است. در حقیقت پژوهش روی زنانی که قصد تحمل درد زایمان بعد از سزارین را دارند نشان می دهد که حدود 60 تا 80 درصد زایمان طبیعی موفقی را داشته اند.

زایمان طبیعی بعد از سزارین برای همگان مناسب نیست. لذا عامل های مشخصی مانند زخم رحم با ریسک بالا می تواند احتمال VBAC را کاهش دهد و این گزینه را برای وی نامناسب کند.

برخی بیمارستان ها زایمان طبیعی بعد از سزارین را به دلیل این که نیرو انسانی یا منابعی برای مدیریت عملیات اورژانسی برش C ندارند، ارائه نمی دهند. اگر به فکر انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین هستند مسئولین ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می تواند به شما برای این که بفهمید آیا شما داوطلب مناسبی برای آن هستید و چه عواملی در آن درگیر است کمک کند.

بستن لوله رحم

چرا انجام می شود؟

زنان به دلایل مختلف از زایمان طبیعی بعد از سزارین استفاده می کنند:

زمان بهبود کوتاه تر: شما بعد از VBAC مدت زمان کمتری به نسبت انجام مجدد برش C در بیمارستان خواهید ماند. پرهیز از انجام عمل جراحی به شما کمک می کند تا سریع تر زندگی عادی خود را از سر بگیرید هم چنین هزینه زایمان را کاهش می دهید.

فرصت برای یک برنامه تولد فردی:تجربه داشتن زایمان طبیعی برای برخی از زنان اهمیت دارد.

تاثیر روی بارداری های بعدی: اگر قصد این را دارید که خانواده بزرگ تری داشته باشید VBAC ممکن است به شما کمک کند تا خطر سزارین های چندگانه مانند زخم ناشی از سزارین را کم کنید. زخم ناشی از سزارین ممکن است جراحی های اضافی را سخت نماید و خطر مشکلات مربوط به جفت در حاملگی را افزایش دهد.

خطر کمتر از مشکلات عمل جراحی: زایمان طبیعی نرخ کمتر خونریزی، عفونت، لخته شدن خون در یک یا چند رگ عمیق بدن (ترومبوزیس ورید عمقی) و آسیب به اندام درون شکم مانند مثانه یا روده دارد.

وزن مادر در بارداری

اگر شما شرایط زیر را دارید کاندید مناسبی برای VBAC هستید:

– اگر دوقلو باردار نیستید، سابقه یک یا دو مقطع عرضی قبلی برش های- C اندک داشته و هیچ مشکلی وجود ندارد که از VBAC جلوگیری کند

– اگر باردار هستید، سابقه یک یا دو مقطع عرضی قبلی برش های- C با نوع ناشناخته از برش رحم و مشکلات دیگری که مانع VBAC بشود ندارد ، مگر این که مشکوک به داشتن برش رحم عمودی زیاد (کلاسیک) از پیش باشید.

– دو قلو باردار باشد و سابقه برش C عرضی اندک داشته باشد و در غیر این صورت داوطلب زایمان طبیعی برای دو قلو است.

در صورت داشتن موارد زیر شما داوطلب مناسبی برای VBAC نیستید:

– یک برش رحم عمودی بزرگ (کلاسیک) از پیش

– یک نوع نامعلوم از برش قبلی رحم و مشکوک بودن به داشتن برش عمودی زیاد (کلاسیک)

– پارگی قبلی رحم

– انواع مشخصی از سابقه عمل جراحی رحم مانند برداشتن فیبروید

بعضی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، اگر VBAC شما بیش از دو مورد سابقه برش- C داشته باشید، VBAC را ارائه نمی دهند. در صورتی که شما سه قلو یا بیشتر باردار هستید گزینه مناسبی نیست.

عواملی که احتمال VBAC را کاهش میدهند عبارتند از:

  • درد زایمانی که کم می شود و می ایستد
  • سن زیاد مادر
  • بارداری که 40 هفته به طول انجامیده است
  • شاخص توده بدن بیشتر یا مساوی 40 (چاقی شدید مادر)
  • افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری
  • پره اکلامپسی
  • زایمان قبلی کمتر از 18 ماه
  • سابقه دو یا چند برش-C قبلی و هیچ گونه زایمان طبیعی
  • نیاز به القای درد زایمان

عوارض زایمان طبیعی بعد از سزارین 

در حالی که VBAC نسبت به برش C انتخابی عوارض کمتری دارد یک کوشش ناموفق درد زایمان بعد از سزارین (TOLAC ناموفق) با عوارض بیشتری مانند به ندرت پارگی رحم همراه است.

اگر رحم شما حین درد زایمان باز شود یک برش C اورژانسی برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده زندگی مادر مانند خونریزی شدید لازم است. اگر پارگی رحم پیچیده است یا برای توقف خونریزی رحم ممکن است نیاز به برداشته شدن داشته باشد (هیسترکتومی). اگر رحم شما برداشته شود دیگر نمی توانید باردار شوید.

هزینه عمل جراحی

چگونه می توان خود را آماده کرد

اگر قبلا یک برش C  داشته اید و اکنون باردار هستید ممکن است در اولین ملاقات قبل از زایمان خود در مورد VBAC صحبت کنید. در مورد نگرانی ها انتظارات خود با مسئول مراقبت بهداشتی خود بحث کنید.

اطمینان حاصل کنید که پزشک سابقه کامل پزشکی شما شامل اطلاعات برش C اخیرتان و دیگر اعمال روی رحم را دارد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است از سابقه پزشکی تان برای محاسبه احتمال این که شما VBAC موفق خواهید داشت استفاده کند.

در مورد احتمال خطر و مزایای VBAC در دوران بارداری بحث و گفت وگو کنید، به خصوص اگر برخی از عوامل خطر وجود داشته باشند.

اگر VBAC را انتخاب کنید، شانس خود را از یک تجربه مثبت افزایش دهید:

در مورد VBAC بیشتر بیاموزید: در کلاسی مربوط به تولد نوزاد به روش VBAC شرکت کنید

برای تولد نوزاد خود در بیمارستانی با تجهیزات خوب برنامه ریزی کنید: به دنبال تجهیزاتی باشید که برای اناجم برش اورژانسی C به خوبی تجهیز شده است.

اگر می توانید، به درد زایمان خود اجازه دهید که به صورت طبیعی شروع شود: القای یا تقویت درد زایمان شانس انجام VBAC را کاهش می دهد

منعطف باشید: برخی عوارض ها بارداری یا درد زایمان ممکن است به یک برش C نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، اگر مشکل با جفت یا بند ناف وجود داشته باشد، کودک شما در موقعیت غیر طبیعی قرار دارد یا درد زایمانتان پیشرفتی ندارد ممکن است به یک برش C نیاز داشته باشید.

نزدیکی در بارداری

آن چه می توانید انتظار داشته باشید

اگر VBAC را انتخاب کنید، هنگامی که به درد زایمان می رسید، همان فرآیندی را که برای هر زایمان طبیعی طی می کنید را دنبال خواهید کرد. ارائه کننده مراقبت های بهداشتی شما به احتمال زیاد پیگیری پیوسته میزان ضربان قلب کودک شما را توصیه می کند و در صورت لزوم برای انجام یک برش C تکرار آماده می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع mayoclinic

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید