درمان فیبروکیستیک سینه و علل آن

طبق آمار کلینیک مایو (Mayo)، تغییرات فیبروکیستیک سینه بیش از نیمی از تمام زنان در برخی موارد در زندگی آن ها تاثیر می گذارد.

فیبرو کیستیک چیست

فیبروکیستیک سینه یک بیماری نیست، بلکه توصیفی از نوعی بافت پستان است که دارای یک بافت موج دار یا طناب مانند (گره دار، غده وار) است، که در غیر این صورت پستان کاملا سالم است.

 در حقیقت، جامعه پزشکی به هنگام اشاره به چنین بافتی از پستان، کلمه «بیماری» را به طور کامل حذف می کند. در حالی که ممکن است ناراحتی هایی را در ناحیه های مشخص از بافت پستان ضخیم و موج دار مشاهده کنید، تغییرات صحیح فیبروکیستیک سینه یا سینه فیبروکیستیک اکثرا به علت هورمون ها و به ندرت به علت سرطان سینه رخ می دهد.

علائم فیبروکیستیک سینه

بسیاری از زنان مبتلا به سینه‌های فیبروکیستیک هیچ علائمی ندارند، بیش از این که متوجه شوند سینه هایشان در بعضی از مناطق هنگام لمس حس متفاوتی دارد. لازم به ذکر است کسانی که علائم دیگری را تجربه می کنند اغلب مورد ناخوشایندی را پیدا می کنند.

علائم فیبروکیستیک سینه

شایع ترین علائم سینه فیبروکیستیک عبارتند از:

بافت موج دار

اگر به بافت فیبروکیستیک زیر یک میکروسکوپ نگاه کنید، احتمالا بخش های متعددی را مشاهده می کنید که به این موضوع کمک می کنند از جمله کیست های گرد و یا بیضوی پر از مایع؛ بافت فیبری که شبیه بافت اسکار (فیبروز) است؛ هیپرپلازی (رشد بیش از حد) سلول هایی که درون کانال های شیر و لوبولهای تولید شیر تولید می شود؛ و لوبول های سینه بزرگ شده (آدنوز).

ورم

حساسیت

درد کلی در پستان

اغلب این علائم حتی قبل از چرخه قاعدگی یک زن بدتر می شود و در انتهای آن کاهش می یابد. اندازه واقعی توده های موج دار سینه فرد می تواند با چرخه قاعدگی نیز تغییر کند. به طور معمول، توده ها به بافت اطراف متصل نیستند اما هنگام دست کاری حرکت می کنند.

برخی از زنان مبتلا به سینه های فیبروکیستیک دارای نوک پستان قهوه ای سبز یا تیره هستند که بدون خون است و بدون ضربه و فشار دادن تراوش می کنند. هم چنین درد در زیر بغل احساس می شود.

در حالی که باید این اطمینان را داشته باشیم که تمامی تغییرات در پستان شما نگران کننده نیستند، اگر متوجه  ضخیم شدن و یا تغییر در بافت شدید باید به پزشک مراجعه نمایید تا مطمئن شوید که این بافت ضخیم واقعا به علت بیماری پستان فیبروکیستیک است یا خیر.

سرطان سینه

توجه: ترشح خون از نوک پستان می تواند نشانه ای از سرطان پستان باشد. در صورت داشتن این علامت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علل فیبروکیستیک پستان

آنچه که بافت پستان را تحریک می کند تا بافت های موج دار خود را توسعه دهد، حساسیت آن را بیشتر کند و باعث تورم ناحیه تحت تاثیر فیبروکیستیک می‌شود به طور کامل درک نشده است. متخصصان معتقدند که هورمون های تولیدمثل درگیر هستند. استروژن به احتمال زیاد بخشی از فرایند است.

توجه داشته باشید که فیبروکیستیک سینه در زنان بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر شایع است. به عبارت دیگر کسانی که هنوز دوره پریود خود را تجربه می کنند.

با این حال، زنان یائسه مبتلا به هورمون درمانی ممکن است تغییرات پستان فیبروکیستیک را به دلیل جایگزینی استروژن تجربه کنند.

دوران یائسگی

تشخیص فیبروکیستیک سینه

طبق نظر انجمن سرطان آمریکا (ACS)، اکثر زنان در فعالیت‌هایی مانند حمام کردن و یا پوشیدن لباس، متوجه علائمی مانند سرطان می‌شوند.

به همین علت، ACS می گوید: « زنان باید با حالت نرمال ظاهر و احساس در پستان خود آشنایی داشته باشند و هر زمان که یک تغییر مشاهده نمودند به یک پزشک مراجعه کنند». این نوع مراقبت، خودآگاهی پستان (BSA) نامیده می‌شود و بر بررسی های فردی (BSE) توسط ACS ارجحیت دارد.

با این حال تشخیص توده موج دار ناشی از تغییرات فیبروکیستیک از تومور پنهان با خودآگاهی پستان می‌تواند دشوار باشد.

به یاد داشته باشید که اکثر توده های پستان سرطانی نیستند. با این حال، تمام توده های موج دار سینه باید برای جلوگیری از سرطان سینه و شروع سریع درمان باید مورد بررسی قرار گیرد.

درمان گیاهی فیبروکیستیک سینه

این وظیفه معمولا با یک ماموگرام یا امواج فراصوت انجام می شود. گاهی اوقات تفاوت بین علائم فیبروکیستیک سینه و یک توده پنهان سرطانی یا رشد در یک ماموگرام معمولی دشوار است، بنابراین ممکن است روش امواج فراصوت روش ترجیحی برای تشخیص تغییراتی که قابل احساس شدن هستند.

انجمن سرطان آمریکا به زنان با سینه های سفت توصیه میکند تا هر دو آزمون را به طور منظم انجام دهند.

هنگامی که غربالگری و آزمایش نشان می‌دهد که یک توده ممکن است یک کیست پر از مایع باشد، گاهی اوقات پزشک تصمیم به انجام یک آسپیراسیون می گیرد که در آن یک سوزن نازک و توخالی برای استخراج مایع استفاده می شود.

اگر هر کدام از این آزمایش‌ها بی‌نتیجه باشند، یعنی پزشک هنوز مطمئن نیست که سرطان را نمی‌توان به عنوان علت انقباض یا دیگر تغییرات در بافت پستان کنار گذاشت، در این حالت ممکن است بافت برداری لازم باشد.

اغلب زنان مبتلا به سینه های فیبروکیستیک در هنگام انجام بافت برداری سلول های غیر طبیعی نخواهند داشت.

درمان فیبروکیستیک سینه

اگر فیبروکیستیک سینه باعث درد نشود، نیازی به درمان بیماری پستان فیبروکیستیک نیست. با این حال راهکارهای زیر برای درمان فیبروکیستیک سینه موثر است:

یک سینه بند متفاوت امتحان کنید

با پوشیدن یک سینه بند راحت، ممکن است از سینه های بسیار دردناک خلاص شوید. پوشیدن سینه بندی که توسط متخصص طراحی شده است راه مناسبی برای یافتن اندازه و شکل مناسب سینه بند برای شما است.

اگر نوار سوتین خیلی ضخیم باشد یا پوشش جلویی آن خیلی کوچک باشد، ممکن است روی سینه های شما فشار آورد.

جراحی لیفت سینه

اگر ورزش می‌کنید یا زمان زیادی را صرف کار می‌کنید، ممکن است بخواهید از یک سینه بند ورزشی مناسب استفاده نمایید.

در نظر داشته باشید که یک سینه بند بسیار راحت هنگام خواب حین دوره هایی که پستان هایتان بسیار حساس هستند تهیه نمایید.

اعمال حرارت

این روش گاهی اوقات می‌تواند به کاهش فشار و تورم کمک کند. برای درمان فیبروکیستیک سینه از یک پد معمولی گرما دهنده یا  آن چه خودتان با یک جوراب و برنج ساخته اید استفاده کنید.

مصرف استروژن خود را کاهش دهید

اگر یائسه هستید یا استروژن مصرف می کنید، با پزشک خود درباره کاهش دوز یا توقف هورمون درمانی صحبت کنید. همچنین ممکن است کاهش منابع استروژن در رژیم غذایی شما کمک کننده باشد، مانند گوشتی که به صورت تجاری تولید می‌شود و گاهی اوقات حاوی مقادیر بیش از حد هورمون است.

هورمون های مردانه در زنان

درمان دارویی را در نظر بگیرید

داروهای ضد التهابی مونسترولیز (NSAIDS) مانند تیلنول (استامینوفن) و Advil یا Motrin (ایبوپروفن) ممکن است به کاهش درد ناشی از تغییرات پستان فیبروکیستیک کمک کند. طبق دستورالعمل و یا از پزشک خود بپرسید چه نوع و دوز NSAID ممکن است برای شما مناسب باشد.

تجویز قرص های جلوگیری از آبستنی ممکن است به تنظیم میزان هورمون هایی که به تغییرات پستان فیبروکیستیک مرتبط هستند کمک کند تا آنها را کاهش دهند یا از آنها جلوگیری کنند.

انجمن سرطان آمریکا همچنین اعلام می کند که قرص های ضد بارداری گاهی برای درد ناشی از تغییرات پستان فیبروکیستیک تجویز می شوند و هم چنین ممکن است تاموکسیفن و آندروژن ها مورد استفاده قرار بگیرند، اما تنها در صورتی که علائم شدید باشند، زیرا این داروها می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

دارو

مکمل ها را در نظر بگیرید

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویتامین E ممکن است به کاهش درد پستان کمک کند که با قاعدگی همراه است. یک مطالعه نشان داد 200 واحد بین المللی (IU) ویتامین E که دو بار در روز برای دو ماه مصرف شوند باعث افزایش درد دوره ای پستان می شود (اگر چه پس از چهار ماه استفاده از ویتامین E مزایای بیشتری نداشت).

درمان گیاهی فیبروکیستیک

روغن گل پامچال (Evening primrose)  حاوی یک اسید چرب امگا 6 به نام گاما لینولنیک اسید است که ممکن است باعث شود که بافت های پستان به تغییرات هورمونی کمتر حساس شوند.  شما می توانید آن را در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم، معمولا به شکل کپسول پیدا کنید.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن ماهی، منبع دیگری از اسیدهای چرب ضروری ، ممکن است به کاهش درد ناشی از تغییرات سینه فیبروکیستیک کمک کند.

ویتامین e

تغییر در رژیم غذایی

اگر چه تحقیقات کمی در مورد وجود رابطه بین رژیم غذایی و سینه های فیبروکیستیک وجود دارد، گزارش های شهودی نشان می دهند که تغییرات زیر ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. این موارد با هم رویکرد مناسب و هوشمندی را برای خوراک فراهم می کنند. حداقل، هر یک از آن ها تلاش می کنند که به سلامت و رفاه عمومی کمک کنند:

  • کافئین را حذف کنید این به معنای قهوه، چای، سودا، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات است.
  • مصرف شکر اشباع‌شده را کمتر کنید
  • مصرف سدیم (نمک) خود را کنترل کنید
  • مصرف چربی را در برنامه غذایی روزانه خود محدود کنید
  • مصرف فیبر را تا 30 گرم در روز بالا ببرید
  • میوه، سبزی و غلات بیشتری مصرف کنید

عمل جراحی فیبروکیستیک

در موارد شدید، کیست یا توده هایی که باعث درد می شوند، می توانند برداشته شوند. این جراحی ها به شرح زیر هستند:

تخلیه دقیق با استفاده از سوزن: که در آن سوزن نازک به اندازه مو از طریق پستان و به کیست وارد می شود تا مایع را از آن تخلیه کند. این امر باعث می شود که کیست فروکش کند و درد را از بین ببرد. هم چنین می تواند تاییدی بر این باشد که توده یک کیست است و نه تومور.

برداشت کامل کیست: یک کیست که مزمن است، به عبارت دیگر، حتی پس از چندین بار تخلیه فروکش نخواهد کرد و ممکن است لازم باشد کاملا حذف شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع verywellhealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    راه درمان فیبروکیستیک

  2. مریم ساریخانی می‌نویسد

    سینه من فیبرو کیستیک وفیبرو اندو م ابا میتونم سینه ام رو لیفت وکوچک کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید