خط خنده را چگونه از بین ببریم ؟

خطوط نازولبیال یا خط خنده خطوط تو رفته ای در دو طرف دهان هستند که از لبه بینی تا گوشه کناری لب ادامه دارد. با لبخند افراد این خطوط برجسته تر می شوند.

نبض ما– خطوط نازولبیال یا چروک خنده با افزایش سن به سمت عمیق تر شدن می روند. برخی افراد در نزدیکی این خطوط چین و چروک دارند که با خندیدن بیشتر نمایان می شوند که اغلب به نام خطوط لبخند یا خنده مشهور هستند.

خطوط نازولبیال چه هستند؟

به شکستگی هایی در پوست که در دو طرف دهان قرار دارند گفته می شود. با خنده افراد بیشتر نمایان می شوند. به جز نوزادان و افرادی که به دلایل پزشکی صورت شان فلج شده است؛ همه افراد این خطوط و شکستگی ها را در صورات خود دارند.

این شکستگی ها که از توده های بافت فیبری و عضله ها تشکیل شده اند با افزایش سن برجسته تر می شوند. هنگامی که پوست شل و دچار افتادگی می شود بسیاری از افراد شاهد برجسته تر شدن خطوط شکستگی در صورت خود می شوند.

درمان قطعی خط خنده

علل ایجاد خطوط نازولبیال

خطوط نازولبیال نه یک حالت پزشکی و نه نشانه افزایش سن است بلکه بخش طبیعی ساختار بدن انسان است. با افزایش سن این خطوط عمیق تر می شوند و ممکن است شل شوند.

با افزایش سن، در نزدیکی شکستگی های نازولبیال برخی افراد خطوطی به وجود می آید. در برخی دیگر از افراد خطوط تا چانه می آیند که گاهی اوقات به عنوان خطوط ماریونت شناخته می شوند.

شکستگی ها و خطوط نازولبیال به دلیل عوامل مختلفی برجسته تر می شوند؛ این عوامل به شرح زیر است:

  • اشعه خورشید که باعث تخریب پوست و ایجاد چروک و تغییر در بافت پوست می شود
  • از دست دادن کلاژن با افزایش سن که باعث می شود ظاهر پوست ضعیف وظریف به نظر برسد
  • از دادن چربی که باعث می شود گونه ها و نواحی اطراف آن شل به نظر برسد.

با افزایش سن پوست، حالات پوست می تواند دارای چروک های عمیق تر بشود. اخم کردن های مکرر می تواند بر خطوط نزدیک خط ابرو تاثیر بگذارد و خنده شکستگی های نازولبیال را عمیق تر کند.

عوامل دیگری که نقشی در افزایش سن دارند به شرح زیر است:

  • سیگار
  • قرار گرفتن در معرض آلودگیهای محیطی
  • کاهش وزن سریع یا نوسانات مکرر وزن

درمان چروک خط خنده و خطوط نازولبیال

شکستگی های نازولوبیال یک مشکل ظاهری است و خطری برای سلامتی ندارد و لزوما به درمان نیاز ندارد.

برخی از افراد که متوجه می شوند شکستگی های نازولوبیال آن ها بسیار مشخص بوده، ممکن است تصمیم به از بین بردن خطوط نازولبیال بگیرند. برخی روش های آرایشی می تواند ظاهر شکستگی های نازولوبیال را بهبود بخشیده یا آن را حذف کند.

طراحی لبخند

پرکننده های (فیلرهای) پوستی

فیلر به ایمپلنت هایی که زیر پوست قرار می گیرند گفته می شود. آن ها می توانند در زیر پوست بلند شده و چین و چروک ناشی از شکستگی های نازولوبیال را کاهش دهند.

پزشک می تواند آن ها در زیر ناحیه نازولوبیال یا بالای گونه قرار دهد تا بتواند به واسطه آن گونه را بالا ببرد (لیفت گونه) و باعث شود تا به واسطه آن شکستگی های نازولوبیال کمتر قابل توجه باشند. این روش را می توان در مطب پزشک انجام داد.

این پر کننده های پوستی نمی توانند باعث ناپدید شدن شکستگی های نازولوبیال شوند اما می توان آن ها را کمتر قابل توجه کنند. همچنین می توانند باعث شوند که پوست اطراف آن پرتر و جوان تر به نظر برسد.

پزشکان همچنین می توانند چربی را در ناحیه شکستگی نازولوبیال تزریق نمایند تا به کمک آن ظاهر آن بهبود یابد. چربی از دیگر ناحیه بدن گرفته می شود و به منظور پر کردن ناحیه مانند پرکننده های پوستی تزریق می شود.

عوارض تزریق فیلر

حذف به روش جراحی

پزشک می تواند تا اندازه بسیار زیادی ظاهر این شکستگی ها را با استفاده از فرایند جراحی به نام  سابسیژن کاهش دهد. این روش معمولا برای درمان جای زخم و آکنه استفاده می شود اما ممکن است برای درمان شکستگی های نازولوبیال کمک کننده باشد.

پزشک حین عمل سابسیژن از یک سوزن برای شکستن بافت ها استفاده می کند. این امر می تواند به تغییر در ساختار ناجیه اطراف شکستگی های نازولوبیال و کاهش عمق آن کمک کند و باعث شود که پوست اطراف آن جوان تر به نظر برسد.

دیگر گزینه excision نامیده می شود که شامل حذف پوست تحت تاثیر و تلاش برای تغییر شکل ناحیه اطراف است. این روش نیازمند استفاده از چاقوی جراحی است اما نتایج بهتری برای بیمار ارایه می دهد.

درمان لایه برداری پوست

برخی درمان های لایه برداری پوست می تواند به پوست اطراف ناحیه نازولوبیال کمک کند تا جوان تر به نظر برسند. برای مثال، لایه برداری پوست با لیزر می تواند ظاهر زخم و لک های پیری را کاهش دهد.

روش میکرودرم لایه برداری عمیقی در پوست ایجاد می کند که باعث می شود پوست جوان تر و ضخیم تر به نظر برسد. این درمان ها می توانند به کاهش ظاهر شکستگی های نازولوبیال کمک کنند اما باعث حذف دایمی آن نمی شوند.

میکرونیدلینگ

درمان های آزمایشی

پزشکان مداوم در حال خلق ایده های جدید به منظور کاهش شکستگی های نازولوبیال بدون جراحی هستند. یک گزینه استفاده از فاکتور رشد است؛ یک ماده شیمیایی که رشد سلول ها را تحریک می کند.

یک مطالعه در سال 2015 میلادی تاثیر تزریق فاکتور رشد به 80 نفر که از شکستگی های نازولوبیال رنج می بردند را مورد بررسی قرار داد. محققان نتیجه گرفتند که این درمان ایمن است و تاثیر بالقوه ای در درمان آن دارد.

ورزش برای خط خنده یا شکستگی های نازولوبیال

عضلات صورت می توانند مانند دیگر گروه عضلات صاف شوند. عضلات قوی صورت ما را در کنترل حالات صورت یاری می کنند. همان طور که یک شکم صاف کمتر افتاده به نظر می رسد یک صورت صاف محکم تر و سفت تر به نظر می رسد.

از آن جا که خنده های مکرر می تواند بر شکستگی های نازولوبیال تاثیر بگذارد شخص نباید از خندیدن خودداری نماید. خنده و لبخند تاثیرات مثبتی روی سلامتی روحی دارد و از نشانه های مهم اجتماعی است.

برخی افراد ادعا می کنند که تمرین صورت می تواند عضلات اطراف شکستگی های نازولوبیال را قوی تر کند و آن ها به مقدار قابل توجهی پنهان تر نماید.

مقداری کم یا هیچ تحقیق روی تاثیر این تمارین روی صورت وجود دارد اما آن ها خطرناک نیستند. هر کس که می خواهد این تمارین را انجام دهد؛ سعی در انجام آن ها به صورت ایمن بکند و ممکن است انجام آن را سودمند بیابد.

تمرین برای به شرح زیر است:

– لب ها را به سمت بالا جمع کنید؛ درست همانطور که می خواهید سقف را ببوسید. برای 15 ثانیه در همین حالت مانده و آن را 4 الی 5 بار تکرار کنید

لب ها را جمع کنید (درست مانند حالتی که لب هنگام اخم کردن دارد) سپس گوشه های دهان را به سمت بیرون بکشید. برای 15 ثانیه در همین حالت بمانید و آن را 4 الی 5 بار تکرار نمایید.

– دهان را اندکی باز نمایید؛ انگشت سبابه دست خود را بر روی گوشه های لب خود قرار دهید و گوشه های دهان را از هم جدا کنید. برای 2 الی 3 ثانیه در این حالت بمانید و آن را 20 الی 25 بار تکرار نمایید.

– فرد می تواند این تمرین را روزانه انجام دهد.

جلوگیری

هیچ راهی برای جلوگیری از شکستگی های نازولوبیال وجود ندارد، حتی اگر کودکان به هنگام لبخند نشانه هایی از آن را داشته باشند.

آن دسته از افرادی که در صدد جلوگیری از عمیق تر شدن یا نمایان تر شدن آن هستند بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده نموده و صورت خود را از خورشید محافظت نمایند. این امر می تواند تخریب ناشی از اشعه فرابنفش خورشید را کم کند.

هیچ گونه ورش دیگری برای جلوگیری از شکستگی های نازولبیال وجود ندارد.

از بین بردن خط خنده

شکستگی های نازولوبیال بخش طبیعی صورت هستند و هیچ گونه کاستی به حساب نمی آیند. اگر چه می توانند با گذشت زمان رشد نمایند و عمیق تر شوند و هیچ گونه راه درمانی برای آن وجود ندارد. آن دسته از افرادی که از شکستگی های نازولوبیال رنج می برند بهتر است با پزشک متخصص جراحی پلاستیک یا پزشکی که متخصص زیبایی است مشورت کنند.

درمان صحیح به عوامل شخصی بسیاری وابسته است که از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است و ممکن است کارساز نباشد. هر کس که قصد استفاده از روش های آرایشی را دارد باید از پزشک مراقبت سلامت خود سوالات زیادی بپرسد و از انتظارات آن ها آگاه باشد.

4.3/5 - (9 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید