رژیم یویویی چه عوارضی دارد؟

اگر شما به دنبال کاهش وزن سریع چند کیلویی هستید، ممکن است وسوسه شوید تا یک رژیم غذایی سریع و موقت را امتحان کنید. اما تحقیقات نشان داده است، رژیم یویویی یک رژیم موقت بوده و نمی توان به طور مرتب آن را پیگیری کرد.

رژیم یویویی نوعی الگوی از دست دادن وزن، افزایش وزن و کاهش وزن سریع است. این فرآیند سبب می شود وزن بدن مانند یویو، به سمت بالا و پایین حرکت کند. این نوع رژیم غذایی ممکن است برای برخی از افراد مطلوب و برای برخی دیگر عوارض به همراه داشته باشد.

شما در رژیم یویویی، مصرف کالری های خود را برای مدت چند هفته کاهش می دهید، به وزن دلخواه رسیده و سپس مواد غذایی معمول را مصرف کرده و مجددا رژیم غذایی سخت را شروع می کنید.

در الگوهای کاهش وزن یویویی، هنگامی که شما به منوی غذای قبلی خود بازگردید، مجددا دچار افزایش وزن می شوید.

به همین دلیل است که از نقطه نظر تکاملی، بدن شما یک رژیم غذایی شدید را به عنوان کمبود غذا در نظر می گیرد و با کمبود مواد غذایی به صورت مکرر،  مغز به طور ناخودآگاه بدن را برای حفاظت از بدن آماده سازی می کند تا چربی های بیشتری را ذخیره  می کند.

به طور خلاصه، هنگامی که شما رژیم غذایی را با کاهش کربوهیدرات و یا کالری در پیش می گیرید، بدن شما به کمبود مواد غذایی عادت کرده و با ذخیره چربی برای آینده و کمبود  مواد غذایی آماده می شود.

البته باید اضافه کرد که رژیم یویویی در بسیاری موارد میتواند تعادل هورمون های بدن را از بین برده و باعث بروز بیماری ها و مشکلاتی برای بدن شود.

مزایای رژیم یویویی

کاهش وزن

طبق تحقیقات انجام شده، برخی از متخصصان عقیده دارند، با در نظر گرفتن آنچه که ما در مورد چاقی و تاثیر منفی آن بر بدن می دانیم،  این امر منطقی است که رژیم  یویویی نه تنها  باعث آسیب به بدن نمی شود، بلکه می تواند در کاهش وزن، به افراد کمک کند.

کاهش وزن ناگهانی

تعادل میزان قند خون

سلول های چربی، هورمون هایی تولید می کنند که می توانند باعث افزایش التهاب و افزایش میزان قند خون بدن شوند. بنابراین، وقتی که افراد در رژیم یویویی، وزن خود را حتی برای مدت کوتاهی از دست می دهند، تولید این هورمون هم کاهش می یابد.

کاهش خطر بیماری دیابت

بر طبق تحقیقاتی در مورد رژیم یویویی، در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند، کاهش 7 درصدی وزن و کاهش 58 درصدی احتمال ابتلا به دیابت، مشاهده شد. افرادی که در این مطالعه در ابتدا 7 درصد از وزن خود را از دست داده بودند، تنها 4 درصد کاهش وزن را طی یک دوره چهار ساله حفظ کردند.

قند دوران بارداری باید چند باشد

مضرات رژیم یویویی

رژیم یویویی می تواند دارای خطرات و عوارضی برای بدن باشد که برخی از این عوارض عبارتند از:

1-افزایش عوامل خطر بیماری

محدودیت شدید کالری معمولا در رژیم یویویی اتفاق می افتد، می تواند ترشح هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول را افزایش دهد. هنگامی که این هورمون در بدن شما افزایش پیدا کند، می تواند اثرات منفی سلامتی به همراه داشته باشد.

در حقیقت، این موضوع می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت را افزایش دهد. همچنین، رژیم غذایی یویویی می تواند به شریان ها آسیب رسانده و باعث افزایش کلسترول LDL شود که هر دو باعث افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود. این اثرات ممکن است به ویژه در افرادی که رژیم یویویی را بیش از پنج بار در زندگی خود انجام داده اند، بیشتر باشد.

2-عضله کمتر، بیشتر چربی

در حالیکه رژیم یویویی ممکن است در ابتدا باعث کاهش چربی در بدن شود اما در بلند مدت، احتمالا این چربی ها دوباره بازگشت خواهد داشت. علاوه بر این، رژیم غذایی کم کالری منجر به از بین رفتن عضله می شود و بعد از رژیم یویویی با یک هیکل فاقد عضله و چربی اضافی، مواجه خواهید شد. این چربی اضافی بدن می تواند عواقب منفی سلامتی، از جمله از شروع بیماری های مزمن مانند بیماری عروق کرونر و دیابت نوع 2 داشته باشد.

مواد غذایی صفر کالری

3-انرژی کمتر

رژیم غذایی یویویی متابولیسم بدن را کاهش می دهد و همین موضوع می تواند به سطوح پایین انرژی منجر شود. هنگامی که بدن، کالری لازم را  برای عملکرد های مختلف ندارد، از روش دیگری برای واکنش طبیعی استفاده می کند که به معنی عملکرد  محدود مغز ، خستگی و تحریک پذیری است.

4-تاثیرات منفی بر پوست

رژیم یویویی می تواند اثرات منفی بر پوست صورت و بدن بگذارد. به دلیل کاهش وزن و اضافه وزن،  پوست بدن به طور مداوم در معرض تغییر قرار گرفته و ممکن است آسیب های پوستی از جمله چین و چروک و یا حتی سلولیت در ناحیه  بازوها و ران ها، ایجاد شود. بنابراین، افرادی که از رژیم یویویی استفاده می کنند، پس از مدتی با آسیب پوست خود،  ناچارند برای درمان و سلامت مجدد پوست خود، به متخصص پوست مراجعه کنند.

از بین بردن چروک صورت

آیا شکم و پهلو را سریع لاغر می کند؟

شما در رژیم غذایی یویویی در مدت زمان کوتاهی می توانید چربی سوزی داشته باشید که این چربی سوزی می تواند ناحیه شکم و پهلو را هم در برگیرد. زمانی که سلول ها، بیش از حد گرسنه می مانند، برای دریافت مجدد غذا، حریص شده و بنابراین هنگامی که شما مجددا مواد غذایی مصرف می کنید، جذب چربی بالا می رود.

حتی اگر مواد غذایی زیادی مصرف نکنید، باز هم ممکن است اضافه وزن داشته باشید زیرا سلول ها، از میزان اندک چربی هم استفاده می کنند. بنابراین، کاهش وزن و چربی سوزی در پهلو ها و شکم در رژیم یویویی می تواند به صورت موقت بوده و پس از مصرف مواد غذایی، ممکن است وزن از دست رفته برگشت داشته باشد.

همچنین زمانی که در دریافت مواد غذایی نوعی عدم تعادل ایجاد می کنید، متابولیسم بدن هم دچار اختلال شده و ممکن است نتیجه قابل قبولی برای شما به همراه نداشته باشد. پیش از پیگیری رژیم یویویی با یک متخصص مشورت کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید