حقایقی در رابطه با لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر که به نام برداشتن پوست با لیزر مشهور است. همچنین به برداشتن لایه بالایی پوست با استفاده از انرژی نور لیزر یکسو شده گفته می شود. بعضی از انواع لیزر ها به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند تا بتوان به نتایج بیشتری دست یافت.

نبض ما– اهداف اصلی لایه برداری پوست با لیزر این است که پوست را صاف تر، محکم تر و به لحاظ رنگ، بافت و درجه آن یکسان کرد. لایه برداری پوست با لیزر اغلب با لیزر کربن دی اکسید (Co2) انجام می شود اگر چه انواع دیگر لیزر نظیر  Erbium YAG  و لیزرهای کسری (fractional) برای موارد های خاص تر پوستی استفاده می شوند.

چه کسی داوطلبی مناسب لایه برداری پوست با لیزر است؟

بهترین داوطلبان برای لایه برداری پوست، افراد غیر سیگاری دارای پوست روشن هستند که از سلامت عمومی برخوردارند و در مورد نتیجه خروجی چشم اندازی مثبت و انتظار واقع بینانه ای دارند. باید از هر گونه عفونت های فعال پوستی از جمله آکنه رها باشید.

آن دسته از افرادی که داروهای مشخص (شامل برخی از استروییدها و داروهای Accutane ولی نه محدود به آن ها) را طی 18 ماه قبلی مصرف می کنند یا  مصرف کرده اند.

افرادی که مستعد داشتن زخم هایی نظیر کلوئید هستند، داوطلب مناسبی نیستند.

چه کسانی می توانند از لایه برداری پوست با لیزر سود ببرند؟

آن دسته از افرادی که  نقایص پوستی مانند چروک، افتادگی، زخم (شامل زخم های ناشی از آکنه)، ضایعات عروقی (مانند مویرگ های پاره یا وریدهای عنکبوتی)، منافذ بزرگ پوستی، سطح زبر پوستی، لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) بر روی پوست، خالکوبی نامطلوب، مو یا ماه گرفتگی دارند می توانند از این روش سود ببرند.

حتی ضایعات پیش سرطانی روی پوست می تواند به صورت مؤثری برداشته شود.

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. لازم است پوست خود را مرطوب نگه دارید و در طول دوره بهبودی از خورشید به طور کامل دور بمانید و انتظار می رود که از نوعی لباس استریل در منطقه تحت درمان استفاده نمایید. جراح تان دستورالعمل هایی برای شستن پوست ارائه می دهد.

می توانید انتظار اندکی تورم، ناراحتی و سفتی و تراوشات در پوست داشته باشید. به پوست خود دست نزنید زیرا می تواند منجر به زخم و عفونت در آن شود.

داروهای بدون نسخه اغلب برای مدیریت درد مناسب هستند یا ممکن است داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک ها تجویز شود.

مصرف آنتی بیوتیک

دوره بهبود و زمان از کار افتادگی

به طور کلی توصیه می شود که بیمار برای حداقل 7 تا 10 روز در خانه بماند مگر در مواردی که لایه برداری پوست بسیار کم باشد.

اگر چه برخی افراد ترجیح می دهند از دید دیگران مخفی بمانند تا قرمزی، پوسته پوسته شدن و پوست برداشته شده ترمیم شود. این دوره می تواند از 2 هفته تا 2 ماه بر اساس عمق برداشتن پوست به طول بیانجامد.

حتی اگر تصمیم بگیرید که قبل از بهبود کامل به کار خود بازگردید، باید به توصیه های جراح خود در رابطه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از محافظ های پوستی مناسب عمل کنید.

خطرات و عوارض لایه برداری پوست با لیزر

خطرات و عوارض احتمالی کوتاه مدت عبارتند از: قرمزی طولانی مدت پوست، حساسیت به لمس یا احساس سوزش، خارش، حساسیت به نور و آبریزی آسان پوستی. در موارد نادر، این روش می تواند باعث ظهور یک ویروس غیر فعال یا عفونت شود. همچنین ممکن است باعث تحریک پوستی ناشی از حساسیت به کرم پس از درمان شود. این حالت معمولا خودش بهبود می یابد.

لایه برداری

مشکلات طولانی مدت ممکن است شامل تغییرات در رنگ پوست، مانند پرفیوژن یا هیپوپیگمانته باشد. همچنین ممکن است یک جراح در طی عمل بسیار در عمق فرو برود و در نتیجه باعث ایجاد زخم شود.

درمان های مکمل

لایه برداری پوست با لیزر اغلب همراه با روش های دیگر مانند لیفت صورت، جراحی پلک یا سایر روش های ضد پیری انجام می شود تا نتایج بیمار بهبود یابد.

دیگر فنون زیبا سازی مورد استفاده برای لیزرها

در چند سال گذشته، لیزرها در جهان زیبایی شناسی و روش های ضد پیری به یک رکن تبدیل شده اند. علاوه بر لایه برداری پوست در مواردی نظیر سفت کردن پوست بدون عمل جراحی، بهبود ترک پوستی، حذف موی زائد و حتی سفید کردن دندان استفاده می شوند.

لایه برداری پوست با لیزر چگونه است؟

1- داروی بی حسی اعمال می شود. بسته به نوع و عمق عمل، ممکن است از بیهوشی موضعی (یک کرم که روی سطح پوست قرار می گیرد تا بی حس شود) استفاده شود. در این حالت قبل از شروع درمان اندکی صبر لازم است تا داروی بی حسی عمل کند.

در لایه برداری های عمیق تر پوستی ممکن است از تزریق بی حسی موضعی استفاده شود. ممکن است برای آرامش بیشتر بیمار از داروی مسکن خوراکی استفاده شود. در موارد نادر یا روش های دیگری که به همراه لایه برداری استفاده می شوند ممکن است از تزریق مسکن درون وریدی یا حتی بیهوشی عمومی استفاده شود.

2- پوست و نواحی اطراف آن آماده می شوند. پوست به طور کامل پاکسازی می شود و نواحی دیگری که مورد درمان قرار نخواهند گرفت علامت گذاری یا پوشانده خواهند شد تا از آن ها محافظت شود. معمولا از محافظی برای مراقبت از چشمان بیمار استفاده می شود. از یک ژل مخصوص برای تسهیل سازی حرکت دستگاه روی پوست و بهبود هدایت الکترونیکی لیزر استفاده می شود.

3- لیزر پوست انجام می شود. لیزر Co2 یک لیزر سایشی (Ablative) است یعنی لایه های بالایی پوست آسیب دیده را حذف می کند. جراح شما یک دستگاه شبیه قلم نوری را در مناطق تحت درمان قرار می دهد و لیزر پرتو نور را ساطع می کند که لایه های بالای پوست آسیب دیده را به شیوه ای دقیق و کنترل شده تبخیر می کند.

4- عملیات خنک کنندگی اعمال می شود. بسیاری از جراحان از خنک سازی پوست اندکی بعد از انجام عمل استفاده می کنند. هدف اصلی آن ها کاهش تورم و ناراحتی پوستی بیمار است.

5- محافظ های پوستی اعمال می شود. جراح شما از محافظ های پوستی استفاده می کند. گاهی اوقات تنها از پماد و کرم ضد آفتاب استفاده می شود در حالی که در دیگر موارد از پانسمان و پوشش سیلیکونی استفاده می شود.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (6 امتیاز)
منبع www.verywellhealth.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید