درمان یبوست کودکان با داروهای خانگی

یبوست در کودکان یک مشکل رایج است. کودک مبتلا به یبوست دارای حرکات سنگین روده یا مدفوع سخت و خشک است. درمان یبوست کودکان شامل آموزش اولیه دفع و تغییرات در رژیم غذایی است.

نبض ما– تشویق فرزندتان برای مصرف غذایی ساده مانند میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر و نوشیدن مایعات بیشتر می تواند راهی موثر برای کاهش یبوست باشد. ممکن است فرزند شما به دلیل ترس از درد زیاد از دفع خودداری کند. در این مطلب به بررسی علل و نشانه های یبوست کودک و درمان یبوست کودکان زیر دو سال و سه سال می پردازیم.

دل درد کودکان

چه زمانی لازم است برای یبوست کودک به پزشک مراجعه کنیم؟

یبوست در کودکان معمولا جدی نیست. با این حال، یبوست مزمن ممکن است با توجه به عوارض آن، مشکلات دیگری راه  همراه داشته باشد. اگر یبوست کودک طولانی تر از دو هفته باشد یا با علائم زیر همراه باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید:

علل یبوست کودکان

یبوست اغلب هنگامی اتفاق می افتد که حرکت مدفوع از طریق دستگاه گوارش بسیار کند بوده و مدفوع سخت و خشک می شود. در این گونه مواقع، کودک حالتی بیقرار داشته و چهره ای برافروخته دارد و گاهی به سمت شکم خم می شود. علل بسیاری می تواند باعث یبوست در کودکان شود، از جمله:

امتناع از دفع: ممکن است کودک شما  از دفع کردن مدفوع طفره رفته و آن را نادیده بگیرد زیرا او حس خوبی به فضای دستشویی نداشته و یا مشغول بازی کردن باشد.

روده تحریک پذیر: سندرم روده تحریک پذیر  باعث ایجاد مدفوع بزرگ و سخت می شود. مدفوع سفت ممکن است در ناحیه مقعد زخم ایجاد کند و کودک نمی خواهد تجربه دردناکی داشته باشد و همین موضوع باعث یبوست در کودک می شود.

– آموزش دیر هنگام دفع در کودک: مسائل مربوط به آموزش دفع  در کودک را به موقع شروع کنید. در صورتی که این کار به تاخیر بیفتد ممکن است کودک در دفع دچار مشکل شود.

علل یبوست در کودکان

تغییرات در رژیم غذایی: برخی تغییرات در رژیم غذایی ممکن است در کودک سبب یبوست شود. یکی از شایع ترین موارد برای یبوست در کودکان این است که  مواد غذایی آن ها از یک رژیم مایع  تبدیل به یک غذای جامد می شود.

– داروها: مصرف بعضی از داروها ممکن است سبب یبوست در کودکان شود.

آلرژی به شیر گاو: آلرژی به شیر گاو یا مصرف فراوان محصولات لبنی (پنیر و شیر گاو) گاهی اوقات به یبوست منجر می شود.

سابقه خانوادگی: کودکان مبتلا به یبوست که اعضای خانواده آن ها دچار بیماری یبوست هستند بیشتر در معرض یبوست هستند. این موضوع  ممکن است به علت عوامل ژنتیکی یا محیطی مشترک باشد.

شرایط پزشکی: برخی مشکلات و بیماری ها ممکن است باعث یبوست در کودکان شود مانند ناهنجاریهای آناتومیک، مشکلات متابولیک یا مشکل در سیستم گوارشی.

نشانه های یبوست در کودکان

علائم و نشانه های یبوست در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 – دفع کمتر از سه بار در هفته

– حرکات روده ای سخت، خشک و دشوار

 – مدفوع سفت

– درد در هنگام مدفوع

درد شکم

– ردی از مدفوع مایع یا خاکستری در زیر لباس کودک

– وجود خون در سطح مدفوع

درمان یبوست کودکان زیر دو سال

ابتدا برای جلوگیری از یبوست کودک خود می توانید از داروهای خانگی استفاده کنید. این داروها باید در عرض 24 ساعت مصرف شوند. اگر فرزند شما کمتر زیر دو سال است، از چهار ماه است، با پزشک یا پرستار او در مورد درمان یبوست صحبت کنید.

یبوست

موارد درمانی زیر برای درمان یبوست در کودکان زیر دو سال موثر هستند:

 – آب میوه:  شما می توانید برای جلوگیری از یبوست، آبمیوه خاصی را به کودک خود بدهید. این آب میوه ها  شامل آب آلبالو، سیب و یا گلابی است (آبمیوه های دیگر مفید نیستند).

شربت ذرت: شربت ذرت، صدها سال است که برای درمان یبوست به کار می رود. شربت ذرت حاوی پروتئین های شکر پیچیده ای است که آب را در حرکات روده حفظ کرده و از سفتی مدفوع جلوگیری می کند.

غذاهای دارای فیبر زیاد: اگر کودک شما غذاهای جامد را شروع کرده است، می توانید غلات جو را با غلات برنج جایگزین کنید. شما همچنین می توانید انواع میوه ها و سبزیجات با فلفل (یا پوره)، از جمله زردآلو، سیب زمینی شیرین، گلابی، آلو، هلو، لوبیا، نخود، کلم بروکلی یا اسفناج را به کودک بدهید.

درمان یبوست کودکان بالای سه سال

اگر فرزند شما مدت کوتاهی به یبوست مبتلا شده  باشد، درمان موثر می تواند شامل تغییر رژیم غذایی باشد.

فواید صبحانه برای کودکان

توصیه های تغذیه ای برای درمان یبوست کودکان بالای سه سال:

– مصرف مایعات:  نوشیدن مایعات زیاد درمان قطعی یبوست نیست،  اما بهتر است کودک در طی روز آب کافی بنوشد.

توصیه های غذایی: رژیم غذایی کودک باید شامل  یک رژیم متعادل ، از جمله  دانه ها، میوه ها و سبزیجات باشد. این مواد غذایی در درمان یبوست کودک موثر هستند.

شیر: بعضی از کودکان به شیر گاو حساسیت داشته و دچار یبوست می شوند. بنابراین سعی کنید حداقل دو هفته از دادن  شیر گاو به کودک پرهیز کنید.

درمان یبوست کودکان با شربت انجیر

شربت انجیر برای یبوست کودکان توصیه شده و در درمان  آن موثر است. شما می توانید هم از شربت انجیر و هم انجیر خیس کرده برای این کار استفاده کنید. همچنین می توانید انجیر را در ظرفی ریخته و اجازه دهید خیس بخورد.

سپس، کمی شکر اضافه کرده و روی حرارت بگذارید.  اجازه دهید مخلوط به دست آمده، خنک شده و روزانه یک تا سه مرتبه و یک قاشق به کودک بدهید.

انجیر تازه

درمان یبوست کودکان با گیاهان دارویی

برای درمان یبوست کودکان می توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید. برخی از این گیاهان دارویی عبارتند از:

1- روغن زیتون: روغن زیتون در  نرم کردن مدفوع تاثیر زیادی دارد.

2- ماست: ماست باعث حفظ باکتری های مفید شده و در درمان یبوست موثر است.

3- آلوئه‌ورا: مصرف آلوئه‌ورا باعث کاهش علائم یبوست در کودکان می شود. برای مصرف آن، دو قاشق مرباخوری آلوئه ورا  را همراه با یک لیوان آب گرم به کودک بدهید.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

4.3/5 - (6 امتیاز)
منبع www.mayoclinic.org

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید