کمبود چه ویتامینی خطرناک است؟

هر کدام از ویتامین ها دارای خواص زیادی برای بدن هستند. بنابراین، شناختن آن ها می تواند در تنظیم رژیم غذایی به شما کمک کند.

 کمبود چه ویتامینی بر روند رشد مو موثر است؟ به عنوان مثال ویتامین A  برای رشد مو و تقویت بینایی بسیار مفید است. این ویتامین ها هر کدام در انواع مواد غذایی موجود هستند. کمبود هر نوع  ویتامین ممکن است علائمی در بدن ایجاد کنند و این علائم راهی برای تشخیص کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند. بنابراین، شناختن آن ها می تواند در تنظیم رژیم غذایی به شما کمک کند.

بدن انسان برای سالم بودن نیاز به مواد مغذی و ویتامین های مختلف دارد. یک رژیم غذایی متعادل و مغذی دارای مزایای زیادی است. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی با کمبود مواد مغذی و ویتامین ها، ممکن است نشانه های ناخوشایندی ایجاد کند.

کمبود چه ویتامینی باعث عصبانیت می شود؟

خشم پاسخ غده آدرنال و غده تیروئید به یک نوع تهدید درک شده است. خشم باعث ترشح هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین می شود. این هورمون ها،  اساسا بدن را تشویق می کند تا برای مبارزه یا حالت عصبانیت آماده شود.

بنابراین خشم، حالت تحریک غدد لنفاوی بدن در پاسخ به خطر یا درک خطر است.

کنترل خشم کودک

کمبود برخی ویتامین ها از جمله ویتامین E  و گروه ویتامین های B می تواند باعث خشم و عصبانیت شود. بنابراین باید در دریافت این ویتامین ها برای کنترل خشم و عصبانیت دقت داشته باشید.

کمبود چه ویتامینی باعث ترس می شود؟

برخی از ویتامین ها هستند که بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث بروز رفتارهایی مناسب و نرمال می شوند. حال اگر اختلالی در دریافت این ویتامین ها ایجاد شود ممکن است علائمی در فرد ایجاد شود. کمبود منیزیم، امگا 3 ، ویتامین روی و سلنیوم باعث ایجاد ترس در فرد می شود.

کمبود چه ویتامینی باعث وسواس می شود؟

وسواس نوعی اختلال رفتاری است که در طی آن فرد ممکن است در انجام دادن کارها بسیار دچار مشکل شده و یا کاری را چندین مرتبه تکرار کند.

البته وسواس انواع مختلفی دارد و وسواس فکری هم در این دسته جای می گیرد. کمبود برخی ویتامین ها باعث بروز این مشکلات شود. به عنوان مثال، کمبود سروتونین می تواند در فرد رفتاری وسواس گونه ایجاد کند.

کمبود چه ویتامینی باعث استرس می شود؟

استرس و اضطراب باعث ایجاد نوعی نگرانی و ناراحتی در فرد شده و احساس ناخوشایندی به همراه دارد. افرادی که مدام در حال دلشوره و استرس هستند باید از نظر ویتامین ها و رژیم غذایی سالم دقت کافی داشته باشند.

برخی ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B  باعث بروز استرس در فرد می شود. بنابراین در دریافت این ویتامین ها کوتاهی نکنید.

کمبود چه ویتامینی باعث سرگیجه می شود؟

سرگیجه علل مختلفی دارد. از جمله علل سرگیجه می توان به گرمازدگی، فشار خون پایین و یا بیماری های زمینه  ای اشاره کرد. البته کمبود برخی ویتامین ها مانند  ویتامین ب 12  هم ممکن است باعث سرگیجه در فرد شود. البته این در صورتی است که در مدت زمان طولانی مواد مغذی حاوی ویتامین ب12 وارد بدن نشده باشد.

کمبود چه ویتامینی باعث سردرد می شود؟

یکی از دلایلی که ممکن است در فرد سردرد ایجاد کند، کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین ث است.

سردرد

این ویتامین در بهبود و تقویت جریان خون بسیار تاثیر گذار بوده و بنابراین سطح کافی ویتامین ث باعث کاهش سردرد و مشکلات عصبی می شود. این ویتامین در انواع مرکبات یافت می شود.

یکی دیگر از ویتامین هایی که کمبود آن ممکن است سردرد ایجاد کند، ویتامین ب 6 است که در تقویت انتقال دهنده های عصبی موثر است.

کمبود چه ویتامینی باعث شوره سر می شود؟

پوست سر چرب و شوره سر یکی از عارضه هایی است که  ناخوشایند بوده و شما می توانید با یک رژیم غذایی مناسب در رفع چربی، شوره سر و ریزش مو، پوست و موی سر  را تقویت کنید.

برخی از انواع ویتامین ها هستند که برای تقویت مو و از بین بردن شوره سر موثر هستند مانند ویتامین A  و  همچنین، کمبود آهن، روی و ویتامین B3 می تواند باعث بروز شوره سر شود. گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات با برگ سبز تیره، آجیل، دانه ها و دانه های جامد منبع خوبی از آهن و روی هستند.

درمان شوره سر چرب

کمبود چه ویتامینی باعث درد مفاصل می شود؟

درد مفاصل و آرتریت از جمله بیماری هایی هستند که مفاصل را تحت تاثیر قرار داده و  باعث ناراحتی در استخوان ها می شود. شما می توانید با دریافت برخی ویتامین ها و مواد مغذی از بروز دردهای مفصلی جلوگیری کنید.

به عنوان مثال کمبود کلسیم باعث درد مفاصل و حتی پوکی استخوان در فرد می شود و می تواند درد ناخوشایند یا ناراحت کننده ای در پاها  ایجاد کند. اغلب، زنان دو برابر بیشتر از مردان  این وضعیت را تجربه می کنند.

کمبود آهن می تواند اختلالاتی مانند درد مفاصل ایجاد کند و همچنین کمبود  ویتامین ب و C هم می توانند دردهای مفصلی ایجاد کنند.

افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزیجات با  برگ سبز تیره، آجیل و دانه ها  ممکن است  در رفع این مشکلات سودمند باشد. البته با بروز درد مفاصل می توانید یکی از علل مهم آن یعنی کمبود ویتامین را تشخیص داده و با دریافت این ویتامین ها مانع از بروز مشکلات جدی تر شوید.

ماهی قزل آلا

بنابراین برای جلوگیری از درد های مفصلی، ویتامین دی و آ را در برنامه غذایی خود وارد کرده و  مصرف کنید. ویتامین دی باعث جذب بیشتر کلسیم شده و ویتامین ث هم با ایجاد کلاژن، سبب تقویت تاندون ها و مفاصل شده و ویتامین آ هم در رشد سلول های استخوانی بسیار موثر است.

البته برخی دیگر از ویتامین ها هم هستند که کمبود شدید آن ها می تواند باعث درد مفصلی شود. مانند ویتامین های ب1 ویتامین ای و ویتامین ب 6. شما می توانید این ویتامین ها را هم به صورت مکمل و هم در مواد غذایی مختلف دریافت کرده و مصرف کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید