مراحل تولید اسپرم در مردان چگونه است؟

تولید اسپرم مهم ترین جزء در بخش تولید مثل مردانه است و در گونه های تولید مثل جنسی قرار دارد. اما باید گفت که تفاوت قابل توجهی در اندازه گونه های اسپرم مردانه وجود دارد و کوچک ترین آن ها، سلول های اسپرم مردان در گونه انسان است.

نبض ما – تولید اسپرم چگونه است؟ و مدت زمان اسپرم سازی چقدر است؟ یکی از سلول های اسپرم حالتی متحرک دارد و به عنوان اسپرماتوزون شناخته می شود، در حالی که سلول دیگر اسپرم غیر متحرک بوده و به عنوان اسپرماتیک نامیده می شود.

سلول های اسپرم به خودی خود، نمی توانند تقسیم شوند و طول عمر محدودی دارند ، اما بعد از  ترکیب با سلول های تخمک در طول لقاح در یک ارگانیسم جدید شروع به رشد می کنند. 23 کروموزوم سلول اسپرم میتوانند به 23 کروموزوم تخمک بپیوندند تا سلول جدیدی ایجاد کنند. اسپرم پستانداران در بیضه ها ذخیره شده و از آلت تناسلی آزاد می شود.

مراحل تولید اسپرم

پایه بنیادی باروری مردان، سلول اسپرم است. سلول های اسپرم عمدتا بسته های متشکل از مواد ژنتیکی (DNA) و به شکل پروانه ای هستند. سلول اسپرم بالغ نقطه پایان چرخه حیات اسپرم است. تقریبا زمان بندی تولید سلول تک اسپرم 2.5 ماه است.

اسپرم در ابتدا در لوله های کوچک میکروسکوپی درون بیضه به نام لوله های اسپرمی شکل  می گیرد. بیضه ها در مردان دو چیز را تولید می کنند که شامل، اسپرم و تستوسترون و یا  (هورمون جنسی مردانه) است. از این رو، جمعیت سلولی داخل بیضه از سه نوع  سلول اساسی تشکیل شده است:

  • سلول های بنیادی ، سلول های تولید اسپرم
  • سلول هایی که  در مرحله اولیه، باعث رشد و توسعه اسپرم نابالغ می شوند.
  • سلول های تولید کننده تستوسترون

فرمان اولیه تولید تستوسترون و اسپرم در بیضه ها در واقع از مغز و به ویژه غده هیپوفیز، صادر می شود. هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) به ترتیب از هیپوفیز به خون آزاد می شود و باعث رشد اسپرم و تستوسترون می شود. تستوسترون بلافاصله به خون منتقل شده و عملکرد خود را آغاز می کند.

هنگامی که سلول های اسپرم ساخته می شوند، فرایند بلوغ آن ها آغاز می شود که به طور متوسط ​​72 روز طول می کشد. این موضوع  نقش مهمی در قدرت باروری مردان دارد. با شناخت این که بلوغ اسپرم حدود 72 روز به طول می انجامد، مردان می توانند برای بهبود و کیفیت اسپرم، سبک مناسبی از زندگی را انتخاب کرده و شانس بیشتری در باروری داشته باشند.

فرایند بلوغ اسپرم همچنان ادامه دارد، آن ها از طریق لوله ها به بیضه ها رسیده و سپس اسپرم ها، از طریق کشاله ران در داخل لگن، به اسکروتوم و در نهایت به غده پروستات می رسند. غده پروستات در طول ارگاسم و انزال مایع منی را  تولید می کند.

مواد تشکیل دهنده اسپرم

هر قاشق چایخوری اسپرم، دارای حدود پنج تا هفت کالری و حدود 200 تا 500 میلیون اسپرم است. از آنجا که اسپرم تنها حدود یک درصد از مایع منی را تشکیل می دهد، پس 99 درصد دیگر را چه موادی تشکیل می دهند؟! به طور کلی مواد تشکیل دهنده اسپرم و تولید اسپرم عبارتند از:

  • شکر فروکتوز
  • آب
  • اسید اسکوربیک (ویتامین C)
  • اسید سیتریک
  • آنزیم ها
  • پروتئین
  • فسفات و بی کربنات (پایه)
  •  فلز روی

مدت زمان اسپرم سازی

اسپرم هر روز تولید می شود، اما یک دوره بازسازی کامل تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) حدود 64 روز طول می کشد. اسپرماتوژنز شامل چرخه کامل تولید و بلوغ اسپرم است. اسپرم تولید شده در طی این چرخه به بلوغ می رسد و هنگام ترکیب با تخمک زنان قدرت باروری و لقاح پیدا می کند.

در طول اسپرماتوژنز، بیضه های مرد چندین میلیون اسپرم در روز (حدود هر 1500 ثانیه)، تولید می کند. و این روند تا پایان یک دوره تولید کامل اسپرم بوده و در طی این مدت، بدن مرد می تواند تا 8 میلیارد اسپرم را مجددا  بازسازی کند.

ممکن است تصور کنید که این میزان اسپرم بسیار زیاد است اما در واقع،  20 تا 300 میلیون سلول اسپرم در یک میلی لیتر منی وجود دارد و بدن شما برای اطمینان از واکنش مناسب اسپرم ها و تضمین قدرت باروری میزان بیشتری اسپرم تولید می کند

چرخه تولید اسپرم چیست؟

چرخه بازسازی اسپرم شامل موارد زیر است:

– تقسیم سلول های اسپرم های دیپلوئیدی به اسپرماتید هاپلوئید که حاوی اطلاعات ژنتیکی هستند.

– بلوغ اسپرم در بیضه ها بویژه در لوله های اسپرمی. هورمون ها تا زمان تشکیل اسپرم،  به این اسپرماتید ها کمک می کنند، سپس اسپرم تا زمان بالغ شدن، در بیضه ها باقی می ماند. اسپرم بالغ دارای سر، حاوی مواد ژنتیکی و دم است که به اسپرم ها کمک می کند به آسانی، با تخمک زن جفت شود.

– حرکت اسپرم به اپیدیدیم یعنی لوله ای متصل به بیضه ها که اسپرم را ذخیره می کند. اپیدیدیم، اسپرم را تا زمان انزال حفظ و نگهداری می کند. این قسمت، همان جایی است که حرکت اسپرم در آن افزایش یافته و توانایی حرکت پیدا می کند. با این توانایی، اسپرم به راحتی می تواند در هنگام انزال در مایع منی جمع شده و سپس آزاد شود.

تعداد اسپرم

بدن مرد برای حفظ اسپرم سالم و با کیفیت، نیاز به سلامت کلی دارد. از این رو، تغذیه و تقویت اسپرم ها از طریق یک رژیم غذایی مناسب و دیگر موارد تاثیر گذار بر آن، برای مردان بسیار مهم است.

اسپرم کجا تولید می شود؟

سیستم تولید مثل مردانه و تولید اسپرم در انسان شامل اندام های جنس اولیه، بیضه ها و مجموعه ای از سازه های جنسی اضافی می باشد. بیضه های مرد به شکل تخم مرغی هستند و نقش مهمی در ذخیره و قدرت باروی مردان دارند.

بیضه ها، در خارج از حفره های بدن و در کیسه ای پوشیده شده اند. دو عملکرد اصلی بیضه ها، شامل تشکیل سلول های اسپرم توسط اسپرماتوژنز و تولید هورمون جنسی مردانه، تستوسترون است. سیستم تولید مثل زنانه هم  شامل دو ژن زنانه (تخمدان) است که باعث تولید سلول های تخمک و کانال ها و ساختارهای مرتبط می شود.

از آنجایی که بیضه ها مسئول تولید سلول های اسپرم هستند، سلامت این عضو از بدن در مردان برای باروری آن ها، بسیار مهم است.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (22 امتیاز)
منبع www.shadygrovefertility.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 نظر
  1. امیر می‌نویسد

    سلام خسته نباشید. بنده حدود یک ماه به دلایلی رابطه جنسی نداشتم ولی احساس کردم که فرایند اسپرم سازی به درستی انجام نمیشه، چون با وجود اینکه خواب های سکسی میدیدم ولی جنب نمیشدم. بعد از حدود یک ماه متاسفانه خود ارضایی کردم و مقدار منی کمی خارج شد در حالیکه قبلا خیلی بیشتر بود. به نظر شما مشکل پیدا کردم. باید چکار کنم تا مقدار منی تولیدی افزایش پیدا کنه؟ با تشکر

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من الان دوماهه اسپرم سازی نمیشه لطفن راهنمایی کنید

  2. نانیو می‌نویسد

    سلام ببخشید دکتر اسپرم اگر خارج نشود توسط بدن بازجذب میشه ؟ مواد مفیدش مثل پروتیین و اینا ؟ و برای ساخت بدن استفاده میشه؟

  3. خانم جمالی می‌نویسد

    سلام شب شمابخیر شوهرم زیرتناسلی جوش زده چرک داره نمی دونیم چیکارکنیم بخاطرهزینه زیاد دکترنرفته لطفا ماراراهنمایی کنید.

  4. پارسا می‌نویسد

    سلام و عرض ادب
    سوال من از آقای دکتر این است ، که بنده در سنین نوجوانی با دوچرخه تصادف کردم و بیضه ها ضربه خورده و باعث خون ریزی در بیضه هام شد و بعد از عمل جراحی الان اندازه وشکل طبیعی دارند ،حال ممکن هست باعث نا باروری من بشه یا مشکلی پیش بیاد،؟؟؟ خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  5. حامد می‌نویسد

    سلام خسته نباشین من عمل هرنی کردم یک ماهه سمت راست بیضم ثابت شده کلا بالا میمونه حرکت نداره مشگل نمیشه به نظرتون برای اسپرم ها

  6. حسن یوسفی می‌نویسد

    با عرض سلام. من در حدود پانزده سال پیش توسط اقای دکتر نصر اصفهانی بیوپسی بیضه داشتم و ایشون فرمودند اسپرمهای من تا رونداسپرماتید پیش میره و بعد از آن هیچ رشدی نکرده و از بین میرود. میخواستم از خدمتتون سئوال کنم در حال حاضر شیوهای برای ترمیم این نارسایی وجود دارد یا خیر؟ و اگر راهی پیدا شده در کجا؟ ممنونم به خاطر جوابی که برای من ارسال میکنید.

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام .داداش دقیقا منم همین مشکلو دارم
      تا مرحله اسپرماتید رشد داره
      آیا جوابی گرفتی؟

  7. حسین حسین پور می‌نویسد

    سلام خوبی آقای دکتر بخشید من خود ارضای زیادی داشتم الان چند وقت یه استرس گرفتم آیا خود ارضای زیاد باعث از بین رفتن تخمک می شود منظوره کلی اینه آیا احتمال عقیم شدن هست

  8. ... می‌نویسد

    درود و خسته نباشید
    اینکه میگن ۶۴ روز ینی چه . ؟ ایا منظور اون اسپرم بارور هست . چون ما تو کمتر از این مدت گاهی چن بار ارضا میشویم.

  9. ... می‌نویسد

    درود
    این ۸۰روز ینی چی ؟ ایا زمان ساخت اسپرم بارور هست . چون ادم بار ها تو کمتر ۸۰ روز ارضا میشه . پس اون دقیقا چی هست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید