آیا قهوه چربی سوز است؟

قهوه دارای کافئین است. کافئین یکی از مواد موثر در متابولیسم بدن است. امروزه کافئین در اغلب مکمل های چربی سوز یافت می شود. بنابراین قهوه چربی سوز است و خواص مهمی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد.

نبض ما – قهوه حاوی کافئین است و این ماده یکی از پرطرفدارترین مواد مورد استفاده بوده و نوشیدنی قهوه مصرف بالایی در سراسر جهان دارد. کافئین امروزه در اکثر مکمل های چربی سوزی تجاری موجود است. علاوه بر این، کافئین، یکی از معدود مواد شناخته شده برای کمک به جذب چربی از بافت چربی شما و افزایش متابولیسم بدن است. اما آیا قهوه چربی سوز است و به کاهش وزن کمک می کند؟ این مقاله نگاهی دقیق به شواهد موجود می کند.

نوشیدن قهوه

ترکیبات موجود در قهوه

قهوه حاوی محرک های قوی است و بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی موجود در دانه های قهوه می توانند بر بدن فرد، اثر گذاشته و این مواد فعال به راحتی می توانند سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار دهند، باید دانست آیا با این ترکیبات قهوه چربی سوز است:

کافئین، محرک اصلی موجود در قهوه است که این میزان کافئین به عنوان محرک اصلی، در کاکائو هم مانند قهوه یافت می شود. یکی دیگر از مواد موجود در قهوه و کاکائو، تئوفیلین است که معمولا برای درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مواد موجود در قهوه می توان به کلاژن اسید اشاره کرد که یکی از ترکیبات فعال بیولوژیکی فعال در قهوه بوده و ممکن است به جذب کلسیم کمک کند.

اما باید گفت که مهمترین ماده فعال و محرک موجود در قهوه، کافئین است که بسیار قوی است و به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است. کافئین باعث مسدود شدن انتقال دهنده عصبی و مهار کننده ای به نام آدنوزین شده و باعث پرتاب نورون ها و انتشار نوروترانسمیتر هایی(انتقال دهنده عصبی) مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود که این هم به نوبه خود موجب احساس انرژی و بیدارماندن شما می شود.

به این طریق، قهوه به شما کمک می کند تا فعال تر شوید، و در غیر این صورت احساس خستگی می کنید. در واقع، قهوه می تواند عملکرد ورزشی را به طور متوسط ​​11 تا 12٪ بهبود بخشد.

تاثیر کافئین موجود در قهوه

کافئین نه تنها باعث افزایش میزان متابولیسم شما می شود بلکه موجب حس هوشیاری بیشتری در شما می شود. قهوه می تواند از باعث سوخت و ساز چربی در بدن شما شده و چربی ها را تحریک کند و به همین جهت قهوه چربی سوز است.

کافئین، سیستم عصبی را تحریک کرده و به این ترتیب، سیگنال هایی را مستقیم به سلول های چربی شما انتقال می دهد .این کار با افزایش سطح هورمون اپی نفرین در بدن شما، انجام می شود.

اپی نفرین، همچنین مانند رژیم غذایی مناسب عمل کرده و خون را به بافت های چربی می رساند و در این زمان، بافت های چربی ،تجزیه شده و قهوه چربی سوزی کند.

البته آزادسازی اسیدهای چرب در خون شما به شما کمک نمی کند تا چربی از دست بدهید، مگر اینکه کالری بیشتری را از دست بدهید و در کنار آن هم از یک رژیم غذایی مناسب بهره ببرید.

خواص قهوه سبز

شما می توانید با کاهش مصرف انرژی یا کاهش تمرکز بیشتر بر روی قهوه، به یک تعادل انرژی برسید. استراتژی تکمیلی دیگر برای کاهش وزن این است که مکمل های چربی سوزی مانند کافئین را مصرف کنید.

کافئین همچنین می تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد. میزان کالری در حالت استراحت کمتر و میزان متابولیسم شما در حالت استراحت بالاتر است و شما با مصرف قهوه قبل از خواب به راحتی می توانید بر اهداف کاهش وزن تمرکز کرده و می توانید بدون افزایش وزن ، مواد غذایی مصرف کنید.

مطالعات نشان می دهد که کافئین تا 11% در هنگام خواب و استراحت، دارای اثر دهی بیشتری است. جالب است بدانیم که بیشترین شکل افزایش متابولیسم، ناشی از افزایش سوزاندن چربی است. اما متاسفانه تاثیر آن در افرادی که چاق هستند کمتر بوده و باید تلاش بیشتری داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که کافئین در افراد نابینا تا میزان 29%، باعث افزایش میزان چربی می شود، در حالی که در افراد چاق، این میزان تنها 10٪ است.

این اثردهی همچنین با توجه به بالا رفتن سن، کاهش می یابد. در بیشتر استراتژی های مربوط به چربی سوزی، معمولا آسان ترین راه برای تقویت متابولیسم ، مصرف کافئین است که از طریق مصرف آن، میزان متابولیسم در زمان استراحت افزایش پیدا می کند و این بدان معناست که میزان کالری سوزی در زمان استراحت افزایش پیدا می کند.

قهوه چربی سوز و اثر آن بر کاهش وزن

در تحقیقات اخیر به نقش قهوه در کاهش وزن در بلند مدت، تمرکز شده است. در این تحقیق یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که آیا کافئین در طول زمان همچنان دارای اثر چربی سوزی هست یا خیر. کافئین، در کوتاه مدت می تواند میزان متابولیسم و چربی سوزی را افزایش دهد، اما بعد از مدتی افراد، به اثرات آن کمتر واکنش نشان داده و تقریبا نوعی عادت در آن ها به وجود می آید.

در این زمان کافئین اثر دهی کمتری خواهد داشت. اما با این حال، اگر شما در بلند مدت کالری بیشتری مصرف نکنید و قهوه بیشتری مصرف کنید، هنوز هم احتمال دارد که اشتهای زیادی نداشته و همین موضوع کمک می کند تا غذای کمتری بخورید. در مطالعه ی دیگر در مورد قهوه مشخص شد که کافئین باعث کاهش میل جنسی در مردان است که نسبت به زنان درصد بالاتری را نشان می داد.

درمان سلولیت با قهوه

نوشیدن قهوه در دراز مدت

در این مورد باید گفت شواهد قطعی از اثرات چربی سوزی قهوه و کافئین در دراز مدت، در دست نیست. تاثیر پذیری افراد مختلف در مورد مصرف قهوه ، در دراز مدت، تقریبا متفاوت است. به همین دلیل نوشیدن قهوه و یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین ممکن است در دراز مدت یک استراتژی ناکارآمد در کاهش وزن باشد و اثر قهوه چربی سوز را از میان ببرد.

اگر چه کافئین می تواند سوخت و ساز بدن شما را در کوتاه مدت افزایش دهد، اما این اثر به دلیل عادت بدن به مصرف قهوه ممکن است در دراز مدت کاهش پیدا کند.

آیا قهوه چربی سوز و سبب کاهش وزن می شود؟ اگر شما برای اهداف کاهش وزن و چربی سوزی آن را مصرف می کنید، بهتر است که در روزهای اول به میزان زیادی قهوه مصرف نکنید و واکنش بدن خود را در نظر بگیرید.

البته، یکی از دلایل دیگر برای نوشیدن قهوه، علاوه بر افزایش متابولیسم و چربی سوزی، این واقعیت است که قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان ها در یک رژیم غذایی مطلوب است.

با در نظر گرفتن تمام این موارد باید گفت که در اهداف کاهش وزن، در کنار مصرف قهوه، موارد دیگر از جمله میزان مصرف و نوع تغذیه هم مهم هستند.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (4 امتیاز)
منبع healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    من چربی خونم خیلی بالاس قهوه که میخورم خیلی بالاتر میبره
    این ….. ننویسید هیچی نمیدونید ..

    1. ناشناس می‌نویسد

      خب قهوه نخور

  2. ناشناس می‌نویسد

    من حالا شیش سال قهوه مصرف میکنم و همه میگن قهوه چربی داره و باعث چربی کبد میشود ایا صحیح است؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید