عوارض کم کاری تیروئید در مردان

کم کاری تیروئید در مردان حدود 8 تا 10 برابر کمتر از زنان است. با ما همراه باشید تا درباره علائم کم کاری تیروئید در مردان و تاثیر آن روی رابطه زناشویی بیشتر بدانید.

نبض ما– علل کم کاری تیروئید در مردان ،  ممکن است آسیب به تیروئید و یا حذف تیروئید در طول عمل جراحی برای تومورهای تیروئید و درمان تیروئید بیش از حد فعال است که منجر به تیروئید غیر فعال می شود. به طور کلی 80 درصد از هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) ناشی از بیماری های خودایمنی است و بیماری های خود ایمنی در زنان شایع تر است.

بیماری خود ایمنی در سیستم ایمنی بدن زمانی اتفاق می افتد که سیستم دفاعی بدن شما، قسمت های طبیعی بدن شما را با مهاجمان خارجی اشتباه گرفته و به آنها حمله می کند. یعنی در این زمان، سیستم ایمنی بدن شما به غده تیروئید شما حمله می کند و بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید معمولا در زنان و درصد کمتری از مردان مشاهده می شود.

کم کاری تیروئید

بیماری کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید همانند منبع انرژی بدن شما به شمار می رود. هنگامی که این بخش از کار می افتد، کارکرد بدن دچار اختلال شده و کند می شود. بیماری کم‌کاری تیروئید نوعی بیماری است که  بر اثر آن، میزان هورمون تیروئید در بدن کاهش پیدا می کند.

عملکرد اصلی هورمون تیروئید،  نظم بخشیدن به عمل متابولیسم  بدن است و افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند، معمولا با مشکلاتی از قبیل کندی متابولیسم و سوخت و ساز بدن مواجه می شوند.

معمولا ده درصد از زنان دچار اختلال کمبود هورمون تیروئید و به اصطلاح کم کاری تیروئید هستند و حتی ممکن است خیلی از افراد به این بیماری مبتلا بوده و از آن باخبر نباشند. کم کاری تیروئید  ممکن است چندین علت داشته باشد که یکی از آنها، تقریبا  شایع تر بوده و به دلیل التهاب غده تیروئید است.

این نوع التهاب باعث از بین رفتن اکثر سلول های تیروئید می شود. زمانی که به این سلول ها آسیب وارد می شود، هورمون کافی ترشح نشده و مشکلات تیروئیدی  ایجاد می شود. یکی از مهم ترین علل اختلالات تیروئیدی بروز التهاب در این بخش است که بر اثر اختلال در سیستم خود ایمنی ایجاد می شود.

ناباروری

یکی دیگر از دلایل بروز کم کاری تیروئید، برخی از درمان های پزشکی است که هنگام درمان اختلالات تیروئیدی و یا جراحی حذف غده تیروئید در بیماری های خاص مانند سرطان تیروئید ایجاد می شود. به این ترتیب،  سلول های غده تیروئید کاهش پیدا کرده و بیماری کم کاری تیروئید ایجاد می شود.

هر چند که عارضه کم کاری تیروئید در زنان شایع تر است، اما در مردان هم مشاهده می شود. عملکرد غده تیروئید با ترشح هورمون تیروئید است که این هورمون به خون خود منتقل می شود تا بتواند به تمام اعضای بدن شما توزیع شود.

علائم کم کاری تیروئید در مردان

علائم، تشخیص و درمان کم کاری تیروئید در مردان تقریبا مانند زنان است. هیپوتیروئیدی(کم کاری تیروئید) کل متابولیسم را متوقف می کند، بنابراین علائم هم می توانند بر روی هر یک از اعضاء و سیستم بدن تاثیر بگذارند.

شایعترین علایم  عبارتند از:

همچنین، از دست رفتن تمایل به مقاربت جنسی و مشکل در نعوظ از علائمی است که برخی از مردان ممکن است داشته باشند. اگر خسته و کم  انرژی هستید، تعجب آور نیست که علاقه ای به رابطه زناشویی نداشته باشید.

در بخش ارولوژی،  24 مرد مبتلا به کم کاری تیروئید و 66 مرد بدون عارضه کم کاری تیروئید بررسی شد. اختلال نعوظ با استفاده از پرسشنامه بین المللی و شاخص عملکرد  ناباروری  بررسی شده و ارزیابی گردید.

مردان مبتلا به کم کاری تیروئید، به طور متوسط  در مقایسه با مردان بدون  مشکل کم کاری تیروئید، دارای امتیاز هفتاد و یک تا هفتاد و پنج بودند که میانگین سنی آن ها بیست تا هشتاد و یک سال بود.

کم کاری تیروئید در مردان و اسپرم

بیماری کم کاری تیروئید می تواند در قدرت باروری مردان تاثیرات منفی بگذارد که علل رایج  آن معمولا کمبود ید و بیماری های خودایمنی است. علائم احتمالی کم کاری تیروئید هم عبارتند از:  درد در استخوان ها و مفاصل، احساس خستگی و گاه افسردگی، اختلال در حافظه ، افزایش وزن و کاهش متابولیسم بدن.

بیماری کم کاری تیروئید که بر قدرت جنسی مردان تاثیر گذار است، می تواند باعث اشکال در عمل نعوظ فرد شود. زمانی که مردی دچار کم کاری تیروئید است، این مشکل می تواند بر کارکرد و شکل اسپرم های او هم اثر گذاشته و گاه اسپرم ها کیفیت خوبی نداشته و در نهایت ممکن است سبب ناباروی در مرد شود.

تولید اسپرم

کم کاری تیروئید در مردان و زود انزالی

در تحقیقات اخیر، شیوع انزال زودرس در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید بررسی شده و تغییرات مربوط به آن ارزیابی شده است. با بررسی رابطه بین کم کاری تیروئید و مشکل زود انزالی، زمان تاخیر انقباض داخل عضلانی قبل و بعد از درمان کم کاری تیروئید هم مورد بررسی قرار گرفته است.

بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدی(کم کاری تیروئید)،  و بدون سابقه درمان پرکاری تیروئید در این مطالعه ثبت شدند.  پس از به دست آوردن نتایج،  عملکرد نعوظ و معیار ارزیابی بیمار با مشکل زود انزالی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مشخص شد که رابطه مستقیمی بین کم کاری تیروئید و زود انزالی در مردان وجود دارد.

رابطه بین نعوظ و اختلالات تیروئید را در این مطلب بخوانید.

البته باید گفت که بیماری تیروئید که شامل کم کاری و پرکاری تیروئید می شود، هر کدام می توانند تاثیر زیادی در میل جنسی و حتی باروری  مرد داشته باشند. این نکته واضح است که زمانی که مرد قادر نباشد به نعوظ کامل برسد، در انجام رابطه جنسی هم دچار مشکل می شود.

گاه مردان در نعوظ دچار مشکل هستند اما مشکلی در رابطه زناشویی ندارند و مشکل در نعوظ، همیشه به دلیل کم کاری تیروئید نیست و تنها زمانی که اختلال در کارکرد تیروئید باعث مشکلات مربوط به قدرت جنسی مرد شود، اختلال نعوظ و یا زود انزالی ایجاد می شود.  بنابراین یکی از دلایل زود انزالی در مردان می تواند مشکل پزشکی از جمله کم کاری تیروئید باشد.

به منظور درمان کم کاری تیروئید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پس از انجام آزمایشات لازم، درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (5 امتیاز)
منبع www.everydayhealth.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. asgar می‌نویسد

    سلام من این نشانه هایی‌که گفتین‌دارم و احساس خستگی‌و درد خفیف در قسمت پشت گردن و گواترم دارم چن‌روزیه موهام خشک‌و شکننده شدن ممکنه کم‌کاری‌داشته باشم??

  2. سعید ۵۲ می‌نویسد

    کم کاری تیروید دارم و قرص لوکسین مصرف می کنم در قسمت ساق پا موهایم کمی ریخته به نظر شما دلیلش تیرویید بوده؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید