درمان خانگی واریس پا و تخمدان

واریس نوعی وضعیت بسیار رایج است که در زنان بیشتر ایجاد می شود. حدود 25 درصد از تمام بزرگسالان دارای رگ های واریس هستند. در اغلب موارد رگ های واریسی در ناحیه پاها مخصوصا مچ پا ایجاد می شوند.

نبض ما- واریس مشکل بسیار رایجی است که بر اثر آن رگ ها به صورت غیر طبیعی  و در نزدیکی سطح پوست، متورم می شوند و این مشکل بیشتر در مچ پا و ران ها دیده می شود. معمولا واریس زمانی رخ می دهد که رگ های آن ناحیه از بدن ضعیف  شده و گردش خون به راحتی صورت نمی گیرد. حال ببینیم درمان واریس چگونه صورت می گیرد؟

 رگ های واریس هنگامی ایجاد می شوند که رگ های شما بزرگ شده و با خون پر می شوند. رگ های واریس معمولا دچار تورم شده و به رنگ  بنفش  یا قرمز تیره در می آیند. رگ های واریسی اغلب دردناک هستند.

معمولا واریس در طول زمان بدتر می شود و رگ ها بیشتر دچار تورم می شوند و این حالت حتی هنگامی که شما در شیوه زندگی خود برای کنترل واریس، تغییراتی هم انجام می دهید، باز هم رخ می دهد. مشکل واریس ممکن است ناخوشایند باشد اما  معمولا مسائل پزشکی دراز مدتی را ایجاد نمی کنند.

رگ های واریسی

رگ های واریس می توانند احساس درد، خستگی، بی حوصلگی، سوزش، سوزن سوزن شدن یا سنگین شدن در پاها ایجاد کنند. همچنین ظاهر رگ های واریس یک نگرانی عمده برای بسیاری از مردم است.

از جمله علل شایع واریس می توان به مواردی مانند وراثت، ایستادن طولانی مدت، چاقی، قرص های ضد بارداری ، یبوست و تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی اشاره کرد.

در بعضی موارد، رگ های واریسی می تواند زخم بر روی پاها، لخته شدن خون یا التهاب مزمن ایجاد کند. اگر هر کدام از این علائم را دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع واریس

1- رگ های واریسی سافنوس بزرگ

رگ های مربوط به پایین اندام عمدتا  شامل رگ های عمیق و رگ های سطحی هستند و بیشتر جریان خون در پاها از طریق رگ های عمیق به قلب می رسد. در این نوع واریس، رگ واریس در ورید های سطحی ایجاد می شود که حدود 10٪ جریان خون در پاها را پوشش می دهد. رگ های واریس اغلب در میان رگ های سطحی ایجاد می شود.

2- رگ های واریسی سافنوس کوچک

ورید واریسی سافنوس کوچک در اغلب موارد در کنار ورید واریسی سافنوس مشاهده می شود.

3- ورید های واریسی شبکه ای

این نوع رگ های واریسی اغلب بزرگ بوده و از رگه های اصلی سافنوس منشعب می شوند. این نوع واریس،  عمدتا زیر زانو و گاهی اوقات به صورت انفرادی دیده می شود. ویژگی این نوع ورید این است که کمی تنگ تر از ورید سافنوس بزرگ است.

واریس

4-وریدهای واریسی ناحیه تناسلی

این نوع از ورید واریسی به دلیل  تجمع جریان خون در اطراف ناحیه تخمدان و رحم رخ می دهد.

5- ورید واریسی  نوع رتیکولار و نوع وب (ورید عنکبوت)

ورید واریس نوع رتیکولر در رگ های زیر پوستی بافتی ایجاد شده و  قطر آن حدود 2-3 میلی متر است و گسترش پیدا می کند.

علائم واریس

علائم ابتدایی وریدهای واریسی بسیار شایع است و اغلب  بر روی پاها ایجاد می شود. همراه با ایجاد واریس ممکن است احساس تورم و درد بیش از حد در اطراف رگ های بزرگ ایجاد شود.

در بعضی موارد، شما  ممکن است شاهد تورم و تغییر رنگ آن ناحیه از پوست و رگ ها باشید. در موارد شدید هم رگ ها به طور قابل توجهی خونریزی می کنند و  باعث بوجود آمدن زخم می شود.

درمان گیاهی واریس

درمان های تهاجمی و جراحی معمولا پر هزینه هستند و شما می توانید از طریق درمان های گیاهی کمی این وضعیت را بهبود بخشید. خوشبختانه، طیف وسیعی از داروهای خانگی برای مقابله و درمان واریس وجود دارد و در اکثر مواقع می تواند عوارض ناشی از واریس را کاهش دهد.

درمان واریس با سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان بسیار موثر برای کاهش درد های واریس است. مقداری سرکه سیب را روی ناحیه واریس قرار  داده و این کار را هر روز تکرار کنید تا رگ های واریسی کاهش پیدا کنند.

خواص سرکه سیب

درمان واریس با یخ

در صورت تایید پزشک و هنگام درد، معمولا  داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن برای شما تجویز می شود. این داروها ممکن است باعث تورم در پاها شود.

در این موارد و به طور کلی برای آرام کردن رگ های واریسی شما می توانید از یخ استفاده کنید.

یخ خاصیت ضد التهابی دارد. برای این کار، پاها را درون ظرفی از یخ قرار دهید. یخ می تواند میزان درد واریس را هم کاهش دهد.

غذاهای مناسب برای درمان واریس

برخی از مواد غذایی هستند که در درمان درد ها و کاهش رگ های واریسی موثر هستند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

مارچوبه

مارچوبه یک سبزی بسیار پر خاصیت برای سلامتی ورید است. این ماده غذایی  باعث تقویت مویرگ ها می شود. مارچوبه غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A ، C ،E و K و همچنین فیبر، فولات و کروم است. همچنین دارای کلسیم، نیاسین، فسفر و اسید آمینه است. شما می توانید این ماده غذایی را به سالاد  خود اضافه کرده و میل کنید.

آووکادو

آووکادو حاوی ویتامین C و E است که هر دو عنصر طبیعی برای سلامتی عروق  هستند. آووکادو غنی از گلوتاتیون است که در  محافظت از شریان ها، رگ ها و قلب بسیار سودمند است.

آووکادو

چغندر

متخصصان ادعا می کنند که  مصرف چغندر می تواند به طور مرتب به جلوگیری از رگ های واریسی کمک کند. این سبزی حاوی بتاسیانین یک ترکیب فیتوشیمیایی است که می تواند سطح هموسیستئین را در بدن کاهش دهد.

هموسیستئین یک اسید آمینه طبیعی است که می تواند به رگ های خونی آسیب برساند. شما می توانید چغندر را به سالاد اضافه کرده و یا به صورت بخارپز مصرف کنید.

درمان واریس با زنجبیل

زنجبیل به طور گسترده ای برای درمان رگ های واریسی و سایر مشکلات وریدی به کار می رود. زنجبیل به افزایش گردش خون کمک می کند و فیبرین را در رگ های خونی حل می کند. بهترین شکل استفاده از زنجبیل ، مصرف آن به صورت تازه است.

زنجبیل

درمان واریس

به طور کلی، پزشکان در درمان وریدهای واریسی محافظه کار هستند.  به احتمال زیاد  به بیماران توصیه می شود که در شیوه زندگی خود تغییراتی دهند و از درمان های تهاجمی کمتر استفاده می شود.

این موارد عبارتند از:

– تغییر سبک زندگی

– اجتناب از ایستادن زیاد به مدت زمان طولانی

کم کردن وزن در افراد چاق یا حفظ وزن سالم

– انجام تمرینات ورزشی برای بهبود گردش خون

– استفاده از جوراب های فشاری مخصوص برای درمان واریس

عمل جراحی

در برخی موارد که درمان های خانگی بر واریس تاثیر ندارد و عمل جراحی انجام می شود. در صورتی که با تغییر در سبک زندگی، تغییری در واریس ها مشاهده نشده و یا اگر وریدهای واریسی باعث درد زیادی شده و سلامت کلی شما را به خطر اندازد، پزشک ممکن است از یک روش تهاجمی و جراحی برای درمان واریس استفاده کند.

برای درمان واریس به چه دکتری مراجعه کنم؟

برای درمان و از بین بردن واریس  لازم است به متخصص قلب و عروق و متخصص جراحی عمومی و عروق مراجعه کنید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (3 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید