با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم؟

لجبازی کودکان در اکثر مواقع ریشه در رفتارهای نامناسب والدین دارد. بعضی از والدین در مورد کودکان لجباز خود احساس نگرانی داشته و نمی دانند هنگام لجبازی کودک خود، چه رفتاری با آنها داشته باشند.

نبض ما – کودکان معمولا در شرایط مختلف ممکن است دست به لجبازی بزنند و در واقع شاید این ویژگی، یکی از ویژگی های کودکانه باشد. اما در صورتی که این رفتار به طور دائم تکرار شده و در روحیه کودک تاثیر گذار باشد، به طور قطع باید این رفتار را کنترل کند.

در واقع باید گفت که بروز لجبازی های شدید کودکانه به دنبال رفتارهای والدین و همچنین موقعیتی است که سبب می شود کودک را بیشتر به این رفتار نزدیک کند. در صورتی که کودک شما بیش از حد لجبازی کرده و به این رفتار ادامه  می دهد، در ابتدا باید به رفتار خود توجه کنید و در طرز برخورد و حتی تنبیه و پاداش های خود تجدید نظر کنید.

در این بخش به برخی از موارد در رابطه با طرز برخورد والدین با کودکان لجباز اشاره می شود:

برخورد با کودکان لجباز و پرخاشگر

زمانی که کودک شما لجبازی می کند باید از طرز برخورد با این کار آگاهی داشته باشید. در این صورت به راحتی می توانید مانع از انجام مجدد این رفتار در او شوید. زمانی که کودکی لجبازی می کند، شاید به دنبال اثبات استقلال خود است و شما هم در مقابل می خواهید به او بفهمانید که مسئول و مدیر او هستید و در نتیجه کودک بیشتر لجبازی خواهد کرد.

کنترل خشم کودک

گاهی اوقات هم کودکی که لجبازی می کند در واقع در پی بازی با والدین است و بیشتر به دنبال جلب توجه و بازی است، زیرا لجبازی نوعی خصلت طبیعی در کودک بوده و نیاز به توجه و بازی دارند. کودک با لجبازی به والدین خود می فهماند که از موضوعی ناراحت است و قهر کرده است.

به طور کلی شما به عنوان والدین یک کودک لجباز باید تمام شرایطی را که کودک بر اثر آن این نوع رفتار را نشان می دهد را شناخته و مشکل را برطرف کنید.

در شکلی از لجبازی که کودک به طور مرتب لجبازی کرده و حتی پرخاشگری می کند، والدین ممکن است تصور کنند که این رفتار در او ذاتی است. اما باید گفت که لجبازی و پرخاشگری ذاتی نیست و هر رفتاری در کودکان ریشه در علتی دارد که با شناسایی علت آن به راحتی میتوان مشکل را حل کرد.

ایجاد حس خلاقیت و استقلال در کودک

هنگامی که کودکی لجبازی می کند، به جای برخورد بد و دعوا کردن با او به کودک نزدیک شده و با آرامش، احترام و خلاقیت، به او فرصت دهید تا شرایط بهتری داشته باشد.

کودکان لجباز و بهانه گیر می خواهند در تصمیم گیری ها دخالت داشته و با شما مشارکت داشته باشند. در بسیاری از کودکان که نیاز به کنترل کمی دارند، گاهی مشارکت در کارها، آن ها را آرام تر می کند. سعی کنید ترفندهایی را دنبال کنید که شما را به هدف نزدیک تر کند.

کودک نوپای شما نیمی از روز را صرف بیرون آوردن اسباب بازی ها از قفسه می کند، سپس به راحتی آن ها را رها کرده و به سراغ کار دیگری می رود. کودک مدام در حال کشف است و زمانی که به نتیجه دلخواه خود نمی رسد ممکن است در رفتار او تاثیر گذاشته و کمی بدخلق و یا لجباز شود.

بهترین کار این است که هنگام بازی کودکان لجباز با او همراه شوید. این کار نوعی حس آرامش به کودک داده و شما را به عنوان شریک بازی خود حساب کرده و احساس خوشحالی بیشتری دارد.

از او بپرسید: «آیا امروز می خواهی امروز به من کمک کنی؟ کودک می تواند در چیدن میز شام، جمع آوری لباس های شسته شده، تمیز کردن آینه و غیره به شما کمک کند. بنابراین، فرزند شما احساس می کند که کمک کردن او، در واقع یک امتیاز برای آن ها است.

استفاده از جملات تشویقی

استفاده از کلمات تشویق کننده و حمایت کننده به جای تهدید، برای کمک به رفع لجبازی کودک بسیار موثر است. به جای این که بگویید «ما نمی توانیم به پارک برویم تا زمانی که اسباب بازی های خود را جمع کنی!» سعی کنید بگویید، «به محض اینکه اسباب بازی های خود را جمع کنی ، به پارک می رویم!» این نوع از صحبت کردن در رفتار مسالمت آمیز کودک تاثیر زیادی خواهد داشت.

کودکان لجباز زمانی که لجبازی می کنند در مقابل او جبهه نگیرید. زمانی که او داد می زند و شما هم با داد و فریاد می خواهید اور را ساکت کنید، او به رفتار خود ادامه خواهد داد زیرا رفتار شما را الگویی برای ادامه رفتار خود خواهد دید.

بنابراین در این گونه موارد، سعی کنید او را آرام کرده و با لحنی آرام از او بپرسید که به دنبال چه چیزی است و چه چیزی او را خوشحال می کند.

استفاده از ابزارهای موثر برای آرام کردن کودک

سعی کنید، هنگام خوابیدن کودک، برای او موسیقی ملایم بگذارید. همه کودکان از صدای موسیقی لذت می برند و شنیدن یک موزیک ملایم و آرامش بخش در روحیه و یک خواب راحت برای او بسیار تاثیر گذار است.

کنترل خشم کودک

این کار به خصوص در کودکانی که به سختی به خواب می روند، کاملا مناسب بوده و کمک زیادی می کند تا کودک سر وقت به خواب رود زیرا زمانی که در ساعت خاصی از شب صدای موسیقی را می شنود، می داند که باید به خواب رود.

بنابراین، سعی کنید با پیگیری نوعی استراتژی هوشمندانه از کودک خود سوالاتی بپرسید که او را وادار به پاسخ دادن کند.

خودداری از جملات امری و دستوری

در بسیاری از مواقع اکثر کودکان دوست ندارند، کسی به آن ها امر و نهی کند و به عنوان مثال در صورتی که در مورد هر کاری بر سر کودک داد زده و به صورت امری از او بخواهید که آن کار را انجام دهد، به طور قطع کودک لجبازی کرده و از آن خودداری می کند.

بنابراین، به جای آن که مدام به کودک خود امر و نهی کنید، به او اجازه دهید که احساس استقلال و حق انتخاب داشته باشد. به عنوان مثال با گفتن جمله هایی تشویق کننده، او را به انجام آن کار تشویق کنید. با این کار با ملایمت در رفتار خود کودک هم رفتاری مناسب تر خواهد داشت.

در مواردی که کودکان لجبازی مهار گسیخته دارند، شما می توانید با کمک مشاور و راهنمایی های لازم این رفتار را در او کنترل کرده و آرامش بیشتری داشته باشید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (3 امتیاز)
منبع www.parenting.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید