علائم ورم پروستات در مردان

ورم پروستات با سرطان پروستات متفاوت است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. بر اثر ورم پروستات، فشار مثانه کاهش پیدا کرده و جریان ادرار را محدود می شود.

نبض ما – در بسیاری از مردان، پروستات ممکن است دچار التهاب شده و منجر به ورم پروستات شود. در این حالت، پروستات بزرگ می شود و گاهی اوقات در طول زمان،  منجر به بروز علائم و عوارض دیگری می شود. با این حال، باید گفت که ورم پروستات در اکثر مواقع قابل درمان است.

پروستات یک غده عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل است. پروستات  با پروتئین  احاطه شده و اکثر مایع  منی به وسیله پروستات تولید می شود. عملکرد عضلانی پروستات به این صورت است که، در طول ارگاسم،  مایع منی را در آلت تناسلی حرکت می دهد.

بزرگی پروستات که به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات  نامیده می شود،  هنگامی ایجاد می شود که سلول های غده پروستات تکثیر پیدا کرده و بیشتر می شوند. این سلول های اضافی باعث ورم و بزرگ تر شدن غده پروستات می شوند.

ورم پروستات

با این حال، این مشکل می تواند نشانه هایی را ایجاد کند که ممکن است بر کیفیت زندگی فرد  تأثیر بگذارد. ورم پروستات بیشتر  در مردان بالای 50 سال رایج است.

علائم ورم پروستات

علائم ورم پروستات اغلب در ابتدا بسیار خفیف است و اگر درمان نشود، جدی تر می شوند. این علائم به طور معمول عبارتند از:

  • تخلیه ناقص مثانه
  • نیاز به چندین بار ادرار کردن در طول شب
  • بی اختیاری  ادرار
  • نیاز به فشار هنگام ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف
  • احساس ناگهانی برای ادرار کردن
  • جریان ادرار آهسته یا  تاخیر در ادرار
  • ادرار دردناک
  • خون در ادرار

اگر هر کدام از این علائم را دارید، به پزشک  مراجعه کنید زیرا این علائم قابل درمان هستند و درمان آن ها می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند.

درمان ورم پروستات با داروهای گیاهی

داروهای طبیعی وجود دارد که ممکن است در درمان ورم پروستات بسیار موثر باشند. با این حال، شواهد ثابت شده ای در مورد تاثیر گذاری داروهای گیاهی در درمان ورم پروستات در دست نیست.

چنانچه می خواهید هر یک از  داروهای طبیعی را امتحان کنید، بهتر است که ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از درمان های گیاهی می توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

داروی گیاهی

اداره غذا و دارو FAD ، کیفیت یا تاثیر گذاری مکمل های گیاهی را تضمین نمی کند و  به این معنی است که کمبود مواد سازگار در داروهای گیاهی،  وجود دارد. برخی از این گیاهان دارویی عبارتند از:

گیاه ساو پالمتو

گیاه ساو پالمتو، گیاهی است که از میوه یک نوع درخت خرما  به دست می آید. این  گیاه، قرن ها در پزشکی جایگزین مناسبی  برای از بین بردن علائم  و مشکلات ادراری و همچنین ورم و بزرگی پروستات، استفاده شده است.

بر طبق مؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات به عمل آمده در مقیاس کوچک مشخص شده است که گیاه ساوپالمتو  ممکن است در از بین بردن علائم ورم پروستات، مؤثر باشد.

بتا سیتوسترول

این گیاه دارویی ترکیبی از گیاهان مختلف است که حاوی  کلسترول هایی مانند اسید استئول و فیتوسترول (چربی های گیاهی) هستند. مطالعات متعدد نشان داده است که بتا سیتوسترول می تواند علائم ادراری را از بین  ببرد و جریان ادرار را افزایش دهد.

همچنین، هیچ عوارض جانبی مهمی از بتا سیتوستورول گزارش نشده است. با این حال، بهتر است هنگام مصرف این ماده با پزشک مشورت کنید.

گیاه پیگوم

گیاه پیگوم که از پوسته درخت آلو به دست می آید،  از زمان های قدیم، در پزشکی سنتی برای درمان مشکلات ادراری استفاده می شد. این  گیاه اغلب برای درمان نشانه های ورم پروستات، مورد استفاده قرار می گیرد.

عصاره گرده علف چاودار

عصاره گرده علف چاودار از سه نوع گرده علفی چاودار، تیموتی و ذرت ساخته شده است. بررسی مطالعاتی در این  گیاهان نشان داد که،  مردان مبتلا به ورم پروستات با مصرف علف چاودار، شاهد بهبود علائم و مشکلات ادراری شبانه بودند.

گیاه انگور خرس

برخی مطالعات نشان داده است که گیاه انگور خرس که در عطاری ها هم یافت می شود می تواند علائم التهابی مثانه و دستگاه ادراری را بهبود بخشد.

مواد غذایی مفید برای ورم پروستات

نقش رژیم غذایی در پیشگیری از ورم پروستات و درمان علائم آن  مورد بررسی قرار گرفته است. در طی مطالعاتی محققان دریافتند که مردانی که از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، مخصوصا سبزیجات برگدار، با برگ های سبز تیره و گوجه فرنگی،  پیروی می کنند، احتمال ابتلا به ورم پروستات، در آن ها کاهش پیدا می کند.

مواد مغذی

محققان معتقدند که ترکیباتی  که در رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی وجود دارد می تواند در جلوگیری از بیماری ورم پروستات موثر باشد.

مواد غذایی مضر برای ورم پروستات

مصرف برخی مواد غذایی در افراد مبتلا به ورم پروستات مضر است.

این مواد غذایی عبارتند از:

گوشت قرمز

شما ممکن است به مصرف گوشت قرمز علاقه داشته باشید،  اما اگر دچار ورم پروستات هستید بهتر است از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید زیرا  گوشت قرمز، سطح اسید آراکیدونیک را در بدن افزایش می دهد و همین موضوع، باعث افزایش التهاب می شود. شما می توانید گزینه هایی مانند گوشت بدون چربی و ماهی را جایگزین مصرف گوشت قرمز کنید.

تخم مرغ و مرغ

تخم های خوراکی و گوشت مرغ،  باعث افزایش علائم  ورم پروستات می شوند. بنابراین در صورت لزوم باید از مصرف آن اجتناب کنید. زرده تخم مرغ دارای سطوح بالای اسید آراشیدونیک است که باعث افزایش التهاب می شود. بنابراین سعی کنید فقط سفیده تخم مرغ را بخورید، زیرا منبع خوبی از پروتئین است.

غذاهای فرآوری شده و شکر

غذاهای فرآوری شده  و شکر تصفیه شده باعث افزایش التهاب در سیستم ادراری شما می شود.

کافئین

اجتناب از مصرف کافئین یا محدود کردن آن، از جمله قهوه و چای و می تواند  تاثیر زیادی بر  سلامت دستگاه  ادراری شما داشته باشد.

درمان سلولیت با قهوه

کافئین دارای اثر دیورتیک است و میل شما را برای  ادرار کردن افزایش می دهد و از آنجایی که برای مردانی که دچار ورم  پروستات هستند، در  تخلیه کامل مثانه  مشکل دارند، بنابراین باید از مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها پرهیز کنند.

در عوض، این افراد می توانند از چای بابونه که دارای خواص ضد التهابی است و چای سبز که دارای مزایای آنتی اکسیدانی است، استفاده کنند.

غذاهای ادویه دار

مردانی که دچار ورم پروستات هستند باید از مصرف غذاهای تند و پر ادویه پرهیز کنند، زیرا ادویه جات می تواند مثانه و پروستات را تحریک کنند و علایم ادراری مرتبط با ورم پروستات را افزایش دهد.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (4 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید