از بین بردن و درمان تبخال با این روش ها

تبخال نوعی عفونت است و بهترین راه درمان تبخال عدم آلودگی به ویروس هرپس است و می توان از درمان‌های گیاهی و دارویی برای بهبود و از بین بردن تبخال استفاده کرد.

نبض ما–  تبخال از ویروس هرپس شامل دو نوع 1 و 2 می شود به وجود می آید. تبخال یا همان زگیل دهانی، ناشی از ویروس هرپس-1 بوده و هرپس-2 بیشتر منجر به مشکلاتی چون زگیل تناسلی می شود. هرپس ویروسی بسیار مسری است. تماس فیزیکی یا جنسی می تواند بیماری را از یک فرد به فرد دیگر منتقل کند. و برای درمان تبخال باید از روش های خانگی و دارویی استفاده کرد.

تبخال دهانی معمولا از طریق بزاق فرد آلوده منتقل می شود که ممکن است با خوردن یا نوشیدن از ظرف یا اقلام شخصی مشترک یا از طریق تماس فیزیکی مانند بوسه منتقل شود.

عفونت در هر نقطه از صورت از جمله دهان، لب یا هر قسمت دیگر صورت می تواند باعث انتقال آن به فرد دیگری شود.

با وجودی که بسیاری از افراد آگاه نیستند، اما می توان تبخال با چندین روش خانگی درمان کرد.

اگر این درمان ها به اندازه کافی هم موثر نباشد، باز هم می تواند شدت علائم را کاهش دهد.

علت های بروز تبخال دهانی

برای درمان تبخال دهانی که یکی از عفونت های شایع در ناحیه دهان است. این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) ایجاد می شود. اکثر افراد در ایالات متحده در سن زیر 20 سالگی به این ویروس مبتلا می شوند.

پس از اولین عفونت، ویروس در بافت عصبی صورت به خواب می رود یا به عبارتی غیرفعال می شود. اما برخی اوقات ممکن است مجددا فعال شود و باعث بروز تبخال گردد.

ویروس هرپس سیمپلکس 2 معمولا موجب بروز زگیل های تناسلی می شود. هرچند که ممکن است بر اثر رابطه جنسی دهانی، انتقال یابد و باعث بروز تبخال شود.

شما ممکن است بر اثر یکی از موارد زیر به این بیماری مبتلا شوید:

  • تماس با شخصی که آلوده است.
  • تماس با تبخالی که سر باز کرده و یا چیزی که در تماس با تبخال قرار داشته و آلوده شده است. مانند حوله، ظرف، تیغ اصلاح آلوده و دیگر موارد.
  • انتقال از طریق پدر و مادر به فرزند با فعالیت های روزانه

درمان تبخال روی بینی

تبخال فقط روی لب نمی نشیند. گاهی اوقات ممکن است در داخل دهان، روی صورت یا حتی داخل یا روی بینی قرار بگیرد. این مکان ها شایع ترین قسمت ها برای زخم تبخال هستند.

علائم و شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان و مردان برای اطلاعات بیشتر روی این مقاله کلیک کنید

درمان دارویی تبخال

علائم ممکن است بدون درمان به مدت 1 تا 2 هفته خود به خود بهبود یابد. پزشک شما می تواند داروهایی برای مقابله با ویروس برای شما تجویز نماید. این داروها که ضد ویروس نامیده می شوند می تواند به کاهش درد کمک کند و علائم را زودتر برطرف نماید.

داروهای مورد استفاده برای درمان تبخال دهان عبارتند از:

  • آسایکلوویر
  • فامیسی کلوویر
  • والاسایکلوویر

این داروها زمانی کاربرد دارد که علائم هشدار دهنده تبخال را احساس می کنید و هنوز تبخالی ظاهر نشده است. اگر شما به صورت متوالی به تبخال دچار می شوید، لازم است که مدام از این داروها استفاده نمایید. همچنین می توانید از کرم های ضد ویروسی هم استفاده نمایید.

علاوه بر این داروها، روش های زیر هم به بهبود حال شما کمک می کند.

  • مقداری یخ یا پارچه گرم روی محل زخم قرار دهید.
  • تبخال را به کمک صابون های ضدعفونی کننده بشویید. این کار به عدم گسترش به دیگر نقاط بدن کمک می کند.
  • از مصرف نوشیدنی های داغ، تند، شور و یا مرکبات اجتناب نمایید.
  • غرغره آب سرد نمایید.
  • با آب نمک دهان خود را شستشو دهید.
  • از مسکن هایی برای کاهش درد استفاده کنید. مثل استامینوفن

از بین بردن تبخال با سیر

ماده شیمیابی در سیر موجود است که آلیسین نام دارد و در تحقیقی نشان داده شده است که دارای اثرات ضد ویروسی است. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که در کاهش التهاب ناشی از تبخال موثر است.

گل سیر یا روغن سیر را در حدود 10 تا 15 دقیقه بر مناطق تحت تاثیر قرار دهید و چندین روز این کار را تکرار کنید. برای به دست آوردن روغن سیر می توانید دانه های سیر را درون روغن زیتون سرخ نمایید تا زمانی که رنگ آن قهوه ای شود. سپس دانه ها را جدا کرده و از روغن استفاده نمایید.

سیر

چای نعناع برای تبخال

چای نعنا باعث کاهش التهاب و درد ناشی از تبخال می شود. همچنین روغن نعنا هم حاوی یک ترکیب ضد ویروسی خاص است که به مبارزه با ویروس تبخال کمک می کند. شما می توانید چای نعنا را دو بار یا سه بار در روز مصرف کنید و به طور همزمان یک تکه پنبه را در روغن نعنا نعنا فرو برده و به ناحیه تبخال زده اعمال کنید.

خواص سرکه سیب برای درمان تبخال لب

سرکه سیب به خاطر خواص ضدالتهابی، ضدعفونی و قبض کنندگی اش مورد توجه قرار گرفته است. شما می توانید یک تکه پنبه را در یک کاسه کوچک سرکه سیب فرو برده و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. ممکن است به دلیل ماهیت اسیدی سرکه، احساس سوزش داشته باشید.

خواص سرکه سیب

درمان تبخال با استفاده از شیرین بیان

گیاهان ضد ویروس می تواند برای مقابله با ویروس تبخال و یا گسترش آن در داخل بدن مورد استفاده قرار گیرد. این گیاهان شامل نمونه هایی مانند کالاندولا، اکیناسه، سیر، آستراگالوس و ریشه شیرین بیان باشد.

اکیناسه می تواند برای کمک به سیستم ایمنی ضعیف شده مورد استفاده قرار گیرد. نوشیدن چای اکیناسه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و کاهش درد شود.

ریشه شیرین بیان می تواند باعث تامین ویتامین های حیاتی بدن شود که به مبارزه با ویروس ها از جمله تبخال کمک کند. شیرین بیان حاوی گلیسیریرین است که ذاتا ضد ویروس است. می توان پودر ریشه شیرین بیان را با آب مخلوط کرد و به صورت خمیر مانند در نواحی تحت تاثیر اعمال کرد.

همچنین از گیاهان آلوئه ورا هم می توان به صورت ژل در برابر ویروس هرپس استفاده کرد. این گیاه شامل ویتامین های آنتی اکسیدان و آنزیم هایی است که رشد ویروس را به کلی متوقف می کند.

5/5 - (3 امتیاز)
منبع https://www.womenshealthmag.com/fitness/a19904135/types-of-squats/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید