آیا تاکی کاردی خطرناک است؟

تاکی کاردی به زیاد شدن ضربان قلب،بیش از 100 بار در دقیقه می گویند که متناسب با علت و شدت آن می تواند خطرناک باشد.

نبض ما– بعضی از بیماران مبتلا به تاکی کاردی هیج علایم یا مشکلی ندارند، با این حال این عارضه خطر سکته، گرفتگی ناگهانی قلب و مرگ را افزایش می دهد.

تاکی کاردی چیست؟

شدید شدن ضربان قلب را تاکیکاردیا می گویند. به طور معمول قلب یک انسانی سالم 100-60 بار در دقیقه می زند. در این عارضه دهلیز ها و بطن های قلب بسیار تند تر می زنند. با سریع شدن ضربان قلب، پمپاژ خون آهسته تر شده و خون کم تری به قلب و بدن انسان می رسد.

به دلیل سرعت بالای ضربان، ماهیچه های قلب به اکسیژن بیش تری نیاز پیدا می کنند. اگر این شرایط ادامه دار شود، سلول های ماهیچه ها به دلیل کمبود اکسیژن می میرند و این امر خود منجر به حمله قلبی می شود.

تفاوت درد معده و درد قلب

قلب انسان از چهار حفره تشکیل شده است:

  • دهلیز ها: حفره های بالای قلب
  • بطن ها: حفره های پایین قلب

هر کدام از این حفره ها سمت چپ و راست قرار دارند. قلب یک مصلح طبیعی به نام گره سینوسی دارد که در سمت راست دهلیز است. گره سینوسی وظیفه تحریک الکتریکی را داشته و هر تحریک یکی از ضربان قلب را ایجاد می کند.

سپس تحریکات الکتریکی از گره سینوسی گذشته و به دهلیز می رسند. ماهیچه های دهلیز منقبض شده و حاصل این انقباض فرستادن خون به بطن ها است.

تحریکات الکتریکی به سمت دسته ای سلول یا همان گره دهلیزی-بطنی راه خود را ادامه می دهند. این گره سرعت سیگنال های الکتریکی را کاهش داده و سپس آن ها را به سمت بطن ها هدایت می کند.

فاصله زمانی پیش آمده قبل از فرستادن سیگنال های الکتریکی، به گره کمک می کند که فرصت کافی به بطن ها برای پر شدن از خون را بدهد. ماهیچه های بطنی بعد از دریافت سیگنال ها منقبض شده و خون را به ریه ها یا دیگر قسمت های بدن می رسانند.

در صورتی که سیگنال های الکتریکی بر اثر هر گونه اختلالی موجب افزایش بیش از حد سرعت ضربان قلب شوند، تاکی کاردی اتفاق می افتد.

حمله قلبی بعد از رابطه جنسی

علل تاکی کاردی

هر گونه اختلالی در عملکرد سیگنال های الکتریکی مسئول پمپ کردن خون، عمدتا به تاکیکاردیا منجر می شود. بیماری ها، شرایط و موقعیت های ذکر شده در قسمت پایین می توانند از علل احتمالی آن باشند.

  •  واکنش به برخی داروها
  • اختلالات قلبی مادرزادی
  • مصرف بی رویه الکل
  • مصرف کوکائین و مواد مخدر واکنش زا
  • عدم تعادل الکترولیت
  • بیماری های قلبی که خون کم به قلب رسانده و به بافت قلب آسیب می رسانند مثل بیماری عروق کرونر، بیماری دریچه قلب، بیماری ماهیچه های قلبی، تومور ها و عفونت ها

البته گاهی خود تیم پزشکی هم نمی تواند علت تاکی کاردی را تشخیص دهد.

نشانه های تاکی کاردی

نشانه های احتمالی بیماری تاکیکاردیا عبارتند از:

  • نبض سریع
  • درد قفسه سینه
  • گیجی
  • سرگیجه
  • افت فشار خون
  • احساس غش
  • تنگی نفس
  • ضعف ناگهانی
  • غش کردن

در برخی موارد تاکیکاردیا هیچ علایمی از قبل نشان نمی دهد و مشکل بیمار تنها با معاینه حضوری مشخص می شود.

مشکلات احتمالی

بروز مشکلات بعدی به چند عامل وابسته است، از جمله:

  • شدت بیماری
  • نوع بیماری
  • ضربان قلب
  • مدت زمان بیماری
  • وجود یا عدم وجود بیماری های قلبی دیگر

معمولا این مشکلات برای بیمار پیش می آید:

لخته شدن خون: که خطر سکته یا حمله قلبی را بسیار افزایش می دهد.

نارسایی قلب: در صورت مدیریت نکردن شرایط پیش آمده، احتمال ضعیف شدن قلب وجود دارد و در نتیجه قلب از کار می ایستد. ایست قلبی زمانی است که قلب دیگر نتواند خون را دقیق به همه جای بدن برساند و طرف چپ، راست یا هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

سنکوب: شخص مبتلا به تپش قلب ممکن است هشیاری خود را از دست دهد.

مرگ ناگهانی: این مورد معمولا در حالت تاکی کاردیای بطنی و فیبریلاسیون بطنی اتفاق می افتد.

پیشگیری از تاکی کاردی

اقدامات مشخصی برای پیشگیری از سریع شدن ضربان قلب وجود دارد.

تپش قلب

قطع عضو به وسیله کاتدر

با وارد کردن کاتدر یا میل جراحی داخل رگ ها، الکترودهای انتهای کاتدر گرم شده و به قطع کردن یا تخریب نقاط ریز قلب که مسئول ضربان نامنظم هستند، کمک می کنند.

داروها

در صورت استفاده منظم داروهای ضد آریتمی، می توان از تاکیکاردیا جلوگیری کرد. ممکن است پزشک داروهای دیگری همراه با ضد آریتمی ها تجویز کند. از این دسته می توان به دیلتیازم (کاردیزم)، وراپامیل (کالن)، یا بتابلوکرهایی مثل پروپرانولول (ایندرال) و اسمولول (برویبلوک) اشاره کرد.

آی سی دی یا Implantable cardioverter defibrillator

در این عمل دستگاهی در قفسه سینه کار گذاشته می شود که به طور دائم عملکرد قلب را کنترل می کند. آی سی دی هر گونه مساله غیرطبیعی در ضربان قلب را تشخیص داده و برای بازیابی سرعت مناسب، شوک الکتریکی به آن وارد می کند.

جراحی

گاهی برای برداشتن قسمتی از بافت نیاز به جراحی است. جراح یک زخم روی بافت ایجاد کرده که مرکز مدیریت الکتریسته است. این عمل معمولا مواقعی انجام می شود که سایر راه ها تاثیر مثبت نداشته اند و یا شخص بیماری قلبی دیگری دارد.

وارفارین

وارفارین را به بیماران مستعد حمله قلبی تجویز می شود. این دارو از لخته شدن خون جلوگیری می کند. اگرچه وارفارین خود خطر خونریزی را افزایش می دهد، در بیمارانی که احتمال حمله قلبی بیشتر از احتمال خونریزی است، این دارو تجویز می شود.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. عمران اسدی می‌نویسد

    سلام اقای دکتر من از هفت سال پیش به طور ناگهانی دچار تاکی کاردی شده به طوریک نوار اولیه قلب من خط خطی شده بود ولی بارفتن به اورژانس و گرفتن یک قرص کاهنده فشار خون بعد از دو ساعت وضع من به حالت عادی بر گشت دو مرتبه بعد از ۱۸ ماه بعد همین امر تکرار شد که پیگیری کرده و تحت درمان دارویی وانژیو گرافی قرار گرفتم دارهایی همچون پلاویکس شبی یک قرص داردی سوتالول نصف صبح ونصف شب و لوزارتان نصف صبح ونصف شب تادوسال خوب بوده بعد از دو سال تاکی کاردی هردو سه ماه تکرار شده که مجدا انژ یو گرافی شده و چهار عدد استنت گذاری شده همان دارو ی قلبی تکرار شده ضمن اینکه داروی سوتا لول به روزی دوتا یکی صبح و یکی شب رسیده ولی اخیرا هر ماه تاکی کاردی تکرار شده و بین ۷۰ تا ۱۱۰ نوسان میباشد هیچ علامت از تنگی نفس یا درد قفسه سینه ندارم تنها همراه با نوسان ضربان قلب دچار تکرر ادرار هر نیم ساعت میشوم و با رفتن به اورژانس و گرفتن یک قرص متورال بعد یک ساعت به وضع طبیعی بر میکردم در ضمن تیروئید کم کار دارم و سن من ۶۷ ساله و هنگامی که دچار این حالت میشوه دچار حالت هیجانی شده و بیقرار و نمی توانم استراحت و یا خواب داشته باشم ضمنا تحت نظر متخصص قلب هم هستم از راهنمایی شما سپاسگزارم در ضمن علت تکرر ادرار مت ربطی به تاکی کاردی دارد چون از نظر پروستات دچار مشکل نیستم لا تشکر

  2. کاظم هوشیار می‌نویسد

    سلام وشب بخیر خدمت اساتید با محبت که دغدغه خاک رو با وجودشون احساس میکنن ولطف دارن ..
    دکتر دختری دارم که دقیقا ۴ سالش هست و حدود شش ماه قبل مشکل یبوست داشت وشیراز بیمارستان مطهری دکتر بابک شیرازی با تجویز شربت PEGتونستیم کنترل کنیم وبهتر شد ومواد غذایی مثل انجیر ومیوه وفیبر هم به این داستان کمک کرد ومشکل ما عرق شدید موقع خواب هست وازمایش مورخه ۱۵/۱۲سال گذشته
    ferritin.. irma….9.14
    T.s.h……6.69h
    Color…7..8
    Appearance…5..7
    هموگلوبین
    Hba….96.9
    Hbf….1.4
    Hba2….1.7
    ازمایش ضربان قلب در حدود ده دقیقه رنج ضربان
    ۱۱۹…۱۱۴…۱۲۰…۱۱۸در کل تایم متفات هست.
    دکتر جان تمام اطلاعاتی که دسترسم بود خدمتتون ارایه کردم وممنون میشم راهنمایی بفرمایید…

از پزشکان نبض‌ما بپرسید