۶ واقعیتی که درباره خواص چغندر نمی دانید

شما چه چغندر را کبابی کنید و چه سوپ چغندر درست کنید و یا آب چغندر را همانند ورزشکاران المپیک بنوشید، چغندر حاوی چربی کم، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی سرشار از آنتی اکسیدان ها است. در این مطلب با خواص چغندر بیشتر آشنا شوید.

نبض ما- چغندر عضوی از خانواده اسفناج ها است و هم برگ و هم ریشه  آن خوراکی است. برگ چغندر طعمی تلخ دارد و درحالی که ریشه آن شیرین است. بطور کلی چغندر بنفش پر رنگ است اما چغندر سفید و طلایی هم داریم. به علت ترکیبات غنی از قند، چغندر خام هم خوش مزه است اما معمولا بصورت پخته یا طمع دار شده صرف می شود. بتاسیانین رنگ دانه ای است که رنگ زیبای بنفش را به چغندر داده است. این رنگ دانه عامل بسیار قوی برای کاهش رشد و پیشرفت برخی از انواع سرطان هاست و این یکی از خواص چغندر است.

رنگ بی نظیری آن هر چیزی را به رنگ صورتی تبدیل می کند و آن را به یکی از  سبزیجات خاص تبدیل کرده است. یکی از خواص چغندر این است که می تواند یک وعده کامل غذایی محسوب شود. این رنگ توسط رنگ دانه هایی به نام بتانین بوجود می آید که معمولا در رنگ غذاهای طبیعی استفاده می شود.

به مدت چند سال چغندر تنها بخش کوچکی از مواد غذایی مصرفی روزانه یک فرد را به خود اختصاص می داد و معمولا یکی از ترکیبات سالاد در نظر گرفته می شد. اما به علت طمعی شیرین و طبیعی بودن آن و خواص چغندر ، به یکی از مواد غذایی اصلی تبدیل شده است.

حقایقی درباره چغندر

چغندر از سبزیجاتی است که در زمان رومی ها از محبوبیت خاصی داشته و برای درمان تب، یبوست، زخم، مشکلات پوستی و برای تقویت قوای جنسی استفاده می شده است.

اکثر چغندر های موجود در بازار قرمز هستند، اما چغندر زرد، سفید و قرمز-سفید کمتر دیده می شوند. چغندر در دستورهای غذایی سرآشپز های معروف جهان نظیر جیمی الیور و هستون بلومنتال بسیار دیده می شود.

آب چغندر

چغندر چیست؟

چغندر جز دسته سبزیجاتی است که سرشار کلسیم، آهن و ویتامین های A و C است. چغندر منبع بسیار عالی از فولیک اسید است و غنی از فیبر، منیزیم و پتاسیم است. این سبزیجات نباید خیلی پخته شوند، چغندر را می توان همانند اسفناج پخت.

در هر 100 گرم چغندر خام 36 کیلو کالری، 1.7 گرم پروتئین، 0.1 گرم چربی، 7.6 گرم کربوهیدرات و 2.5 گرم فیبر وجود دارد.

چغندر سرشار از فیبر بوده و تاثیر بسزایی در عملکرد روده دارد که از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند و سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد.

مواد غذایی موجود در چغندر به گرما حساس هستند. با افزایش زمان پختن و افزایش دما، ترکیبات آنتی اکسیدانی چغندر کاهش می یابد. چغندر غنی از ویتامین C است که حلال در آب بوده و با پختن و حرارت از بین می رود. نه تنها ویتامین C بلکه آهن موجود در چغندر با پخته شدن، بیش از 25 درصد فواید خود را از دست می دهد.

بهترین روش خوردن چغندر بخار پز کردن و یا پختن آن در دمای پایین است.

اگر نرم شدن چغندر به شما حس خوبی برای خوردن آن نمی دهد، شما می توانید آن را به همراه کمی روغن زیتون و ادویه جات و کباب کردن آن طمع بهتر و دلچسب تری را تجربه کنید. کباب کردن چغندر از طرفی باعث می شود تا شیرینی چغندر گرفته شود و طمعی دودی بخود بگیرد.

درمان یبوست مزمن

خواص چغندر

1-سم زدایی

یکی از خواص چغندر این است که تصفیه کننده بسیار عالی است که بدن شما را عاری از سموم می کند بوسیله انتقال سموم به کولون که به راحتی از بدن دفع شود. برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که آب چغندر باعث تحریک تولید سلول های قرمز خون شده و استقامت شما را افزایش می دهد.

2-چربی بسیار پایین و کالری کم

اگر چه چغندر، قند بالایی دارد، کالری پایینی داشته و تقریبا بدون چربی است. چون چغندر فیبر بالایی دارد باعث می شود تا شما زودتر سیر شوید. به همین علت برای افرادی که قصد کاهش وزن دارد، چغندر یکی از بهترین مواد غذایی محسوب می شود.

3-سلامت قلب

مطالعات انجام شده ثابت می کند که مقدار بسیار بالای نیترات در چغندر باعث تولید گازی به نام اکسید نیتریک می شود. این گاز کمک می کند تا  گرفتگی های رگ های خونی باز بشود، که این عمل در نهایت باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می شود.

سکته قلبی

 

4-سرشار از آنتی اکسیدان

بتانین رنگ دانه ای که به چغندر رنگ بی نظیر را می بخشد، آنتی اکسیدان بسیار قوی است. همراه دیگر گروه آنتی اکسیدان ها به نام پولی فنول ها، بتانین توجه مجامع علمی پزشکی را بخود جلب کرده است.

طبق مجله ی آمریکایی تغذیه پزشکی، آنتی اکسیدان ها مصرف کسترل بد را کاهش داده و از دیواره ی سرخ رگ ها محافظت می کند و از قلب در برابر بیماری های قلبی عروقی نظیر سکته محافظت می کند.

5- آهن، فیبر، ویتامین C و دیگر مواد معدنی

طبق گفته ی دکتر روپالی داتا ، رئیس بیمارستان تغذیه و پزشکی فورتیس اسکورت: بیشتر مردم فکر می کنند که افراد دیابتی به علت قند بالای چغندر باید از مصرف آن خود داری کنند، که این کار اشتباهی است.

چغندر منبع غنی از فیبر و مواد معدنی نظیر آهن، پتاسیم و منگنز است که برای سلامتی شما مفید است و همراه با دیگر مواد غذایی برای سلامتی شما بسیار مفید است.

ویتامین C سیستم ایمنی بدن شما را ارتقا می دهد و آهن برای رشد طبیعی بافت های بدن شما بسیار مفید بوده و فیبر برای روان کننده ی سیستم گوارشی شما است. چغندر بویژه حاوی پروتئین و آهن بیشتر در مقایسه با سبزیجات ریشه ای و خاکی است.

6-سلامت مو

 یکی از بهترین درمان های خانگی برای ریزش مو و مو های حساس یکی از خواص چغندر است. شما می توانید مقداری چغندر را در آب بجوشانید و سپس از آب آن برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید. روش دیگر این است که شما آب چغندر را با دیگر مواد نظیر سرکه و آب سیر ترکیب کنید و بر روی پوست سر خود استفاده کنید. پس از 20 دقیقه سر خود را بشویید.

تقویت مو

برگ چغندر

زمانی که شما چغندر را پاک می کنید قسمت سبز رنگ ان را دور نیاندازید. این برگ های سبز تیره رنگ که توجهی به آن نمی کنید سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین A ،K و C است. ویتامین K نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

یک مرد بالغ نیاز به 120 میکرو گرم ویتامین K دارد، درحالی که یک زن بالغ نیازمند 90 میکرو گرم ویتامین K است. یک فنجان برگ چغندر حاوی 152 میکرو گرم ویتامین K است. شما می توانید این برگ ها را همانند اسفناج میل کنید. این برگ ها طمعی تلخ تر در مقایسه با خود چغندر دارد.

آب چغندر بهتر است یا خود چغندر؟

آب چغندر حاوی بلاتنین بیشتری است، اما خواص چغندر پخته بیشتر است و فیبر بیشتری دارد. در زمان های کهن از آب چغندر برای تصفیه ی خون و تمیز کننده کبد استفاده می کردند. همچنین چغندر را به عنوان درمان طبیعی برای آنمی و یا فقر آهن محسوب می کردند.

استفاده از آب چغندر، روشی مناسب برای استفاده از تمامی مواد مغذی آن محسوب می شود که ممکن است بر اثر پخته شدن برخی از مواد مفید کم و یا از بین بروند. همچنین هضم و جذب مواد مغذی چغندر در حالت مایع بسیار سریعتر و بهتر انجام می گیرد.

به دونده ها و ورزشکاران اغلب توصیه می شود تا آب چغندر بنوشند تا عضلات شان اکسیژن را بهتر بسوزاند و در نتیجه استقامت آن ها افزایش می یابد.

مضرات  چغندر

ممکن است سنگ کلیه ایجاد کند

گاهی لازم است خواص چغندر را نادیده بگیرید چرا که چغندر حاوی اگزالات بسیار بالایی است، طبق تحقیقات انجام شده، اگزالات می تواند جذب کلسیم را در بدن شما کاهش دهد. مصرف مقدار زیادی اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

سنگ کلیه

بارداری و شیردهی

طبق تحقیقات انجام شده چغندر اثر منفی بر روی بارداری و شیر دهی ندارد، اما توصیه پزشکان به شما این است که در خوردن چغندر افراط نکنید و به مقدار مناسب از این ماده غذایی بسیار مفید استفاده کنید.

خطرات مصرف آب چغندر

با توجه به تحقیقات انجام شده محدود هستند، اما همیشه توجه داشته باشید که آب چغندر را به تنهایی مصرف نکنید و آن را با آب دیگر میوه ها و سبزیجات نظیر سیب ترکیب کنید. آب چغندر خالص ممکن است باعث آسیب رسیدن به تارهای صوتی هنجره  شما، در صورت حساسیت بروز علائمی نظیر کهیر، افزایش ضربان قلب و یا حتی باعث تب و لرز شود. همچنین می تواند باعث سمی شدن کبد، اسهال و حالت تهوع شود.

تا به حال تحقیقاتی که این عوارض را اثبات کند انجام نشده است، اما بهتر است در خوردن حتی مواد بسیار مفیدی نظیر چغندر حد تعادل را نگه داشته و افراط نکنیم.

تداخلات دارویی

ویتامین K ممکن است با وارفارین که دارویی ضد انعقاد است تداخل ایجاد کند. چون چغندر غنی از ویتامین K است پس در نتیجه در صورت مصرف داروی وارفارین با پزشک خود مشورت کنید.

نبض ما- ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

4.8/5 - (5 امتیاز)
منبع food.ndtv.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید