روش های تشخیص و درمان سرطان غدد لنفاوی

لنفوم که به عنوان سرطان غدد لنفاوی هم شناخته می شود، نوعی سرطان است که سلول های سیستم ایمنی بدن یا لنفوسیت ها را درگیر می کند.

نبض ما – سرطان لنفوم ، گروهی از سرطان است که بر سلول هایی تاثیر می گذارد که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند و به طور عمده سلول های دخیل در سیستم لنفاوی بدن را در بر می گیرد. نشانه های سرطان غدد لنفاوی معمولا با تورم غدد لنفاوی در گردن مشخص می شود.

غدد لنفاوی کجاست؟

گره های لنفاوی جزء مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که در مبارزه با عفونت ها نقش مهمی دارند. گره های لنفاوی، ساختارهایی کوچک، نرم، گرد و یا بیضی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند و به صورت زنجیره ای و توسط کانال های خونی، با یکدیگر مرتبط هستند.

هر گره لنفاوی با یک غشاء متشکل از بافت همبند پوشیده شده است. لنف مایعی است که در داخل عروق لنفاوی گردش می کند.

گره های لنفاوی در نزدیکی این عروق هستند. گره های لنفاوی دارای انواع خاصی از سلول های ایمنی هستند. این سلول ها عمدتا لنفوسیت ها هستند که پروتئین هایی را تولید می کنند که با ویروس ها و دیگر میکروب ها و ماکروفاژ ها مبارزه کرده و از بدن محافظت می کنند.

بعضی از غدد لنفاوی، به طور مستقیم و زیر پوست هستند، در حالی که برخی دیگر، در لایه های عمیق پوست قرار دارند. حتی نزدیکترین غدد لنفاوی به سطح (نزدیک به پوست) ، باز هم با دست، قابل لمس نیست ، مگر اینکه به دلایلی متورم یا بزرگ شده باشند.

غدد لنفاوی، توسط عروق لنفاوی باریک به یکدیگر متصل هستند. غدد لنفاوی به طور کلی در مناطق مختلف بدن تشکیل می شوند و مسئول پالایش خون و بهبود عملکرد ایمونولوژیک آن منطقه خاص از بدن هستند.

علائم سرطان

علائم سرطان غدد لنفاوی

سرطان لنفوم ثانویه یا لنفوم هاجکین ، بسته به نوع لنفوم و جای آن، می تواند علایم و نشانه های مختلفی را ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است تا زمانی که غدد لنف بزرگ نشده‌اند، علائمی ایجاد نشود.برخی از علائم و نشانه های رایج سرطان لنفوم عبارتند از:

  • غدد لنفاوی بزرگ
  • تب
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خستگی شدید
  • درد شکمی
  • احساس پری معده پس از مصرف مقدار کمی مواد غذایی
  • درد قفسه سینه و یا فشار
  • تنگی نفس یا سرفه
  • عفونت شدید یا مکرر
  • به سادگی دچار کبودی یا خونریزی

 درمان سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان در گره های لنفاوی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل تومور بستگی دارد و اینکه آیا سرطان، به سایر نقاط بدن متاستاز (گسترش یافته) است یا خیر.

درمان جراحی ممکن است برای برخی از انواع سرطان متاستاتیک که به گره های لنفاوی گسترش یافته اند، به کار رود. سایر گزینه های درمان سرطان گره های لنفاوی ممکن است شامل شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی و سایر درمان های معمول سرطانی باشد.

در بیمارستان های مجهز، برنامه های درمان شخصی با استفاده از فن آوری های پیشرفته برای هدف قرار دادن سرطان های پیشرفته و پیچیده و همراه با خدمات انکولوژی انتگرال برای بهبود کیفیت زندگی انجام می شود.

آیا سرطان غدد لنفاوی کشنده است؟

سرطان غدد لنفاوی در مراحل اولیه تشخیص، قابل درمان است اما به دلیل اینکه این سرطان، سلول های ایمنی بدن را درگیر می کند در صورت عدم درمان به موقع ، ممکن است به صورت خطرناک و بدخیم شده و پس از تکثیر در بدن کشنده خواهد بود.

تشخیص سرطان غدد لنفاوی با آزمایش خون

آزمایشات رایج برای سرطان لنفوم انجام می شود.هنگامی که آزمایش انجام می شود، پزشک در مورد سرطان توضیحاتی می دهد و بهترین درمان را برای شما پیشنهاد می دهد.

عوامل بروز سرطان

پزشک، با بررسی وضعیت بدن، به ویژه مناطقی که در آن ها گره های لنفاوی وجود دارد، تمام شرایط را بررسی می کند. همچنین در مورد سابقه پزشکی و بیماری و نشانه ها از شما سوالاتی می پرسد. از دیگر آزمایشات تشخیصی سرطان غدد لنفاوی، آزمایش خون است.

این نمونه خون ، برای بررسی های لازم، به یک آزمایشگاه پاتولوژی منتقل می شود. این آزمایش ها همچنین در مورد کارکرد سایر اندام ها مانند کبد و کلیه اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

عوارض شیمی درمانی در سرطان غدد لنفاوی

داروهای شیمیایی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. این موضوع بستگی به نوع و دوز مواد دارویی و مدت زمان طولانی درمان دارد. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • ریزش مو
  • زخم دهان
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست با افزایش احتمال عفونت (به دلیل کمبود سفید سلول های خون)
  • خونریزی یا کبودی پس از آسیب جزئی (به دلیل کمبود پلاکت ها)
  • خستگی و تنگی نفس (به دلیل تعداد کم سلول های قرمز خون)

این عوارض جانبی معمولا پس از اتمام دوره درمانی، از بین می رود. در صورتی که عوارض جانبی جدی رخ دهد، دوز شیمی درمانی کاهش می یابد و یا درمان ممکن است تاخیر یابد.

عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی

اغلب راه هایی برای کاهش عوارض جانبی وجود دارد. برای مثال، می توان از برخی داروهای تجویزی برای جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ استفاده کرد. بعضی از داروهای شیمی درمانی هم ممکن است با عوارض جانبی احتمالی همراه باشند. به عنوان مثال:
داروهای پلاتین مانند سیس پلاتین می توانند باعث آسیب عصبی (نوروپاتی) شوند، همچنین ممکن است منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا حتی درد در دست و پا شوند.

داروی ایفوسفامید می تواند به مثانه آسیب برساند. خطر آسیب رسانی به مثانه را می توان با مصرف دارویی به نام مسنا، کاهش داد. داروی دوکسوروبیسین می تواند به قلب آسیب برساند.

عوارض شیمی درمانی

پزشک شما ممکن است قبل از شروع و تجویز این دارو، آزمایش تست عملکرد قلب را برای شما انجام دهد.(مانند اکوکاردیوگرام). داروی بلئومایسین هم می تواند به ریه ها آسیب برساند. پزشکان قبل از شروع مصرف این دارو، ریه را آزمایش می کنند. بسیاری از مواد شیمیایی می توانند بر باروری (توانایی داشتن فرزند) تاثیر بگذارند.

سندرم ریوی تومور، یکی از اثرات جانبی احتمالی در درمان لنفوم است که ممکن است در هنگام شروع شیمی درمانی به ویژه در بیماران مبتلا به لنفوم بزرگ یا سریع ایجاد شود.

با شیمی درمانی واز بین بردن سلول های لنفوم ، محتوای آن ها در جریان خون آزاد می شوند. این کار می‌تواند کلیه ها را از بین ببرد، زیرا کلیه نمی تواند در یک زمان و به سرعت، از تمام این مواد خلاص شود. حتی در مواردی ممکن است منجر به سرطان کلیه شود.

این مشکل می تواند منجر به تشکیل برخی مواد معدنی در خون و حتی نارسایی کلیه شود .وجود مواد معدنی بیش از حد می تواند به مشکلات قلب و عصبی منجر شود. پزشکان برای جلوگیری از این بیماری با دادن مایعات اضافی و داروهای خاص مثل بیکربنات سدیم، قرص آلوپورینول و راسبوریکس این مشکلات را برطرف می کنند. اگر عوارض جانبی جدی دارید؛ این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا روش های لازم برای شما به کار برده شود.

روغن کرچک

درمان گیاهی سرطان غدد لنفاوی

در درمان گیاهی و کاهش علائم سرطان غدد لنفاوی شما می توانید از برخی گیاهان و روغن ها استفاده کنید. یکی از این داروهای گیاهی، روغن کرچک است که مصرف آن باعث کاهش سموم از بدن و همچنین، باعث بهبود جریان خون و لنف در تمام نقاط بدن می شود. روغن کرچک علاوه بر کاهش ورم غده های لنفاوی در بهبود عملکرد سلول های ایمنی، تاثیر گذار است.

یکی دیگر از مواد طبیعی در درمان لنفوم، لیمو است. آب لیمو علاوه بر خاصیت سلامتی متعدد، در بهبود ورم های غدد لنفاوی موثر است.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)
منبع www.medicinenet.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. نگین می‌نویسد

    با سلام من دختری ۱۸ ساله هستم ، در سمت راست زیر بغلم یکی از غده های لنفاوی من در زیر پوست ب راحتی حس میشه اما تعداد زیادی از همون جنس زیر پوستم هست ، درسمت چپ هم تعدادی از همین جنس دارم . میخواستم بدونم این ها مشکلات سرطانی است ؟

  2. ابراهیم محمدی می‌نویسد

    سلام منظور از بدخیم بودن در آزمایش نمونه برداری غدد لمفاوی یعنی عفونت ویروسی و یا باکتری مشاهده نشده است!؟؟؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید