بهترین وضعیت خوابیدن کدام است؟

آیا به پشت، پهلو یا شکم خود می خوابید؟ اگر باردار هستید، درد دارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، برای راحت بودن احتمالا باید در وضعیت های خاصی بخوابید. خوابیدن در وضعیت اشتباه می تواند باعث درد گردن یا کمر شده یا درد این نواحی را بدتر کند. در این مقاله با طرز صحیح خوابیدن در حالت های گوناگون آشنا شوید.

نبض ما– روش خوابیدن، می تواند گویای جنبه های شخصیتی شما باشد. در ادامه بهترین روش خوابیدن را می آموزید و نکاتی را درباره شخصیت شناسی از روی مدل خواب عنوان می کنیم.

آیا به روی شکم خود می خوابید؟

تقریبا 7% مردم روی شکم خود می خوابند. حال ببینیم خوابیدن روی شکم چه مضراتی دارد؟ این روش خوابیدن احتمالا سبب بهبود خروپف می شود، ولی ممکن است سایر مشکلات پزشکی را بدتر کند. در این وضعیت، گردن و ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار ندارند و همین امر باعث درد گردن و کمر می شود.

عکس به پشت خوابیدن

خوابیدن به روی شکم روی اعصاب فشار وارد کرده و سبب ایجاد کرختی، سوزش و درد عصبی می شود. بهتر است وضعیت دیگری برای خوابیدن انتخاب کنید. اگر قادر به ترک این عادت نیستید، بهترین طرز صحیح خوابیدن به روی شکم این است که پیشانی خود را روی بالش، بالا نگه دارید تا سر و ستون فقرات تان در وضعیت طبیعی قرار گرفته و فضای کافی برای تنفس داشته باشید.

وضعیت افتاده به روی شکم

حدود 7% افراد به روی شکم خود و در حالیکه سرشان به یک سمت چرخیده است می خوابند. افرادی که در این وضعیت می خوابند، با دست های خود بالش را بغل می گیرند یا دست های خود را زیر بالش می برند.

محققین پی برده اند که افرادی که در این وضعیت می خوابند احتمالا افراد رک و پرحرف، اهل بیرون رفتن و اجتماعی بوده و چندان انتقادپذیر نیستند.

وضعیت سرباز

در این وضعیت، به پشت خوابیده و بازوها به سمت پایین و نزدیک به بدن است. تقریبا 8% مردم اینگونه می خوابند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که در این وضعیت می خوابند دارای شخصیتی آرام و خوددار هستند و معیارهای بسیاری برای خود و دیگران دارند.

این وضعیت برای افرادی که خروپف می کنند مناسب نبوده و آن ها را از داشتن خوابی راحت در طول شب باز می دارد. اگر خروپف باعث می شود که استراحت کافی نداشته باشید، با پزشک خود مشورت کنید.

طرز صحیح خوابیدن

آیا به پشت خود می خوابید؟

بعضی از افرادی که به پشت خود می خوابند، درد پایین کمر را تجربه خواهند کرد. این وضعیت خوابیدن، درد کمر فعلی را بدتر هم خواهد کرد. بنابراین این وضعیت برای درد پایین کمر مناسب نیست.

اگر خر و پف می کنید یا دچار وقفه تنفسی در حین خوابیدن می شوید، خوابیدن به پشت این حالات را بدتر می کند. مزایای خوابیدن به پشت این است که سر، گردن و ستون فقرات در وضعیت طبیعی قرار گرفته و احتمال درد گردن کم می شود. و می توان گفت بهترین روش خوابیدن برای گردن درد است.

خوابیدن به پشت و اندکی بالا بردن سر، بهترین وضعیت خوابیدن در سوزش سر معده است.

وضعیت ستاره دریایی

افرادی که در وضعیت ستاره دریایی می خوابند، به پشت خوابیده و بازوها را بالای سر می برند. نزدیک به 5% مردم اینگونه می خوابند. روان شناسی شخصیت این افراد نشان می دهد که افرادی که در این وضعیت می خوابند، دوست ندارند در مرکز توجه باشند و احتمالا شنونده های خوبی بوده و بسیار کمک کننده اند.

مانند تمام افرادی که به پشت خود می خوابند، کسانی که در وضعیت ستاره دریایی می خوابند هم مستعد خروپف کردن و مشکلات خواب هستند.

خوابیدن صحیح

آیا به پهلو می خوابید؟

پرطرفدارترین وضعیت خوابیدن تا به حال، خوابیدن به پهلو است. نزدیک به 41% مردم اینگونه می خوابند، خود را جمع کرده و پاهای خود را خم می کنند. به این وضعیت، وضعیت جنینی هم می گویند. زنان بیشتر از مردان در این وضعیت می خوابند.

این وضعیت برای زنان باردار مناسب است، چراکه جریان خون به مادر و جنین را تسهیل می کند. این وضعیت برای افرادی که خروپف می کنند هم مناسب است. اگر مبتلا به آرتریت هستید، خوابیدن در این وضعیت ممکن است باعث ایجاد درد شود. جمع کردن خود در این وضعیت سبب ممانعت از تنفس عمیق به دلیل محدود شدن دیافراگم می شود.

مدل خوابیدن جنینی

افرادی که به پهلو خوابیده و پاهایشان را خم کرده و جمع می شوند، به اصطلاح در وضعیت جنینی می خوابند. زنان، دو برابر مردان در این وضعیت می خوابند. محققین دریافته اند که افرادی که در وضعیت جنین به خواب می روند، دارای شخصیتی خون گرم و دوستانه هستند؛ درونی حساس و برونی محکم و محافظ دارند.

اگر خوابیدن در این وضعیت باعث ایجاد درد در لگن تان می شود، قرار دادن بالشی بین زانوهایتان سبب برطرف شدن فشار می شود.

مدل خوابیدن جنینی

وضعیت کتابی

افرادی که در این وضعیت می خوابند، به پهلو دراز کشیده و بازوهایشان را به سمت پایین و نزدیک به بدنشان قرار می دهند. اگر خروپف می کنید، این وضعیت خوابیدن برایتان مناسب است. اگر مبتلا به آرتریت هستید و در این وضعیت بخوابید، احتمالا با درد بیدار خواهید شد. تقریبا 15% افراد در وضعیت کتابی می خوابند. محققین دریافته اند که افرادی که اینگونه می خوابند، آسان گیر و اجتماعی هستند؛ ساده دلند و حتی شاید ساده لوح.

گذاشتن دست زیر سر هنگام خواب

وضعیت مشتاق

افرادی که در وضعیت مشتاق می خوابند، به پهلو خوابیده و بازوهایشان را به سمت جلوی بدنشان باز می کنند. این وضعیت برای افرادی که خروپف می کنند مناسب است، ولی اگر مبتلا به آرتریت هستید، وضعیت مناسبی نیست. تقریبا 13% مردم اینگونه می خوابند. یک محقق در مطالعه ای دریافت که کسانی که در وضعیت مشتاق می خوابند، لجبازند. آن ها روشن فکر، مشکوک و عیب جو هستند و وقتی تصمیمی می گیرند، آن را رها نمی کنند.

اصول خوابیدن صحیح

وضعیت قاشقی

وضعیت قاشقی وضعیتی خوابیده به پهلو برای زوجین است. فردی که در پشت قرار دارد، فرد جلویی را نزدیک به بدن خود نگه می دارد. احتمال بیدار شدن گاه و بی گاه زوجینی که اینگونه می خوابند، وجود دارد. با این حال، در آغوش گرفتن، ترشح اوکسی توسین را افزایش می دهد.

اوکسی توسین هورمونی است که حس پیوند را افزایش داده، استرس را کم کرده و به خواب سریع تر کمک می کند. 10 دقیقه در آغوش گرفتن کافی است تا سبب آغاز ترشح اوکسی توسین شود. شاید بتوان گفت بهترین طرز خوابیدن کنار همسر ، مدل قاشقی است.

آیا تشک تان راحت است؟

تشک از مواد گوناگونی ساخته می شود. بعضی نرم تر و بعضی سفت ترند. نوع موادی که تشک با آنها ساخته می شود، روی دمای بدنتان تأثیر می گذارد. تشکی انتخاب کنید که به اندازه ای محکم باشد که حمایت کننده باشد و به اندازه ای نرم باشد که با حالت بدنتان تطبیق پیدا کند.

افرادی که از درد کمر رنج می برند، روی تشک های نرم تر و دارای لایه های بیشتر، راحت ترند. بهترین مارک تشک تخت، تشکی است که فروشگاه و مغازه ای که تشک را از آن تهیه می کنید، اجازه دهد چند هفته آن را امتحان کنید و در صورتی که برایتان مناسب نبود، آن را عوض کنید.

بهترین مارک تشک تخت

آیا خروپف می کنید؟

اگر خروپف می کنید، بهترین طرز صحیح خوابیدن این است به پهلو بخوابید تا خطر خروپف کردن را به حداقل برسانید. خوابیدن به پشت، خروپف را بدتر می کند. اگر می خواهید به پشت بخوابید و خروپف می کنید، چند بالش را زیر سر خود قرار دهید تا خروپف را کاهش دهید.

اگر خروپف کردن باعث بیدار شدن شما می شود یا با حالت خفگی بیدار می شوید یا در طول روز احساس خستگی می کنید، اکنون زمان آن است که پزشک خود را ببینید. خروپف کردن شدید و بلند می تواند نشانه ای از وقفه تنفسی باشد که سبب قطع و وصل تنفس در حین خوابیدن می شود. وقفه تنفسی در حین خوابیدن با فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی در ارتباط است.

آیا کمردرد دارید؟

اگر کمردرد دارید، خوابیدن به شکم یا پشت می تواند دردتان را تشدید کند. طرز صحیح خوابیدن افراد مبتلا به دیسک کمر این است که به پهلو بخوابید تا خطر کمر درد را به حداقل برسانید. می توانید یک بالش را بین زانوهای خود قرار دهید تا لگنتان را در حالت تعادل نگه دارید. اگر به پشت می خوابید، بالشی زیر زانوهای خود قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.

طرز صحیح خوابیدن در بارداری

اگر باردارید، خوابیدن به شکم یا کمر برایتان ناراحت کننده یا غیر ممکن است. بهترین طرز صحیح خوابیدن در بارداری، خوابیدن به پهلوست. در این وضعیت، جریان خون به خود و جنین را به حداکثر می رسانید. یک بالش زیر شکم تان قرار دهید تا کمر درد را بهبود بخشد. بالش دیگری بین پاهایتان قرار دهید و زانوهایتان را خم کنید تا احساس راحتی بیشتری کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع www.rxlist.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید