مسکن های دارویی برای دندان درد

وقتی دندان درد کلافه مان کرده است، فقط به دنبال راهکاری می گردیم تا درد دندان مان سریعتر آرام شود. در این مطلب انواع آنتی بیوتیک ها برای درد دندان و  مسکن دندان درد را معرفی می کنیم. 

نبض ما– انواع مختلفی از داروها برای تسکین و درمان بیماری های مختلفی از جمله بیماری های دهانی مصرف می شود که در رده مراقبت های دندانپزشکی به شمار می روند. این داروها با دارا بودن خواص دارویی برای درمان بیماری هایی مانند درد، اضطراب و انواع عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرند. این نکته مهم است که ما باید همیشه علائم و نشانه های دندان درد را به دندانپزشک خود اطلاع دهیم زیرا به این ترتیب، درمان مناسب و انتخاب داروها بهتر صورت می گیرد. انواع مسکن دندان درد عبارتند از:

داروهایی که برای کنترل درد و اضطراب استفاده می شوند:

یکی از رایج ترین عوارض دندانی، سطوح مختلف درد در لثه و دندان است. با توجه به این واقعیت، یکی از هدف های درمانی، مدیریت و تسکین درد بیماران است.

داروهای ضد درد برای درمان درد دندان یا دردهای پس از درمان دندان هستند که مانع از بروز عفونت یا تب می شوند.

این داروهای رایج عبارتند از:

کورتیکواستروئیدهایی مانند اوراکورت از جمله داروهای ضد التهابی هستند که برای از بین بردن ناراحتی و تورم دهان استفاده می شوند.

در شرایط درد شدید، ممکن است داروهای مسکن مانند کدئین یا هیدروکودون مصرف شود.

مسمومیت دارویی

فرمولاسیون کدئین معمولا شامل استامینوفن است که برای افزایش کارایی به همراه ویکوپروفن و تیلنول مصرف می شود.

توجه داشته باشید که ایبوپروفن گاهی اوقات باعث ایجاد خشکی دهان می شود که ممکن است پلاک دهان و پوسیدگی دندان ها (حفره ها) را افزایش دهد.

برای تسکین درد دندان گاهی از بی حسی موضعی به شکل پماد، اسپری یا مایعات ، هم استفاده می شود و این بی حسی موضعی اغلب برای جلوگیری از درد منتشر شده در سطح دندان است.

همچنین بی حسی موضعی برای کاهش درد ناشی از زخم های سطحی دهان و یا بی حس کردن یک منطقه قبل از تزریق بیهوشی موضعی استفاده می شوند.

کاربوکائین

تزریق ماده بی حسی به داخل بافت های عمیق تر دهان انجام شده و با مهار اعصاب های مربوط به درد ، عمل می کند و از این رو برای کاهش درد، به خصوص در هنگام برش بافت ها استفاده می شود. بی حسی موضعی مشترک از طریق لیدوکائین هیدروکلراید و کاربوکائین صورت می گیرد.

بی حس کننده های استنشاقی هم شامل اسیدهای نیتروژن است که کمک می کند در طول معاینه دندانی، نوعی حس تسکین را ایجاد کند و اغلب می تواند همراه با بی حسی موضعی استفاده شود.

توجه کنید، بی حسی موضعی تنها برای تسکین موقت به کار می رود و نباید برای مدت زمان طولانی استفاده شود.

داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های دندان :

عفونت های دندان شامل عفونت هایی است که پس از عمل جراحی دندانی ایجاد می شود، به عنوان مثال:عفونت های، پریودنتال، آبسه های دندانی، عفونت در سراسر دندان های عقل، و دیگر شرایط.

این داروها عبارتند از:

انواع آنتی بیوتیک و مسکن دندان درد

– آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین (آموکسیل) یک مسکن دندان درد است و برای انواع عفونت هایی که ممکن است بعد از عمل جراحی دندان ها ایجاد شود، تجویز و مصرف می شود. معمولا هنگامی که بیمار به پنی سیلین یا آموکسی سیلین (آموکسیل) ، آلرژی دارد، اریترومایسین و استاتیسین، تجویز می شود.

– داروهایی مانند کلیندامایسین یک مسکن دندان درد ، اغلب در درمان عفونت های جدی ناشی از باکتری های بی هوازی، تجویز شده و از این رو برای آبسه های دندانی در استخوان ها و بافت های نرم که به پنی سیلین یا اریترومایسین پاسخ مناسب می دهد، موثر نیست.

مصرف آنتی بیوتیک

– داروهایی مانند پریدکس نوعی آنتی بیوتیک هستند که برای کنترل پلاک و ژنژیویت لثه یا در جراحی پریودنتال، تجویز می شوند. داروی کلرهگزیدین به عنوان مکملی برای از بین بردن پوسته های دندانی تجویز می شود. داروهای دیگری مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین هم به بازار عرضه شده و برای کمک به درمان بیماری های پریودنتال، استفاده می شود.

– یکی دیگر از موارد مصرف آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی، جلوگیری از بروز باکتری هایی است که همیشه در سطح بافت اطراف دندان قرار دارند. این داروها مخصوصا در بیمارانی که مبتلا به بیماری های قلبی و بیماری های دریچه های قلب مصنوعی هستند، بیشتر استفاده می شود، زیرا باکتری هایی که در خون وارد می شوند می توانند باعث عفونت های جدی شوند.

مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است به صورت خوراکی، عضلانی یا حتی داخل وریدی صورت گیرد. آن ها معمولا بلافاصله قبل از عمل جراحی دندان مصرف شده و تا چند روز بعد از درمان هم باید مصرف شوند تا احتمال هر گونه عفونتی از بین برود.

کلرهگزیدین

توجه داشته باشید که، داروی کلرهگزیدین ممکن است باعث تغییر رنگ دندان، پر شدن دندان و پروتزهای دندانی و همچنین سایر موارد مشابه در دهان و دندان شود. استفاده از تتراسایکلین در فازهای پیشرفت بیماری دندان ( معمولا تا هشت سالگی)، ممکن است منجر به تغییر رنگ دائمی (زرد، خاکستری، قهوه ای) دندان شود.

نایساتین (میکو استاتین)

انواع ضد قارچ ها هم برای درمان بیماری کاندیدیازیس حفره دهانی تجویز می شود که می تواند بسیار موثر باشد. برخی از ضد قارچ های مانند نایساتین (میکو استاتین)، برای درمان عفونت کاندیدا آلبیکنس دهانی، از جمله ریفرم و استوماتیت دندانپزشکی استفاده می شود.

نیستاتین و میکو استاتین

داروی نیستاتین و مایکواستاتین به صورت سوسپانسیون دهانی موجود بوده و استفاده می شود. در صورت مصرف سوسپانسیون دهانی، بیماران باید نصف دوز تجویزی را در هر طرف دهان مصرف کرده و و قبل از بلعیدن بگذارند تا کمی روی دندان باقی بماند.

عکس دندان درد

مسکن خانگی برای دندان درد

در درمان و تسکین درد دندان می توانید از درمان های خانگی هم کمک بگیرید و برخی از این درمان ها تاثیر زیادی در تسکین درد دندان دارند. یکی از این داروهای خانگی برای کاهش دندان درد، استفاده از گل میخک است که یک درمان سنتی برای درد عصب ناحیه دندان است.

اما روغن گل میخک باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

یکی دیگر از درمان های خانگی، استفاده از آب و نمک است که در کاهش درد دندان موثر است. برای این کار، یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب نیمه گرم مخلوط کرده و در دهان و دندان ها قرقره کنید. این روش همچنین می تواند سبب کاهش گلو درد و تورم شود.

به خاطر داشته باشید که برای درمان های خانگی بهتر است دقت کرده و در صورت امکان با پزشک مشورت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع  www.rd.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید