علائم و درمان روماتیسم قلبی چیست

روماتیسم قلبی معمولا در دوران کودکی آغاز شده و درمان مناسب عفونت های مربوط به روماتیسم قلبی باید از همان ابتدا صورت بگیرد و این پیشگیری، بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های روماتیسم قلبی است.

نبض ما – بیماری روماتیسم قلبی را می توان در مراحل تشخیص اولیه به وسیله دارو مهار کرد اما در صورتی که درمان به دارو پاسخ نداده و دریچه های قلبی دچار آسیب روماتیسمی شود، ممکن است نیاز به جراحی باشد. روماتیسم قلبی ، از دسته بیماری هایی است که بر اثر آن، ممکن است دریچه های قلبی بر اثر تب روماتیسمی دچارآسیب شوند.

علت روماتیسم قلبی

روند مبتلا شدن به بیماری رماتیسم قلبی چگونه است؟ این بیماری در ابتدا ممکن است با یک گلودرد ساده شروع می شود که با این گلودرد، نوعی باکتری موسوم به استرپتوکوک، وارد بدن شده و در نهایت تب روماتیسمی ایجاد می شود. بعد از بروز تب روماتیسمی، دریچه قلب در بیمار ، آسیب پذیر شده و بیماری روماتیسم قلبی شکل می گیرد.
از نظر شیوع این بیماری، کودکان در سنین 5 تا 15 سال بیشتر در معرض خطر روماتیسم قلبی قرار دارند، به ویژه اگر دچار عفونت های شدید گلو شوند که در این صورت، بیشتر در معرض ابتلا به تب روماتیسمی هستند.

بافت های همبند در بدن ما ، در مفاصل، پوست، مغز و به ویژه در قلب، وجود دارد که این عفونت ممکن است به آن ها سرایت کرده و در موارد شدید، سبب آسیب به قلب می شود و بر اثر این آسیب، پمپاژ قلب هم سخت تر می شود. این آسیب ممکن است خفیف بوده و با دارو درمان شود اما درصورتی که مشکل عفونت، دائمی باشد، در نهایت منجر به نارسایی احتقانی قلب می شود که با این مشکل، قلب نمی تواند تمام خونی را که وارد آن می شود، پمپ کرده و در نتیجه منجر به انباشت خون در عروق می شود.

کنگره بین المللی قلب و عروق

علائم روماتیسم قلبی در بزرگسالان

زمانی که فردی به بیماری روماتیسم قلبی مبتلا می‌شود، علائم و نشانه هایی مانند ضعف و خستگی در او ایجاد می شود. دلیل ضعف این است که بر اثر آسیب به دریچه قلب ، گردش خون به خوبی صورت نمی گیرد و همین مشکل باعث ایجاد تنگی نفس و بی حالی زیاد می شود. البته بیماری روماتیسم قلبی همیشه با علائم همراه نیست اما در صورت ایجاد علائم، ممکن است به شکل زیر باشد:

  • تپش قلب( گاهی نامنظم)
  • تنگی نفس یا نفس نفس زدن در زمان فعالیت
  • درد در ناحیه سینه
  • اختلال در تنفس در زمان خوابیدن
  • اِدِم و ورم بدن
  • خستگی و بی حالی و در برخی موارد سرگیجه

علائم تب روماتیسمی

علائم تب روماتیسمی معمولا حدود یک تا پنج هفته پس از ابتلا ممکن است ظاهر شود. با این حال ،بروز علائم در هر فردی ممکن است متفاوت باشد. در صورت بروز علائم حادی مانند التهاب ، تورم، حساسیت و قرمزی بیش از حد مفاصل ، این موارد باید تحت نظر پزشک پیگیری شود. همچنین، در برخی موارد با بروز بیماری روماتیسم قلبی،  معمولا مفاصل زانو یا مچ پا، ورم می کنند و خستگی، درد معده، از جمله علائم احتمالی روماتیسم قلبی هستند. علائم تب روماتیسمی ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. بنابراین برای تشخیص قطعی، باید به پزشک مراجعه کنید.

روماتیسم قلبی و فعالیت‌های ورزش

برخی از افراد معتقدند که ورزش ممکن است برای درد مفاصل و یا بیماری روماتیسم قلبی مضر باشد. اما این درست نیست و ورزش سبک، هیچ خطری برای بیماری روماتیسم قلبی ندارد، مگر اینکه ورزش سنگین باشد و ورزش سنگین می تواند وضعیت بیماری را تشدید کند و یا به قلب فشار، وارد کند.

در واقع، عدم تحرک، سبب تشدید علائم ورم مفصلی شده و بهتر است تحت نظر پزشک، انجام حرکت های ورزشی را شروع کنید و نگران وخیم شدن حال خود نباشید. انجام حرکت های ورزشی برای درد مفاصل در بیماری روماتیسم مفید است و سبب نرم شدن و انعطاف پذیری مفاصل می شود.همچنین با انجام حرکات بدنی، سفتی عضلات شما کاهش پیدا کرده و حرکت مفاصل بهبود پیدا می کند.

ورزش سبک

رماتیسم قلبی در دوران بارداری

به طور قطع این سوال برای شما پیش آمده است که بیماری روماتیسم قلبی در زنان باردار چگونه است و چه تاثیراتی بر روند بارداری می گذارد. برای فهم بیشتر این موضوع، باید در مورد نحوه تاثیر گذاری این بیماری بر بارداری و یا تاثیر بارداری بر روماتیسم قلبی، اطلاعاتی داشته باشید. در عصر حاضر و با تمام پیشرفت هایی که در حوزه پزشکی صورت گرفته است، باز هم مشکلات و بیماری های قلبی از جمله بیماری های خطرناک محسوب شده که یکی از عوامل مرگ و میر افراد در سراسر جهان است. بیماری روماتیسم قلبی در زنان باردار ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و بنابراین باید مراقبت های ویژه در این دوره ،انجام شود. بیماری روماتیسم قلبی ممکن است در دوران بارداری، بر سلامت جنین تاثیر گذار باشد.

در موارد خیلی حاد هم این بیماری می تواند سبب عوارض وخیمی مانند زایمان زودرس، فشار خون بالا، وزن کم نوزاد و حتی مرگ مادر شود. این نکته را فراموش نکنید که در مادرانی که بیماری روماتیسم قلبی دارند و کودک آن ها دچار آسیب ها و ناهنجاری می شود، این آسیب ها ، می تواند با بیماری قلبی عروقی مادر مرتبط باشد.

بنابراین، روماتیسم قلبی در زنان باردار باید تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص پیگیری شده و با بررسی مداوم، روند درمان انجام شود. در صورتی که بیماری روماتیسم قلبی در زنان باردار، در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با تجویز دارو تحت کنترل خواهد بود و روند درمان به طور موفقی، طی می شود زیرا مصرف هر دارویی در دوران بارداری برای سلامت جنین مناسب نیست و درمان و تجویز به موقع دارو، مهم است. در حقیقت، با تشخیص به موقع دیگر نیازی به تجویز داروهای سنگین نیست.

تب در بارداری

پیشگیری و درمان رماتیسم قلبی

بهترین درمان برای بیماری های قلبی روماتیسمی، پیشگیری است. در پیشگیری روماتیسم قلبی، هنگام گلودرد شدید، تجویز آنتی بیوتیک در مراحل اولیه می تواند از عفونت باکتریایی استرپتوکوک، جلوگیری کرده و از شروع بیماری تب روماتیسمی حاد جلوگیری کند.

درمان با آنتی بیوتیک ها، به شدت میزان بروز مرگ و میر ناشی از تب روماتیسمی و بیماری های قلبی روماتیسمی را کاهش می دهد. در کودکان مبتلا به تب روماتیسمی با تجویز آنتی بیوتیک به صورت مداوم، حملات بعدی روماتیسم و خطر ابتلا به آسیب قلبی را کنترل می کنند.

اگر کودک دچار التهاب قلبی پیشرفته است، داروهایی برای کاهش التهاب و همچنین آنتی بیوتیک، برای درمان عفونت، تجویز می شود. در موارد  دیگر، با نارسایی احتقانی قلب، ممکن است در صورت نیاز، داروهای دیگری تجویز شود و با آسیب شدید دریچه های قلبی، جراحی و یا تعویض دریچه بر روی بیمار انجام می شود. در مراحل اولیه و پس از درمان با آنتی بیوتیک، داروهای ضد التهاب تجویز شده و به منظور جلوگیری از بازگشت بیماری، موارد درمانی لازم به کار گرفته می شود.

با در نظر گرفتن شدت بیماری، دوره استراحت مطلق توسط پزشک، تعیین می شود و چنانچه کودک دچار تب روماتیسمی باشد، دوره استراحت مطلق طولانی تر شده و بررسی های لازم در مورد آسیب احتمالی قلب، صورت می گیرد و با توجه به علائم و نشانه ها، روند درمان طی می شود. در بزرگسالان هم گاهی بدون جراحی و با آنژیوگرافی، دریچه قلبی را ترمیم می کنند. در موارد حاد هم در صورت عدم درمان موفق با آنژیو، عمل جراحی باز انجام شده و در مواردی هم دریچه قلب مصنوعی، کار گذاشته می شود.

 

تیم ترجمه نبض ما

2.7/5 - (3 امتیاز)
منبع chw.org

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید