اثرات پروپشیا برای ریزش مو چیست؟

پروپشیا نام تجاری داروی تجویزی فیناستراید است و برای درمان کچلی با الگوی مردانه که شایعترین نوع ریزش مو است، استفاده می شود. این دارو دارای اثراتی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

نبض ما– علت ریزش مو با الگوی مردانه آن است که فولیکول های مو مستعد فرایندی به نام کوچک شدن آندروژنیک می شوند. در این فرایند، به دلیل تبدیل تستوسترون عادی به نوعی تستوسترون به نام DHT، فولیکول های مو کوچک شده و در نهایت، تولید مو متوقف می شود.

فولیکول مو فرق سر در بعضی مردان به افزایش سطوح DHT پاسخ می دهد؛ به این صورت که فولیکول ها کوچک شده، موهای نازک تری تولید کرده و در نهایت تولید مو در همگی آن ها، متوقف می شود. 70% از مردان در طول عمر خود، این فرایند را تجربه می کنند.

پروپشیا، تبدیل تستوسترون به DHT را متوقف کرده و در بسیاری از مردان، سبب توقف ریزش مو با الگوی مردانه می شود. در حقیقت، در 90% از مردانی که بیش از 5 سال از پروپشیا استفاده می کنند، یا موهای جدید رشد کرده و یا ریزش مو متوقف شده است. این در حالی است که در 75% از مردانی که از دارونما استفاده کرده اند، ریزش مو ادامه یافت. جدول زیر اثربخشی درمان با پروپشیا در مقابل دارونما در طول 5 سال را نشان می دهد.

مردانی که از دارونما استفاده کردندمردانی که از پروپشیا استفاده کردنداثر بخشی دارو
6%48%افزایش رشد مو
19%42%توقف ریزش مو
75%10%ادامه ریزش مو

اثرات فوری مصرف دارو

اثرات فوری پروپشیا با دوز استاندارد 1 میلی گرم در روز، آغاز می شود. در نهایت، این دارو سبب کاهش سطوح سرمی DHT، تا حدود 70% می شود. سطوح سرمی تستوسترون به صورت جزئی و در بازه طبیعی، افزایش می یابد. بعضی مردان، طی چند ماه اول مصرف پروپشیا، ریزش موی بیشتری را تجربه می کنند که هشداردهنده است. البته این پدیده طبیعی است و نشان دهنده اثربخشی پروپشیاست.

رشد مو زمان بر است و عموما 3 ماه طول می کشد تا اثر مصرف روزانه پروپشیا مشخص شود. ضخیم و قوی شدن موهایی که کوچک و نازک شده اند، 6 تا 12 ماه طول می کشد.

انواع ریزش مو

شروع اثرات مصرف دارو چگونه است؟

پزشکان، به دلیل عواملی مانند سرعت رشد موی فرد، معمولا به بیماران توصیه می کنند که برای ارزیابی اثربخشی دارو در درمان کچلی مردانه، 6 ماه تا یک سال از آن استفاده کنند. ممکن است تا سه ماه یا بیشتر، تغییری حس نکنید (جدا از احتمال ریزش موی بیشتر که قبلا اشاره شد).

پزشکان می گویند که نحوه پاسخ شما به پروپشیا در سال اول مصرف، نشانگر نحوه اثربخشی درمان شما در طولانی مدت است. هر چقدر که نتایج مصرف دارو در سال اول بهتر باشد، احتمال ادامه یافتن نتایج مثبت در طولانی مدت هم زیاد می شود. به علاوه، مردان بالای 30 سال، رشد موی طولانی مدت بهتری نسبت به مردان جوانتر، دارند.

آیا می خواهید عوارض استفاده از پروپشیا را بدانید؟ این مقاله را از دست ندهید.

مصرف کنندگان در مورد آغاز اثرات چه نظری دارند؟

اگر بحث و گفتگوهای اینترنتی در مورد پروپشیا را بخوانید، در خواهید یافت که تجارب دیگران بسیار متفاوت است. بعضی مردان گزارش می کنند که بلافاصله متوجه توقف ریزش موی خود شده اند و بقیه می گویند که چند سال دارو را مصرف کرده اند تا بالاخره تغییر قابل توجهی در خط رویش موی خود دیده اند.

با اینکه این نقل قول ها اطلاعات موثقی نیستید، ولی ظاهرا مردانی که ریزش موی کم تهاجم تری دارند، نتایج بهتری از مصرف پروپشیا را گزارش کرده اند. به علاوه، با اینکه تحقیقات، اثربخشی بهتری در مردان بالای 30 سال را نشان می دهد، اما تجربیات حاصل از مردان جوانتر نیز حاکی از نتایج خوبی در این افراد بوده. بعضی مردان هم در آغاز مصرف، متوجه عدم ریزش بیشتر مو می شوند و توقف فوری ریزش مو را گزارش می کنند.

عکس عوارض قرص فیناستراید

فواید آغاز زودهنگام پروپشیا

اثر پروپشیا به ناحیه کف سر که موهای نازکی دارد، ولی همچنان مو موجود است، محدود می شود. در نواحی که کاملا کچل شده است، احتمال رشد دوباره، نادر است.

داروی پروپشیا می تواند سبب رشد دوباره شود، ولی توانایی اصلی آن در کند یا متوقف کردن ریزش مو با الگوی مردانه است. اگر به دنبال نتیجه بهینه هستید، مصرف پروپشیا را در اسرع وقت پس از شروع ریزش مو آغاز کنید. به تعویق انداختن مصرف دارو حتی در حد یکسال هم مانع از رسیدن به نتایج مشابه با مصرف زود هنگام آن می شود.

در یک تحقیق نشان داده شد که مردانی که به مدت یک سال از دارونما استفاده کرده بودند، ریزش موی بیشتری را تجربه کردند و وقتی از پروپشیا استفاده کردند، تعداد موهایشان افزایش یافت، ولی نتایجی که به دست آوردند به خوبی نتایج حاصل در افرادی که مصرف دارو را زودتر شروع کرده بودند، نبود.

به نظر می رسد که مانند پوسیدگی دندان که باید زود به آن رسیدگی شود، مصرف زودهنگام پروپشیا هم بهتر از به تعویق انداختن آن است.

تاثیر بیشتر با مصرف منظم

مهم است که مردان به خاطر داشته باشند که پروپشیا یک «درمان» برای کچلی نیست و اینگونه نیست که آن را مصرف کنند و مو رشد کند و سپس مصرف آن را قطع کنند.

پروپشیا برای مصارف بلند مدت است. عموما باید چند ماه تا یکسال از آن استفاده کنید تا متوجه میزان اثربخشی آن شوید. در صورتی که از نتایج راضی بودید، باید مصرف را ادامه دهید. در صورت قطع مصرف، ریزش مو مجددا آغاز می شود.

پروپشیا در بسیاری از مردان اثربخش بوده است. در سال 2008، کارخانه Merck، از فروش این دارو، نزدیک به 430 ملیون دلار درآمد کسب کرد. در سال 2010، این دارو، 189 اُمین داروی پرفروش شد.

مصرف پروپشیا به صورت بلند مدت است و مشخص شدن نتایج مصرف آن، به زمان نیاز دارد. اثر دارو با تداوم مصرف، باقی می ماند. پروپشیا طرفداران بسیاری دارد که از مصرف این دارو راضی هستند. اگر می خواهید پروپشیا را امتحان کنید، انتظار تغییر فوری نداشته باشید (هر چند که ممکن است فورا متوجه کاهش ریزش مو شوید) و به دارو فرصت دهید که براساس سرعت رشد طبیعی موهایتان و مدت ریزش مو با الگوی مردانه اثر کند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع accessrx.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید