اتفاقات هفته سی و چهارم بارداری

به هفته سی و چهارم بارداری خوش آمدید. برای برخی از خانم های باردار (و نه همه) در این زمان کودکان شروع به پایین تر آمدن درناحیه شکم کرده و برای خروج نهایی آماده می شوند.

نبض ما– در هفته سی و چهارم بارداری ، شما در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید، تقریبا ماه هشتم هستید. شش هفته تا پایان بارداری باقی مانده است. در این هفته کودک شما دو تا دو کیلو و نیم گرم است.

کودک شما در هفته سی و چهارم بارداری ، با پایین تر قرار گرفتن در ناحیه شکم برای تولد آماده می شود.اگر دو قلو باردار هستید، به احتمال قوی کودک تان هفته آینده متولد می شود. احتمالا این هفته تمایل زیادی برای آماده کردن و چیدن اتاق کودک دارید.

دوران بارداری

اندازه شکم در سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری مایع آمنیون که در رحم شما است احتمالا به بیشترین اندازه خود می رسد. (این مایع از الان تا هفته سی وششم به حداکثر میزان ممکن رسیده و بعد از آن کاهش پیدا می کند.) برخی از زنان در این زمان احساس می کنند کودک یک دفعه به طرف پایین ول می شود.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودک در وضعیت پایین تری در لگن قرار می گیرد و از تاثیرات آن نه تنها آماده شدن کودک برای به دنیا آمدن، بلکه آرام کردن دیافراگم شما، تنظیم کردن تنفس تان و سبک شدن سوزش معده است. متاسفانه این آرامش زیاد به طول نمی انجامد و پس از آن فشار روی مثانه زیاد می شود.

در صورتیکه ظاهر شکم تان به یکباره تغییر کرد، اصلا هول نکنید. دکتر آلیسون هیل، پزشک متخصص زنان و زایمان لس آنجلس در این باره می گوید: «رابطه دقیقی بین زمانی که کودک به این وضعیت در می آید و زمان شروع  درد زایمان وجود دارد.»

تصویر اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری را در این مطلب ببنید.

اندازه جنین در هفته سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری تان ، کودک دو تا دو کیلو و نیم گرمی شما همچنان در حال بزرگ تر شدن و اشغال کردن فضا است. مایع سفید و لزجی که کل پوست او را پوشانده و موقع به دنیا آمدنش دیده می شود، در حال ضخیم شدن است. این مایع از پوست کودک در مقابل آمنیون محافظت کرده و لغزندگی آن به عبور کودک از لگن کمک زیادی می کند.

بهتر است پس از تولد کودک این مایع را سریع از بدن او پاک نکرد، چرا که سیستم ایمنی او با این مایع در محافظت می شود.

نکته بعدی اینکه درست است کودک چهل و چهار سانتی متری شما تا هفته ی سی و نهم زمان کافی را گذرانده است، اما کودکانی که هفته سی و چهارم متولد می شوند هم ریه های شان کامل شده و در سلامتی بسر می برند.

هفته سی و پنج بارداری

برنامه ویزیت در هفته سی و چهارم بارداری

آیا شما دو قلو باردار هستید؟ در اینصورت هفته سی و چهارم بارداری احتمالا این آخرین ویزیت پزشک شما قبل از تولد نوزادتان است. کسانی که دو قلو باردار هستند بطور میانگین چیزی حدود هفته سی و پنجم بارداری شان زایمان می کنند. برای بقیه مادران چکاپ پایان سی و چهار هفته شامل آزمایش های معمولی است. اما اگر شما جزو کسانی هستید که بارداری پر خطر دارید و هفته قبل تست بی پی پی نداده اید، احتمال زیاد این هفته نوبت انجام تست است.

بی پی پی یک تست ترکیبی غیر تهاجمی بوده که شامل سونوگرافی دقیق و تست سنجش ضربان قلب کودک در مقابل واکنش های حرکتی است.  پزشک مواردی را نظارت خواهد کرد، از جمله کنترل سطح مایع آمنیوتیک شما، کشش عضلانی کودک، حرکات بدن و تنفس او است.

گاهی برای ترغیب کودک به واکنش نشان دادن، از یک دستگاه کوچک که زنگ می زند استفاده می کنند که تقریبا یک ساعت پروسه ی انجام آن طول می کشد. بعد از اینکه پزشک یا ماما نتیجه تست شما را بررسی کرد، برای زایمان زودهنگام می تواند تصمیم گیری کند.

آزمایش تست خون بارداری

هفته 34 بارداری و وضعیت جنین

اگر کودک شما به وضعیت ته قرار دارد یعنی اول پاهایش بیرون می آید و بعد سر، تضمینی نیست که روز زایمان هم وضعیتش به همین صورت خواهد بود. به عقیده ی دکتر هیل در واقع این موقع از بارداری حدود چهارده درصد از کودکان همین وضعیت را دارند. البته هفته ی سی و ششم این میزان به نه در صد کاهش می یابد.

با این وجود، پزشک شما در نظر می گیرد چه کاری انجام دهید که کودک بچرخد و اگر نچرخید چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

امروزه اکثر کودکانی که در این وضعیت در شکم قرار دارند با یک سزارین از قبل برنامه ریزی شده متولد می شوند. البته گاهی در این موراد زایمان واژینال هم توصیه می شود.

ابتدا برای قرار گرفتن کودک در حالت مطلوب، پزشک یا مامای شما یک ای سی وی انجام می دهد. ای سی وی یا روش دست به شکم، معمولا بین هفته های سی و دو تا سی و هفت انجام می شود.

در اینجا، پزشک تان فشار محکمی به شکم شما وارد نموده تا بچه بچرخد. شاید داروی تربتالین برای تسکین انقباض های رحمی داده شود. در بعضی موارد برای کاهش درد از اپیدورال استفاده می شود. برای دقیق تر بودن کار سونوگرافی انجام می گیرد.

بر اساس آمار اعلام شده توسط دانشگاه زنان و زایمان امریکا، بیش از نیمی از ای سی وی ها موفقیت آمیز هستند. لازم به ذکر است گاهی کودکانی که با موفقیت چرخیده اند روز زایمان دوباره به حالت قبلیشان برمی گردند.

زایمان طبیعی بعد از سزارین

اقدامات خانگی برای کمک به چرخش وضعیت کودک وجود دارد. این اقدامات باید با مشورت پزشک انجام گیرند.

– استفاده از یک پک خنک کننده: مقداری یخ بسته بندی شده یا کیسه ای نخودفرنگی یخ زده را داخل دستمال نازکی پیچیده و بالای شکم تان، یعنی جایی که سر کودک قرار دارد، بگذارید.

کمک گرفتن از جاذبه: روزی ده تا پانزده دقیقه صاف روی زمین دراز بکشید و چند بالش زیر لگن خود قرار دهید.

تاباندن نور: چراغ قوه ای جلوی استخوان رحم گرفته و با این کار کودک را ترغیب به نزدیک شدن به نور و در نهایت چرخیدن کنید.

– روش جایگزین: طبق گزارشی در مجله پزشکی مادر- جنین – نوزاد: ترکیبی از طب سوزنی و فتیله گذاری می تواند به چرخش کودک در این وضعیت کمک کند. در طب سوزنی یک سوزن خیلی باریک برای تحریک بدون درد کودک جهت تکان خوردن در چند قسمت بدن زده می شود. فتیله گذاری به سوزاندن گیاهان دارویی و قرار دادن حرارت آن روی بدن می گویند.

ماساژ و جا انداختن ستون فقرات: نافرم بودن لگن ممکن است باعث سخت بیرون آمدن کودک شود. با انجام این ماساژ به وضعیت خود و کودک کمک کنید. در واقع گزارشی در مجله ی درمان های فیزیولوژیک و دستی نشان می دهد که در هشتاد و دو درصد از موارد با این شیوه کودک به راحتی چرخیده است.

تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B در بارداری

بین هفته سی و پنجم و سی و هفتم بارداری، پزشک از شما آزمایش استرپ  گروهB (با نام های بتا استرپ یا GBS  هم شناخته می شود) می گیرد. این عفونت باکتریایی در اندام تناسلی تقریبا یک چهارم تمام زنان سالم وجود دارد. با وجود اینکه هیچ خطری برای فرد ایجاد نمی کند، ممکن است باعث مننژیت یا ذات الریه برای نوزاد شود. اگر تست شما مثبت بود در طول درد زایمان برایتان انتی بیوتیک تجویز می شود.

زایمان سزارین

مراقبت های بارداری در هفته سی و چهارم

آیا با پزشک تان در مورد ماساژ پرینال صحبت کرده اید؟ اگر مایل به انجام آن هستید می توانید از هفته سی وچهارم بارداری شروع کنید. این کار باعث افزایش انعطاف و نرمی پرنیوم (ناحیه بین واژن و مقعد) شده و احتمال پاره شدن یا عمل اپیزیوتومی  را کاهش می دهد. اپیزیوتومی به ایجاد شکاف روی پرنیوم حین زایمان می گویند. این کار برای راحت تر بیرون آمدن نوزاد انجام می شود.

برای انجام ماساژ مورد نظر می توانید دو انگشت را داخل واژن فرو برده و به مدت دو دقیقه کمی فشار به سمت پایین آن وارد کنید. به اعتقاد دکتر هیل بهترین کار این است که چهار دقیقه هر طرف را به همین نحو ماساژ دهید. پزشک یا مامای شما تمام دستورات لازم را به شما خواهد داد؛ با اینجال در قسمت بعد چند نکته ی ساده اما مفید ذکر می شود.

استفاده از کمپرس گرم:  قبل از ماساژ یک کیسه لیف گرم را بمدت ده دقیقه روی پرنیوم بگذارید.

شستن دست ها:  دست های فردی که ماساژ می دهد باید تمیز باشد (تمیزی و کوتاه بودن ناخن ها مهم است).

در کدام حالت نشستن راحت ترید:  برخی از زنان ترجیح می دهند روی تخت بنشینند و پاهایشان آویزان باشد. بعضی دیگر راحت ترند به کمک صندلی یا دیوار به حالت اسکوات بنشینند.

برای نرم کردن از روغن استفاده کنید: قبل از ماساژ بهتر است از یک نرم کننده ی قابل حل در آب مثل روغن بادام یا روغن ویتامین E استفاده کنید تا ماساژ راحتی داشته باشید و آب کافی به پرنیوم برسد.

این کار را در حمام انجام دهید: در این صورت وضعیت نشستن تان به ماساژی راحت تر می انجامد. همچنین آب گرم به انبساط و کشیدگی پوست کمک می کند.

مراحل حاملگی و تصویر جنین را هفته به هفته در این مطلب ببینید.

بارداری هفته به هفته

نکات مهمی که شوهرتان باید در هفته سی وچهارم بارداری تان رعایت کند

دقت کرده اید شریک شما اخیرا زمان زیادی برای تمیز کاری می گذارد؟ این انفجار منظم انرژی یا همان تمیزکاری نوعی اعلام غریزی آمادگی زنان برای زایمان است. بعضی از زنان در این زمان، تعدادی زودتر و برخی دیرتر دچار این حالت می شوند.

به عنوان یک شریک، وظیفه ی شما اطمینان حاصل کردن از بیش از حد کار نکردن شریک باردارتان است. بالا رفتن از نردبان، استفاده از مواد شوینده و بلند کردن اجسام سنگین برای هر زن باردار در این مرحله ممنوع است. هر زمان که لازم است باید کمک و همیاری خود را نشان دهید.

شما می توانید خودتان بعضی از این کارها را انجام دهید. با وظایف جدید والدینی زندگی تازه ای بسازید. خوراکی ها و مواد غذایی که برای مدت طولانی تری قابل نگه داری اند را بیشتر بخرید و غذای بیشتری در فریزر ذخیره کنید.

کارهایی که باید در هفته سی و چهارم بارداری انجام دهید

  • به مصرف ویتامین های پیش از تولد ادامه دهید.
  • هر روز مثل قبل هشت تا ده لیوان آب بنوشید.
  • ورزش های Kegel تان را ادامه دهید.
  • ماساژ پرنیال روزانه را شروع کنید.
5/5 - (3 امتیاز)
منبع verywellfamily

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید