علت درد دندان عقل چیست، برای درمان چه کنیم؟

علت درد دندان عقل چیست؟ آیا شما هم مجبور شده اید دندان عقل خود را بکشید؟ با درد دندان عقل چه باید بکنیم؟

نبض ما- دندان عقل یا سومین دندان آسیا، عقب ترین دندان در هر یک چهارم فک انسان می باشد. این دندان معمولا در سنین 17 تا 19 سالگی می روید. اکثر بزرگسالان 4 تا دندان عقل دارند ولی برخی هم ممکن است دندان های کمتری داشته باشند. دندان عقل معمولا در هنگام رشد، روی دندان های دیگر تاثیر می گذارد و موجب بروز مشکلاتی می شود.

علائم رویش دندان عقل

نشانه هایی که می تواند علائم رویش دندان عقل باشند، عبارتند از:

  • درد شدید در سمت گوش، چشم یا سر می تواند نشانه دندان آبسه ای باشد. دندان‌های عقل نهفته در معرض عفونت هستند، اما آبسه به دلیل پوسیدگی دندان هم می تواند باشد.
  • درد فک یا درد در پشت دهان ممکن است به خاطر دندان‌های عقل باشد، اما همچنین می تواند نشانه ای از اختلال TMJ باشد.
  • فشار و یا سوزش در لثه های خود در پشت دهان.
  • لثه های متورم یا برش های قابل مشاهده در لثه.

گوش درد مداوم یا سردرد شدید می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دندان عقل می کوشد تا راه خود را به پایین پیدا کند ولی فضای کافی در دهان ندارد. فشار به بافت ها و دندان های اطراف وارد می شود و باعث می شود؛ درد شدیدی در دهان و بالاتر از آن احساس شود.

یک تصور غلط رایج این است که تغییر در تراز دندان ها ممکن است موجب فشرده شدن دندان عقل شود. با این حال، هیچ شاهد بالینی برای حمایت از این نظریه محبوب وجود ندارد.

علت درد دندان عقل در بارداری

درد دندان در دوران بارداری شایع است، لذا استفاده از روش های مناسب برای درمان درد ضروری به نظر می رسد. این که به نزد پزشک بروید و از او کمک بگیرید از این که خودتان در پی درمان درد باشید، منطقی تر به نظر می رسد.

اگر فکر می کنید استفاده از مسکن های موضعی می تواند درد شما را کاهش دهد، بهتر است دوباره فکر کنید! این داروها شاید درد را از بین ببرد، اما ممکن است تأثیر چشمگیری بر روی جنین شما داشته باشد. اگر ملاقات پزشک امکان پذیر نباشد، بهتر است از برخی روش های خانگی استفاده کنید تا درد دندان شما کمتر شود.

اولین قدم برای کاهش درد، حفظ بهداشت است. زنجبیل، عسل و چای لیمو دارای خواص ضد باکتریایی است که مانع از عفونت بیشتر در نزدیکی دندان می شود. بنابراین، دهان خود را با مخلوط این مواد طبیعی شستشو دهید. آب نمک دیگر درمان طبیعی است که باکتری‌های مضر درون لثه و شکاف‌های دندان را از بین می برد. این ترکیبات هم‌چنین به عنوان پاک کننده هم به خوبی عمل می کنند و باعث کاهش بوی بد دهان می شوند.

بهتر است برای اقدامات بیشتر و جلوگیری از مشکلات ناخواسته، به دندانپزشک و متخصص زنان مراجعه نمایید.

یکی از روش های متداول درمان مشکلات دندان عقل، کشیدن آن است. اما آیا واقعا کشیدن آن ضرورت دارد؟ این مقاله را مطالعه نمایید.

درد دندان عقل و سردرد

سردرد می تواند بخاطر مسائل مختلفی ایجاد شود. شما ممکن است به دلیل استرس، تغذیه نامناسب یا حتی کافئین بیش از حد، احساس تنش و سردردکنید. اما علاوه بر این، مشکلات دندانی هم می تواند باعث بروز سردرد شود.

دندان های عقل شاید برای فرد هیچ تاثیر منفی نداشته باشد ولی با این حال، اغلب اوقات دندان های عقل، برای رشد فضای کافی در عقب دهان در اختیار ندارند و لذا با زاویه ظاهر می شوند، ممکن است در فک گیر کنند و یا این که به دندان های آسیای دیگر ضربه بزنند. این موجب می شود که دندان های دیگر شما جابجا شده و حالت دهان شما را نامناسب کند.

این حالت نامناسب می تواند سبب تشدید درد دندان عقل و موجب سردرد شود، زیرا فک پایین باید ناهنجاری بوجود آمده را جبران کند، در نتیجه موجب درد می شود که می تواند به ناحیه سر هم سرایت کند. در صورتی که سردرد تکراری ای را تجربه کردید، خوب است که نزد دندان‌پزشک هم بروید تا ببینید این موضوع به خاطر رویش دندان عقل شماست یا دلیل دیگری دارد.

درد دندان عقل و گلودرد

اگر دندان عقل تحت تاثیر قرار بگیرد یا نتواند به درستی رشد کند، می تواند منجر به عفونت شود. با توجه به زاویه دندان، مسواک زدن و نخ دندان آن دشوار است. اگر غذا و باکتری ها بین دندان ها گرفتار شوند، پوسیدگی دندان و عفونت ممکن است رخ دهد. همان‌طور که دندان های عقل نهفته مشکلاتی را به همراه دارند، عفونت نیز ممکن است با چند عارضه معمول همراه باشد:

  • التهاب و سست شدن لثه
  • درد در برابر عفونت
  • چرکی که از لثه ها می آید
  • غدد لنفاوی متورم شده
  • گلو درد
  • مشکل بلعیدن
  • تب

درمان عفونت و درد دندان عقل

در صورتی که دندان عقل به صورت جزئی رشد کند، فلپ هایی در لثه ایجاد می شود که می تواند محلی برای تجمع ذرات غذا و رشد باکتری ها باشد که می تواند منجر به عفونت شود. در صورتی که فلپ در لثه وجود داشته باشد، شرایط برای بیمار دشوار می شود چرا که مشکل فقط در صورتی حل می شود که دندان به طور کامل رشد کند و یا این که دندان و بافت برداشته شوند.

پزشک برای افرادی که دچار نشانه هایی از این مشکل هستند، می تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • کاملا منطقه دندانی را تمیز کند.
  • ذرات غذا را از بین ببرد.
  • چرک ها را تخلیه کند.

در صورتی که عفونت مشاهده شده باشد؛ پزشک، آنتی بیوتیک تجویز می کند و فرد می تواند با دارودرمانی درد ناشی از تورم را مدیریت کند. اما باید در نظر داشت که در مورد داروهای بدون نسخه و دهان‌شویه ها هم بهتر است با پزشک مشورت شود.

در بسیاری از موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که دندان کشیده شود، به خصوص اگر این یک مشکل تکراری باشد. این بسیار مهم است که نشانه های این شرایط به خوبی درمان شود تا از گسترش عفونت به دیگر نقاط بدن جلوگیری به عمل آید.

درد دندان عقل پس از کشیدن

گاهی اوقات جراحی و کشیدن دندان باعث کبودی، تورم و درد می شود که نیاز به زمان برای بهبودی دارد. ریکاوری مورد نیاز برای جراحی دندان عقل تدریجی است، اما افراد هر روز نسبت به روز قبل بهبود را حس می کنند.

فرایند درمان و ریکاوری را می توان به مراحل زیر تقسیم کرد:

  • 24 ساعت اول: لخته خون تشکیل می شود.
  • 2 تا 3 روز بعد: تورم دهان و گونه ها باید بهبود یابد.
  • 7 روز بعد: دندانپزشک می تواند هر بخیه ای که باقی مانده است را بردارد.
  • 7 تا 10 روز بعد: سختی و درد فک باید از بین برود.
  • 2 هفته بعد: هر کبودی خفیفی بر روی صورت باید بهبود یابد.

پس از کشیدن دندان عقل چه کنیم ؟

زمان بازیابی برای همه متفاوت خواهد بود. اگر لخته های خون از زخم برداشته شود یا زخم آلوده شود، بهبود می تواند طولانی تر شود.

شما می توانید با استفاده از مسکن های بدون نسخه، مانند استامینوفن (Tylenol و غیره)، یا داروهای تجویزی از سوی دندان‌پزشک خود درد ناشی از جراحی را کنترل کنید. داروهای تجویزی به ویژه هنگامی که دندان کامل برداشته می شود می تواند مفید باشند. نگه داشتن یک بسته سرد بر روی فک نیز ممکن است درد را کاهش دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع Medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید