مزایا و خطرات ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین ، نوعی روش ارتودنسی است که در آن از سیم های رایج استفاده نمی شود و یک سری از پلاک های مخصوص کشویی قابل جابجایی به کار برده می شود که به تدریج دندان ها را اصلاح می کند.

نبض ما– ارتودنسی نامرئی تایید شده FDA بوده و حاوی هیچ  گونه لاتکس یا گلوتن نیست. این روکش های به کار رفته در این روش، نازک، روشن، ژله ای و مناسب دندان ها است که عملا نامرئی هستند و ظاهر دندان ها را حفظ می کنند. این روکش ها تقریبا نامرئی هستند و ممکن است اکثر افراد حتی متوجه این روکش ها نشوند.

شما می توانید هنگام غذا  خوردن و نوشیدن، مسواک و نخ دندان ، آن ها را به طور موقت از دندان جدا کنید. این کار بدون براکت و سیم انجام شده و هیچ یک از محدودیت های مربوط به ارتودنسی معمولی را ندارد.

جنس این روکش از پلاستیک قابل انعطاف بوده و به طور انحصاری برای درمان دندان ها طراحی شده است.

ارتودنسی نامرئی

مراحل ارتودنسی نامرئی

در روش ارتودنسی نامرئی ، پزشک شما با استفاده از برنامه درمان دیجیتال منحصر به فرد  و عکاسی سه بعدی، حرکت دقیق دندان ها را بررسی کرده و سپس سیستم ارتودنسی نامرئی برای دندان های شما طراحی می شوند تا با مقدار مناسبی از نیرو و در زمان مناسب، باعث ترمیم و اصلاح فرم دندان ها شود.

نیروی ارتودنسی از طریق سیستم براکت اعمال می شود. هدف سیستم این ارتودنسی نظم بخشیدن به دندان های ناصاف و کج است که اثردهی این ارتودنسی بر روی دندان ها و فک به مرور انجام می شود.

اکثر افراد تصور می کنند که دندان ها در جای خود ثابت بوده و هیچ حرکتی ندارند، در صورتی که مکانیزم حرکت دندان ها و اصلاح آن ها در ارتودنسی ، به طور مناسبی انجام می شود.

البته این نکته هم قابل ذکر است که ارتودنسی نامرئی در همه موارد و برای همه افراد انجام نمی شود و گاهی اوقات عوارض جزئی به همراه دارد. اثر گذاری روکش نامرئی بر روی دندان ها به گونه ای است که به مرور سبب ترمیم آن ها می شود.

همچنین شکل اثر گذاری این ارتودنسی هم به دلیل قابلیت کشیدگی رباط بین دندان و استخوان فک است که تحت فشار خاصی دندان ها را جابجا می کند.

در واقع می توان گفت که دندان و استخوان با هم مرتبط بوده و فشار رباط باعث حرکت دندان و در نتیجه اتصال آن به استخوان فک می شود.

دندانپزشکی

سلول های موجود در این بخش، نسبت به ارتودنسی و روکش واکنش نشان داده و سبب هدایت دندان ها می شود.

البته این حرکت با روشی که در ارتودنسی به کار برده شده است به گونه ای است که سبب لق شدن دندان ها نمی شود و بین فشار، کشش و حرکت، تعادل خوبی برقرارمی شود.

در ارتودنسی نامرئی، استخوان ها در مدت زمان مشخص و رفته رفته بازسازی شده و اعمال نیرو و فشار هم ناگهانی نبوده و به تدریج صورت می گیرد. با ایجاد استخوان جدید در قسمت انتهای دندان، حرکت دندان تکمیل می شود.

اگر می خواهید با ارتودنسی ثابت آشنا شوید این مطلب را بخوانید

ارتودنسی دندان

معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی در برخی موارد عوارضی به دنبال دارد از جمله تاثیر گذاری روکش دندانی بر دندان ها.

گاهی اوقات روکش نامرئی ممکن است ریشه دندان را سست کرده و بر روی عصب های دندانی تاثیر بگذارد.

این مشکل زمانی افزایش پیدا می کند که سابقه آسیب دندانی در فرد وجود داشته باشد و در صورت بروز مشکلات عصبی، درمان های ارتودنسی باید صورت گیرد که شامل کارهای ترمیم ، ترمیم ریشه و یا کشیدن دندان است.

در اکثر موارد، آسیب های عصب دندانی ممکن است باعث درد شدید شود. همچنین ممکن است روکش ها با دندان ها سازگار نبوده و نیاز به درمان مجدد باشد.

ارتودنسی نامرئی

از دیگر عوارض ارتودنسی نامرئی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناتوانی در غذا خوردن

با ارتودنسی و روکش نامرئی ممکن است شما در هنگام غذاخوردن دچار مشکل شوید. به همین دلیل ممکن است لازم باشد تا برای مصرف برخی مواد غذایی خاص و چسبناک ، روکش ها را خارج کرده و مجددا در جای خود  قرار دهید.

ایجاد لکه های سفید بر روی دندان ها

لکه های سفید روی دندان ها را می توان بدون هیچ مشکلی زیبایی شناختی درمان کنید. اما شما باید از دندان ها و لثه های خود مراقبت های لازم را به عمل آورید.

مسواک زدن و نخ دندان باید طبق معمول صورت گیرد تا از ایجاد هر گونه عفونت و ورود باکتری به دندان ها جلوگیری شود. شما می توانید با رعایت این موارد و مراقبت از دهان و دندان خود از عوارض این روش جلوگیری کنید.

ایجاد درد

به طور معمول، چه در ارتودنسی معمولی چه ارتودنسی نامرئی، حرکت و جابجایی دندان ها کمی با درد همراه است و بدون احساس ناراحتی جزئی، این تغییرات صورت نمی گیرد. اما در ارتودنسی نامرئی، نوع دردی که منحصرا برای روکش های سنتی فلزی است، کمتر شده و باعث خراشیدگی و سوزش در لثه ها، لب ها و گونه ها نمی شود.

مواد به کار رفته در ارتودنسی نامرئی مناسب و صاف بوده ، راحت تر بر روی دندان ها و دهان شما قرار می گیرد، به طوری که هنگامی که شما از آن استفاده می کنید ،حتی دراکثر مواقع فراموش می کنید که روکش بر روی دندان ها دارید.

کشیدن دندان

هنگامی که شما به هر دلیلی در زمان ارتودنسی نامرئی دچار مشکلات دندانی می شوید، ممکن است لازم باشد موارد درمانی روی دندان های شما انجام شده و گاهی اوقات نیاز به کشیدن دندان است.

گاهی اوقات هم برای ایجاد فضایی مناسب برای حرکت دندان ها وهم ترازی، این کار انجام می شود. البته کشیدن دندان به مراتب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و روش های جدیدتر در ارتودنسی سعی می کند با گسترش آرک و ایجاد فضاهای کوچک بین دندان ها، فضا سازی کنند.

کشیدن دندان عقل هم ممکن است یک انتخاب عاقلانه قبل از هر نوع ارتودنسی باشد. در هر صورت اگر شما مشکلی در دهان و دندان ندارید، به مراتب  با ارتودنسی نامرئی هم مشکلی نخواهید داشت.

دندان پزشک

روی چه فک هایی امکان پذیر است؟

درمان و روش ارتودنسی نامرئی می تواند یک راه حل عالی برای بزرگسالان و نوجوانان باشد که به دنبال یک روش عملا نامرئی برای اصلاح لبخند خود هستند. نوآوری ها و پیشرفت های تکنولوژیکی باعث می شود تقریبا تمام مسائل متداول مربوط به دندان ها برطرف شده و حل شوند.

در نظر داشته باشید که انجام روش ارتودنسی برای همه نوع فک امکان پذیر نیست و دندانپزشک پس از عکس برداری سه بعدی از دندان ها وضعیت را بررسی کرده و درمان مناسب انجام می شود.

چه میزان زمان اثر گذاری ارتودنسی نامرئی طول می کشد؟

روکش های نامرئی ژله ای عملا نامرئی هستند و به مرور بر روی دندان ها تاثیر می گذارند. این اثردهی به تدریج صورت گرفته و شکل ناصاف و کج دندان ها مرتب و ثابت می شوند.

میزان اثر گذاری ارتودنسی نامرئی در هر فردی متفاوت است و بستگی به شکل دندان ها و شدت به هم ریختگی آن دارد.  در صورتی که نامرتب بودن دندان های شما خفیف باشد مدت زمان اثر گذاری هم تقریبا ده تا چهارده هفته است که با توجه به تمام عوارض و درمان های احتمالی در نظر گرفته می شود.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)
منبع www.invisalign.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید