۷ علت خاکستری شدن رنگ مو

احتمالاً هیچکس از دیدن موهای خاکستری روی سرش خوشحال نمی شود. علت خاکستری شدن موها چیست؟ با رعایت این نکات از خاکستری شدن مو جاوگیری کنید.

موهای زیبا و پر پشت یکی از نشانه های زیبایی هر فردی به شمار می رود که نقش زیادی در جوانی و زیبایی چهره و ظاهر هر فرد دارد.

تغذیه مناسب سبب رشد منظم و مناسب مو شده و ما می توانیم درتغذیه روزانه خود مواد مغذی مصرف کرده و سلامت مو را تضمین کنیم.

در مقابل، در صورتی که مواد مغذی بدن تامین نشود و عوامل دیگری مانند بی خوابی، استرس، اضطراب و دیگر بیماری ها، وجود داشته باشند، ممکن است فرد، دچار ریزش مو شود.

همانطوری که می دانید با بالا رفتن سن کم کم رنگ مو هم دچار تغییر می شود. رنگ مو به تدریج در حاشیه صورت و کنار گوش ها سفید شده و شما شاهد تغییر رنگ موهای خود خواهید بود.

اما سفید شدن رنگ مو در هر فردی متفاوت بوده و زمان آن هم متغیر است. موی برخی از افراد به مرور زمان خاکستری می شود.

به طور کلی می توان گفت که مهمترین عاملی که باعث می شود رنگ مو تغییر کرده و سفید یا خاکستری شود، عامل سن است.

به عنوان یک قاعده کلی باید گفت که، 50 درصد از جمعیت افراد تا سن 50 سالگی دارای رنگ موی خاکستری هستند زیرا بدن تولید ملانین را کاهش می دهد و به همین ترتیب سبب تغییر رنگدانه می شود.

این رنگدانه ها همان رنگدانه های پوستی هستند که رنگ پوست بدن را هم تشکیل می دهند. برخی افراد رنگدانه های پوستی آن ها روشن تر و برخی تیر ه تر است و البته با محیط جغرافیایی فرد هم مرتبط است. خاکستری شدن رنگ مو علل مختلفی دارد که در کنار عامل سن در نظر گرفته می شود.

کراتینه کردن مو

مسئولیت خانواده

برخی افراد هستند که زندگی پرفراز و نشیبی دارند و با انواع مشکلات روبرو هستند و یا اینکه در سنین پایین مسئول خانواده هستند. رنگ موی این افراد حتی تا قبل از سن 30 سالگی، تغییر رنگ داده و خاکستری می شود. تغییر رنگ مو در سنین پایین تر از پنجاه سالگی به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و دیگر غوامل محیطی بستگی دارد.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار به طور کلی سلامت کلی فرد را به خطر می اندازد و علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی عروقی و دیگر بیماری های خطرناک، تاثیر زیادی بر پوست و مو دارد.

سیگار کشیدن، فقط بر سلامت کلی شما تاثیر نمی گذارد بلکه مصرف همیشگی آن منجر به بروز روند پیری زودرس می شود. مصرف مداوم سیگار سبب ایجاد چین و چروک در پوست صورت، ریزش شدید مو و همچنین سفید و خاکستری شدن زودرس مو می شود.

سیگار

پژوهش های اخیر نشان داده است که بین مصرف سیگار و آسیب پوستی و همچنینی خاکستری و جو گندمی شدن مو، تا قبل از سن 30 سالگی، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

استرس

برخی از افراد به دلیل مشاغل سخت و یا دیگر شرایط روحی، دچار استرس زیادی هستند و از این موضوع غافل هستند که استرس می تواند برای بدن و پوست و مو، مضر باشد.

بسیاری از افراد، علاوه بر استرس های روزانه، خواب کافی و مناسب هم ندارند و بی خوابی های مکرر و استرس و اضطراب، عوامل بسیار مخربی برای آسیب های مو و پوست محسوب می شود.

خوراکی های ضد استرس

استرس و فشارهای روحی سبب پیری زودرس، سفید شدن مو و چروک شدن پوست می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که دائما در معرض فشارهای روحی و عصبی هستند بیشتر از افراد دیگر دچار علائم پیری زودرس می شوند.

نژاد

نژاد ، تاثیر زیادی در رنگ پوست ، مو و به طور کلی ظاهر افراد دارد. به طور کلی ، رنگ موهای آسیایی ها از سن 30 سالگی و آمریکایی های دو رگه آفریقایی آمریکایی از سن 40 سالگی به بعد سفید یا خاکستری می شود.

ترس و نگرانی

شاید این عامل در کنار عوامل دیگر کمتر مورد توجه باشد . اما این عوامل هم می توانند در تغییررنگ مو موثر باشند. بهرحال هر نوع نگرانی و یا ترس ناگهانی به صورت تهاجمی می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به سفید شدن آن شود.

روانشناسی افراد ترسو

بیماری

بعضی از بیماری ها، از قبیل بیماری تیروئید، می تواند سبب ریزش مو و یا سفید شدن آن شود. همچنین ممکن است پس از درمان های خاصی مانند شیمی درمانی ، رنگ مو تغییر کرده و سفید و خاکستری شود.

کمبود ویتامین D

فولیکول های مو به شدت به ویتامین D وابسته هستند، بنابراین اگر شما نور خورشید را به اندازه کافی دریافت نکنید دچار مشکل شده و توصیه می شود که 20 دقیقه در روز از نور خورشید استفاده کنید. به این ترتیب، شما می توانید شانس خود را برای جوان تر شدن افزایش دهید.

کمبود ویتامین D

از بین رفتن رنگدانه

سلول های فولیکول مو شما که ملانین را تولید می کنند (رنگدانه) می توانند در طول زمان از بین رفته و یا عملکرد آن ها کاهش یابد. تحقیقاتی در حال انجام است تا این مشکل درمان شود.

چطور موهای ضخیم تری داشته باشیم، پاسخ به این سوال را در این مقاله دنبال کنید.

 تیم ترجمه نبض ما

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. خلیلی می‌نویسد

    سلام ببخشیددخترمن ۷سالشه وتوموهاش چندتارقرمزهست که به مرورزمان داره سفیدمیشه من واقعاعصبی ونگرانم چکاربایدکنم تاپیشیگیری کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید