سرماخوردگی در پاییز؛ چرا با تغییر فصل بیمار می شوید؟

سرماخوردگی در پاییز بیش از سایر فصل ها رخ می دهد، حال ببینیم آیا با تغییر فصل در معرض سرماخوردگی هستید. آیا سیستم ایمنی بدن در پاییز ضعیف می شود، خشکی هوا و افت دما در سرماخوردگی پاییزه موثر است، در این مقاله نظر متخصصان و پزشکان را در این رابطه با یکدیگر می خوانیم.

نبض ما – هر سال اتفاق می افتد، با تمام شدن زمستان و بالا رفتن دما در بهار، همیشه سرما می خورید، شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برایتان می افتد. بیشترین آمار ابتلا به سرماخوردگی در پاییز رخ می دهد و فصل بهار در مرتبه بعدی قرار دارد. متخصصین و پزشکان عوامل مختلفی را در این امر دخیل می دانند.

آیا سرماخوردگی بر لقاح و کیفیت اسپرم تاثیر دارد؟

پاسخ

عوامل بروز سرماخوردگی در پاییز

بر اساس تحقیقات پزشکان دانشکده ی آلرژی، آسم و ایمنی شناسی آمریکا، در بهار و پاییز آلرژی های فصلی، سبب افزایش آسیب پذیری افراد به عفونت می شود.

التهاب بینی ناشی از آلرژی های فصلی باعث تسهیل ورود ویروس های در بینی شده و از آنجا که سیستم ایمنی مشغول سر و کله زدن با آلرژی است، کمتر می تواند با عوامل خارجی بیماری زا مقابله کند.

حتی اگر آلرژی نداشته باشید، تغییرات فصلی که سبب تغییر فشار، دما و باد می شود، می تواند روی راه های ورود هوا و بینی تأثیر گذاشته و سیستم ایمنی را در برابر سرماخوردگی و عفونت تضعیف کند.

  دوران سرماخوردگی

آیا بین سرماخوردگی و کاهش دما رابطه وجود دارد؟

این تحقیقات همچنین نشان داده است که سرماخوردگی در دمای پایین تر بیشتر است. در تحقیقی که به تازگی در دانشگاه ییل کانادا انجام شده مشخص شد که هر 7 درجه کاهش دما سبب ایجاد اختلال در توانایی بدن برای متوقف کردن رشد ویروس سرماخوردگی می شود.

آکیکو ایواساکی، استاد ایمنی شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل می گوید: «با هر بار قرارگرفتن در معرض عفونت، با ترشح اینترفرون که مواد مهمی در متوقف کردن ویروس ها هستند، با آن مقابله می کنیم. با کاهش دما از 37 درجه به 33 درجه سانتیگراد، سیستم ایمنی تضعیف شده و رشد ویروس ها بیشتر می شود.» با این یافته ها، دلیل رشد آمار سرماخوردگی در پاییز قابل توجیه است.

آنچه باید در مورد درمان سریع سرماخوردگی در تابستان بدانید.

در مورد افزایش سرماخوردگی بهار چه عاملی دخیل است، این پزشک می گوید: مردم در ماه های اسفند و فروردین که هوا گرم تر از دی می شود، بیشتر بیرون می روند، ولی همچنان هوا برای پخش شدن ویروس سرماخوردگی سرد است.

دمای پایین در فصل پاییز شما را در خانه نگه می دارد، اما همین دما در بهار عامل و محرک خوبی است که برای پیاده روی و دوچرخه سواری بیرون بروید.

تعطیلات بهاری نیز مؤثر است. بچه ها از سفر بازگشته و بیماری را پخش می کنند. با تغییر فصل عوامل مختلفی ممکن است شما را در برابر بیماری مستعد کند.

قرص سرماخوردگی

توصیه های مهم برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز

برای پیشگری از سرماخوردگی در این شرایط چه کارهایی می توان انجام داد، ناحیه بینی خود را گرم نگه دارید تا سطح ایمنی بدنتان بالا رود. حتی در روزها خنک بهاری هم شالی دور صورت تان بپیچید.

شستن دست ها خصوصا قبل از غذا خوردن یا دست زدن به چشم ها، بینی و دهان بهترین راه برای دور نگه داشتن میکروارگانیسم ها از ورود به بدن است.

ورزش منظم و مدیتیشن(مراقبه، عبادت) به منظور کاهش استرس هم در کم شدن خطر ابتلا به سرماخوردگی مؤثر هستند. در یکی از تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است هم به این نتیجه رسیده اند که مصرف ویتامین دی از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند. هم چنین رعایت یک نکته پیش پا افتاده ضروری است، فاصله خود را از افرادی که عطسه می کنند حفظ کنید.

چند روش ساده برای درمان فوری

سرفه خلط دار

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم