لکه های کبدی خطرناک است؟

لک صورت و لکه های کبدی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است. لکه های سفید خشک همراه با خارش، التهاب، خشکی و قرمزی پوست، تغییر رنگ پوست به زرد به دلیل آسیب های کبدی است. 

لکه های کبدی و تغییر رنگ پوست در کنار سایر علائم کبد چرب گاهی به دلیل اختلال در عملکرد کبد دیده می شود. با ما همراه باشید تا درباره علت لکه های کبدی و تغییر رنگ پوست بیشتر بدانید.

کبد در کدام سمت بدن قرار دارد؟

کبد در سمت راست حفره شکم قرار دارد. این اندام غده ای بزرگ عملکردهای حیاتی بسیاری انجام می دهد.

اگر در نتیجه بیماری، سوء استفاده از مواد شیمیایی و یا عفونت آسیب ببیند، نمی تواند به درستی کار کند و تقریبا تمام بخش های بدن از گوارش تا سلامت پوست را تحت تأثیر قرار می دهد.

آسیب کبدی می تواند منجر به انواع مختلفی از تغییر رنگ پوست، لک صورت و لکه های کبدی شود.

پاکسازی کبد

کار کبد در بدن چیست؟

کبد بیشترین کلسترول بدن را تولید می کند. کلسترول ماده ای است که برای ساخت هورمون ها و افزایش ثبات غشای سلول ها مورد نیاز است.

کبد ویتامین و مواد معدنی هم ذخیره می کند و گلوکز را به گلیکوژن تبدیل می کند تا انرژی را برای استفاده های بعدی ذخیره کرده و آمینواسیدهای مورد نیاز برای ساخت پروتئین را بسازد.

کبد صفرا می سازد که ماده ای حاوی نمک های صفراوی، الکترولیت ها، آب، کلسترول و بیلی روبین است. کبد صفرا را درون روده کوچک ترشح می کند تا به شکستن و فراوری چربی غذا کمک کند. کبد مدام خون را فیلتر کرده و سموم و محصولات زائد را از خون می گیرد.

کبد چرب گرید 1 دارید، این مقاله را بخوانید

علامت های خوب کار نکردن کبد

به دلیل وظایف کبد در بدن، بسیاری از عوامل می توانند سبب آسیب کبدی شوند. عفونت های ویروسی مانند گروه ویروس ها هپاتیت سبب التهاب کبد می شوند و با عملکرد کبد تداخل دارند.

بعضی گونه های ویروس هپاتیت مانند نوع بی و سی می توانند سبب عفونت مزمن شده که به ایجاد بافت اسکاری بنام سیروز کبد یا سرطان کبد منجر می شود.

نوشیدن بیش از حد الکل، استفاده از بعضی داروها یا مصرف مواد سبب آسیب به کبد می شود و در نهایت منجر به سیروز کبدی و اختلال عملکرد کبد می شود.

علایم کبد چرب

لکه های کبدی

در بسیاری از افراد با افزایش سن، لکه های خاکستری یا قهوه ای روی دست ها، صورت یا شانه ها ایجاد می شود. با اینکه به آن ها لکه های کبدی می گویند، اما ارتباطی با عملکرد کبدی و آسیب به آن ندارند.

این لکه ها در نتیجه سال ها قرارگیری در معرض اشعه ماورای بنفش مانند اشعه خورشید ایجاد می شوند که سبب می شود رنگدانه های پوست (ملاتونین) بهم پیوسته و لکه ایجاد کنند.

زردی چیست؟

خون در هر قطره حاوی میلیون ها گلبول قرمز است. گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که یک پروتئین غنی از آن است که به اکسیژن چسبیده و رنگدانه هایی دارد که مسئول رنگ سلول هاست.

گلبول های قرمز پس از 120 روز از بین می روند و رنگدانه زردی بنام بیلی روبین آزاد می کنند.

زردی چیست؟

با فیلتر شدن خون در کبد، آنزیمی در کبد بیلی روبین را شکسته و آن را از خون خارج کرده و از طریق صفرا، از بدن دفع می کند.

آسیب به کبد سبب التهاب مزمن سلول های کبد شده و یا سبب ایجاد بافت اسکار شده که با توانایی کبد در فراوری بیلی روبین و تولید صفرا تداخل می کند. این حالت سبب تجمع بیلی روبین در خون شده و منجر به تغییر رنگ پوست به زرد می شود که به آن زردی می گویند.

آیا می دانید آنزیم کبدی باید چند باشد، برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عوارض بالا رفتن آنزیم کبدی

سایر تغییر رنگ ها

نقش کبد در گوارش و تبدیل غذا به انرژی و پاکسازی سموم از خون هم روی سلامت پوست اثر می گذارد. بدون صفرا بدن قادر به شکستن چربی غذاها نیست در نتیجه منجر به ایجاد لکه های کبدی سفید خشک و خارش می شود.

آسیب کبدی پاکسازی سموم از خون را مختل کرده وسموم سبب التهاب، خشکی و قرمزی پوست می شوند.

اگر دچار لک صورت و لکه های کبدی شده اید قبل از استفاده از درمان های خانگی برای برطرف کردن لک قهوه ای و لکه های پوست به متخصص گوارش و متخصص پوست مراجعه کنید.

3.4/5 - (8 امتیاز)
منبع www.livestrong.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. م عبدالخانیان می‌نویسد

    سلام . دیروز برادرم جهت چکاپ، سونوی کبد داد سونوگرافیست تشخیص لکهای تیره داد و باشک اعلام کرد ممکن است این لک های تیره توده های خوش خیم یا بدخیم باشند . خیلی نگران هستیم . ضمن اینکه برادرم یک ورزشکار معتقد ومومن است واهل مصرف هیچگونه غیر اصولی نیست

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام نمیدونستم لک سفید همراه خارش ممکنه از کبد باشه
    ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید