پاسخ به ۷ سوال رایج درباره کامپوزیت دندان و کامپوزیت ونیر

کامپوزیت دندان چیست؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم کامپوزیت دندان چه مواقعی استفاده می شود و برای چه افرادی نمی توان کامپوزیت دندان استفاده کرد. همچنین در این مطلب با انواع کامپوزیت، مزایا و معایب کامپوزیت دندانی آشنا می شوید.

کامپوزیت دندان در واقع یک متریال در دندانپزشکی است که برای همرنگ کردن دندان ها جهت برطرف کردن زردی و بدفرمی دندانها و ترمیم دندان های پوسیده ، شکسته ، ترک خورده یا سیاه شده و در زیباسازی لبخند استفاده می شود.

در مواقعی که از دندان ها خوب مراقبت نشده وبه طور مثال فرد به دلیل خوردن تخمه به اصطلاح دندان هایش لب پر شده باشد ، قسمت های ناقص دندان ها را با مواد همرنگ توسط کامپوزیت ترمیم می کنند.

همچنین اگر فردی تمایل داشته باشد، رنگ دندان ها و یا فرم دندان ها عوض شود از کامپوزیت ونیر برای کار زیبایی بهره می گیرند. کامپوزیت دندان برای بلندتر کردن دندان ها و همچنین به عنوان جایگزینی برای آمالگام جهت پُر کردن دندان بهره می گیرند. امروزه از کامپوزیت ونیر برای زیباسازی ظاهری دندان بهره می برند.

حال که شما تصمیم گرفته اید، کامپوزیت دندان انجام دهید، در این مقاله به سوالات رایج شما درباره کامپوزیت دندانی پاسخ می دهیم.

دندانپزشکی

1- کامپوزیت دندان دائمی است؟

کامپوزیت دندان دائمی نیست و پایداری آن حتی از دیگر فیلرها مانند آمالگام هم کمتر است. اما برخی از موارد می تواند در پایداری بیشتر آن نقش داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل در پایداری کامپوزیت ها، مهارت دندانپزشکی است که آن را قرار داده است.

تکنیک های خوب همراه با مواد با کیفیت می تواند ترمیم طولانی مدت را تضمین کند.

دومین موردی که نقش مهمی دارد، مراقبت شما از دهان و دندان خود است. اگر مراقبت دندان هایتان را واقعا خوب انجام دهید، دو بار در روز مسواک بزنید، دهانشویه استفاده کنید، هر شش ماه یکبار به دندانپزشک بروید، پایداری کامپوزیت ها می تواند بیشتر از مقداری که شما انتظار داشتید، باشد.

سومین مورد هم دندانی است که کامپوزیت روی آن قرار داده شده است. هرچه این دندان بیشتر تحت فشار باشد، امکان این که کامپوزیت زودتر بشکند بیشتر است. همچنین میزان فشاری که روی آن هنگام جویدن و گاز گرفتن قرار می دهید نیز در عمر و دوام آن اثر دارد.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت ونیر

دندانپزشک

2- آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

قرار دادن کامپوزیت رزین روی دندان معمولا زمانی انجام می شود که بیمار تحت بی حسی موضعی قرار گرفته است. این روش معمولا بدون ناراحتی انجام می شود، اگر چه حتی با بیهوشی محل مورد نظر، ممکن است بعضی مراحل کار را احساس کنید. در صورت ناراحتی، ممکن است کمی بی حسی بیشتر اضافه گردد.

مواد بیهوشی به لثه یا فک شما تزریق می شود، اما دندانپزشک ابتدا یک ژل بی حسی را در ناحیه تزریق اعمال می کند تا شما سوزن را احساس نکنید. ممکن است کمی احساس بی حالی بخاطر ورود ماده بیهوشی به داخل بافت دهان احساس کنید. البته در صورتی که عمق حفره دندان زیاد نباشد، کامپوزیت را بدون بیهوشی نیز می توانند تزریق کنند.

3- کامپوزیت برای دندان مضر است؟

پر کننده کامپوزیت رزین معمولا شامل سه جزء هستند: فیلرهای غیرارگانیک، ماتریس رزین و عوامل اتصال. امروزه ماتریس رزین برای اکثر رزین های کامپوزیتی حاوی Bis-GMA است که از مونومر (Bisphenol-A (BPA ساخته شده است و تاثیراتی مشابه استرژون بر بدن دارد و در صورتی که به بدن وارد شود، می تواند موجب اختلالاتی در بدن شود.

این اثرات می تواند شامل اختلال در سطح هورمون ها، تاثیرات رفتاری و مغزی، افزایش خطر ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی باشد.

این اثرات برای کودکان بخاطر سیستم ایمنی ضعیف تر بدن، می تواند خطرناک باشد ولی برای بزرگسالان هنوز اختلاف وجود دارد. هرچند بین دندانپزشکان در این رابطه که فیلرهای حاوی BPA برای سلامتی بدن مضر هستند یا نه اختلاف نظر وجود دارد.

با تمام این صحبت ها، سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده از رزین های کامپوزیتی دندان را ایمن می داند. علاوه بر این ما با معمولا از راه های دیگری سطح بیشتری از BPA را به بدن خود وارد می کنیم. خوردن و نوشیدن از لیوان ها و ظرف های پلاستیکی، بطری های پلاستیکی و کنسروها می تواند ما را بیشتر در معرض ورد این ماده قرار دهد.

با این وجود در صورتی که راجع به خطرات این ماده نگران هستید، می توانید از پزشک خود درخواست کنید که از کامپوزیت های بدون BPA مانند Bis-GMA, HEMA, UDMA  و TEGDMA برای دندان شما استفاده کند.

طول عمر کامپوزیت دندان

4- چقدر طول می کشد تا کامپوزیت گذاشته شود؟

معمولا فیلرهای کامپوزیتی دندان ها را می توان در یک جلسه ویزیت قرار داد. این کار تا یک ساعت یا بیشتر طول می کشد و زمان آن به میزان حفره موجود در دندان بستگی دارد. پر کردن دندان با کامپوزیت معمولا 20 دقیقه بیشتر از آمالگام و نقره طول می کشد.

این بدین خاطر است که دندان باید کاملا خشک باشد تا لایه های کامپوزیت به دندان اضافه شود. زمانی که رزین کامپوزیت قرار داده شد، با استفاده از نور ویژه، کمتر از یک دقیقه طول می کشد تا کامپوزیت محکم شود.

5- کامپوزیت دندان چند سال دوام دارد؟

طول عمر کامپوزیت دندان نسبت به آمالگام کمتر است. در واقع کامپوزیت دوام و پایداری کمتری نسبت به آمالگام دارد و زودتر از بین می رود. کامپوزیت حداقل 5 سال دوام دارد و این در مقایسه با آمالگام و نقره که حداقل 10 الی 15 سال دوام دارند مقدار کمتری است.

همچنین تحت فشار دندان های جویدنی، در صورتی که حفره ایجاد شده بزرگ باشد، بازهم مقاومت کامپوزیت از آمالگام و نقره کمتر است.

درد دندان عقل

6- چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟

به طور مرتب اقدامات پیشگیرانه مانند تمیز کردن، تست کردن، اشعه ایکس را انجام دهید. همچنین فلوراید و مراقبت های پیشگیری را بابت دندان هایتان انجام دهید تا کامپوزیت های سالم و قابل اطمینان خود را حفظ کنید. روزانه با مسواک به طور صحیح دندان هایتان را بشویید و از خمیردندان خوب استفاده کنید.

درست بعد از قرار دادن کامپوزیت، طبیعی است که برخی حساسیت ها را تجربه کنید، اما این باید پس از مدتی از بین برود. مراقبت ویژه برای چند هفته پس از ترمیم کامپوزیت ایده خوبی است.

پس از پر شدن حفره، باید مراقب جویدن چیزهای سخت یا چسبناک باشید، زیرا پر کردن یک دندان را تقویت نمی کند، فقط سوراخ هایی را که حفره در آن ایجاد کرده را پر می کند. اگر یک حفره بزرگ داشته باشید، ممکن است بخواهید تاج برای دندان خود بگذارید تا اطمینان حاصل شود که دندانها عملکرد خوبی دارند و به درستی ترمیم شده اند.

7- عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

از معایب کامپوزیت می توان به این نکته اشاره کرد که در صورتی که دندان تراش داده شود به مینای دندان آسیب می رساند، پس تا حد ممکن  زیبایی دندان را فدای سلامت دندانها نباید کرد .

قابل ذکر است که کار با مواد کامپوزیتی سخت است و نیاز به مهارت کافی دندانپزشک زیبایی دارد تا بهترین لبخند برای فرد ایجاد شود. عدم مهارت و تجربه کافی می تواند پایداری رضایت بیمار را کاهش دهد .

توصیه می شود افرادی که کامپوزیت دندان را انجام می دهند هر زمانی مشاهده کردند که لثه شان متورم شده به پزشک و متخصص ترمیم و زیبایی و یا متخصص لثه مراجعه کنند تا سریعا اقدامات درمانی آغاز شود.

نکته ای که وجود دارد این است که استحکام و جنس کامپوزیت دندان در زیباسازی لبخند تاثیر بسزایی دارد. زیبایی و استحکام کامپوزیت های دندانپزشکی در سال های اخیر مرزهای تکامل را به سرعت فتح کرده و امروزه دندانپزشکان با اسودگی خاطر به عنوان ماده طلایی درمان های خود به آن تکیه می کنند .

با توجه به این که جنس و رنگ بسیاری از مواد کامپوزیتی متفاوت است و به نسبت دارای استحکام متفاوتی می باشد پس بهتر است که برای اصلاح طرح لبخند موفق از بهترین مواد کامپوزیتی که توسط شرکت های معتبر دندان پزشکی ساخته شده است استفاده شود تا استحکام و زیبایی ماندگار در دندان ایجاد شود .

انواع کامپوزیت دندان

به طور کلی، تکامل فن آوری رزین کامپوزیت دندان به این صورت بوده است که از کامپوزیت های با ذرات پرکننده غیرارگانیک با اندازه بزرگ به کامپوزیت های با ساختار و اندازه ذرات کوچکتر با فیلرهای ارتقا یافته تر رسیده است.

در نتیجه، این پیشرفت منجر به تولید رزین های کامپوزیتی شده است که نرمتر و قوی تر بوده و در طول پلیمریزاسیون، انقباض و چین خوردگی کمتری ایجاد می کنند.

کامپوزیت های رزین را می توان بر اساس اندازه ذرات پرکننده آن دسته بندی کرد. کامپوزیت های نانوفیل حاوی کوچکترین ذرات هستند. در حالی که ماکروفیل ها دارای بزرگترین ذرات هستند.

تولید کنندگان و محققان به این نتیجه رسیده اند که بهترین رزین های کامپوزیتی آن هایی هستند که به طور ایده آل از ذرات با اندازه میکرون در ترکیب با ذرات نانو تشکیل شده اند تا بتوانند مقاومت بالاتر، انقباض کمتر، قابلیت براق شدن بالاتر و خواص اپتیکی بهتر داشته باشند. پیشرفت های اخیر با اضافه کردن نانوفیبرها به کامپوزیت ها باعث بهینه شدن خواص ترمیمی زیبایی آن ها شده است.

کامپوزیت ونیر چیست؟

درمان ونیر کامپوزیت برای زیباسازی دندان و سفید کردن دندان مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر هیج تراشی بر روی دندان برای ونیر کامپوزیت ها صورت نمی گیرد فقط مواد کامپوزیتی را روی دندان قرار می دهد و به دندان ها آسیبی وارد نمی شود.

به این معنی که در قرار دادن این نوع مواد بر روی دندان, دندان ها تراش نمی خورند و آسیبی به دندان وارد نمی شود. کامپوزیت ونیر را گاهی اوقات به عنوان “ارتودنسی فوری” می توان یاد کرد.

اجزای کامپوزیت از ترکیب ذرات فیلر به وجود آمده است و مقاومت بالایی دارد. کامپوزیت ونیر از ترکیبی خمیری مانند تشکیل شده که با امواج نوری با طول موج خاص سفت می شوند و در نهایت دندانپزشک زیبایی با کمک پولیش شکل مورد نیاز را ایجاد می کند و به فرد دندانی به زیبایی دندان طبیعی با ظاهری زیبا و عملکرد مناسب هدیه می دهد بدون اینکه خراش و زخمی در دهان ایجاد شده باشد.

نسل جدید کامپوزیت های زیبایی به علت استفاده از تکنولوژی نانو علاوه بر داشتن استحکام بالا فاقد تخلخل بوده و بسیار عالی پولیش می شوند. این امر باعث افزایش طول عمر ونیر نیز شده است.

ونیرها از مواد همرنگ دندان ساخته می شوند و هدف اصلی از ساختن آنها اصلاح رنگ دندانها، کاربرد زیبایی، رفع ایرادهای دندان و ترمیم موضعی دندانهاست

کاربرد ونیرهای غیرمستقیم به خاطر حفظ بافت دندان، دوام بهتر، مقاومت بالاتر و زیبایی بیشتر وسیع تر است.

از دیگر کاربردهای ونیرها می توان به اصلاح تغییر رنگ دندان، لکه های رنگی موضعی، تغییر رنگهای آبی یا خاکستری، تغییر رنگ درونی و درمان دندان بیماران دیابتی است. از نکات قابل توجه در ونیر دندان ها این است که حتما به صورت دانه دانه و به نوبت انجام گیرد.

دندانپزشکان

مراحل کامپوزیت دندان

برای استفاده از روکش ونیر کامپوزیت لازم است ابتدا دندان ها بطور کامل تمیز شوند تا به این ترتیب هر گونه جرم یا پلاک ارتودنسی ایجاد شده در سطح دندان ها پاک شده و یک سطح تمیز برای کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود.

در ادامه دندان ها بطور کامل خشک شده و پاک می شود تا به این ترتیب اطمینان حاصل شود هیچگونه رطوبت یا بزاقی در محل وجود ندارد که بتواند در عملکرد مواد باندینگ اختلال ایجاد کند.

سپس سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تا به این ترتیب یک سطح مناسب برای کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود. در حقیقت این سطح به چسبیدن ونیر کامپوزیت به سطح دندان کمک موثر می کند.

در نهایت، از مواد باندینگ مخصوص (چسب) بر روی سطح دندان استفاده شده و مواد کامپوزیت به آرامی بر روی دندان قرار می گیرد. در این مرحله فرآیند اضافه کردن، برداشتن و آماده کردن مواد کامپوزیت به همراه صیقل زدن آن تکرار می شود تا به این ترتیب بتوان روکش ونیر نهایی را ایجاد کرد.

به هر حال نتایج نهایی بدست آمده در این حالت بستگی زیاد به تجربه هنری دندانپزشک زیبایی و توانایی های وی دارد.

هزینه کامپوزیت و ونیر

میزان هزینه کامپوزیت، لمینت و ونیر سرامیک تحت تأثیر مواردی مانند روش درمانی انتخاب شده از طرف دندانپزشک، تجربه و مهارت او و میزان وخامت دندان قرار دارد . و عوامل موثر در تعیین و میزان قیمت کامپوزیت عبارتند از:

  • تعداد دندانهایی که نیاز به ترمیم دارند
  • کیفیت مواد مورد استفاده (هرگز به خاطر هزینه پایین از مواد بی کیفیت استفاده نکنید زیرا به نتیجه مورد نظر نخواهید رسید و عمر این مواد خیلی کم است).
  • تخصص، سابقه و تجربه دندانپزشک زیبایی

هزینه کامپوزیت دندان

بهترین روش برای مطلع شدن از هزینه کامپوزیت ونیر مراجعه به دندانپزشک زیبایی و مشاوره و طرح سؤالات در جلسه است که در پایان می توانید اطلاعات خود را در زمینه نتیجه و نوع ماده تکمیل نمایید.

4.2/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام دکتر-من امروز ۸واحدای پی اس گذاشتم ولی متاسفانه سایز دندونام خیلی بزرگ دراومده صورتم حالت بدی گرفته خاستم بپرسم دکتر میتونه کوچیک کنه و نهایتا اگه بردارم ب دندونم آسیب نمیرسه؟

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      سلام
      لطفا این سوال را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید

  2. سپهر می‌نویسد

    من یه هفته پیش دندونامو کامپوزیت کردم علاوه بر رنگ و ظاهر مصنوعی، دندونامو برخلاف گفته ها احتمالا به علت نابلدی با اینکه سالم بودن زیاد تراش دادن و الان به سردی و گرمی حساس شدن. خواهشا گول تبلیغات اینستاگرام رو نخورید. هر کسی همونجوری که هست زیباست و خیلی از این تبلیغات صرفا برای جمع کردن پول هست اعضای بدنتون رو الکی دستکاری نکنید

  3. زهرا می‌نویسد

    سلام من دندونام کامپوزیت کردم. یک ماه نمیشه که کل دندونام لک افتاده و نیاز به پولیش داره . ایا طبیعی هست؟ آیاچون اولین بار بوده نیاز به ترمیم فوری داره؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید