چگونه تب نوزاد بعد از واکسن را پایین بیاوریم؟

بعد از واکسن ، احتمالا متوجه تب نوزاد خود شده اید. با این حال لازم است بدانید که تب بعد از واکسن در نوزادان یک اتفاق معمول است. با ما همراه باشید در این مقاله  در مورد تب بد از واکسن توصیه ها و اطلاعاتی را عنوان می کنیم.

برای والدین طبیعی است که زمانی که فرزندانشان حال خوبی ندارند نگران شوند. شما آماده هر کاری برای کاهش درد فرزند خود هستید. یکی از مواردی که والدین معمولا دست و پای خود را گم می کنند، تب بعد از واکسن در نوزاد است.  حال ببینیم آیا تب بعد از واکسن در نوزاد طبیعی است؟

بعد از واکسن برای بعضی از نوزادان طبیعی است و در واقع نشانه خوبی برای سلامت فرزند شماست. این بدان معنی است که سیستم ایمنی کودک شما در برابر واکسن عمل کرده است. از این رو، شما نباید نگران باشید اگر او با تب خفیفی مواجه شده باشد.

تب بعد از واکسن به چه دلیلی ایجاد می شود؟

واکسیناسیون عبارتست از فرایندی برای محافظت از ابتلا به بیماری، تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت و آماده کردن آن برای مبارزه با تهدید بالقوه بیماری ها. واکسن یک آنتی ژن است که یا از عوامل ایجاد کننده بیماری تهیه شده است یا به صورت مصنوعی ایجاد می شود تا ایمنی را برای مبارزه با یک یا چند بیماری فراهم کند.

با تزریق واکسن، مکانیسم دفاعی بدن برای حذف باکتری های مضر یا ویروس ها از بدن، آموزش داده می شود. تعدادی از واکسن هایی مانند DTaP، MMR و PCV برای نوزاد استفاده می شود تا در برابر چند بیماری بد از بدن او محافظت کند.

پس از واکسیناسیون، ممکن است بدن کودک شما به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به چند واکسن، گرم شود. این تنها یک مکانیسم دفاعی بدن است تا از شر عفونت خلاص شود که معمولا به عنوان تب شناخته می شود. از این رو، برخی از واکسن ها در نوزاد ایجاد تب می کنند.

چند ساعت بعد از واکسن ، نوزاد تب می کند؟

تب بعد از اکثر واکسن ها 12 ساعت بعد از واکسن شروع می شود و 2 تا 3 روز نیز ادامه می یابد. این تب نرمال و بدون ضرر است و معمولا می تواند مفید باشد. اما در صورتی که تب نوزاد بالای 39 درجه بود می توانید از محصولات استامینوفین به او بدهید. همچنین در صورتی که بالای 6 ماه بود می توانید به او ایبوبروفن بدهید.

آیا علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در مورد تب نوزادتان داشته باشید؟‌  این مقاله را از دست ندهید.

چطور متوجه شویم که نوزاد بعد از واکسن تب دارد؟

معمولا درجه حرارت بیش از 37.5 درجه سانتیگراد در کودکان به عنوان تب شناخته می شود و نباید نادیده گرفته شود. در صورتی که فرزند شما نشانه های زیر را داشته باشد، لازم است که برای آن اقدامی کنید و از پزشک کمک بگیرید.

– سن نوزادتان کمتر از 3 ماه باشد و دمای بدنش 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر

– سن نوازدتان بین 3 تا 6 ماه باشد و دمای بدنش 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر

– نشانه هایی از ضعف و خواب آلودگی همراه با تب از خود نشان دهد.

راهنمایی برای کمک به نوزادان در زمان تب بعد از واکسن

با وجود اینکه تب بعد از واکسن در برخی از کودکان طبیعی است، اما شما به عنوان پدر و مادر سعی بر این خواهید داشت تا نوزادتان راحت تر باشد و احساس بهتری کنید. در ادامه به چند نکته درباره درمان تب بعد از واکسن اشاره می شود.

برای کمک به او حاضر باشید

شاید ضروری نباشد اما آرامش والدین برای نوزادان بهترین چیز است. صرف حضور شما برای نوزاد می تواند موثر باشد و موجب آرامش او شود تا بتواند استراحت کند. بنابراین، کارهای خود را طوری برنامه ریزی کنید تا بتوانید حداقل 3 تا 4 ساعت بعد از واکسن کنار کودک خود باشید.

لباس های سبک به تن نوزاد کنید

 لایه های اضافی لباس را بردارید. کودک خود را با لباس های سبک و راحت بپوشانید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز از یک پتوی نازک برای پوشاند او استفاده کنید.

مایعات زیادی به او بدهید

تب، مایعات را از بدن دفع می کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از مایعات به او بدهید تا بدنش هیدراته بماند. می توانید در مورد مایعات مورد نیاز نوزاد از پزشک مشورت بخواهید.

هوای اتاق باید تهویه شود.

مطمئین شوید که هوای اتاق تهویه می شود و دمای اتاق مناسب برای نوزاد است. برای نوزادان در این شرایط 18 درجه ایده آل است. پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان یابد. همچنین می توانید دمای رادیاتور ها را طوری تنظیم کنید که مناسب برای کودک باشد.

چه موقع باید تب را با دارو درمان کنم؟

اگر کودک شما پس از واکسیناسیون (یا هر زمان دیگر) دمایی بالاتر از 38.5 درجه سانتیگراد داشته باشد و این باعث ناراحتی یا پریشانی او شود، پاراستامول یا ایبوپروفن (مخصوص کودکان و نوزادان) می تواند برای کاهش هر گونه ناراحتی کمک کند.

پاراستامول برای کودکان کمتر از دو ماه (زیر 4 کیلوگرم) مناسب است. ایبوبروفن هم برای کودکان بالای 3 ماه (بالای 5 کیلوگرم) مناسب می باشد.

این دارو ها ممکن است دمای بدن کودک را کاهش دهد، اما هدف این نیست که دمای بدن را به حالت عادی بازگردانیم چرا که تب کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است.

به مقدار توصیه پزشک از این داروها به نوزاد خود بدهید و یا این که دستورالعمل آن را مطالعه نمایید. هرگز بیش از حداکثر دوز مجاز به کودک خود دارو را ندهید و ضمن این که بیش از دو روز دارودرمانی شما طول نکشد.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید به دکتر مراجعه نمایید.

  • قرمزی که بعد از 2 روز شروع شود
  • قرمزی بزرگتر از 5 سانتی متر
  • درد یا قرمزی که بعد از 3 روز شدیدتر می شود و یا این که 7 روز طول می کشد.
  • تبی که بعد از 2 روز شروع می شود یا بیش از 3 روز طول می کشد.
  • در صورتی که احساس می کنید حال نوزاد بدتر می شود.

کارهایی که هنگام تب نوزاد نباید انجام دهیم.

غوطه ور کردن کودک با آب ولرم یا سرد و یا پوشاندن او با لباس های مرطوب توصیه نمی شود.

این امر می تواند باعث افزایش دمای بدن بخاطر نزدیک کردن رگ های خونی شود چرا که بدن در این شرایط می خواهد خود را گرم نگه دارد.

در صورتی که فرزند شما سابقه تشنج ندارد، استفاده از داروهایی مثل پاراستامول برای پیشگیری از تب توصیه نمی شود. چرا که تب به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و مضر نیست.

3.2/5 - (65 امتیاز)
منبع parenting

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظر
  1. علیرضا می‌نویسد

    سلام نوزادم یک روزه واکسن دوماهگی زده استامینوفن هم دادم ولی تبش ۳۷.۳به بالاست چه
    کنم بیاد پایین؟

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      عزیزم تبش عادیه بعد از سه روز اگه دوست داشتی میتونی نگران شی فعلا فقظ با استامینوفن کنترلش کن

    2. سپیده مجدیان می‌نویسد

      عزیزم تب بعد از واکسن تا دوالی سه روز عادیه بعد از اون میتونی نگران شی . فعلا با استامینوفن کنترلش کن که بالا نره

  2. ناشناس می‌نویسد

    نوزاد چهارماه بعد از واکسن تب بالا داره قطره استامینوفن بهش دادم تبش پایین نیومد باید چیکار کنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      توروخدا بچه من واکسن ۴ماهگی زده الان تبش ۳۷.۳امکانش هست از این بابا تر بده

  3. صادق می‌نویسد

    سلام بچه ۱۸ ماهه را بعد از واکسن چگونه تبش را کنترل کنیم؟

  4. حسن می‌نویسد

    سلام خسته نباشید نوزادم تازه تولدشد ۳روز است تب کرد حدود ۳۷ درجه است نگران چکار کنم ممنون

  5. مجید می‌نویسد

    سلام. مجید هستم. من امروز واکسن ۲ماهگی نوزادم را زدم قطره استامینوفن بهش میدم اما دمای بدنش ۳۷.۶هست مشکلی نداره دکتر ببرم یا نه؟ ممنونم

  6. ناشناس می‌نویسد

    سلام. مجید هستم. من امروز واکسن ۲ماهگی نوزادم را زدم قطره استامینوفن بهش میدم اما دمای بدنش ۳۷.۶هست مشکلی نداره دکتر ببرم یا نه؟ ممنونم

  7. حمیدرضا می‌نویسد

    سلام ممنون مفید بود

  8. زهرا کاظم پناه می‌نویسد

    سلام پسر م واکسن ۴ماهگی خورد امروز تب داره باید چیکار کنم

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام کودک چهار ماه واکسن زدیم تب داره پزشک به اوشیاف دادهولی بازهم تب می کنه

  10. سهیل می‌نویسد

    سلام پسرم چهار ماهش واکسن زدم دو روزه خیلی تب داره قطره استامینوفن هم میخوره بالا میاره بدش میاد چیکار کنم

  11. آرشام می‌نویسد

    کودک یک سال شش ماه واکسن
    برای پایین آوردن تب اش چی خوبه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید