علت احساس فشار در گلو چیست؟

آیا احساس می کنید، دچار سفتی گلو و فشار در گلو هستید و دلیلی برای آن پیدا نمی کنید؟ شما تنها نیستید! بسیاری از مردم فشار و تنگی در گلو را اغلب احساس می کنند. برخی دیگر به صورت دوره ای و برای برخی هم به نظر می رسد که این حالت از بین نمی رود. اما فشار و تنگی در گلو بر اثر چه عواملی ایجاد می شود و با آن چه باید کرد؟

علائم مرتبط با فشار در گلو و احساس گرفتگی در گلو

فشار گلو یا تنگی در گلو اغلب همراه با علائم زیر است که معمولا احساس می شود:

  • بارها و بارها باید آب گلوی خود را فرو برید تا فشار را کم کنید.
  • احساس می کنید غده ای در گلویتان قرار دارد.
  • احساس می کنید چیزی در اطراف گلو حس می شود.
  • احساس می کنید چیزی گلویتان را مسدود کرده است.
  • صدایتان تنگ و گرفته می شود.

علائم احساس فشار در گلو

احساس فشار گلو و تنگی در گلو چه دلایلی دارد؟

دلایلی وجود دارد که باعث می شود شما احساس کنید گلویتان سفت شده و یا این که گرفته است. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

اضطراب

اضطراب می تواند باعث شود احساس کنید گلویتان تنگ شده یا اینکه چیزی در گلویتان گیر کرده است. این احساس را گلوبوس می گویند.

استرس

یک حلقه عضلانی در گلویتان وجود دارد که هنگام خوردن باز و بسته می شود. هنگامی که دچار استرس می شوید، این حلقه عضله ای می تواند سفت شود. در نتیجه شما احساس می کنید که چیزی در گلویتان گیر کرده یا این که گلویتان تنگ شده است.

ترس

حمله عصبی ناشی از ترس، مرتبط با استرس و اضطراب است. احساس تنگی و فشار در گلو (برخی اوقات در حدی که موجب دشواری تنفس شود) یکی از علائم کلاسیک مرتبط با حمله ناشی از ترس است. دیگر علائم و نشانه ها عبارتند از:

ترس و احساس فشار در گلو

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

بیماری ریفلاکس معده (GERD) یک بیماری است که در آن اسید از معده به سمت مری منتقل می شود و باعث احساس سوزش در سینه می شود که شما آن را به صورت سوزش در نزدیکی قلبتان احساس می کنید. رفلاکس علاوه بر این احساس سوزش می تواند موجب تنگی گلو هم شود.

گواتر

گواتر بیماری است که ناشی از بزرگ شدن بیش از حد غده تیروئید می باشد. تیروئید در گردن و درست زیر سیب گلو قرار دارد. سفتی گلو و تنگی آن یکی از علائم گواتر است. علائم دیگر گواتر می تواند شامل دشواری در تنفس یا بلع و همچنین تورم در جلوی گلو و گردن باشد.

اختلال تنش عضلانی (MTD)

اختلال تنش عضلانی (MTD) یک اختلال صوتی است که می تواند موجب این شود که احساس کنید گلویتان تنگ شده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که عضلات اطراف حنجره صوتی در طول صحبت بیش از حد سفت شود به حدی که تارهای صوتی به درستی کار نکنند.

آلرژی

یک واکنش آلرژیک به مواد غذایی و یا یک ماده دیگر می تواند موجب بروز احساس تنش و یا سفتی در گلو شود. هنگامی که سیستم ایمنی مواد شیمیایی را برای مبارزه با آلرژن ها آزاد می کند، تنگی گلو می تواند یکی از علائم آن باشد. از دیگر نشانه های آن می توان به آبریزش بینی و خارش و آبریزش چشم نیز اشاره کرد.

مخاط پشت بینی

سرماخوردگی، مشکلات سینوسی و آلرژی بینی، می تواند سبب تخلیه مخاط از پشت گلو شود. این می تواند منجر به تحریکی شود که احساس کنید یک توده در گلویتان گیر کرده است.

احساس وجود توده در گلو نشانه چه چیزی است؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

عفونت ها و فشار در گلو

التهاب لوزه ها و گلودرد باکتریایی (استرپتوکوک) می تواند موجب فشار در گلو شود. سایر نشانه های عفونت گلو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • مشکل بلعیدن
  • گوش درد
  • سردرد
  • لارنژیت (از دست دادن صدا)

درمان سفتی و فشار درگلو

اگر سوزش سر دل دارید، موارد زیر می تواند به جلوگیری از تنگی و فشار درگلو و سایر علائم آن کمک کند:

  • اجتناب از پرخوری
  • اجتناب از مواد غذایی محرک
  • استفاده از داروهای آنتی اسید و دفع کننده اسید.

برای رفع تنگی و درد گلوی ناشی عفونت، استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) می تواند ناراحتی را کاهش دهد. همچنین ممکن است پزشک شما برایتان آنتی بیوتیک هایی را هم تجویز نماید. شما می توانید مخلوطی از نمک، جوش شیرین و آب گرم را غرغره کنید . همچنین می توانید مدتی به صدای خود استراحت دهید.

آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک) تحت نظارت پزشکی دقیق و با تزریق اپینفرین درمان می شود. سایر داروهای ضدحساسیت مانند آنتی هیستامین ها و کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است لازم باشد.

در صورتی که سفتی گلو ناشی از دفع مخاط از پشت بینی باشد، می توانید با مرطوب کردن محیط یا استفاده از بخور، استفاده از داروهای بدون نسخه مثل آنتی هیستامین ها و استفاده از اسپری نمکی آن را بهبود ببخشید.

در صورتی که مشکل شما ناشی از اختلال تنش ماهیچه ای باشد، می تواند با صدا درمانی به رفع نشانه ها کمک کنید. در صدا درمانی از تکنیک هایی مانند رزونانس صدا و ماساژ استفاده می شود. اگر حنجره دچار اسپاسم شده باشد، ممکن است در کنار صدادرمانی مقداری هم بوتاکس تزریق شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

فشار در گلو و احساس تنگی گلو می تواند آزار دهنده و ناراحت کننده و همچنین ناتوان کننده باشد. بنابراین، اگر بیش از چند روز این حالت برای فرد باقی بماند، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

مهم است که در صورت مشاهده نشانه های زیر حتما فوریت های پزشکی دریافت کنید:

  • درد قفسه سینه
  • تب بیش از 39.5 درجه
  • گلو درد بیش از 48 ساعت
  • سفت شدن گردن
  • گره های لنفی متورم در گردن

تنگی در گلو می تواند تهدید کننده زندگی هم باشد. افراد مبتلا به آلرژی به صورت جدی دچار سفتی در گلو می شوند. بسیار مهم است که به دنبال درمان های اورژانسی بخصوص پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها باشید.

3.7/5 - (27 امتیاز)
منبع Healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 نظر
  1. علیرضا می‌نویسد

    با سلام
    دو روز است که احساس میکنم یه چیزی توی گلوم گیر کرده و باعث تنگی نفسم شده
    ممنون میشم راهنمای کنید

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      سلام
      اگر احساس شدید دارید به پزشک عمومی مراجعه کنید

    2. حسنیه نظری می‌نویسد

      سلام چند روز احساس خفگی دارم و انگار لقمه ای سر گلوم گیرکرده دکتر عمومی رفتم آنتی هیستامین داد موثر نبود چون الان تعطیلاته نمی تونم دکتر متخصص برم خواهش می کنم راهنماییم بفرمایید با تشکر

      1. ناشناس می‌نویسد

        با سلام..من یک هفته است احساس سنگینی درگلو..وخشکی درگلو..احساس ورم ازبیرون دارم لطفاراهنمایم کنید

  2. رقیه دادجو می‌نویسد

    سلام خوبی ببخشید من دوروزی میشه اعصابم بهم ریخته بعضی موقع ها حس میکنم نبض گلومیزنه و انگار یه چیزی در گلوم مونده ایاباید به پزشک مراجعه کنم

    1. بهزاد می‌نویسد

      سلام مدتی هست من احساس تنگی نفس میکنم دایم نیست میبنی ۱ ساعت خوبم یه مدت بد میتونه از چیه

    2. کتایون می‌نویسد

      سلام من احساس نبض در گلو و گرفتگی دارم علتش چیست؟

    3. رقیه ثابت می‌نویسد

      سلام من الان چندروزه گلوم سنگین شده وانگاریه چیزی زیر قدد لفاویم هست،چیکار کنم؟؟؟

  3. زینب می‌نویسد

    سلام ببخشیدمن دوسه روزیه احساس میکنم به گلوم فشارمیادبعضی موقع ها که فکرم درگیره خوب میشم هم اینکه یادگلوم میفتم بازم همینظورمیشم نمیدونم ازاسترسه یا مشکل دیگه ای دارم ممنون میشم جواب بدید

  4. Mary می‌نویسد

    با سلام و خسته نباشید من چند روز هست احساس میکنم گلومو فشار میدن و نفس تنگی دارم حتی شب تا صبح هم نمیتونم بخوابم من باید چیکار کنم الان دسترسی ب دکتر هم سخته.

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام من چندمدتی هست گلوم اذیت میکنه احساس میکنم یکی منوخفه میکنه انقدبه گلوم فشارمیادتاگلوموفشارنشوم سرفه نکنم‌ ننی تونم خوب نفس بکشم آب دهنم خوب ازگلوم پایین نمیره خیلی نکرانم‌

  6. ایلا می‌نویسد

    سلام دو ماه پیش گلو دردم شروع شد گلو دردی متفاوت با سرماخوردگیمانند فشار و. البته مکان مشخصی نداشت و میچرخید حتا گاهی تا شانه ها و پشت میامد بعد هم گوش درد خفیف ، به دکتر مراجعه کردم و گفتن چیزی نیست .
    در این مدت خیلی بهتر بودم به دلیل قرقره زیاد و مصرف اب گرم . دو روزه گوش دردم شروع شده همینطور همون شکل گلو. درد برگشته ، به نظرتون چی میتونه باشه ؟

  7. ایلا می‌نویسد

    سلام دو ماه پیش گلو دردم شروع شد گلو دردی متفاوت با سرماخوردگیمانند فشار و. البته مکان مشخصی نداشت و میچرخید حتا گاهی تا شانه ها و پشت میامد بعد هم گوش درد خفیف ، به دکتر مراجعه کردم و گفتن چیزی نیست .
    در این مدت خیلی بهتر بودم به دلیل قرقره زیاد و مصرف اب گرم . دو روزه گوش دردم شروع شده همینطور همون شکل گلو. درد برگشته ، به نظرتون چی میتونه باشه ؟ایندفعه فقط در. سمت راست هست هم گوش هم گلو

  8. مهسا می‌نویسد

    سلام من ب علت قضیه کرونا احساس ترس و وحشت و افسردگی وفلان گرفته بودم که تجربش اولین بارمه . دکتر مراجعه کردم برام قرص اسنترا۵۰ تجویز کرد مصرف کردم تموم شده حالا هرروز ازعصرشروع میشه تاشب احساس سنگینی توگلو دارم .علت ودرمانش چی میتونه باشه

  9. Mehrshad می‌نویسد

    سلام وقتی بر روی فرش می‌شینم و تکیه به جایی میدم با گذاشتن سرم به طوری که یکم به گلوم فشار میاد، گلوم درد میگیره و یک نوع حالت تهوع بهم دست میده در صورتی که قبلاً با این کار گلوم درد نمی‌کرد البته بعد از درست نشستن بعد از ساعتی خوب میشه ولی تا ۱ دقیقه اینجوری می‌شینم درد می‌کنه چه راه حلی برای تقویت گلوم وجود داره؟ ممنون

  10. سحر می‌نویسد

    سلام ..منم ی چندمدتی هست توگلوم احساس فشار وخفگی میکنم رفتم دکتر گفت بخاطر استرسه

    1. زینب پدیداری می‌نویسد

      سلام حدود ۴ روز خلط پشت حلق دارم دکترا علتش استرس و مشکلات معده تشخیص دادن ولی من آب دهنم بازور قورت میدم ونفس کشیدن برام سخت واحساس خفگی به من دست میدهد لطفا راهنمایی کنید وچگونه درمان میشه ؟

    2. لیلا می‌نویسد

      سلام خسته نباشید من چندساله فشار گلودارم واحساس میکنم خلط پشت گلو دارم گلوم غلیظه نمیتونم بالابیارم لطفاراهنمای کنید

  11. لیلا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من چندساله فشار گلودارم واحساس میکنم خلط پشت گلو دارم گلوم غلیظه نمیتونم بالابیارم لطفاراهنمای کنید

  12. نیما می‌نویسد

    با سلام انگار چند روزه یقه اسکی پوشیدم و اعلائم شبیهه اون را دارم دلیلش چیست ممنون میشم راهنمایی کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید