فاصله ی میان دندان ها را پر کنیم

چه زمانی استفاده از پرکننده دندانی لازم است؟ زمانی که در سطح دندان پلاک میکروبی تشکیل می‌شود یعنی تجمع میکروب‌ها در سطح دندان به مرور باعث پوسیدگی دندان می‌شود. در مراحل اولیه، پوسیدگی دندان علائمی ندارد ولی به مرور زمان علامت‌دار می‌شود.

آیا با توجه به ظاهر دندان می‌توان متوجه مشکل آن شد؟

بعضی پوسیدگی‌ها را افراد تا حدی می‌توانند تشخیص بدهند چون در سطح دندان تغییر رنگ دیده می‌شود و گاهی نیازی به ترمیم دندان نیست و ممکن است به معاینه دندان پزشک احتیاج باشد. بعضی پوسیدگی‌ها که از بین دندان‌ها ایجاد می‌شوند، ابتدا علائم ندارند تا وقتی که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌کنند و دندان‌ها نسبت به مواد شیرینی یا سرما حساس می‌شوند. برای این که مشکل قبل از پیشرفت کردن، درمان شود باید افراد هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند و اگر لازم باشد رادیوگرافی انجام شود و درمان مربوطه صورت گیرد.

ترمیم دندان چگونه انجام می‌شود؟

برای ترمیم دندان ، ناحیه‌ای را که دچار تخریب شده، تراش می‌دهیم و بعد با مواد ترمیمی، آن ناحیه را بازسازی می‌کنیم.

انواع مواد ترمیم دندان را نام ببرید؟ آیا این مواد برای سلامت ما عارضه‌ای هم ایجاد می‌کند؟

انواع پرکننده‌ها عبارتند از کامپوزیت‌ها که مردم عادی، آن را به نام هم رنگ دندان می‌شناسند و مواد دیگر آمالگام که مردم آن را به رنگ نقره‌ای می‌شناسند. موارد دیگری هم هستند که کمتر از آنها استفاده می‌شود که در قدیم از طلا استفاده می‌شد؛ این موارد برای سلامت عارضه‌ای ندارند.

از کدام نوع پرکننده‌ها بیشتر استفاده می‌شود؟ آیا این روش‌ها تفاوت هزینه با همدیگر دارد؟

از نظر کاربرد، کامپوزیت هم برای دندان جلویی و هم برای دندان‌های خلفی استفاده می‌شود. کامپوزیت کمی هزینه اش بالاتر است و علت آن مراحل کاری پیچیده تر از مراحل کاری آمالگام است و پزشک زمان بیشتری را باید صرف کند. حین کار، محل دندان باید خشک نگه داشته شود و این کار بخصوص در دندان‌های عقبی کمی سخت‌تر است ولی آمالگام در نواحی دندان که دسترسی دندانپزشک به آن مشکل‌تر است، می‌تواند کارآیی خوبی داشته باشد. البته عمر کامپوزیت مثل عمر آمالگام است.

آیا از نظر علمی، آمالگام برای سلامت فرد عارضه‌ای دارد؟

‌ حدود ۲۰۰ سال است که از آمالگام در ترمیم دندان در دندانپزشکی استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده که برای فرد هیچ مشکلی از نظر سلامت ایجاد نمی‌کند و مشکلی که ایجاد می‌کند برای حفظ محیط زیست و طبیعت است، زیرا جیوه داخل آمالگام به مرور در محیط زیست تجمع می‌یابد و مشکل ایجاد می‌کند.

آیا دندان ترمیم شده دیگر خراب نمی‌شود؟

این افراد کمی بیشتر از زمانی که دندان سالم داشتند باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدهند. روزی حداقل دوبار مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند. نخ دندان یک بار هنگام شب کفایت می‌کند، حتی زمانی که احساس کنند ماده غذایی بین دندان‌ها وجود ندارد چون پلاک میکروبی که معمولا با چشم دیده نمی‌شود، از بین دندان‌ها برداشته می‌شود.

آیا عصب‌کشی و ترمیم دندان در یک مرحله امکان‌پذیر است؟

بله، البته اگر به روکش نیاز باشد، به جلسات بیشتر نیاز دارد.

اگر دندان نیش کودک شش ساله شکسته شود، باید چه اقداماتی برایش صورت بگیرد؟

تا ‌یازده سالگی دندان شیری باید داخل دهان باشد و بهتر است تا جایی که امکان دارد، دندان کشیده نشود. اگر لازم است دندان کشیده شود فضا را باید حفظ کنند تا دندان دائمی برای رشد فضا داشته باشد و نهفته نماند.

دکتر مهدی عباسی – متخصص ترمیم دندان

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید