نقش استرس در ناباروری

بر اساس یک تحقیق جدید معلوم شده که اگرچه استرس در زنان در طول دوره تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند، اما از سوی دیگر می‌تواند عاملی هم برای کاهش احتمال بارداری در خانم‌ها شود.

 یک مطالعه جدید در the journal Annals of Epidemiology منتشر شده است که نشان می‌دهد آثار روانی استرس در زنان می‌تواند به طور چشمگیری با کاهش قدرت باروری زنان ارتباط داشته باشد.

پژوهشگران مدرسه بهداشت عمومی در لوئیزویل امریکا با همکاری دانشگاه اموری تحقیقی انجام دادند تا نقش این عامل روانی را در ۴۰۰ زن بالای ۴۰ سال یا کمتر بررسی کنند.

از داوطلبان خواسته شد هر روز به میزان استرس خود از ۱ تا ۴، یعنی از کمترین احساس استرس تا بیشترین احساس، نمره دهند و آن را در کتابچه‌ای یادداشت کنند.

این گزارش‌ها با اطلاعاتی درباره چرخه قاعدگی آنها، استفادده از روش‌های پیشگیری از بارداری، مصرف الکل، تنباکو و قهوه، و آزمایش‌هایی از نمونه ادرارشان طی ۸ دوره عادت ماهانه یا طی ۸ ماه تا زمان بارداری آنها جمع‌آوری شد.

نتایج، سطح بالایی از استرس را در طول دوره تخمک‌گذاری نشان داد (هر چهاردهمین روز عادت ماهانه یک سیکل در نظر گرفته شده بود) و به طور کلی، زنانی که در معرض استرس زیادی طی هر چرخه قرار داشتند، ۴۵ درصد کمتر موفق به بارداری شده بودند. در واقع و به طور کلی، استرس در زنان در محدوده زمانی تخمک‌گذاری باعث کاهش ۴۰ درصدی احتمال بارداری شده بود.

دکتر کرا تیلور، اپیدمیولوژیست و مسئول تحقیق در این زمینه گفت: «نتایج مطالعه ما همچنین نشان می‌دهد که اگر زنان تمایل به بچه‌دار شدن داشته باشند باید با اتخاذ عاداتی چون ورزش کردن، استفاده از برنامه ترکیببی مدیریت استرس و مشاوره با متخصصان، استرس خود را کاهش دهند تا میزان احتمال بارداری در آنها افزایش یابد».

به نظر می‌رسدد که افزایش سطح استرس در زنان در طول دوره اولیه بارداری، بر اساس آنچه محققان این مطالعه متوجه شده‌اند می‌تواند ناشی از تست حاملگی برای اطلاع از بارداری و غافلگیری از نتیجه آن، و همچنین نتیجه تغییرات هورمونی طبیعی دخیل در بارداری باشد.

 

منبع : سلامت آنلاین

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید