رژیم غذایی مناسب پس از ایمپلنت دندان

معمولا برای مدت کوتاهی پس از جراحی ایمپلنت دندان، غذا خوردن جزو اولویت‌های بیمار نیست و توجه او را جلب نمی‌کند. البته این مورد بسیار طبیعی است زیرا پس از انجام جراحی هنوز دهان بی‌حس است و پس از آن نیز ممکن است بیمار به دلیل دردی که تجربه می‌کند تمایلی به غذا خوردن نداشته باشد.

اغلب، دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که کمی صبر کرده و حداقل تا وقتی که بی حسی کاملا از بین نرفته است، اقدام به خوردن هیچ نوع غذا یا نوشیدنی نکند. چندین ساعت بعد از ایمپلنت بیمار می‌تواند شروع به غذا خوردن بکند.

تاثیر مواد غذایی در بهبود ایمپلنت

ممکن است در ابتدا آن قدر درد داشته باشید که اصلا نخواهید چیزی بخورید و یا اصلا میلی به خوردن غذا نداشته باشید اما خوردن مواد غذایی و رساندن مواد لازم به بدن به ویژه در زمان بهبود و در طول دوره نقاهت پس از ایمپلنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در زمان بهبود زخم، مصرف غذاهای مناسب و خوب می‌تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید، می‌تواند باعث کم‌تر شدن درد شده و به بهبود هر چه سریع‌تر کمک کند. بنابراین معمولا ایمپلنتولوژیست تاکید می‌کند که خیلی پس از انجام جراحی صبر نکرده و غذا خوردن را شروع کنید چون برخی از بیماران به مدت شش ساعت یا بیشتر پس از انجام ایمپلنت را به نوعی روزه گرفته و هیچ چیزی نمی‌خورند.

دلیل تاکید بر غذا خوردن پس از انجام ایمپلنت دندان

دندان پزشک به منظور محافظت از محل جراحی بر مصرف غذاهای نرم و نوشیدنی تاکید دارد. غذاها و خوراکی‌های سخت مثل مغزها و آجیل می‌تواند باعث افزایش درد و تورم شود، بنابراین ایمپلنتولوژیست برای شما مصرف غذاهای نرم که ترجیحا نیازی به جویدن ندارند را تجویز می‌کند.

خوراکی‌هایی نظیر ماست، تخم مرغ نیمرو، یا جو دوسر پخته شده از این دست هستند. مصرف سس سیب، نان نرم، ماکارونی و پنیر، و انواع سوپ می‌تواند علاوه بر رساندن مواد غذایی مورد نیاز به بدن، از وخیم شدن تروما و زخم ایمپلنت نیز جلوگیری ‌کند.

ایمپلنت دندان

مدت زمان مصرف غذاهای نرم

نیازی نیست برای همیشه به مصرف این گونه غذاهای نرم ادامه دهید. بسیاری از افراد در طول 10 الی 14 روز پس از انجام ایمپلنت دندان می‌توانند شروع به خوردن غذاهایی غیر از سوپ، آبمیوه یا نوشیدنی‌های پروتئینی کنند. مسلما دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که در طول چند روز نخست پس از جراحی ایمپلنت، خوراکی‌هایی را مصرف کند که نیازی به جویدن نداشته باشند، در برخی موارد و با توجه به شرایط بیمار و پس از بررسی محل زخم، ممکن است نیاز باشد چند روز بیشتر این رژیم غذایی ادامه داشته باشد. اما این دوران بالاخره تمام می‌شود.

فقط کافی است صبر داشته باشید و با دقت به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید. غذاهایی که سخت و سفت هستند و یا نیاز به جویدن زیادی دارند باید تا وقتی که خود بیمار احساس بهتری داشته باشد و یا تا زمانی‌ که ایمپلنتولوژیست تائید نکرده، مصرف نشوند.

خطرات عدم رعایت رژیم غذایی مناسب پس از ایمپلنت دندان

دلیل تاکید دندانپزشک بر رعایت رژیم غذایی پس از جراحی ایمپلنت این است که خوردن غذاهای سفت پس از جراحی باعث تشدید و بدتر شدن درد می‌شود. علاوه بر این ممکن است موجب تشدید خونریزی نیز شود که هر یک از این دو مورد می‌تواند به نوبه خود برای بیمار مشکل‌ساز بوده و روند طبیعی زندگی او را مختل کند و یا دوره نقاهت را طولانی‌تر کند.

ایمپلنت دندان

مصرف نوشیدنی‌ها پس از ایمپلنت

اگر پس از ایمپلنت فقط از طریق نی نوشیدنی می‌خورید، ممکن است موجب بروز خشکی در حفره دهانی شود. این خشکی معمولا در اثر لخته خون به وجود می‌آید و عدم رسیدن مایعات به حفره دهان موجب تشدید آن می‌شود. این امر می‌تواند روند بهبود را طولانی‌تر کند بنابراین حتما سعی کنید که نوشیدنی‌ها را با استفاده از لیوان بخورید. پس از چند هفته که محل ایمپلنت درمان شده و بهتر شد دوباره می‌توانید از نی برای نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

بازگشت به زندگی و رژیم غذایی نرمال

در نهایت پس از چند هفته می‌توانید به زندگی نرمال خود که پیش از انجام ایمپلنت داشتید، بازگردید. فقط کافی است کمی صبور باشید. اگر در طول این مدت به دقت به توصیه‌های دندانپزشک یا ایمپلنتولوژیست خود گوش دهید، دوره نقاهت بسیار کوتاه خواهد بود و ایمپلنت دندان دارای استقامت و استحکام بسیار خوبی خواهد بود و درست مانند دندان طبیعی عمل خواهد کرد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید