آزمایش خون بارداری یا تست بتا چه مزیتی دارد

برای کسی که آرزوی مادر شدن داره، هیچ چیز به اندازه شنیدن خبر باردار بودنش خوشحالش نمیکنه! وقتی که میفهمه باردار شده، وقتی که برای اولین بار صدای قلب جنین رو میشنوه و… بارداری در کنار سختی هاش، لحظات ناب و فوق العاده ای داره که تجربه اش بی نظیره. قبل از همه چیز باید مشخص بشه که خانم باردار هست یا نه.

چطور بفهمیم واقعا باردار هستیم؟

خیلی از خانم ها برای اینکه متوجه بارداری بشن، از بی بی چک استفاده می کنند. استفاده از بی بی چک اصلا معیار مطمئنی برای قطعیت بارداری نیست. برای همینه که ما به خانم ها میگیم حتما آزمایش خون بارداری تست بتا بدن. نتیجه این آزمایش تا 99% بارداری شما رو مشخص می کنه.

آزمایش تست خون بارداری

هورمون HCG چیه؟

وقتی که لقاح صورت میگیره، جفت که مسئول تغذیه سلول تخم هست، شروع به آزاد کردن یه هورمون خاص میکنه. این هورمون HCG هست که احتمالا اسمش رو زیاد شنیدید.

اندازه گیری میزان بتا این هورمون یعنی BHCG نتیجه بارداری شما رو مشخص می کنه. نتیجه بارداری شما رو مشخص می کنه. حدودا ده روز بعد از لقاح آزمایش خون بارداری تست بتا بارداری شما رو نشون میده.

اما چون تاریخ دقیق لقاح مشخص نیست، توصیه ما به خانم ها این است که بعد از گذشت حدودا دو الی سه هفته برای انجام آزمایش مراجعه کنند.

اندازه BHCG چقدر باشه، یعنی بارداری؟

اگر عدد BHCG کمتر از ۱۰ باشه، نشون دهنده این هست که بارداری صورت نگرفته. BHCG بین ۱۰ تا ۲۵ مشکوکه و آزمایش باید تکرار شه. عدد بیشتر از ۲۵ بارداری شخص رو نشون میده. معمولا هر 48 تا 72 ساعت میزان این هورمون دو برابر میشه. این هورمون نهایتا تا هفته 11 به بالاترین مقدار خودش میرسه و بعد از اون شروع به کم شدن میکنه.

نحوه صحیح انجام آزمایش خون بارداری (تست بتا):

نحوه صحیح انجام آزمایش بتا بارداری به این صورته که باید ۴۸ ساعت بعد از آزمایش اول، در همون آزمایشگاه دوباره آزمایش رو تکرار کنید. اگر این افزایش کند یا خیلی سریع باشه، نیازمند بررسی های بیشتر هست.  درسته که با اولین آزمایش ممکنه بارداری شما صد در صد مشخص بشه، اما امکان داره بارداری با مشکلاتی همراه باشه که این تست مجدد کمک می‌کنه تا این مشکلات زودتر شناسایی بشن.

مثلا ممکنه شما باردار باشید اما بارداری خارج رحم اتفاق افتاده باشه یا سقط زودهنگام اتفاق افتاده باشه. نوع بارداری شما با  تشخیص پزشک از روی میزان افزایش تیتر بتا مشخص میشه. بعضی از پزشکان در کنار آزمایش برای بررسی دقیق تر سونوگرافی هم درخواست میکنن.

اپلیکیشن شبکه اجتماعی مادران لک لک

اپلیکیشن شبکه اجتماعی مادران لک لک سعی کرده است آرامش در جامعه ای امن از بانوان را فراهم کند. خانم ها میتوانند بدون دغدغه در مورد موضوعات مختلف صحبت کرده و در برطرف شدن نگرانی ها و دغدغه هایشان به یکدیگر کمک کنند. در کنار آن ها تیم پزشکی لک لک پاسخگوی سوالات آن ها خواهد بود. برای دانلود اپلیکیشن کلیک کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید