نکاتی برای داشتن دندان‌ هایی زیبا

دندان نقش بسزایی در زیبایی صورت دارد و سلامت این عضو پرکاربرد بدن متاثر از سبک زندگی افراد است.

فرزانه فرید دندانپزشک و متخصص پروتز در خصوص راه های حفظ سلامت و زیبایی دندان ها گفت: مهمترین راه حفظ سلامت، سفیدی و زیبایی دندان رعایت بهداشت و نظافت آنها است که در این رابطه توصیه می شود افراد در طول روز حداقل یک بار مسواک بزنند و بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنند.

فرید ضمن اشاره به این نکته که استفاده زیاد و نادرست از مسواک باعث آسیب به لثه و از بین رفتن مینای دندان می شود، ادامه داد: به طور معمول افراد باید روزانه 2 بار مسواک بزنند و استفاده از آن بیش از 3 بار در طول روز باعث آسیب به لثه و از بین رفتن مینای دندان می شود.

وی افزود: همه جهات دندان ها در حین مسواک زدن باید پاکیزه شوند و هنگامی که مسواک به صورت افقی در دست گرفته می‌شود، باید مراقب باشیم تا آسیبی به لثه‌ها وارد نشود.

فرید عنوان کرد: مسواک های بسیار زبر یا نرم برای نظافت دندان ها مناسب نیستند و از مسواک نرم برای شستن دندان های مصنوعی استفاده می شود و بهتر از مسواک هایی که زبری و نرمی آنها متوسط است و به گونه ای طراحی شده که امکان نظافت بین دندان ها در آن وجود دارد،مصرف شود.

این دندانپزشک اظهار داشت: استفاده از نخ دندان یکی از عوامل اصلی در حفظ سلامت و زیبایی دندان است و بعد از خوردن هر وعده غذایی و مصرف خوراکی های چسبنده حتما باید از نخ دندان استفاده شود. اما باید توجه داشت که نباید با نخ دندان فشار زیادی به فواصل میان دندان‌ها وارد شود چرا که این اقدام باعث آسیب به لثه می شود.

فرید بیان کرد:  سفیدی زیبایی دندان ها تا حد زیادی از مواد خوراکی که افراد مصرف می کنند، متاثر می شود و برای داشتن دندان های سالم و زیبا باید تا حد امکان از خوردن مواد غذایی با رنگ های مصنوعی، قهوه، نسکافه و چای پرهیز شود. در صورت مصرف این مواد غذایی بهتر است بلافاصله به نظافت دندان اقدام کنیم.

وی ضمن اشاره به این موضوع که دندان ایمپلنت و روکش بیش از سایر دندان ها در معرض آسیب هستند، تاکید کرد: مصرف دخانیات از عوامل مهم مرگ دندان تلقی شده و زیبایی دندان ها را به شدت تهدید می‌کند.

این متخصص دندانپزشک یادآور شد: مواد سفیدکننده دندان که توسط پزشک و برای زیبایی دندان ها آنها استفاده می شود بعد از مدتی اثر خود را از دست می دهند و در افراد مختلف بین 6 ماه تا 2سال ماندگاری دارند. ضمن اینکه استفاده از این مواد دردهای شدید در دندان های پوسیده و پر شده را به همراه دارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید