قرمزی چشم به چه علت به وجود می‌آید و درمان آن چیست؟

قرمزی چشم یکی از مشکلاتی است که در اثر عوامل مختلف برای افراد رخ می‌دهد و از آنجا که این مشکل دلایل متعدد دارد در صورتی که وخیم باشد باید در وهله نخست به پزشک مراجعه شود.

در بیشتر مواقع قرمزی چشم جدی نمی‌باشد و بدون مراجعه به پزشک می‌توان آن را درمان کرد و از روش‌های خانگی برای این کار می‌توان استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از کمپرس و اشک مصنوعی می‌باشد.

قطره یک نوع ضدعفونی کننده چشم می‌باشد که اگر در زمان‌های مناسب، به موقع و به شکل صحیح از آن استفاده شود قرمزی چشم بهبود می‌یابد و  موثرترین راه برای از بین بردن این بیماری است. در زمان درمان باید استفاده از لنز را به حداقل برسانیمچنانچه این روش‌ها موثر واقع نشد سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود

علت قرمز شدن چشم

چشم یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن می‌باشد که نیاز به مراقبت ویژه دارد. گاهی ممکن است تغییراتی بر روی چشم ایجاد شود و تحت تاثیر عواملی قرار بگیرد که حالت خود را از دست بدهد و هاله‌ای بر روی آن بنشیند و سفیدی آن را قرمز شود. عوامل مختلفی در قرمز شدن چشم تاثیر دارند، یکی از آن‌ها استرس می‌باشد که نیاز به کنترل دارد.

استرس بر روی تمامی قسمت‌های بدن از جمله چشم تاثیر دارد، به طور کلی سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و هورمون‌های موجود در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فشار استرس بر روی چشم به گونه‌ای است که باعث بروز لرزش و ارتعاش در چشم می‌شود و در مواقع جدی‌تر التهاب چشم و قرمزی چشم را به همراه دارد.

برای جلوگیری از این رویداد باید از ایجاد استرس بر جسم و روح خود خودداری کنید. البته در مواقعی ممکن است خونریزی چشم در اثر آسیب دیدگی ناشی از ضربه باشد و چنانچه مورد توجه و درمان قرار نگیرد باعث بروز مشکلات جدی در بینایی فرد می‌‌گردد.

علل قرمزی چشم

قرمزی چشم

قرمز شدن چشم به حالتی گفته می‌شود که سفیدی چشم خون آلود شده باشد، ظاهر آن با حالت عادی متفاوت می‌باشد و به راحتی قابل تشخیص است. قرمزی چشم معمولا نشانه سایر بیماری‌های مربوط به چشم است که به دو شکل بسیار سطحی و خوش خیم و یا جدی و بدخیم می‌باشد.

قرمزی چشم در صورتی ظاهر می‌شود که دلایل محیطی و یا شیوه زندگی مشکلات خاصی را برای آن به وجود آورد.  اصلی‌ترین دلایل قرمز شدن چشم عبارتند از:

  • حساسیت
  • خستگی بیش از حد چشم
  • استفاده مکرر از لنز که در طولانی مدت منجر به عفونت چشم نیز می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت قرمزی چشم هنگامی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی سطح چشم را می‌پوشانند که علاوه بر موارد ذکر شده از دیگری وجود دارد که عبارتند از:

  • آلرژن‌های موجود در هوا
  • دود ناشی از آتش سوزی، سیگار و…
  • هوای خشک
  • گردوخاک و دود‌های موجود در هوا
  • قرار گرفتن در معرض شیمیایی
  • قرار گرفتن در معرض نور زیاد خورشید

قرمزی زیر چشم نشانه چیست

قرمزی زیر چشم

قرمزی ممکن است در یک یا هر دو چشم نمایان شود و علائم و نشانه‌های مختلفی دارد که برخی از آنها تحریک، سوزش، خارش، خشکی، درد، تخلیه، چشمان خیس، حساسیت به نور، تاری دید و … می‌باشد. قرمزی زیر چشم که اغلب یک نوع حساسیت می‌باشد از آن به بلفاریت تعبیر می‌شود نوعی التهاب و درد و قرمزی است که در ناحیه فوقانی و تحتانی چشم نمایان می‌شود

به عبارتی به سایر بیماری‌های چشمی گفته می‌شود که باعث آسیب در ناحیه چشم و اطراف آن می‌شود و چنانچه فرد بیمار در معرض درمان قرار نگیرد مشکلات جدی به بار می‌آورد اما نکته قابل توجه آن است که به بینایی آسیب وارد نمی‌کند. بروز بلفاریت یا قرمزی زیر چشم در اثر عوامل مختلف همچون عفونت باکتری، ترشح بیش از حد غده چربی پلک و … می‌باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در زمینه این بیماری آن است که احتمال طولانی شدن آن وجود دارد و موثرترین راه درمان آن رعایت بهداشت و شستشوی مکرر می‌باشد.

درمان قرمزی چشم

درمان قرمزی چشم

قرمزی چشم یکی از مشکلاتی است که در اثر عوامل مختلف برای افراد رخ می‌دهد و از آنجا که این مشکل دلایل متعدد دارد در صورتی که وخیم باشد باید در وهله نخست به پزشک مراجعه شود.

عوامل متعددی مانند سبک زندگی نیز می توانند در قرمز شدن چشم شما نقش داشته باشد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد قرمزی چشم شود که تغییر در سبک زندگی با کاهش مصرف الکل، کاهش استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی و خواب کافی منجر به بهبود آن می‌شود.

در بیشتر مواقع قرمزی چشم جدی نمی‌باشد و بدون مراجعه به پزشک می‌توان آن را درمان کرد و از روش‌های خانگی برای این کار می‌توان استفاده کرد.

زمانی که به دنبال راهی برای درمان قرمزی چشم هستید اولین و اصلی‌ترین راهکار استفاده از قطره چشم می‌باشد که برای درمان بیماری‌های چشمی بسیار مفید و موثر واقع می‌شود. حال باید دانست قطره مزایا و معایبی برای چشم دارد به عبارتی اشک موجود در آن که ترکیبی از روغن است حاوی اکسیژن زیادی می‌باشد و از چشم در برابر هر اتفاقی محافظت می‌کند و مانع از عفونت‌های چشمی می‌شود.

از قطره چشم برای از بین بردن سایر بیماری‌های چشمی همچون تحریک چشم، قرمزی چشم، پف کردن چشم و … استفاده می‌شود. یکی از نخستین راهکارهایی که برای درمان قرمزی چشم به ذهن میرسد استفاده از قطره می‌باشد که به هیچ وجه نباید بدون توصیه و تجویز پزشک استفاده شود.

قطره یک نوع ضدعفونی کننده چشم می‌باشد که اگر در زمان‌های مناسب، به موقع و به شکل صحیح از آن استفاده شود قرمزی چشم بهبود می‌یابد و  موثرترین راه برای از بین بردن این بیماری است. در زمان درمان باید استفاده از لنز را به حداقل برسانیم. چنانچه این روش‌ها موثر واقع نشد سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان فوری قرمزی چشم

برای درمان بیماری‌های چشم از جمله قرمزی چشم باید روش‌های بسیار مطمئن را به کار گرفت و از این میان می‌توان از روش‌های طبیعی برای درمان این بیماری استفاده کرد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • کمپرس آب گرم
  • کیسه‌های چای یا به عبارتی کمپرس سرد
  • ماساژ چشم و حرکات چشمی و در مواردی خمیازه می‌تواند موثر واقع شود.

قرمز شدن ناگهانی چشم

قرمزی چشم از مشکلات شایع و رایج است که در اثر عوامل مختلف نمایان می‌شود و برخی از دلایل آن در کوتاه مدت و به صورت یکباره و برخی به صورت بلند مدت رخ می‌دهد. در پاره‌ای از شرایط چشم به صورت ناگهانی و ناخودآگاه قرمز می‌شود که در این صورت نخستین اقدام این است که به چشم پزشک مراجعه شود.

قرمزی چشم ممکن است کم کم و به مراتب بزرگتر شود و شدت آن بیشتر شود و برای جلوگیری از پیشرفت آن باید زیر نظر پزشک بود. قرمزی چشم زمانی ایجاد می‌شود که چشم متورم و تحریک می‌شود. نکته قابل توجه این است که سرماخوردگی چشم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که چشم ناگهانی قرمز شود که با علائم دیگر از قبیل حساسیت، پلک متورم، ترشحات روشن و… همراه باشد.

قرمزی چشم در سنین بالاتر شایع‌تر است به گونه‌ای است که رگ‌های سطحی چشم شکننده می‌شوند و سفیدی چشم را می‌پوشانند که ممکن است در اثر فشار خون بالا، چربی خون و دیابت و … به وجود آید و در مواقعی نیاز انعقاد خون یا استفاده از برخی داروها باعث می‌شود چشم قرمز شود و با خونریزی همراه باشد.

تاثیر استرس بر قرمزی چشم

تاثیر استرس بر قرمزی چشم

اضطراب و استرس و خستگی منجر به سردرد می‌شود و چنانچه این درد در ناحیه چشم و اطراف ابروها باشد از این رو می‌تواند علت آن چشم درد باشد که قرمز شدن چشم را به دنبال دارد. چنانچه این سردرد به صورت مکرر و ادامه دار باشد و با نشانه‌های عصبی و… همراه باشد احتمال ابتلا به قرمزی چشم و تاری دید را به دنبال دارد.

سردرد ناشی از استرس چنانچه با علائم و عوارض شدیدی همچون حالت تهوع و استفراغ و … همراه باشد نه تنها قرمز شدن چشم بلکه منجر به کاهش بینایی را نیز می‌شود.

نکته قابل توجه این است که اضطراب و استرس و تنش بر سیستم بینایی تاثیر مستقیم می‌گذارد و این سردرد و استرس با استفاده طولانی از کامپیوتر و یا سایر اموری که به چشم آسیب جدی وارد می‌کند. شخص با کاهش استرس می‌تواند امکان ابتلا را کاهش دهد.

تحقیق جدیدی توسط پروفسور برنارد سبل، مدیر مؤسسه روانشناسی پزشکی در دانشگاه مگدبورگ در آلمان انجام شد. پروفسور سبل و همکارانش در مقاله خود توضیح می دهند که استرس مداوم باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود که می‌تواند بر سیستم عصبی عروقی و سمپاتیک ما تأثیر منفی بگذارد و این به نوبه خود، بر مغز و چشم ما تأثیر می گذارد که ممکن است منجر به شرایطی مانند گلوکوم و نوروپاتی نوری شود و در نهایت منجر به از بین رفتن کامل بینایی می شود.

استراتژی‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، تکنیک های مدیریت استرس یا مشاوره روانشناختی ممکن است برای بازگرداندن بینایی و بهبود سلامت چشم مفید باشد.

چنین تکنیک هایی نه تنها باید مکمل درمان باشند بلکه باید از آنها برای پیشگیری نیز استفاده کرد. البته مطالعات بالینی بیشتری برای تأیید یافته های آنها و ارزیابی اثربخشی استراتژی های مختلف کاهش استرس برای کاهش سرعت از بین رفتن تدریجی بینایی لازم است.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع allaboutvision medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید