ویروس کرونا چیست، نحوه پیشگیری و درمان آن چگونه است؟

ویروس کرونا خانواده­ بزرگی از ویروس­ها هستند که بر طبق مراکز کنترل و پیشگیری (CDC) می­توانند سبب بیماری­های تنفسی شوند. بیشتر افراد در یک‌ زمان از زندگی­شان ویروس آلوده می­شوند ولی علائم معمولاً خفیف تا متوسط هستند. در برخی موارد، ویروس‌­ها می­‌توانند بیماری مجرای تنفسی تحتانی مانند پنومونی (ذات‌ الریه) و برونشیت ایجاد کنند.

ویروس کرونا در میان حیوانات سرتاسر جهان شایع هستند ولی تنها تعداد انگشت ­شماری از آن­ها شناخته‌شده‌اند که روی انسان تأثیر می­گذارند. ندرتاً، ویروسهای کرونا می­توانند تکامل یابند و از حیوانات به انسان­ها منتشر شوند. این اتفاقی است که در مورد کرونا شناخته‌شده تحت عنوان کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-COV) و کروناویروس سندرم تنفسی حاد شدید (SARS-COV) رخ داد که هردو با ایجاد علائم شدیدتر شناخته می­شوند.

ویروس کرونا جدید از کجا آمده است؟

از زمانی که ویروس برای اولین بار در ووهان چین در افرادی که از یک فروشگاه غذای دریایی محلی و حیوانات (به نام فروشگاه غذای دریایی هوانان) بازدید کرده بودند، پیدا شد، مقامات تنها توانستند بگویند که احتمالاً از حیوان به انسان منتقل‌شده است. در یک مطالعه­‌ی جدید، محققان توالی ژنتیکی 2019-Ncov را با توالی­هایی که در مجموعه توالی­های ویروسی وجود داشتند مقایسه کردند و دریافتند که نزدیک­ترین ویروس­ها دو کرونا ویروسی بودند که منشأ در خفاش­ها داشتند؛ هردوی آن­ها 88% توالی ژنتیکی مشترک با توالی ژنتیکی 2019-nCOV داشتند.

بر اساس این نتایج نویسندگان گفتند که 2019-nCOV احتمالاً منشأ در خفاش­ها دارد. بااین ­حال، هیچ خفاشی در فروشگاه غذای دریایی هوانان فروخته نشده بود که نشان می­دهد که یک حیوان شناسایی نشده­ دیگر به‌عنوان سرآغاز انتقال ویروس به انسان بوده است.

یک مطالعه قبلی مارها را که در فروشگاه غذای دریایی هوانان فروخته می­شدند، به‌عنوان منبع احتمالی 2019-nCOV مطرح کرد. با این ­حال، برخی متخصصان این مطالعه را نقد کردند و گفتند روشن نیست که آیا ویروس کرونا می­‌تواند مارها را آلوده کند یا خیر.

آیا کرونا یک اسم رسمی دارد؟

نه ویروس و نه بیماری که ایجاد می­کند هنوز اسم رسمی ندارند. در 30 ژانویه، سازمان سلامت جهانی (WHO) پیشنهاد کرد که بیماری را «بیماری تنفسی حاد 2019-Ncov» و ویروس را «2019-nCOV» بنامند (در این اسم n مخفف novel (جدید) و COV مخفف کرونا ویروس است). WHO باید به دنبال تائید سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE) و سازمان خواروبار جهانی (FAO) برای این اسامی باشد. تصمیم نهایی در نام رسمی ویروس بر طبق WHO توسط کمیته­ی طبقه­بندی بین­المللی ویروس­ها گرفته می­شود.

در یک گزارش چاپ‌شده در 29 ژانویه، محققان در چین به این بیماری تحت عنوان ویروس کرونا جدید (2019-nCoV)-پنومونی عفونی یا NCIP اشاره کردند.

WHO بر اساس بهترین اقدامات سازمان برای نام­گذاری بیماری­های عفونی جدید انسانی، نام­گذاری ویروس جدید را بر اساس مکان­های جغرافیایی، افراد، گونه­‌ها یا کلاس‌­های حیوانات یا غذاها منع کرده است. در عوض، WHO استفاده از اصطلاحات توصیفی از بیماری مانند «بیماری تنفسی» و «سندرم نورولوژیک» و همچنین «شدید» یا «پیش­رونده» را تشویق می­کند. این سازمان همچنین می­گوید که اگر یک پاتوژن شناخته‌شده است باید به‌عنوان بخشی از نام بیماری به کار رود.

آیا ویروس کرونا می‌­تواند بین افراد منتقل شود؟

نحوه انتقال ویروس کرونا

بله بر طبق گزارش­ها ویروس از فردبه‌فرد در بسیاری بخش­های چین و سایر کشورها بنا بر گفته­ی CDC منتشرشده است. در 30 ژانویه، CDC اولین مورد انتشار فردبه‌فرد را در ایالات­متحده شناسایی کرد.

از این نظر که یک نفر چگونه ویروس را می­گیرد، CDC می­گوید که کرونا ویروس انسانی به‌طور شایع بین فرد آلوده و دیگران این‌گونه منتشر می­شوند:

  • هوا (از ذرات ویروسی ناشی از سرفه و عطسه)
  • تماس فردی نزدیک (لمس یا دست دادن)
  • یک شی یا سطح با ذرات ویروسی روی آن (سپس تماس دست­ها با دهان، بینی یا چشم­ها قبل از شستن دست­ها)
  • به ندرت از طریق آلودگی مدفوعی.

علائم ویروس کرونا جدید

علائم کرونا ویروس جدید طبق CDC شامل تب، سرفه، دشواری در تنفس است. CDC می­گوید برآورد می­شود که علائم ممکن است به‌ محض 2 روز یا 14 روز پس از مواجهه ظاهر شوند. مطالعه­‌ی NEJM که در 29 ژانویه چاپ شد، تخمین زد که به‌طور متوسط افراد علائم را حدود 5 روز بعد از آلودگی نشان می­دهند.

درمان کرونا

طبق CDC درمان خاصی برای آلودگی با کرونا ویروس وجود ندارد و بیشتر مردم خودشان بهبود می­یابند؛ بنابراین، درمان شامل استراحت و دارو برای تسکین علائم است. یک مرطوب­کننده­ی هوا یا دوش داغ می­تواند گلودرد و سرفه را تسکین دهد. اگر بیماری خفیف دارید، باید مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید ولی اگر در مورد علائمتان نگران هستید باید یک مراقب سلامت ببینید. (این­ها توصیه­هایی برای همه­ی کرونا ویروس­هاست و تنها هدف آن ویروس جدید نیست).

هیچ واکسنی برای کرونا ویروس جدید وجود ندارد ولی محققان در موسسه­ی سلامت ملی ایالات­متحده تائید کردند که در مراحل اولیه­ی ساخت یک. واکسن هستند. مقامات برنامه دارند که فاز 1 یک کار آزمایی بالینی برای یک واکسن قوی را طی 3 ماه آینده انجام دهند این را دکتر آنتونی فوچی مدیر موسسه­ی ملی آلرژی و بیماری­های عفونی در یک کنفرانس خبری در 28 ژانویه گفت.

فوچی گفت: محققان همچنین روی جمع­آوری نمونه­های ویروس برای طراحی درمانی که سلول­های ایمنی بیماران را آموزش می­دهد که ویروس را شناسایی و نابود کنند، کار می­کنند.

دوره کمون

دوره کمون در واقع دوره ای است که طول می­کشد تا علائم ظاهر شوند. علائم ویروس کرونا جدید 2019-nCoV ممکن است بعد از 2 تا 14 روز ظاهر شوند (محدوده‌های تخمینی از 2-10 روز، 2-14 روز و 10-14 روز متفاوت است، جزئیات را ببینید) که طی آن ویروس واگیردار است ولی بیمار هیچ علائمی نشان نمی­دهد (انتقال بدون علامت).

سن و شرایط افراد متبلا به کرونا

فرد مبتلا به ویروس کرونا

بر طبق گزارش موقعیت WHO شماره 7 که در 27 ژانویه منتشر شد:

  • میانگین سن موارد شناسایی‌شده خارج از چین 45 سال و در محدوده­ی 2 تا 74 سال بوده است.
  • 71% موارد مرد بودند.

WHO در پرسش و پاسخ افسانه زدایانه­اش به این سؤال پرداخت: «آیا کرونا ویروس جدید به دنبال افراد سالخورده­‌تر است یا افراد جوان­‌تر هم در معرض ابتلا هستند؟» با این پاسخ:

  • افراد در همه سنین می­توانند توسط ویروس کرونا جدید آلوده شوند.
  • افراد مسن­تر و افراد دچار مشکلات پزشکی قبلی (مانند آسم، دیابت، بیماری قلبی) به نظر می­رسد که نسبت به بیماری شدید توسط این ویروس آسیب­پذیرتر هستند.

موارد شدید 30 ساله‌­ها

اطلاعات دموگرافیک نشان می­دهد که کرونا می­تواند برای افراد در هر سنی خطرناک باشد و می­تواند از آنچه در مورد دو بیمار در فرانسه که تحت مراقبت ویژه در پاریس هستند، نشاءت بگیرد: یک زوج جوان 30 و 31 ساله که هر دو شهروند چین و اهل ووهان هستند و زمانی که در 18 ژانویه به پاریس رسیدند علائم را داشتند.

کمیته­ بهداشت ملی چین جزئیات اولین 17 مرگ­ و میر را تا ساعت 24 بعد از ظهر 22 ژانویه 2020 گزارش کرد. مرگ­ها شامل 13 مرد و 4 زن بودند. میانگین سنی مرگ­ و میر 75 سال بود (در بازه­ی 48-89).

آمار به‌ روز جهان (Worldometer) پژوهش بیشتری روی دموگرافیک موردها و مرگ ­و میرها انجام می­دهد و به‌زودی یافته­‌ها را به‌روز می­کند.

پیشگیری از کرونا

پیشگیری از کرونا

بر طبق CDC بهترین راه برای پیشگیری از آلودگی با کرونا اجتناب از مواجهه با ویروس است. در کل، CDC کارهای ذیل را توصیه می­کند تا از انتشار ویروس تنفسی جلوگیری شود:

  • دست­هایتان را دست­کم به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید
  • از لمس دهان، بینی و چشمانتان با دست­های شسته نشده خودداری کنید
  • از تماس نزدیک با بیماران خودداری کنید
  • وقتی بیمار شدید در خانه بمانید و متناوباً سطوح و اشیا لمس شده را تمیز و عفونت‌زدایی کنید.

CDC می­گوید، اگر به چین سفر می­کنید، باید از تماس با افراد بیمار خودداری کنید، از حیوانات مرده و زنده، فروشگاه‌­های حیوانات یا محصولات حیوانی که از حیواناتی مانند گوشت نپخته می‌­آیند، دوری‌کنید.

CDC می­گوید، افرادی که به چین سفرکرده‌اند و با علائم تب، سرفه و دشواری در تنفس در دو هفته­ پس از سفر، بیمار می­شوند باید بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی بروند و از قبل به کارکنان پزشکی در مورد سفر اخیرشان اطلاع بدهند.

چه‌کاری در مورد کرونا ویروس بکنیم؟

هیچ واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد تا به پیشگیری از آلودگی به کرونا کمک کند پس همان کاری را بکنید که در سرماخوردگی می‌­کنید:

  •  دست­هایتان را کامل با آب گرم و صابون یا با یک شوینده­ با پایه­ی الکلی بشویید.
  • دستان و انگشت­هایتان را از دهان، چشم­ها و بینی دورنگه دارید.

از تماس نزدیک با افراد آلوده خودداری کنید.

ویروس کرونا  را به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می­کنید، درمان کنید:

  • زیاد استراحت کنید.
  • مایعات بنوشید.

داروهای بدون نسخه برای گلودرد و سرفه دریافت کنید. ولی به کودکان و نوجوانان کوچک‌تر از 19 سال آسپرین ندهید؛ از ایبوپروفن یا استامینوفن به‌جای آن استفاده کنید.

یک مرطوب­ کننده­ هوا یا دوش پر بخار هم می­تواند یک گلوی دردناک را التیام دهد.

حتی وقتی‌که کرونا سبب MERS یا SARS در سایر کشورها می­شوند، کرونا ویروس شایع در ایالات‌متحده یک تهدید جدی برای یک بزرگ­سال سالم نیست. اگر مریض شدید، علائمتان را درمان کنید و درصورتی­ که بدتر شدید یا علائم برطرف نشد با دکتر تماس بگیرید.

تست کرونا در خانه

برای دادن تست کرونا در خانه کافی است به سامانه رسمی و اعلام شده زیر مراجعه کنید:

شماره تماس در مورد کرونا

شماره تماس ۴۰۳۰ از روز پنج شنبه ۸ اسفند ماه ۹۸ برای پاسخگویی به سوالات مردم در مورد ویروس کرونا راه اندازی شده است.

امتیاز به مطلب post
منبع worldometers webmd livescience

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. زهرا می‌نویسد

    با عرض سلام رفتم دکتر متخصص عفونی آزمایش دادم گویا مثبت بود بهم قرص تامیفلو ودو قرص دیگه داد قرص هیدروکسی رو گرفتم اما دو قرص دیگه رو پیدا نکردم خواستم بگم چه کار باید کنم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید