طرز تهیه نان خانگی بدون فر + طرز تهیه نان تابه ای خانگی

تهیه نان روی گاز جایگزین مناسبی برای استفاده از فر است. پخت روی اجاق گاز می تواند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز باشد. طرز تهیه نان خانگی بدون فر راحت است و می توان در خانه به راحتی با وسایل خیلی ساده نان را پخت. در این شرایط که ویروس کرونا در ایران همه‌گیر شده است، ضدعفونی کردن خانه کافی نیست و تهیه نان روی گاز می‌تواند ضامن سلامتی شما باشد.

در ادامه مراحل طرز تهیه نان خانگی بدون فر را خدمتتان عرض می‌کنیم که شامل سه قسمت اصلی است:

  • قسمت ۱: ساخت کوره هلندی
  • قسمت ۲: آماده کردن خمیر
  • قسمت ۳: پخت نان در کوره

سپس در انتهای مقاله روش دیگری برای طرز تهیه نان روی گاز و به کمک ماهیتابه به شما آموزش خواهیم داد که اصطلاحاً‌ به آن طرز تهیه نان تابه ای خانگی می‌گوییم.

قسمت ۱: ساخت کوره هلندی

ایجاد کوره هلندی در خانه

برای ساخت کوره هلندی مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب یک قابلمه بزرگ

هر چه وزن قابلمه بیشتر باشند ، بهتر است. توصیه می‌کنیم قابلمه چدن انتخاب کنید که هم سنگین است و هم نسوز. اگر تصمیم دارید از قابلمه با جنس سبک‌تری مانند آلومینیوم استفاده کنید، این قابلمه را فقط برای پخت روی اجاق گاز استفاده کنید ، زیرا احتمالاً کف آن کمی سوزانده می شود.

ایجاد پایه حرارتی

ایجاد پایه حرارتی

چیزی را در قسمت پایین و وسط قابلمه قرار دهید. این به پایه ای تبدیل می شود که ماهی‌تابه روی آن قرار می‌گیرد و اجازه می دهد تا هوا زیر ماهیتابه جریان داشته باشد. همچنین باعث می شود تا ماهیتابه را مستقیماً روی حرارت قرار ندهید و در نتیچه از سوختگی کف نان جلوگیری کنید.

  • می‌توانید از برخی قطعات شکسته کاشی ضخیم استفاده کنید. از سنگ های مسطح یا کوچک نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • گزینه دیگر،  یک قوطی ماهی تن خالی است. مطمئن شوید که کاغذ برداشته شده و آن را در کف قابلمه قرار دهید.

ظرفی که بتوان داخل قابلمه بزرگ‌تر گذاشت

ساخت کوره هلندی

از یک ماهیتابه دیواره‌بلند یا از یک کاسه پیرکس ( دقت کنید شیشه کاسه معمولی نباشد) استفاده کنید که بتواند گرما را تحمل کند. گزینه های دیگر یک تابه نان فلزی یا سرامیکی است. ظرف را در بالای قابلمه قرار دهید. اگر از یک تابه مستطیل‌شکل استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که داخل قابلمه جا می‌شود.. ارتفاع این ماهیتابه یا ظرف نباید از لبه قابلمه بلند‌تر باشد.

توجه: نباید ظرفی که انتخاب ‌می‌کنید خیلی فیت باشد، چراکه نیاز است حرارت اطراف ماهی‌تابه نیز جاری باشد.

انتخاب درب برای قابلمه

طرز تهیه نان قابلمه ای

این درب باید به نحوی باشد که ظرف داخل قابلمه به خوبی داخل قابلمه فیت شود و از طرفی به اندازه کافی مرتفع باشد که اجازه دهد نان حین پخت پف کند و بالا بیاید.

اگر مشکل پیدا کردن درب مناسب را دارید، سعی کنید از درب یک قابلمه بزر‌گتر استفاده کنید تا قسمت بالای قابلمه را بپوشاند.

درب قابمله را محکم‌ کنید

درب کیپ برای قابلمه

مهم است که درب قابلمه کیپ باشد تا هرچه بیشتر حرارت و گرما در داخل کوره هلندی حبس شود. برای حفظ حرارت، استفاده از درب دوم روی قابلمه مفید است تا گرما را درون کوره نگه دارد. اگر درب قابمله شما دارای سوراخ بخار است، سعی کنید آن را با پیچ ، واشر و مهره ا استیل بپوشانید تا حرارت به بیرون منتقل نشود.

قسمت ۲: آماده کردن خمیر

طرز تهیه نان خانگی بدون فر : آماده کردن خمیر

یکی از مراحل مهم طرز تهیه نان خانگی بدون فر و یا همان طرز تهیه نان قابلمه ای این است خمیر خود را آماده کنید. به این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

مواد تشکیل دهنده نان

برای تهیه نان خانگی ساده مواد زیر را لازم خواهید داشت:

  • ۳ فنجان آرد معمولی
  • ۱ قاشق چای خوری مخمر
  • ۲ قاشق غذاخوری نمک
  • ۱ و ۲/۳ لیوان آب گرم

این مواد تشکیل دهنده اولیه و پایه هستند، اما می توانید گیاهان خشک را به سلیقه خود اضافه کنید. برخی گیاهان مناسب رزماری یا آویشن است.

توجه: اگر ماهی‌تابه شما کوچک است لازم است نصف این مواد را استفاده کنید.

مخلوط کردن موارد لازم

مخلوط کردن موارد لازم برای تهیه نان خانگی

مواد لازم برای تهیه نان خانگی که در بالا اشاره شد را در یک کاسه ریخته و خوب مخلوط کنید. دقت کنید که قبل از اضافه کردن آب گرم، مواد را خوب ترکیب کنید. سپس آنقدر خمیر را ورز دهید تا همه چیز به طور یکدست مخلوط شود. توجه کنید که خمیر باید کمی چسبناک باشد.

استراحت دادن به خمیر

استراحت دادن به خمیر

کاسه را با پلاستیک بپوشانید و به مدت 18 تا 24 ساعت صبر کنید. مخمر اجازه می دهد تا خمیر پف کند. همچنین ممکن است حباب های قابل رویت روی سطح خمیر ایجاد کند.

استفاده از دستمال آشپزخانه

استفاده از دستمال آشپزخانه برای خمیر

خمیررا از کاسه جدا کرده و آن را روی یک سطح پوشیده شده از آرد قرار دهید. توپ خمیر را نصف کرده و سپس لبه‌های آن را به هم بچسبانید. این خمیر را در یک دستمال یا حوله آشپزخانه آغشته به آرد قرار دهید و بگذارید 2 ساعت دیگر بماند تا وقتی که بتوانید انگشت خود را حدود ۲-۳ سانت در آن فرو برده و بردارید و خمیر بتواند به حالت اول برگردد.

قسمت ۳: پخت نان در کوره

گام سوم طرز تهیه نان خانگی بدون فر پخت نان در کوره‌ای است که در مرحله اول توضیح دادیم.

فر هلندی را روی گاز بگذارید تا گرم شود

فر هلندی را روی بزرگترین مشعل گاز قرار دهید تا خوب گرم شود و هر دو درب آن را رویش بگذارید. مشعل را روی حرارت زیاد روشن کنید. بگذارید حرارت بالا به مدت 5 دقیقه کوره هلندی را گرم کند. بعد از پنج دقیقه، حرارت شعله را روی حد وسط قرار دهید.

خمیر را درون قابلمه قرار دهید

قرار دادن خمیر درقابلمه

تمام قسمت های داخل ماهیتابه را با آرد بپوشانید. همچنین می‌توانید کف و دور ماهی‌تابه را با روغن چرب کنید و سپس به میزان کافی آرد بریزید و ماهی‌تابه را تکان دهید تا تمام قسمت های آن پوشیده از آرد شود. خمیر باید به خوبی در قابلمه جا بگیرد. خمیر در حین پخت بیشتر پف می‌کند، بنابراین نباید ارتفاع آن بیشتر از قابلمه باشد.

قابلمه را درون فر هلندی قرار دهید

با استفاده از دستگیره مخصوص فر، دربهای فر هلندی را برداشته و آنها را روی یک سطح ضد گرما قرار دهید. ماهیتابه خود را با دقت در مرکز کوره هلندی قرار دهید و مواظب باشید دستان خود را نسوزانید. اطمینان حاصل کنید که اطراف ماهیتابه فضای کافی وجود دارد تا حرارت بتواند اطراف ماهیتابه جریان داشته باشد.

نان را بپزید

با استفاده از دستگیره مخصوص فر، هر دو درب کوره هلندی را قرار دهید. حدود 30 دقیقه نان را بپزید. بعد از 20 دقیقه آن را بررسی کنید که آیا برشته شده است یا نه. بعد از نیم‌ساعت نان شما آماده است، فقط باید بررسی کنید که هیچ قسمتی از آن خمیری مانند نیست که در غیر این صورت زمان بیشتری باید بگذارید تا نان بپزد.

نان را درون بشقاب قرار دهید

 نان خانگی بدون فر

درپوش ها و ماهیتابه را به کمک دستگیره فر از کوره هلندی در بیاورید. با دقت نان را از ماهیتابه جدا کنید. باید به راحتی با یک تکان دادن نان از ماهیتابه جدا شود، چراکه تابه خود را از قبل آغشته به آرد کرده بودید. توجه کنید که کف نان به طرز قابل توجهی بیشتر از قسمت‌های بالایی پخته شده است.

طرز تهیه نان تابه ای خانگی

در ادامه طرز تهیه نان تابه ای بدون نیاز به فر را توضیح می‌دهیم. مراحل زیر را انجام دهید.

طرز تهیه خمیر

تهیه خمیر

  • ۲ و ۱/۴ قاشق چایخوری مخمر فوری و 2 قاشق چایخوری شکر را در 3/4 فنجان آب گرم هم بزنید. بگذارید این ترکیب 5 دقیقه بماند.
  • 2 فنجان آرد و 1 قاشق چایخوری نمک را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید.
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و سایر مواد را به کاسه اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید تا هیچ نقطه خشکی وجود نداشته باشد و خمیر چسبنده باشد.
  • خمیر را  خمیر را از کاسه به یک سطح صاف آغشته شده به آرد منتقل کرده و به مدت 10 دقیقه آن را ورز دهید.
  • کاسه را روغنی کنید تا خمیر نچسبد و خمیر را دوباره داخل کاسه قرار دهید.
  • کاسه را بپوشانید و بگذارید خمیر به مدت 30 دقیقه استراحت کند.

خمیر را شکل دهید

خمیر را به 6 تکه خرد کنید. هر قطعه را در یک کف دست خود بچرخانید و سپس آن را روی یک سطح آردی قرار دهید. با استفاده از یک وردنه، خمیر را به صورت دایره مسطح در بیاورید. قطر خمیر حدود ۲۰ سانتی‌متر باید باشد.

ماهیتابه را آماده کنید

یک تابه را در بالای اجاق گاز گرم کنید. گرما را در حد متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید تابه گرم شود. یک ماهیتابه چدنی برای پراکندگی گرما به بهترین وجه کار می کند. البته میتوانید از هر نوع تابه‌ای استفاده کنید. کف تابه را با روغن یا کره بپوشانید.

نان را بپرزید

طرز تهیه نان تابه ای خانگی

یک دایره خمیر را درون ماهیتابه قرار دهید و صبر کنید تا به به مدت 30 ثانیه بپزید. برای برگرداندن نان از قاشق‌های پهن می‌توانید کنید. طرف دیگر را به مدت 1.5 دقیقه بگذارید بپزید، سپس دوباره نان را برگردانید و 1.5 دقیقه دیگر طرف اصلی را بگذارید بپزید. برای پنج قسمت دیگر مرحله به مرحله این روش را تکرار کنید. دقت کنید، برای اینکه نان شما مزه روغن سوخته برندارد، بهتر است پس از پخت هر دونان ماهیتابه را شسته و روغن آن را عوض کنید.

توجه کنید که:

  • هنگام پخت نان باید پف کند.
  • با این روش ‌میتوانید هر دو طرف را برشته کنید.
3.2/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید