کلونازپام چیست ؛ موارد استفاده، عوارض و نکات مهم

کلونازپام برای جلوگیری و کنترل تشنج استفاده می‌شود. این دارو به عنوان داروی ضد تشنج در کودکان یا ضد صرع کوچک شناخته شده است. همچنین برای درمان حملات ناشی از ترس نیز از آن استفاده می‌شود. کلونازپام با آرام کردن مغز و اعصاب شما کار می‌کند. این دارو متعلق به طبقه ای از داروها به نام بنزودیازپین ها است.

عوارض

تهوع

عوارض جانبی شایع تر کلونازپام عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • حرکات لرزان و راه رفتن ناپایدار
  • سرگیجه
  • افسردگی
  • خستگی
  • مشکلات حافظه
  • یبوست یا اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ

با مصرف این دارو ممکن است از بین رفتن هماهنگی یا افزایش تولید بزاق رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، باید سریعاً به پزشک یا داروساز اطلاع داده شود. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است چرا که تشخیص داده است که سود آن بیش از عوارض جانبی آن خواهد بود. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

تعداد کمی‌از افراد که برای بعضی شرایط مانند تشنج، اختلال دو قطبی یا درد از داروی ضد تشنج استفاده می‌کنند، ممکن است حالاتی مانند افسردگی، افکار/ اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی و روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده یا افراد مراقب شما متوجه تغییرات غیرمعمول یا ناگهانی در روحیه، افکار یا رفتار خود شدید، فوراً به پزشک اطلاع دهید از جمله: سردرگمی، مشکلات حافظه، علائم افسردگی، افکار / تلاش برای  خودکشی یا افکار مربوط به آسیب رساندن به خود.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم واکنش آلرژیک جدی، فوراً تقاضای فوریت های پزشکی نمایید، علائمی‌از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

موارد اشاره شده کلیه عوارض جانبی احتمالی را در برنگرفته است. لذا اگر مواردی را مشاهده کردید که در فوق ذکر نشده بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

کلونازپام در بارداری

کلونازپام و دیگر بنزودیازپین ها در صورتی که توسط زنان باردار در سه ماهه اول خود مصرف شود، می‌تواند با آسیب های جنین، از جمله ناهنجاری های مادرزادی همراه باشد. بهتر است از مصرف کلونازپام در سه ماهه اول و احتمالاً در طول بارداری اجتناب شود.

مصرف میوه به در بارداری

مصرف بیش از حد کلونازپام

اگر فردی بیش از این دارو را مصرف کند، علائم جدی از قبیل از هوش رفتن یا مشکل تنفسی در وی پدید می‌آید، در چنین شرایطی فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، سردرگمی، از دست دادن هوشیاری، رفلکس های آهسته یا کاهش یافته باشد.

آیا کلونازپام اعتیادآور است؟

کلونوپین که به عنوان کلونازپام نیز شناخته می‌شود، یک داروی آرام بخش است که به عنوان ضد اضطراب و ضد تشنج نیز تجویز می‌شود. این دارو نوعی داروی بنزودیازپین است که بسیار اعتیاد آور است.

آیا کلونازپام خواب آور است؟

کلونازپام از خانواده بنزودیازپین ها است که ده ها سال است که از آنها به عنوان خواب آور استفاده می‌شود. البته موارد استفاده دیگری از جمله درمان اضطراب، تشنج و اسپاسم عضلانی نیز دارند.

به طور کلی، این داروها می‌توانند برای کمک به خواب بسیار مفید باشند، اما باید با احتیاط مصرف شوند زیرا در صورت استفاده طولانی مدت شبانه به اندازه کافی باعث ایجاد وابستگی، تحمل به دارو و بیخوابی دوباره می‌شود. وابستگی کاملاً واضح است و به معنای آن است که شخص بدون دارو نمی‌تواند بخوابد. تحمل بدان معنی است که برای رسیدن به همان تأثیر، باید دوز دارو به صورت مکرر افزایش یابد. این اعتیاد نیست ولی اغلب با آن اشتباه گرفته می‌شود.

عوارض نخوابیدن در شب

تداخل دارویی کلونازپام

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. موارد اشاره شده در این مقاله دربرگیرنده تمام تداخلات احتمالی دارویی نیست. لیستی از تمام داروهایی را که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی و داروهای گیاهی) نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، داروهای خود را شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: ارلیستات، سدیم اکسیبات.

در صورت مصرف این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود، احتمال بروز عوارض جانبی جدی مانند تنفس آهسته یا کم عمق، خواب آلودگی و سرگیجه) افزایش می‌یابد. در صورت مصرف محصولات دیگری مانند مخدرهای تسکین دهنده درد یا تسکین دهنده سرفه (مانند کدئین، هیدروکدون)، الکل، ماری جوانا (حشیش)، داروهایی برای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، داروهای آرامش عضلانی (مانند کاریزوپودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب های روی تمام داروهای خود را (از جمله آلرژی یا محصولات سرماخوردگی و سرفه) بررسی کنید زیرا این مواد ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در رابطه با نحوه استفاده مطمئن از داروها سوال کنید.

مترجم: حسین مقدس زاده

امتیاز به مطلب post
منبع webmd

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. عباس نژاد می‌نویسد

    من از داروی دپاکین استفاده میکردم اما امشب خیلی حالم بد بود خواب نداشتم از داروی کلونازپام نصف استفاده کردم ایا مشکلی برام پیش میاد

    1. ناشناس می‌نویسد

      اب زیاد بخور وکمی حرکت کن

    2. ناشناس می‌نویسد

      نه ولی اب زیاد بخور

  2. عباس نژاد می‌نویسد

    من قرص دپاکین مصرف میکردم امشب کلونازپام نصف خوردم ایا مشکلی پیش میاد

  3. مجید می‌نویسد

    سلام چهار تا دونه دیازپام باهم خورده دوستم ولی هیچ علائمی جز خواب آلودگی ندارع اگ بخوابه مشکلی ندارع؟

  4. مجید می‌نویسد

    سلام چهار تا دونه دیازپام باهم خورده دوستم ولی هیچ علائمی جز خواب آلودگی ندارع اگ بخوابه مشکلی ندارع؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید