آشنایی با معیار نوروود برای اندازه‌گیری وسعت طاسی با الگوی مردانه

معیار نوروود (یا معیار همیلتون-نوروود) سیستم طبقه‌بندی برای اندازه‌گیری وسعت طاسی با الگوی مردانه است. مردان معمولاً در طول چندین دهه موهای خود را به شکل یکی از الگوهای رایج متعدد از دست می‌دهند. معیار نوروود تصاویر قابل ارجاعی را ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده مراحل مختلف طاسی است.

پزشکان، محققان و جراحان کاشت مو از معیارهای طبقه‌بندی متعدد دیگری هم استفاده می‌کنند. برخی معیارهای طبقه‌بندی برای هر دو جنس یا فقط برای طاسی با الگوی زنانه است.

اما معیار نوروود، نوعی معیار اندازه‌گیری است که معمولاً پزشکان برای اندازه‌گیری میزان طاسی با الگوی مردانه استفاده می‌کنند. این معیار مرجعی است برای تشخیص وسعت طاسی، صحبت درباره گزینه‌های درمانی و سنجش تأثیرگذاری درمان.

7 مرحله ریزش مو چیست؟

معیار نوروود، هفت مرحله دارد. هر مرحله، شدت و الگوی ریزش مو را می‌سنجد.

  • مرحله 1. ریزش مو یا پس‌روی قابل توجه خط رویش دیده نمی‌شود.
  • مرحله 2. پس‌روی کمی در خط رویش اطراف شقیقه‌ها دیده می‌شود. به آن خط رویش بزرگ‌سالان هم گفته می‌شود.
  • مرحله 3. اولین نشانه‌های طاسی قابل توجه بالینی ظاهر می‌شود. خط رویش در هد دو شقیقه عمیقاً پس‌روی می‌کند و شکل آن شبیه M، U یا V است. نواحی پس‌روی کاملاً طاس یا تنک هستند.
  • مرحله 3 ورتکس. خط رویش در مرحله 2 باقی می‌ماند اما ریزش قابل توجهی در بالای سر (ورتکس) دیده می‌شود.
  • مرحله 4. پس‌روی خط رویش شدیدتر از مرحله 2 است و ناحیه ورتکس طاس یا تنک است. دو ناحیه ریزش مو با نواری از مو که به موهای باقیمانده در اطراف سر متصل است از هم جدا شده‌اند.
  • مرحله 5. دو ناحیه ریزش مو وسیع‌تر از مرحله 4 است. هنوز هم از هم جدا هستند اما نوار موی بین آن‌ها باریک‌تر و تنک‌تر است.
  • مرحله 6. نواحی طاس در شقیقه‌ها به ناحیه طاس ورتکس می‌پیوندد. نوار موی بالای سر از بین رفته یا تنک شده است.
  • مرحله 7. شدیدترین مرحله ریزش مو که فقط نواری از مو در اطراف سر باقی می‌ماند. این موها معمولاً پرپشت نیستند و شاید نازک باشند.
  • رده الف نوروود. رده الف معیار نوروود کمی متفاوت است و پیشروی ریزش موی آن چندان شایع نیست. تفاوت‌های اصلی آن با دیگر رده‌ها این است که خط رویش به‌صورت متحدالشکل و یکنواخت پس‌روی می‌کند و جزیره مو در وسط باقی نمی‌گذارد و ناحیه طاس در ورتکس وجود ندارد اما خط رویش مستقیماً از جلو به عقب پس‌روی می‌کند.
    طبقه‌بندی نوروود

طاسی با الگوی مردانه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ریزش مو تا معاینه و سابقه پزشکی تشخیص داده می‌شود. اکثر اشکال ریزش مو، طاسی با الگوی مردانه تشخیص داده می‌شوند اما اگر جوان باشید، زن باشید یا ریزش مویتان غیرطبیعی باشد، پزشک علل محتمل دیگر را هم درر نظر می‌گیرد.

متخصص پوست و مو یا متخصص ریزش مو پوست سرتان را معاینه می‌کند تا الگو و درجه ریزش مو را شناسایی کند. پزشک ممکن است چند عدد از موهایتان را بکشد تا فولیکول‌های مو را ارزیابی کند.

ریزش مو چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های ریزش مو وقتی بیشترین موفقیت را دارند که زود شروع شوند. کاهش سرعت ریزش مو راحت‌تر از تحریک رشد موهای جدید است. فولیکول‌هایی که تولید مو را متوقف کرده‌اند پس از حدود دو سال به خواب می‌روند و نمی‌توان دوباره آن‌ها را فعال کرد. وقتی ریزش مو شدید باشد، احتمالاً بهترین گزینه، جراحی است.

درمان‌های غیر تجویزی

درمان‌هایی که بدون نیاز به تجویز پزشک در دسترس هستند، عبارت‌اند از:

  • ماینوکسیدیل. ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگایین) که مستقیماً روی سر استعمال می‌شود می‌تواند از کم‌پشت شدن موها جلوگیری کند. همچنین، رشد موی بالای سر را تحریک می‌کند. می‌تواند با درمان‌های دیگر همراه شود.
  • دستگاه‌های لیزر. برس‌ها، شانه‌ها و دستگاه‌های متعدد دیگری در بازار وجود دارند که نور لیزر متصاعد می‌کنند و به‌عنوان درمانی برای ریزش مو تبلیغ می‌شوند. این دستگاه‌ها شاید رشد مو را تحریک کنند اما هنوز به لحاظ بالینی تأیید نشده‌اند.

درمان‌های تجویزی

پزشک بسته به شدن ریزش مو و میزان نتیجه‌بخش بودن درمان‌های غیر تجویزی شاید داروی فیناستراید (پروسکار، پروپسیا) را تجویز کند. فیناستراید قرصی است که سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی مردان تأیید کرده است. طبق آمار آکادمی درماتولوژی آمریکا، این دارو سرعت ریزش مو را در 88درصد مردان کاهش می‌دهد و موجب تحریک رشد مجدد موها در 66درصد آن‌ها می‌شود.

جراحی‌ها

برای درمان ریزش مو می‌توان به جراحی‌های پزشکی هم روی آورد، ازجمله:

  • کاشت مو. بخش‌هایی از پوست سر که رشد موی خوبی دارند برداشته می‌شوند و فولیکول‌های مو در نواحی طاس کاشته می‌شوند.
  • کاهش پوست سر. قسمت‌هایی از پوست طاس سر در جراحی برداشته می‌شود و قسمت‌هایی از پوست سر با رشد موی خوب به هم نزدیک‌تر می‌شوند. این روش را می‌توان با کاشت مو همراه کرد.
  • توسعه پوست سر. به مدت سه تا چهار هفته، دستگاه‌هایی زیر پوست سر قرار داده می‌شود تا پوست کشیده شود. این جراحی را می‌توان قبل از کاهش پوست سر یا به‌صورت درمانی مجزا انجام داد.
  • میکروپیگمنتاسیون پوست سر. تتوهای کوچکی روی پوست سر انجام می‌شود تا ظاهر سر تراشیده شده را ایجاد کند.

کاشت مو

علت ریزش مو با الگوی مردانه چیست؟

ریزش مو با الگوی مردانه به دلیل مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی اتفاق می‌افتد. ژن‌هایی که شما از والدین خود به ارث می‌برید عامل تعیین‌کننده حساسیت شما نسبت به هورمون‌هایی به نام آندروژن‌هاست، مخصوصاً هورمونی به نام دی‌هیدروتستسترون (DHT).

هر ساقه مو از فولیکول مو خارج می‌شود و معمولاً قبل از اینکه به فاز استراحت و ریزش برسد، دو تا شش سال رشد می‌کند. وقتی فولیکول رشد دادن موی جدید را شروع می‌کند، چرخه دوباره شروع می‌شود.

افزایش آندروژن‌ها در فولیکول‌های مو می‌تواند منجر به کوتاه شدن چرخه‌های رشد مو شود که فقط چند هفته یا چند ماه طول می‌کشند. DHT محرک روند نازک شدن مو می‌شود که موجب می‌شود موها کوتاه‌تر و کم‌پشت‌تر از قبل رشد کنند. درنهایت، فولیکول‌های مو به حدی کوچک می‌شوند که نمی‌توانند موهای جدید تولید کنند.

آیا روشی برای پیشگیری از ریزش مو با الگوی مردانه وجود دارد؟

پیشگیری و درمان ریزش مو در کنار هم معنا می‌دهند. ریزش مو در سنین مختلف و با سرعت‌های بسیار متفاوت اتفاق می‌افتد پس شما باید تصمیم بگیرید که چه زمانی اقدامات پیشگیرانه را شروع کنید. برای اکثر مردان درمان‌هایی مثل ماینوکسیدیل و فیناستراید برای پیشگیری از ریزش مو مؤثر بوده است.

نتیجه‌گیری

معیار نوروود، ابزاری است که شما و پزشکتان می‌توانید برای سنجش وسعت طاسی با الگوی مردانه از آن استفاده کنید. ریزش مو را در مراحل اولیه می‌توان با دارو درمان کرد. در مراحل بالاتر هم گزینه‌های جراحی متعددی وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید