راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد

اگر قبلا هرگز پوشک نوزاد را عوض نکرده‌اید ممکن است این کار برای شما طاقت‌فرسا باشد. با این حال، لازم است بدانید بعد از چند بار عوض کردن پوشک، بر این کار مسلط خواهید شد. همچنین اگر به تازگی بچه‌دار شده‌اید، فرزندتان فرصت زیادی برای تمرین پوشک عوض کردن در اختیار شما خواهد گذاشت. نوزادان به‌طورمعمول روزانه از هشت تا 10 پوشک نیاز دارند و تا زمانی که آموزش دستشویی رفتن را ندیده‌اند بیش از 35 هزار بار نیاز به تعویض پوشک دارند. در ادامه با راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد آشنا می‌شوید.

برای تعویض پوشک نوزاد به چه وسایلی نیاز دارید؟

قبل از پرداختن به راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد لازم است از کیفیت پوشک نوزاد هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل لازم برای این کار را آماده کرده‌اید. مطمئن شوید که پوشکی که برای فرزندتان تهیه کرده‌اید سایز مناسب او باشد. در صورت نیاز، کرم یا پماد پوشک را در دسترس قرار دهید. در صورتی که فرزندتان به‌شدت خود را کثیف کرده باشد ممکن است لازم باشد که لباسش را عوض کنید. بنابراین، یک لباس تمیز نیز در دسترس بگذارید. همچنین، شما برای تعویض پوشک نوزاد به دستمال مرطوب و جایی برای این کار نیاز دارید.

بسیاری از والدین از دستمال مرطوب برای پاک کردن ناحیه پوشک نوزاد استفاده می‌کنند، اما پوست یک نوزاد تازه متولدشده حساس است و متخصصان اطفال توصیه می‌کنند در هفته‌های اول زندگی فرزندتان از آب گرم و پارچه یا گلوله‌های پنبه‌ای استفاده کنید. قبل از دوماهگی نوزاد، استفاده از دستمال مرطوب‌هایی که سنتی هستند به ویژه آن مواردی که حاوی الکل هستند می‌توانند باعث تحریک و بثورات پوستی فرزندتان شوند.

بسیاری از والدین از میز تعویض یا پد تعویض روی زمین، تخت یا کاناپه استفاده می‌کنند. اگر از میز تعویض استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود از بندهای ایمنی استفاده کنید و دستورالعمل‌های پد را برای اتصال آن به میز دنبال کنید. اگرچه یک نوزاد تازه متولدشده خیلی حرکت نخواهد کرد، اما در 4 ماهگی کودک شما می‌داند که چگونه غلت بزند. تمرین ایمنی از همان ابتدا به شما کمک می‌کند وقتی کوچولوی شما شروع به حرکت می‌کند برای آن آماده باشید.

راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد

این دستورالعمل‌ها برای تعویض پوشک‌های یک‌بار مصرف است. اگر استفاده از پوشک پارچه‌ای را انتخاب کرده‌اید، مراحل اصلی تعویض هر دو نوع پوشک یکسان است. قبل از پرداختن به راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد، ذکر این نکته ضروری است که فارغ از سن فرزندتان هرگز او را در سطحی مرتفع بدون مراقبت رها نکنید.

  1. دست‌هایتان را بشویید. وسایل لازم را جمع‌آوری کنید و مطمئن شوید هر آنچه نیاز دارید در دسترس است.
  2. نوزاد خود را به حالت درازکش قرار دهید. کودک را به پشت بر روی سطح تعویض پوشک قرار دهید.
  3. بندهای پوشک را باز کنید. با گرفتن آرام مچ پا و بلند کردن نوزاد، کودک را از سمت پایین پوشک بلند کنید. اگر در پوشک، مدفوع زیادی وجود دارد می‌توانید نیمه بالایی پوشک را به‌آرامی به سمت نیمه پایین بکشید.
  4. پوشک کثیف را کنار بگذارید. آن را نزدیک خود قرار دهید اما نه در دسترس فرزندتان.
  5. کودک را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن فرزند دخترتان حتما او را از سمت جلو به عقب تمیز کنید تا او دچار عفونت نشود. ناحیه پوشک را کاملا تمیز کنید تا پوست نوزاد جوش نزند.
  6. زباله‌ها را کنار بگذارید. مواد تمیزکننده یک‌بار مصرف استفاده‌شده را در بالای پوشک کثیف قرار دهید.
  7. یک پوشک تمیز زیر باسن فرزندتان قرار دهید. مطمئن شوید بندهای پوشک در طرف زیر فرزندتان قرار گرفته‌اند. امروزه در بیشتر پوشک‌ها برای اینکه قسمت جلو نشان داده شود از علامت‌گذاری‌ها و شکل‌های رنگارنگ استفاده می‌شود.
  8. از پماد یا کرم استفاده کنید. قبل از بستن پوشک، از هر محصولی که پزشک برای جوش‌های پوستی فرزندتان توصیه کرده است استفاده کنید. انجام این مرحله پس از قرار دادن پوشک جدید در زیر کودک، به شما کمک می‌کند تا مجبور نشوید که پمادها را از روی سطح تعویض پوشک پاک کنید زیرا این کار گاهی اوقات بسیار دشوار است.
  9. پوشک جدید را ببندید. قسمت جلویی پوشک را از بالای شکم، بالا بکشید و بندهای پوشک را دور کودک ببندید. اگر فرزندتان شما تازه متولدشده است، از پوشاندن محل بند ناف تا زمانی که خشک شود و بیفتد، اجتناب کنید.
  10. پوشک کثیف را بپیچید. بندها را دور آن ببندید. سپس پوشک را در یک کیسه و سپس در سطل بیندازید.
  11. دست‌های خود و نوزادتان را بشویید. سطح محل تعویض پوشک را تمیز کنید. این مرحله به ویژه زمانی مهم است که فرزند شما بیمار باشد زیرا به شما در پیشگیری از آلودگی کمک می‌کند.

چند نکته مهم در مورد تعویض پوشک نوزاد

پس از پرداختن به موضوع راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد لازم است بدانید شما و فرزندتان در این زمینه به زودی با یکدیگر هماهنگ می‌شوید اما ممکن است راهکارهایی که در ادامه مطرح شده‌اند به این هماهنگی، بیشتر کمک کنند.

  • از تعویض پوشک در مناطق سرو غذا خودداری کنید. هرگز پوشک کثیف را در جایی قرار ندهید که روی آن غذا تهیه یا خورده می‌شود.
  • از ترشحات احتمالی و کریستال اوره در نوزاد آگاه باشید. نوزادان دختر ممکن است ترشح داشته باشند. کریستال اوره نیز گاهی اوقات ناشی از خوردن شیر از سینه مادر هستند اما می‌توانند نشانه کم آبی بدن نیز باشند.
  • با متخصص اطفال تماس بگیرید. اگر در پوست کودک خود بثوراتی مشاهده می‌کنید که پس از چند روز برطرف نمی‌شوند یا اگر به نظر می‌رسد این بثورات با درد و قرمزی همراه‌اند فورا با متخصص اطفال تماس بگیرید.
  • پوشک را خیلی سفت نکنید. اگرچه شما می‌خواهید از نشت ادرار یا مدفوع کودک جلوگیری کنید اما پوشک خیلی سفت باعث فشار بر روی معده فرزندتان می‌شود و باعث می‌شود او بیشتر بالا بیاورد. این امر به ویژه پس از تغذیه بیشتر صدق می‌کند.
  • در مراقبت از ریشه بند ناف و محل ختنه نوزاد، دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید.
  • در هنگام تعویض پوشک نوزاد، یک دست خود را بر روی او قرار دهید. این کار باعث می‌شود که وقتی در حال جستجوی وسیله‌ای هستید یا به اطراف نگاه می‌کنید، فرزندتان ایمن بماند.

بسیاری از والدین متوجه می‌شوند که زمان تعویض پوشک نوزاد زمان مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با اوست. در این موقعیت، شما بر روی فرزندتان خم شده‌اید، او را لمس می‌کنید و با او صحبت می‌کنید. اگرچه همان‌طور که بر اساس راهنمای مرحله به مرحله تعویض پوشک نوزاد متوجه شده‌اید که این کار، زمان زیادی نمی‌برد اما فرصت خوبی است که در این موقعیت کمی وقت بگذارید و برای فرزندتان شعر بخوانید یا دالی موشه بازی کنید.

منبع: گهواره

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید