دندانپزشکی در روزهای کرونایی: درمان دندان خود را به تاخیر بیندازم؟

 

متاسفانه امروزه با همه‌گیر شدن بیماری کرونا بسیاری از افراد ممکن است که مراجعه خودشان را به مرکز بهداشتی به تعویق بیندازند. ما در ادامه قصد داریم در رابطه با پروتکل های بهداشتی کرونا در یک کلینیک دندان‌پزشکی برای شما صحبت کنیم. اگر این موضوع برای شما نیز به یک چالش تبدیل شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تا انتهای مطلب همراه ما باقی بمانید.

همان‌طور که ممکن است همه شما بدانید ویروس کرونا یک ویروس خطرناک است که متاسفانه تا به امروز جان بسیاری از افراد را گرفته است. درصد همه‌گیری و شیوع بسیار بالای این بیماری باعث شده‌است که بسیاری از افراد از مبتلا شدن به بیماری بترسند و به همین دلیل، مراجعه خود به مراکز درمانی، از جمله کلینیک‌های دندان‌پزشکی را به تعویق بیندازند. در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مراجعه به مراکز درمانی دندانپزشکی و دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، ارتودنسی، سفیدکردن دندان، عصب کشی و … تا چه حد منطقی است؟

چه زمانی به کلینیک مراجعه نکنم؟

بیماری کرونا علائمی مانند درد عضلانی، تب و از دست دادن حس بویایی و چشایی دارد. پس به شما توصیه می‌کنیم که اگر دارای این علائم هستید حتماً مراجعه به کلینیک های دندان‌پزشکی را تا بعد از رفع کسالت خودتان به تعویق بیندازید.

پیشگیری از انتقال بیماری کرونا در کلینیک‌های دندان‌پزشکی

به بیمارانی که به کلینیک های دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند پیشنهاد می‌شود که حتماً قبل از ورود به کلینیک و هنگام خروج، دست‌های خودشان را به مدت بیست ثانیه با آب وصابون بشویند تا بتواند میکروب ‌ها و آلودگی ‌ها را از روی آن‌ ها پاک نمایند.

اگر شما به آب صابون دسترسی ندارید بهتر است که از پد الکلی و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده نمایید تا آلودگی ‌ها را از روی دست ‌های خودتان پاک نمایید. سعی کنید تا حد امکان از تماس دست هایتان با صورت، چشم، بینی، دهان و گوش جلوگیری کنید و حتماً از ماسک استفاده کنید و به هیچ عنوان، مگر در مواقع ضرورت برای انجام درمان، ماسک را از صورت خودتان بر ندارید.

توجه نمایید که علاوه بر وظایف بیماران در حفظ پروتکل های بهداشتی کرونا در کلینیک ‌های دندان‌پزشکی، دندان‌پزشکان و همکارانشان نیز باید به طور کامل مراقب شیوع این بیماری باشند و باید پروتکل های بهداشتی در دندانپزشکی را تا حد بسیار زیادی جدی بگیرند که ما در ادامه قصد داریم برخی از این پروتکل ‌ها را بیان کنیم.

  • پزشکان و دندان‌پزشکان باید حتماً به طور کامل تمام سطوح فلزی، پلاستیکی، و شیشه‌ای را ضدعفونی نمایند.
  • باید به بیمارانشان گوشزد نمایند که قبل و بعد از مراجعه به دندان‌پزشکی دستان خودشان را حتماً بشویند.
  • سعی کنند که تمامی سطوحی را که افراد با آن تماس دارند مانند کلید پریز ها، دستگیره در ها، و شیرآلات را در روز چندین بار ضدعفونی نمایند.
  • کلیه کارکنانی که در مطب کار می کنند به طور کامل باید پروتکل های بهداشتی کرونا در کلینیک ‌های دندان‌پزشکی را جدی بگیرند و از ماسک و دستکش استفاده کنند.
  • سعی نمایند که تا حد امکان وسایل همراه بیمار را داخل اتاق پزشک قرار ندهند و از بیمار بخواهند که آن‌ ها را در محل دیگری بگذارد.
  • تمامی درمان کنندگان باید سعی کنند که از ماسک و شیلد محافظ استفاده کنند.
  • سعی کنند که طبق روال گذشته پسماند های مطب یا کلینیک را به سیستم های دفع زباله بهداشتی بسپارند و مطمئن شوند که این زباله ‌ها به طور کامل از بین رفته‌اند.
  • سعی کنند که تعداد مراجعین به کلینیک های بهداشتی را محدود نمایند و از به وجود آمدن ازدحام در کلینیک خود به طور کامل جلوگیری کنند.
  • به بیماران و کارکنان خود گوشزد کنند که به طور کامل فاصله ‌های اجتماعی را رعایت نمایند.
  • به بیماران خود قبل از انجام هرگونه خدمات دهان‌شویه بدهند تا آن ‌ها دهان خودشان را با این دهان‌شویه‌ ها بشویند. سعی کنند که از ساکشن هایی بسیار قوی هنگام درمان استفاده کنند.
  • استفاده از تهویه بسیار مناسب و قوی یکی دیگر از علائم تأثیرگذار در حفظ پروتکل های بهداشتی کرونا در کلینیک ‌های دندان‌پزشکی می‌باشد که می‌تواند در این زمینه از مبتلا شدن افراد به این بیماری جلوگیری کند.
  • بطور کامل دستورالعمل‌هایی که برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد به هپاتیت بی استفاده می‌کنند را برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا نیز استفاده کنند.
  • سعی کنند بیشتر از قبل از وسایل یکبار مصرف استفاده کنند و بعد از استفاده از این وسایل حتماً آن ‌ها را بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای به سطل زباله منتقل نمایند و از قرار دادن آن ‌ها در فضا های مختلف جلوگیری کنند.
  • سعی کنند که از بیماران بپرسند در چند روز گذشته سابقه مسافرت داشته اند یا خیر و اگر این‌گونه افراد سابقه مسافرت را داشتند، بهتر است که از آن ‌ها بخواهند در چند روز آینده در صورت نداشتن هیچ‌گونه علائم بیماری کرونا به دندان‌پزشکی مراجعه کنند.
  • حتماً برای ضدعفونی سطوح از مواد ضدعفونی کننده با درصد الکل مناسب استفاده کنند تا از بروز مشکل جلوگیری نمایند.

آیا درمان دندان خود را به تاخیر بیندازم؟

در این مطلب سعی نمودیم که برای شما در رابطه با پروتکل های بهداشتی کرونا در کلینیک ‌های دندان‌پزشکی صحبت نماییم و وظایف عمومی بیماران و پزشکان در این زمینه ‌ها را برای ذکر کنیم. در هنگام بروز مشکلات در ناحیه دهان و دندان، این موضوع را مدنظر داشته باشید که اگر بیماری شما شدید شود و عفونت کند ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد. پس پیشنهاد می کنیم با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی، با نوبت قبلی به یک کلینیک دندانپزشکی مطمئن مراجعه کنید.

در این رابطه، کلینیک دندانپزشکی یوسف آباد، واقع در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی، در روزهایی که جهان درگیر مبارزه با ویروس کرونا است، با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی، به صورت کاملا ایمن از مراجعان خود پذیرایی می کنند. کادر متخصص این کلینیک، در حوزه‌های ایمپلنت، ارتودنسی، دندانپزشکی زیبایی، بلیچینگ، درمان ریشه و سایر درمان‌های دندانپزشکی آماده ارئه خدمت است.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید