قرص روپیکسون

قرص روپیکسون به همراه رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش، جهت کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی تجویز می شود. همچنین، این دارو جهت کاهش احتمال نیاز به جراحی قلب، در مبتلایان به حمله قلبی یا افراد در معرض ابتلا به آن، مصرف می شود. روپیکسون مقدار کلسترول بد (LDL) و تری گلیسرید های موجود در خون را کاهش و مقدار کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. LDL و HDL لیپو پروتئین هایی هستند که به ترتیب تراکم کم و زیادی دارند.

قرص روپیکسون در کنار رژیم غذایی، با هدف کاهش مقدار کلسترول و دیگر مواد چرب موجود در خون کودکان و نوجوانانی استفاده می شود، که در بازه سنی 8 تا 17 سال بوده و به بیماری ژنتیکی هایپر کلسترومی هتروزیگوت، مبتلا هستند. هایپر کلسترومی هتروزیگوت یک بیماری وراثتی است که بدن فرد مبتلا توانایی دفع کلسترول را ندارد.

روپیکسون در کنار رژیم غذایی، با هدف کاهش مقدار کلسترول و دیگر مواد چرب موجود در خون کودکان و نوجوانانی استفاده می شود، که در بازه سنی 7 تا 17 سال بوده و به بیماری ژنتیکی هایپر کلسترومی هوموزیگوت،مبتلا هستند.

روپیکسون در دسته ای دارویی به نام استاتین ها قرار می گیرد. این دارو ها با کاهش تولید کلسترول در بدن، مقدار این ماده در خون را کاهش می دهند. افزایش مقدار کلسترول در خون می تواند به تجمع پلاک در دیواره شریان ها و انسداد جریان خون رونده به قلب، مغز و دیگر نواحی بدن منجر شود.

تجمع کلسترول و چربی ها در امتداد دیواره شریان ها (آترو اسکلروزیس یا تصلب شرایین) جریان خون و در نتیجه آن، اکسیژن رونده به قلب، مغز و دیگری نواحی بدن را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده اند که روپیکسون در پیشگیری از بروز بیماری قلبی، آنژین (درد قفسه سینه)، سکته مغزی و حملات قلبی موثر است.

حملات قلبی

چگونه باید این دارو را مصرف کرد؟

روپیکسون به شکل قرص های خوراکی (کرستور) مصرف می شود. همچنین، شکل کپسولی این قرص (ازالور) نیز وجود دارد که به صورت خوراکی، با حل کردن محتویات آن در آب و از طریق یک لوله تغذیه، به مصرف می رسد. این دارو معمولا یک بار در روز با یا بدون غذا مصرف می شود. روپیکسون را باید به صورت روزانه در یک زمان مشخص مصرف کرد. مصرف کنندگان باید با دقت، از دستور العمل های نسخه پزشک پیروی کرده و در صورت متوجه نشدن از پزشک یا داروساز خود سوال کنند. روپیکسون را باید دقیقا به گونه و مقدار تجویز شده مصرف کرد.

پزشکان معمولا این دارو را با مقدار کم شروع کرده و به تدریج آن را افزایش می دهند. این افزایش معمولا، حداکثر یک مرتبه در هر 2 تا 4 هفته انجام می شود.

کپسول های روپیکسون را باید به صورت کامل، بلعیده و از خرد کردن یا جویدن آن ها اجتناب کرد. در صورت عدم توانایی بلعیدن کپسول، آن را باز کرده و به آرامی در یک قاشق چای خوری شیره سیب یا مواردی از این قبیل بریزید. کل این ترکیب را بدون جویدن میل کنید. ترکیب بدست آمده را نباید برای وعده های بعدی نگه داشت.

مقدار مصرف دارو به هدف تجویزی آن بستگی دارد که برخی از این موارد در پایین ذکر شده اند:

پیشگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی:

مقدار مصرف معمول برای افراد بالغ 20 میلی گرم در روز است. گاهی اوقات امکان دارد مقادیر کمتری نیز تجویز شوند.

کلسترول بالا:

مقدار مصرف اولیه برای افراد بالغ و کودکان معمولا بین 5 تا 10 میلی گرم در روز است. در صورت نیاز، پزشک می تواند هر 4 هفته، مقدار دارو را تا 20 میلی گرم در روز افزایش دهد.

در صورت ابتلا به مقادیر بسیار زیاد کلسترول، پزشک متخصص می تواند تا 40 میلی گرم در روز نیز تجویز کند. این مقدار برای همه افراد مناسب نیست. در صورت عدم اطمینان از نحوه مصرف دارو باید از پزشک یا داروساز خود سوال کرد. افراد نباید بدون مشورت با پزشک مقدار مصرف خود را کاهش دهند.

افزایش خطر مرگ با کلسترول خوب

در صورت فراموشی مصرف یک وعده چه اقدامی باید انجام داد؟

در صورت فراموشی مصرف یک وعده، باید آن را نادیده گرفته و وعده بعدی را در روز بعد مصرف کرد. هرگز نباید 2 وعده دارویی به صورت همزمان مصرف شوند. افراد نباید برای جبران وعده فراموش شده، مقدار مصرف وعده بعدی را بیشتر کنند. در صورت تکرار فراموشی، می توان از یک زنگ هشدار استفاده کرد. همچنین، برای دانستن دیگر راه های یاد آوری مصرف دارو، می توان از داروساز خود سوال کرد.

عوارض جانبی

قرص روپیکسون همانند هر داروی دیگری می تواند سبب بروز عوارض جانبی شود. البته لازم به ذکر است که همه افراد، به این موارد دچار نمی شوند. همگام با عادت کردن بدن به دارو، عوارض جانبی نیز بهبود می یابند. یکی از عوارض جدی روپیکسون، درد، گرفتگی، حساسیت به لمس یا ضعف عضلات است. این عارضه می تواند چند هفته تا چند ماه پس از مصرف اولیه این دارو بروز دهد. هر گونه درد، گرفتگی، حساسیت به لمس یا ضعف عضلات را باید فورا به پزشک خود اطلاع داد. 

نحوه مقابله با عوارض جانبی

احساس بیماری:

در این حالت افراد باید وعده های غذایی ساده میل و از مصرف غذا های پر ادویه یا غنی خودداری کنند. مصرف روپیکسون پس از یک میان وعده یا وعده کامل می تواند مفید باشد. در صورت تشدید یا تداوم علائم بیش از چند روز، باید با پزشک خود تماس گرفت.

سردرد:

استراحت کرده و به طور فراوان مایعات بنوشید. همچنین، می توان یک داروی مسکن را از داروساز خود درخواست کرد. در صورت تشدید یا تداوم سردرد به مدت بیش از یک هفته، باید با پزشک خود صحبت کرد.

درد شکم:

استراحت کنید. این عارضه را می توان با آرامش در غذا خوردن و مصرف وعده های متعدد با حجم کمتر، برطرف کرد. قرار دادن حوله یا بطری گرم بر روی ناحیه درد می تواند موثر باشد. در صورت ابتلا به درد شدید باید به پزشک یا داروساز مراجعه کرد.

درد شکم

احساس ضعف یا گیجی:

در صورتی که قرص روپیکسون سبب احساس ضعف یا گیجی شود، از فعالیت دست کشیده و تا بهبود یافتن حال، نشسته یا دراز بکشید. در صورت احساس خستگی، از رانندگی، استفاده از ابزار ها یا کار با ماشین آلات خودداری کنید. مصرف الکل سبب بد تر شدن این عارضه می شود.

یبوست:

مصرف آب و مواد غذایی پر فیبر همچون میوه تازه، سبزیجات و غلات را بیشتر کنید. سعی کنید ورزش هایی از جمله پیاده روی یا دویدن را انجام دهید. در صورتی که این موارد مفید نباشند باید به پزشک یا داروساز خود مراجعه کرد.

وجود پروتئین در مدفوع:

این عارضه معمولا بدون نیاز به قطع مصرف روپیکسون به حالت طبیعی باز می گردد. امکان دارد، در صورت بروز این عارضه پزشک مایل به پایش بیمار باشد.


نبض ما

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. رضا عباس زاده می‌نویسد

    ببخشید قیمت قرص روپیکسون ۲۰میلی گرم رامیخوام بدونم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید