دیر ارضا شدن زن نشانه چیست؟

دیر ارضا شدن زن

آنورگاسمیا اصطلاح پزشکی است، که برای دشواری در رسیدن به ارگاسم بطور معمول، پس از تحریک فراوان جنسی استفاده می شود. کمبود ارگاسم باعث پریشانی شده و یا سبب ایجاد اختلال در رابطه با شریک جنسی می گردد. دیر ارضا شدن زن به چه دلیل است؟ ارگاسم ها از نظر شدت و زنان از نظر تعداد دفعات رسیدن ارگاسم و میزان تحریک مورد نیاز برای ایجاد آن، متفاوت هستند. اکثر زنان به درجاتی از تحریک مستقیم یا غیر مستقیم کلیتوریس نیاز دارند و تنها از طریق دخول به نقطه اوج لذت خود نمی رسند.

بعلاوه، ارگاسم ها اغلب با افزایش سن، مسائل پزشکی یا دارو هایی که مصرف می کنید، تغییر می کنند. اگر از نقطه اوج لذت خود طی فعالیت های جنسی راضی هستید، جای نگرانی نیست. با این حال، اگر کمبود دفعات یا شدت ارگاسم برایتان آزار دهنده است، با پزشک خود در مورد آنورگاسمیا صحبت کنید.

چه دلایلی باعث دیر ارضا شدن زنان می شوند؟

ارگاسم یک واکنش پیچیده به عوامل مختلف جسمی، عاطفی و روانی است. وجود مشکل در هر یک از این عوامل می تواند توانایی شما در رسیدن به ارگاسم را تحت تأثیر قرار دهد.

علل جسمی

طیف گسترده ای از بیماری ها، تغییرات جسمی و دارو ها می توانند در ارگاسم اختلال ایجاد کنند:

بیماری ها: بیماری های جدی مانند مالتیپل اسکلروزیس (MS) و پارکینسون و تأثیرات آن ها بر سلامت روانی فرد، می تواند مانع از رسیدن به ارگاسم شود.

مسائل زنان و زایمان: جراحی های زنان، مانند جراحی رحم یا جراحی سرطان، می توانند بر ارگاسم تأثیر بگذارند. همچنین، کمبود ارگاسم در این حالت اغلب با سایر مشکلات جنسی، مانند دخول ناخوشایند یا دردناک همراه است.

چند دلیل ساده کاهش میل جنسی زنان

دارو ها: بسیاری از دارو های تجویزی و بدون نسخه می توانند از رسیدن به ارگاسم جلوگیری کنند، از جمله دارو های فشار خون، دارو های ضد روان پریشی، آنتی هیستامین ها و دارو های ضد افسردگی – به ویژه مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI).

مصرف الکل و سیگار: مصرف زیاد الکل می تواند مانع رسیدن به اوج لذت جنسی گردد. سیگار کشیدن نیز می تواند جریان خون در اندام های جنسی را کاهش دهد.

افزایش سن: با افزایش سن، تغییرات طبیعی که در آناتومی، هورمون ها، سیستم عصبی و سیستم گردش خون بوجود می آید، می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. کاهش سطح استروژن هنگام یائسگی و علائم یائسگی، مانند تعریق شبانه و تغییرات خلقی، نیز بر میل جنسی افراد تأثیرگذار است.

دلایل روانشناختی

بسیاری از عوامل روانشناختی در رسیدن به ارگاسم نقش دارند، از جمله:

مسائل مربوط به رابطه

مشکلات زوجین در خارج از اتاق خواب می تواند بر روابط جنسی آنها تأثیر بگذارد. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چه دلایلی موجب کاهش میل جنسی می شوند؟

دیر ارضا شدن زنان را چگونه می توان درمان کرد؟

درمان آنورگاسمیا به علت آن بستگی دارد. و ممکن است شامل تغییر در سبک زندگی، جلسات روان شناسی و دارو باشد.

تغییر شیوه زندگی و درمان

برای اکثر خانم ها، بخش اصلی درمان شامل پرداختن به روابط و عوامل استرس زای روزمره است. پذیرفتن ظاهر اندام خود و امتحان کردن انواع مختلفی از تحریکات جنسی نیز، می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

  • بدن خود را بهتر بشناسید. درک آناتومی و اینکه چگونه و در چه قسمتی از بدن دوست دارید لمس شوید، می تواند سبب بهبود رضایت جنسی شود. اگر فکر می کنید نیاز به جوان سازی دستگاه تناسلی دارید، نمودار مربوط به آن را از پزشک خود بخواهید یا بدنتان را در آینه معاینه کنید.

خود-تحریکی (تحریک خود) با دست یا ویبراتور می تواند در پیدا کردن نوع خوشایندتر ِلمس شدن برای شما، کمک کننده باشد و اطلاعاتی را که نیاز است با شریک جنسیتان به اشتراک بگذارید، در اختیارتان قرار می دهد. اگر کشف کردن نقاط حساس بدن، برایتان ناراحت کننده نیست، سعی کنید بدن خود را به همراه شریک جنسیتان کشف کنید.

  • تحریک جنسی را افزایش دهید. زنانی که هرگز به ارگاسم نرسیده اند ممکن است به اندازه کافی تحریک جنسی را تجربه نکرده باشند. بیشتر زنان برای رسیدن به ارگاسم، به تحریک مستقیم یا غیرمستقیم کلیتوریس نیاز دارند.

در برخی از بانوان، دستگاهی به نام «کلیتورال وکیوم»، می تواند جریان خون در ناحیه تناسلی و تحریک جنسی را بهبود بخشد. این دستگاه با باتری کار می کند و دستی است، همچنین یک قسمت فنجان مانند دارد که روی قسمت کلیتوریس قرار می گیرد.

  • به مشاور رابطه مراجعه کنید. یک مشاور می تواند، از طریق بررسی درگیری های موجود در رابطه، که توانایتان را در رسیدن به ارگاسم تحت تأثیر قرار می دهد، به شما کمک کند.
  • سکس درمانی را امتحان کنید. سکس تراپیست ها (درمانگرهای جنسی) در درمان مشکلات جنسی تخصص دارند. درمان اغلب شامل آموزش جنسی، کمک به مهارت های ارتباطی و تمرینات رفتاری است که شما و همسرتان می توانید در خانه امتحان کنید.
آموزش جنسی

درمان های پزشکی

  • درمان بیماری های زمینه ای. اگر یک بیماری مانع رسیدن به ارگاسم در شما شود، درمان علت، ممکن است مشکلتان را برطرف کند. تغییر یا اصلاح دارو هایی که می دانیم در رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد می کنند، نیز ممکن است علائم شما را از بین ببرد.
  • استروژن درمانی برای زنان یائسه. اگر آنورگاسمیا با علائم یائسگی، مانند تعریق شبانه و گرگرفتگی همراه باشد، استروژن درمانی سیستمیک – با قرص، پچ یا ژل – ممکن است این علائم را تسکین داده و پاسخ جنسی را بهبود بخشد.
  • استروژن درمانی موضعی – به صورت کرم واژینال یا شیاف یا حلقه آهسته رهش که در واژن قرار می گیرد- می تواند جریان خون واژن را افزایش داده و به بهبود تحریک جنسی کمک کند.
  • تستوسترون درمانی. تستوسترون در عملکرد جنسی زنان موثر است، اما مقدار دقیق اثرگذاری آن مشخص نیست. جایگزینی تستوسترون برای زنان بحث برانگیز است و سازمان غذا و دارو (FDA) آن را برای اختلال عملکرد جنسی در زنان تأیید نکرده است.

علاوه بر این، می تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند، از جمله آکنه، افزایش موهای زائد بدن (هیرسوتیسم) و طاسی با الگوی مردانه. تجویز تستوسترون برای زنانی که به خاطر برداشتن تخمدان از طریق جراحی (اووفورکتومی) سطح تستوسترون پایینتری دارند، بسیار موثر به نظر می رسد.

اگر تصمیم دارید از این روش درمانی استفاده کنید، پزشک باید تأثیرات آن را بر بدن شما ارزیابی کند.


نبض ما

2.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. یاسمن می‌نویسد

    بی ادب این حرفها چیه نوشتی؟
    شرم و حیا هم خوب نعمتی است.

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      مشکل متن کجاست؟ متاسفانه بیشتر مشکلات روحی خانم ها در جامعه ی ما به خاطر عدم آگاهی و ترس از بیان مشکلات هست. مشکلاتی که می بایست توسط پزشک یا سکس تراپیست حل بشه اما در قالب افکاری مانند شرم و حیا سالها دچار خفقان خواهد شد.

    2. ناشناس می‌نویسد

      کوس خول تراز تو دیگه ندیده بودم واقعا

  2. باران می‌نویسد

    من خانمی ۳۷ ساله هستم مشکلم اینه که خیلی دیر ارضا میشم هیچ مشکل خاصی هم ندارم همسرم میگه همیشه خسته کننده هستی فکر میکنه من غیر طبیعی هستم از سکس لذت میبرم ولی خیلی دیر هم ارضا میشم برای ارضا شدن حتما باید دخول و مالش کلیتوریس همزمان باشه و این برای همسرم خسته کنندس نمیدونم باید چیکار کنم که زودتر ارضاشم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید