۹ مورد از علائم اولیه بارداری قبل از عقب افتادن پریود

شایع ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا باردار شده‌اید یا نه عقب افتادن پریود است. اما اگر تا دوره پریود بعدی‌تان زمان زیادی مانده و شما می‌خواهید قبل از به تعویق افتادن پریود متوجه بارداری یا عدم بارداری خود بشوید چه؟

فرض کنید قصد بارداری دارید و چندی است اقدامات پیشگیری از بارداری را هم رها کرده اید، اما حرارت بدن‌تان اصلا عادی نیست. از لحاظ مزاجی هم اوضاع چندان روبه راه نیست. همواره از کوره در می‌روید و عصبانی می‌شوید. آیا این علائمی که شما تجربه می کنید سندروم پیش از قاعدگی‌ست؟ یا اینکه علائم اولیه مادر شدن‌تان است؟

بنابراین بهترین راه این است که برخی از علائم اولیه بارداری بعد از نزدیکی را در خود جستجو کنید تا در صورت نیاز برای آزمایش بارداری اقدام کنید.

علائم اولیه حاملگی قبل از قاعدگی

حتماً می‌دانید که در اولین روز بعد از به تأخیر افتادن پریود، نباید از بی بی چک استفاده کنید. زیرا ممکن است نتیجه غلطی دریافت کنید. بلکه بهتر است پس از گذشت یک هفته از زمان پریود خود از بی بی چک استفاده کنید. در صورتی که میخواهید پس از نزدیکی از بی بی چک استفاده کنید بهتر است حداقل 2-3 روز و حداکثر 14 روز بعد از لانه گزینی از بی بی چک استفاده کنید تا میزان کافی هورمون HCG در بدن شما تشکیل شود و نتیجه دقیق تری را دریافت کنید.

تا زمانی که تست بارداری انجام نداده‌اید، حتی اگر ریزترین علائم بارداری را نیز چک کنید، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید به‌طور صد در صد تعیین کنید که آیا باردارید یا خیر. اما تجربه هر یک از این علائم اولیه بارداری قبل از رسیدن قاعدگی معمولا می‌تواند تا حدودی به این معنی باشد که شما باردار شده اید:

1. حساس شدن سینه‌ها؛ اولین علامت بارداری

سینه‌ها اغلب اولین قسمت بدن هستند که پیام برخورد اسپرم با تخمک را دریافت می‌کنند. با افزایش سطح استروژن ، برخی زنان ممکن است در سینه های خود احساس سوزش، زخم، سفتی و حتی درد داشته باشند. این تغییرات ممکن است تفاوت زیادی با حساس شدن سینه‌ها در سندروم پیش از قاعدگی نداشته باشد.

2. تیره شدن هاله پستان؛ مهم‌ترین علامت بارداری

تغییر رنگ هاله دور نوک سینه یکی از تغییراتی‌ست که در چند روز قبل از پریود آن را مشادهده نمی‌کنید، و مختص دوران بارداری‌ست. ممکن است متوجه شوید که آرئولا (هاله دور نیپل) در هفته‌های بعد از لقاح تیره‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. همچنین ممکن است برجستگی‌های کوچکی را در هاله پستان خود مشاهده کنید. این برجستگی‌ها غده‌هاییست که در نهایت نیپل شما را برای شیردهی مرطوب می‌کند هر دو این تغییرات را فقط در حاملگی دیده می‌شوند. و از علایم صد در صدی حاملگی به شمار می‌روند. محققان می‌گویند ممکن است این علامت در روزهای اولیه بارداری بروز نکند. و اولین نشانه‌های آن در هفته‌های آغازین بارداری دیده شود. همه زنان نیز ممکن است متوجه آنها نشوند.

3. خستگی مفرط؛ علامت مشترک پریودی و حاملگی

چهار ماه اول بارداری می‌تواند احساس کندی و خواب آلودگی در شما ایجاد کند. به خاطر اینکه بدن شما برای تولید جنین فعالیت شدیدی انجام می‌دهد. به علاوه هورمون‌های بارداری، در ماه‌های اولیه از سطح بالاتری برخوردارند. به خاطر داشته باشید، خواب آلودگی همچنین می‌تواند به این معنی باشد که دچار PMS (سندروم پیش از قاعدگی) هستید ، بیش از حد استرس دارید یا خواب کافی ندارید.

بی‌بی چک؛ راهی آسان برای اطلاع از بارداری

4. حالت تهوع، همان علامت همیشگی بارداری

چند روز پس از حامله شدن، (روزهای اولیه بارداری) ممکن است به دلیل هورمون های جدید بارداری، مبتلا به تهوع (به خصوص تهوع صبحگاهی) شوید. هرچند حالت تهوع به طور معمول از هفته 4 به بعد و به خصوص در هفته ششم به وجود می‌آید. حالت استفراغ همچنین می‌تواند نشانه PMS، مشکل معده یا مسمومیت غذایی باشد.

5. حساسیت به بو یا ویار حاملگی

برخی از زنان تازه حامله شده به دلیل افزایش سطح استروژن، احساس بویایی در بدن آن‌ها تقویت می‌شود. با این حال، این هم می‌تواند از عوارض جانبی PMS باشد.

6. نفخ شکم

همانطور که همه خانم ها می دانند ، نفخ کردن شکم یکی از علائم شروع قاعدگی است. اما نفخ می‌تواند نشانه افزایش پروژسترون ناشی از بارداری باشد. چون با افزایش پروژستون در بدن دستگاه گوارش کند می‌شود. و عمل هضم برای زن باردار سخت می‌شود. در نتیجه گاز حاصل از عدم هضم غذاهای در معده مانده، داخل روده های شما را پر می‌کند.

7. تکرر ادرار زنان باردار

تکرر ادرار زنان باردار

تکرر ادرار در زنان یکی از نشانه‌های مهم بارداری است. اگر به طور ناگهانی متوجه شوید که نسبت به قبل باید سریعتر به دستشویی بروید، این موضوع را جدی بگیرید. تکرر ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه بارداری قبل از پریود باشد. اما دلیل تکرر ادرار در زنان حامله چیست؟

حدود دو هفته پس از بارداری، تقریباً زمانی که شما باید وارد دوره پریودتان می‌شدید، کلیه های شما شروع به فعالیت می‌کنند تا مواد زائد موجود در خون را قبل از رسیدن به جنین را فیلتر کنند. رحم در حال رشد شما نیز شروع به تحت فشار قرار دادن مثانه می‌کند و سطح پروژسترون شما افزایش می یابد ، در نتیجه در طول بارداری به طور چشمگیری دچار تکرر ادرار می‌شوید.

8. افزایش دمای پایه بدن (BBT)

اگر قبلاً درجه حرارت خود را چک کرده اید، می‌دانید که با افزایش سطح پروژسترون، دما نیز تقریباً در زمان تخمک گذاری افزایش می‌یابد. وقتی پریود می شوید سطح پروژسترون و دمای بدن هر دو کاهش می‌یابد. اما اگر باردار شوید، درجه حرارت بدن شما در طول بارداری از تخمک گذاری افزایش می‌یابد. اگر به مدت 18 روز افزایش دمای قابل توجهی را در بدن خود حس کردید پس به احتمال زیاد شما باردارید.

9. تغییر ترشحات رحم در بارداری

 

ترشحاتی که ممکن است در لباس زیرتان مشاهده کنید، مخاط دهانه رحم است. این مخاط باعث می شود دهانه رحم شما (انتهای باریک و پایین رحم که هنگام زایمان باز می شود) به خصوص در زمان تخمک گذاری، مرطوب و محافظت شود،.

غلظت این ترشحات در دوران بارداری، از نازک و کشیده به ضخیم و خامه ای تغییر پیدا می‌کند. پس اگر مخاط رحم شما بعد از تخمک گذاری حالت خامه‌ای پیدا کرد و به همین ترتیب باقی ماند ، نشانه خوبی است که احتمال بارداری وجود دارد.

انواع ترشحات رحم در بارداری

به خاطر داشته باشید، فقط به دلیل تجربه کردن برخی از علایم نام برده نمی‌توانید با اطمینان صد در صدی راجع به بارداری‌تان نظر بدهید. از طرفی ممکن است هیچ یک از این علائم را نداشته باشید ولی همچنان یک بارداری کاملا سالم داشته باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم